Permalänk
Medlem

Axelväska i läder - var?

Tjenare

Nu är jag trött på alla "flappy" tyg och syntetväskor och tänkte skaffa mig en rejäl läder/skinnväska. Jag pluggar på högskola och bär ganska ofta med mig stora tunga böcker, laptop och matlådor. Den ska med andra ord rymma en hel del. Det absolut viktigaste för väskans rymd (har jag märkt när jag tittat på väskor) är väskans djup. Är den inte djup nog kan man inte stoppa i mer än 3-4 böcker innan väskan börjar "stå ut", ser helt mongo ut och inte går att stänga ordentligt.

Asos.com har lite olika varianter till väldigt bra priser, dock är dessa givetvis gjorda i fuskläder.

http://www.asos.com/Asos-Collection/Asos-Leather-Look-Hunting...

http://www.asos.com/Asos/Asos-Smart-Retro-Satchel/Prod/pgepro...

http://www.asos.com/Asos/Asos-Double-Buckle-Retro-Satchel/Pro...

Den sista är extra intressant då den verkar vara den djupaste av de tre. Dessutom kostar den bara 22 pund just nu och det verkar som de har fri frakt så det är riktigt billigt.

Frågan är dock, är det lönt att satsa på fuskläder eller ska man gå upp till ~1500 kr på en gång och skaffa sig en äkta läderväska?

Är det någon som äger någon av Asos "läderväskor" som kan lämna en kommentar? Den mellersta har enligt produktbeskrivningen "zipped compartment" vilket hade varit väldigt bra att ha för till exempel busskort och liknande som annars är lätt att tappa. På den nedersta står det inget om "zipped compartment" men det ser ju onekligen ut som att det finns ett sådant om man tittar på bilderna men man kan ju inte vara säker. Någon som vet?

Alla tips, kommentarer och åsikter mottages varmt!

Med Vänlig Hälsning

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Min kompis har den andra på bild, fejklädret ser förjävligt ut. Vill du ha en rejäl väska så satsa på en väska med riktigt läder. Dock är det betydligt dyrare, runt 2000kr och uppåt kan du få en riktigt fin läderväska för.

Permalänk
Medlem

Sandqvist (www.sandqvist.net) har många fina väskor. Dom har väskor både i Canvas och i läder.
Vill du inte lägga upp emot 2000:- så tycker jag du ska köpa en väska i canvastyg, personligen gillar jag inte produkter gjorda i fuskläder.

Permalänk
Medlem

Jag äger nummer 2 i svart och tycker den är riktigt snygg. Att det är fake läder gör mig inte så mycket, dock kan jag nog tycka att det är lite bristande kvalité. Har haft den i ungefär 2-3 veckor och det har redan börjat släppa lite lite i sidan där axelremmen sitter fast. Nu är min kurslitteratur för detta kvartalet ovanligt tjocka, men jag försöker undvika att ha mer än en bok, dator, samt diverse småting man behöver ha där i. I övrigt har den smarta fack och man får faktiskt plats med en hel del där i, men det känns som att den inte håller för alltför mycket..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Det verkar som ju som att kvalitén på väskorna från Asos inte är den bästa, precis som jag misstänkte.

Skrivet av hambli:

Sandqvist (www.sandqvist.net) har många fina väskor. Dom har väskor både i Canvas och i läder.
Vill du inte lägga upp emot 2000:- så tycker jag du ska köpa en väska i canvastyg, personligen gillar jag inte produkter gjorda i fuskläder.

Canvastyg har jag inte ens tänkt på men det är en mycket god idé.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10987&art=3199499&gr...

Denna verkar väldigt bra och har dessutom en sån rem runt midjan när man cyklar (: Någon som äger denna och kan kommentera?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Det verkar som ju som att kvalitén på väskorna från Asos inte är den bästa, precis som jag misstänkte.

Canvastyg har jag inte ens tänkt på men det är en mycket god idé.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10987&art=3199499&gr...

Denna verkar väldigt bra och har dessutom en sån rem runt midjan när man cyklar (: Någon som äger denna och kan kommentera?

Jag har varit och kollat på den och kvalitetsmässigt så såg den riktigt bra ut, håller säkert i många år.
Jag tycker väskan är riktigt snygg och i en bra storlek. Har en annan väska från sandqvist som jag är mycket nöjd med. Tror samtliga av deras modeller håller en hög kvalitet.

Permalänk
Medlem

kan tipsa om denna sidan men det är ganska dyrt.

saddlebackleather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stune:

kan tipsa om denna sidan men det är ganska dyrt.

saddlebackleather

Snygga väskor, skickar dom till Sverige?

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första och hittills enda läderväska för några år sedan och då fastnade jag för en väska från en italiensk hemsida som heter Tuscany Leather. Jag köpte http://www.tuscanyleather.it/en/messenger-double-freestyle-le... som jag har varit väldigt nöjd med. Den rymmer min 13" laptop i fordral, en till två skolböcker (kursbok i Fysik B och Engelska C, om jag ska ge konkret exempel), plånbok, mobil och om man packar väldigt noggrant en pocketbok. Vad gäller lädret så tycker jag att det känns väldigt bra och ser bra ut, jag har inte behandlat lädret på något vis sedan jag köpte den och det ser fortfarande väldigt bra ut, åldras med värdighet skulle jag säga.

