Permalänk

i7 950 hög temperatur?

Hej,

Skrev på ett annat ställe men denna plats kanske är bättre.

Jag har byggt en dator med i7 950 3.07 Ghz. I paketet ingick 3x2gb ram minne corsair.

Jag köpte dock ytterligare ett set, så det blev 6st och 12gb totalt. I från början stod de i bios på auto o 1033mhz eller 1066mhz men de är ju 1600mhz minnen så jag aktiverade det som kallas XMP (Extreme Memory Profile) och vips så ändrades allt till 1600mhz och all sån timing och även ram bus voltage. som blev 1.65 V och den blev röd. Så stod det att om man körde över 1.65 V att det kunde skada processorn permanent. Jag blev nojig och kollade i windows experience index och då hade processorns betyg gått ner från 7.6 till 7.5 sedan ändringen, fast ram hade gått upp från 7.6 till 7.8.

Jag laddade även något program som visar temperaturen i alla kärnor. De ligger i windows på runt 40 grader. Men innan jag ändrade något med det där XMP så hade cpun i bios visat 25 eller 28 grader något sånt, så jag blev nojig.

Någon som kan nåt om detta? Vad bör man ha för CPU temp i windows? Påverkar XMP extra mycket nu när jag har 6 ramminnen istället för 3. Kan jag sabba CPUn nu när de kör på 1.65 V?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustowski:

Hej,

Skrev på ett annat ställe men denna plats kanske är bättre.

Jag har byggt en dator med i7 950 3.07 Ghz. I paketet ingick 3x2gb ram minne corsair.

Jag köpte dock ytterligare ett set, så det blev 6st och 12gb totalt. I från början stod de i bios på auto o 1033mhz eller 1066mhz men de är ju 1600mhz minnen så jag aktiverade det som kallas XMP (Extreme Memory Profile) och vips så ändrades allt till 1600mhz och all sån timing och även ram bus voltage. som blev 1.65 V och den blev röd. Så stod det att om man körde över 1.65 V att det kunde skada processorn permanent. Jag blev nojig och kollade i windows experience index och då hade processorns betyg gått ner från 7.6 till 7.5 sedan ändringen, fast ram hade gått upp från 7.6 till 7.8.

Jag laddade även något program som visar temperaturen i alla kärnor. De ligger i windows på runt 40 grader. Men innan jag ändrade något med det där XMP så hade cpun i bios visat 25 eller 28 grader något sånt, så jag blev nojig.

Någon som kan nåt om detta? Vad bör man ha för CPU temp i windows? Påverkar XMP extra mycket nu när jag har 6 ramminnen istället för 3. Kan jag sabba CPUn nu när de kör på 1.65 V?

Tacksam för svar!

1.65v på minnena är ej farligt för CPU'n alls, inte me socket 1366 iaf.

Vad gäller XMP så har du överklockat processorn lite när du slog på det, den går alltså lite snabbare än innan men kolla vad för temperaturer du har under spelande osv och se om datorn är stabil också, under 80c är inte farligt för din processor.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Konstigt att den själv hoppar upp på ett värde som är "skadligt" enligt kortets gränsvärden om det blir rött. Kolla vad andra har för inställningar och ställ in manuellt. KOlla också om det finns någon BIOS-uppdatering för moderkortet, det kanske är justerat där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Konstigt att den själv hoppar upp på ett värde som är "skadligt" enligt kortets gränsvärden om det blir rött. Kolla vad andra har för inställningar och ställ in manuellt. KOlla också om det finns någon BIOS-uppdatering för moderkortet, det kanske är justerat där.

1.65v Dram är inte skadligt för något 1366 mobo, dock visar den väl rött för att folk inte ska våga röra den mer vilket man absolut inte borde göra

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Program som du laddar ner mäter core tempen, bios mäter ej core temp, så där har du skillnaden i temp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

1.65v på minnena är ej farligt för CPU'n alls, inte me socket 1366 iaf.

Vad gäller XMP så har du överklockat processorn lite när du slog på det, den går alltså lite snabbare än innan men kolla vad för temperaturer du har under spelande osv och se om datorn är stabil också, under 80c är inte farligt för din processor.

Okej, men processorn kör fortfarande 3,07Ghz står det. Men jag antar att allt är okej då, om ramminnena står specade som 1600mhz borde jag väl köra dem så. Känns så iaf, laddade precis hem samma program till min laptop som jag haft i 4 år och den har två kärnor men båda ligger över 60 grader i windows hela tiden så då borde ju 40 grader inte vara farligt på denna nya tänker jag. Min laptop lever ju fortfarande. Men jag tycker ändå det är konstigt att den får sämre betyg av windows experience index efter att jag slagit på XMP. Är inte det konsigt? Alla grejer hamnar på 7.8 utom processorn som är på 7.5.

Vågar jag börja rendera saker och jobba i cadprogram eller ska jag ställa om till orginal utan XMP på så ramminnena kör i 1066mhz och lägre volt lr vad det nu var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustowski:

Okej, men processorn kör fortfarande 3,07Ghz står det. Men jag antar att allt är okej då, om ramminnena står specade som 1600mhz borde jag väl köra dem så. Känns så iaf, laddade precis hem samma program till min laptop som jag haft i 4 år och den har två kärnor men båda ligger över 60 grader i windows hela tiden så då borde ju 40 grader inte vara farligt på denna nya tänker jag. Min laptop lever ju fortfarande. Men jag tycker ändå det är konstigt att den får sämre betyg av windows experience index efter att jag slagit på XMP. Är inte det konsigt? Alla grejer hamnar på 7.8 utom processorn som är på 7.5.

Vågar jag börja rendera saker och jobba i cadprogram eller ska jag ställa om till orginal utan XMP på så ramminnena kör i 1066mhz och lägre volt lr vad det nu var?

Jag säger så här, ta ner Prime95 och testa processorn med Blend testet i ~20 min och har den inte gått över 80c så är det grönt o rendera.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Jag säger så här, ta ner Prime95 och testa processorn med Blend testet i ~20 min och har den inte gått över 80c så är det grönt o rendera.

Okej, vet inte exakt vad det är men jag gjorde ett till sånt experience index test och kollade samtidigt på temperaturen och när den testar CPUn kör den upp alla kärnor till 70% i Load väldigt kort tid men då gick temperaturen också upp till 70 grader på alla kärnorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustowski:

Okej, vet inte exakt vad det är men jag gjorde ett till sånt experience index test och kollade samtidigt på temperaturen och när den testar CPUn kör den upp alla kärnor till 70% i Load väldigt kort tid men då gick temperaturen också upp till 70 grader på alla kärnorna.

Ok, är inte säker på hur väl experience index stressar processorn, Prime95 är iaf väldigt krävande och ska simulare en "worst case scenario" i stort sätt (finns värre versioner också men det är bara orealistiskt) och är därför bra att testa om processorn är stabil samt att få en humm om vad max tempen kan bli när man stressar den men jag rekommenderar dig att hålla koll på tempsen om du kör prime, avbryt det ifall det börjar bli farligt högt (upp emot 80c)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

70° låter väldigt mycket bara för windows experience test. Säkert att kylaren sitter som den ska? Du kanske skulle ta å montera om kylaren igen, självklart med ny pasta.

Sen att klocka minnena ger inget märkbart i spel. Dock om du kör t.ex. renderingar eller andra krävande mångtrådiga jobb på datorn märks det kanske en liten prestandaökning

I t.ex. 3dmark 11 ökar CPU score med ~1000poäng om jag kör mina minnen i 1600MHz istället för 1066MHz som är standard för 1366 men som sagt jag märker ingen som helst skillnad i spel så jag kör 1066MHz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Corsairs minnen körs i 1.65 volt i XMP profil. Helt normalt och ska vara så. Nej, din processor tar inte skada av det. Om du jobbar med bildbehandling och rengeringar så ska du definitivt satsa på att hålla minnena i 1600MHz. I spel och annat vardagslir så spelar det ingen roll, men just i den typen av arbete så kan du se skillnader i renderingstid mm.
Vad gäller dina temperaturer så idlade min 930 @ (3.2GHz : 1.25V : 21x152.5) med stock-kylare i runt 36-38 grader. I load kom den sällan över 70 grader. Men det är helt ok att kärnorna går upp till 70 grader och däromkring. Trivs du inte med den temperaturen så införskaffa en Noctua NH-D14 och njut av tystnaden och låga temperaturer. Se till så den passar i ditt chassi först bara...

Lycka till!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014