Permalänk
Medlem

Världens minsta HTPC

Skolprojekt 2011 av Alfred Berglund
Stockholms Tekniska Gymnasium

Framtidens dator kanske?
Datoranvändningen har förändrats mycket genom årens gång och just nu har sociala medier och Internet en stor och viktig roll i dagen samhälle. Nya användningsområden kräver nya verktyg. Många idag använder datorn till att lyssna på musik, film, facebook och enklare online spel m.m.

Ingen tung användning av processor eller grafik då plånboken lär överleva. Totala prislappen för allt vara 3000:-. Stil och portabel har konsumenter satt högt på sin lista. Modellen är enkel att massproducera. Även Google har satsat på ett nytt operativsystem, Chrome OS som bara är en enkel webbläsare. Personligen köra jag Wi-Fi med XBMC, rullar på as bra! Användningen av datorn kommer att bli mer och mer beroende av Internet. Om jag vet att jag inte kan komma ut på nätet bryr jag mig inte ens om att starta datorn.
Minsta HTPC med Mini-ITX kort.

Specs:
Moderkort - Asus AT3IonT-I Deluxe
RAM - 2X Kingston ValueRAM DDR3 1333MHz CL9 2GB
HDD - Western Digital Scorpio Black 16MB 250GB
Chassi - Emko EM-154ALU

Världens minsta HTPC

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

tror du ska ändra rubriken lite för det finns betydligt mycket mindre htpc:n ute i världen.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem

Skolprojekt? Tar ju max någon timma och bygga ihop det där!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Vart har du fått tag på dina fina grejer på väggen? @, tonerna osv?

Permalänk
Avstängd

Trevligt galleri 4p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Skolprojekt? Tar ju max någon timma och bygga ihop det där!

Håller med, TS måste ju göra något mer unikt än att bara sätta ihop ett vuxen-LEGO som projekt?

Vidare så tycker jag att det där moderkortet är ack så sexigt, me gustaria!

Permalänk
Entusiast

Fint galleri, synd att du ska förstöra avslutningen genom att knäppa kort på en energidryck.

Permalänk

"Framtidens dator kanske" vore det inte värt att väntat på Asus E35M1-I Deluxe AKA AMD Fusion. Om du behövde delar direkt så hade du hade du ju förstås inget val...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Bygga eget chassie från scratch vore ju något? Hoppas att den som betygsätter dig har noll koll på datorer.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av Pexx:

tror du ska ändra rubriken lite för det finns betydligt mycket mindre htpc:n ute i världen.

+1
Blev riktigt besviken när jag bara såg ett vanligt ITX moderkort:O

Permalänk
Medlem

Vad för någon PSU är det i den?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Världens minsta........ really?
Undrar hur detta kan vara ditt skolprojekt, som någon sa är det ju i princip lego

Permalänk
Medlem

I storlek med min lan switch typ

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att kolla din stavning innan du lämnar in projektet
Men lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Bygga eget chassie från scratch vore ju något? Hoppas att den som betygsätter dig har noll koll på datorer.

Kan väl lägga till att jag inte menar något illa, det är ju en fin dator du bygger och så men jag menar... Jag kan också det där och jag går inte KTH ?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Kan väl lägga till att jag inte menar något illa, det är ju en fin dator du bygger och så men jag menar... Jag kan också det där och jag går inte KTH ?

han skrev att han gick på gymnasium.. alltså inte högskola.

Permalänk
Medlem

Det tog 15 minuter att bygga ihop saken och det fysiska bygget är bara en liten del av mitt Skolprojektet.
Kan vara roligare att visa hur liten en dator kan vara och något mer att prata om och visa upp i redovisningen.

Något som jag drog ihop en kväll för att lägga ut ett album, i texten skrev jag att det är väldens minsta mini-itx chassi som jag då syftar på är minst och titeln därmed.

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash A:

i texten skrev jag att det är väldens minsta mini-itx chassi som jag då syftar på är minst och titeln därmed.

Du skrev: "Minsta HTPC med Mini-ITX kort."

Ditt galleri hade varit intressant och trevligt om du ändrar på vissa punkter.

Byt ut bilder, det är för många närbilder på alla produkter. Det hade räckt med 1-2 bilder på samtliga produkter. Fota VESÄNTLIGA detaljer, inte närbilder på en låda, eller på RAM minnen i deras lådor.
(Bilder på själva bygget och ev. problem som kom upp hade varit intressantare & lärorikare).

Avsluta absolut inte med en bild på en energidrink. Fel fel fel.
Skriv lite mer text? Det är alltid populärt.
Men, när du skriver text. KONTROLLERA stavning och grammatik. Det blir irriterande & omständigt att läsa en text som det är mycket stavfel och grammatikfel i. Trådskaparen (Du i detta fall) framstår som en smärre idiot.
Glöm inte heller att skriva vesäntlig text, sväva inte iväg med hur din hund dog och din mamma skyller på dig. (ett exempel).

Jag fann galleriet totalt ointressant med dess dåliga bilder. Själva innehållet i sig hade gett 4-5 i betyg, men tack vare dåliga bilder, dåligt skriven text och Powerking på slutbilden blir det en 1'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Du skrev: "Minsta HTPC med Mini-ITX kort."

Ditt galleri hade varit intressant och trevligt om du ändrar på vissa punkter.

Byt ut bilder, det är för många närbilder på alla produkter. Det hade räckt med 1-2 bilder på samtliga produkter. Fota VESÄNTLIGA detaljer, inte närbilder på en låda, eller på RAM minnen i deras lådor.
(Bilder på själva bygget och ev. problem som kom upp hade varit intressantare & lärorikare).

Avsluta absolut inte med en bild på en energidrink. Fel fel fel.
Skriv lite mer text? Det är alltid populärt.
Men, när du skriver text. KONTROLLERA stavning och grammatik. Det blir irriterande & omständigt att läsa en text som det är mycket stavfel och grammatikfel i. Trådskaparen (Du i detta fall) framstår som en smärre idiot.
Glöm inte heller att skriva vesäntlig text, sväva inte iväg med hur din hund dog och din mamma skyller på dig. (ett exempel).

Jag fann galleriet totalt ointressant med dess dåliga bilder. Själva innehållet i sig hade gett 4-5 i betyg, men tack vare dåliga bilder, dåligt skriven text och Powerking på slutbilden blir det en 1'a.

Väsentlig samt 1:a tack. 1'a betyder första.

Permalänk
Medlem

knappast världens minsta men shjyst

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Väsentlig samt 1:a tack. 1'a betyder första.

haha, skit ock. Alltid ska det smyga in sig stavfel när man försöker rätta andra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av o0ski:

Väsentlig samt 1:a tack. 1'a betyder första.

Rättelsen på väsentlig är korrekt. Men "1:a" betyder faktiskt "första" om jag inte är ute och cyklar helt. Man kan säkert använda 1'a också, det säger jag inget om

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det ser ut som en naken tjej som speglas i PowerKing burkens blanka del?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Bara jag som tycker att det ser ut som en naken tjej som speglas i PowerKing burkens blanka del?

det har du fan rätt i

Permalänk
Medlem

håller med om speglingen i burken!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Skrivet av Operatören:

Bara jag som tycker att det ser ut som en naken tjej som speglas i PowerKing burkens blanka del?

Om du tycker det där ser ut som en tjej, har du nog aldrig sett en naken tjej^^

Snarare en kille med pyttesnopp, fffffuuuuuuu!!!:(

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk

Hur är chassit? verkar det vara bra kvalitet?

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Ja, 100% aluminium. Mycket bra finish med lackeringen. Knappen är väl den enda dåliga delen, känns stum och billig men funkar bra.

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Permalänk

Fint! PMa mig när det är uppe fler bilder!