Det blir ganska dyrt då VAT inte är inräknat i sidans priser, utan läggs på mot slutet av beställningen, men det finns mindre modeller som då såklart blir billigare. Hemsidan ser något b ut, men jag hade inga problem alls med min beställning. Om det önskas så skulle jag nog kunna ta och lägga upp en bild under morgondagen.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambli:

Snygga väskor, skickar dom till Sverige?

jag tror dom skickar hit. läser man deras cusomer reviews så har dom ju kunder runt om i världen. borde ju inte vara något problem, annars får man väl maila och fråga.

Permalänk
Inaktiv

Tusting gör fantastiska väskor, ska själv slå till på tusing clipper snartt, dock något dyrare än vad du tänkt dig (runt 3000kr)

http://www.tusting.co.uk/

Permalänk
Medlem

Har en från Asos i fuskläder.
Ser ganska bra ut får jag säga. Använt den till och från i kanske 4 år. Ofta dagligen till skolan.
Ett spänne har pajat men annars är den bra.

edit: tror fasen jag har exakt en sån här svart också:
http://www.tuscanyleather.it/en/messenger-double-freestyle-le...
Nästan aldrig använd för jag gillar den inte, tycker den är för stor.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv

brukar finnas billiga på Emmaus, vet flera bekanta som köpt sina där.

Permalänk
Avstängd

Trist (men ett välkänt faktum i dessa dagar:)) att man inte kan hitta kvalité inom Sveriges gränser...:/ Alla är vi olika men personligen har jag inget emot att lägga någon krona extra på en produkt om den andas kvalité rakt igenom.:)^^ Hellre det än - som någon påpekade - att köpa något fejkat där någon rem, söm eller liknande brister efter ett tag.

Trevligaste tråden på länge!:) Tack för initiativ TS!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Trist (men ett välkänt faktum i dessa dagar:)) att man inte kan hitta kvalité inom Sveriges gränser...:/ Alla är vi olika men personligen har jag inget emot att lägga någon krona extra på en produkt om den andas kvalité rakt igenom.:)^^ Hellre det än - som någon påpekade - att köpa något fejkat där någon rem, söm eller liknande brister efter ett tag.

Trevligaste tråden på länge!:) Tack för initiativ TS!:D

Håller helt med, men det känns som många inte alls värdesätter kvalitet och hantverk nu för tiden. Det svåra kan vara att urskilja vad som är kvalitet och vad som bara är design.

Gillar den här holländska tillverkaren, men väskorna har en ganska kraftig prislapp
http://www.travelteq.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hambli:

Håller helt med, men det känns som många inte alls värdesätter kvalitet och hantverk nu för tiden. Det svåra kan vara att urskilja vad som är kvalitet och vad som bara är design.

Gillar den här holländska tillverkaren, men väskorna har en ganska kraftig prislapp
http://www.travelteq.com/

Dom beskriver Ipad Case på sidan. Det jag spontant funderar på är om Ipad:en kan andas? Något att inte förglömma för den medvetne iPad accessoarjägaren!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Inhandlade en skinnväska i Malaysia när jag var där senast, största problemet var att få tag i väskor utan gigantiska armany,gucci,polo-tryck.
Lyckades få tag i en som passar mig perfekt, mörkbrun där jag får plats med iPaden och några böcker.
Lite omständligt att ta sig till andra sidan världen kanske..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag räknade lite på det, i den takt jag sliter ut mina fakeläderväskor så skulle jag göra breakeven på en väska från saddlebackleather på ungefär 7,5 år. Räknar med att jag byter väska en gång per år annars ungefär, då de inte håller särskilt bra. Men en väska från dem har ju 100 års garanti så de borde ju hålla väldigt länge! Frågan är ju dock om man fortfarande tycker den är snygg att ha om 10 år? Eller om man tycker den blir uttjatad.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marukusu:

Jag räknade lite på det, i den takt jag sliter ut mina fakeläderväskor så skulle jag göra breakeven på en väska från saddlebackleather på ungefär 7,5 år. Räknar med att jag byter väska en gång per år annars ungefär, då de inte håller särskilt bra. Men en väska från dem har ju 100 års garanti så de borde ju hålla väldigt länge! Frågan är ju dock om man fortfarande tycker den är snygg att ha om 10 år? Eller om man tycker den blir uttjatad.

Det är därför man köper en väska med tidlös design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Det är därför man köper en väska med tidlös design.

Det var precis min tanke med - en sådan väska från dem har ju trots allt tidlös design. Dock är det ändå mycket pengar och det är ju inte säkert att man gillar hur den ser ut i verkligheten. Det är inte riktigt samma sak att se dem på bild.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |