AMD kan sluta använda Phenom, Athlon, Sempron

Permalänk
Melding Plague

AMD kan sluta använda Phenom, Athlon, Sempron

Precis som i fallet Zacate kan AMD komma att sluta använda klassiska varumärken som Phenom, Athlon och Sempron. Namnen ersätts med nedtonade bokstavsbeteckningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter spännande, omväxling är alltid spännande

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk

Förklaring på under AMD Vision känns som en CPU som går tillbaka minst 10år i tiden. Ungefär "denna platform klarar bara att visa lite bilder".

Permalänk

Kanonbra tycker jag! Gillar Vision logotyperna och Athlon III och Phenom III känns kanske lite väl extremt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Känns som INTEL har med sina stjärnor. Man fattar inget av vad dem menar, men det ska ge en indikation på vad CPUn klarar.

Tycker dock inte att systemet är kass för det, jag kommer ändå att läsa på om CPUn jag köper.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Känns frächare än de gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Känns som INTEL har med sina stjärnor. Man fattar inget av vad dem menar, men det ska ge en indikation på vad CPUn klarar.

Tycker dock inte att systemet är kass för det, jag kommer ändå att läsa på om CPUn jag köper.

+1 what he said!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter krångligare, idag har det varit enkelt att förstå skillnaden på phenom och athlon.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

"AMD kan dock att stöta på en del problem om planerna sätts i verket. Det blir svårt att förklara för oinsatta användare vad som exempelvis skiljer A-baserade Vision Ultimate från samma hastighetsklass med FX-processor. Samtidigt kommer hårdvaruvärlden troligtvis använda kodnamn som Llano, Zambezi och Zacate istället, vilket kanske inte är vad AMD tänkt sig."

Varför skulle det vara svårare än att förklara vad skillnaden mellan Athlon II och Phenom II?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Antagligen bättre för Svensson som bara ska ha en dator, spelar egentligen ingen roll vad de kallar grejerna för oss entusiaster som ändå läser på om grejerna innan köp. Blir väll tyvärr sämre för oss entusiaster som får försöka klura ut vad de egentligen menar, får väll hoppas att vi slipper en Intel med i7 till två olika socklar samtidigt Finns väll i och för sig i7 till tre olika socklar nu om man ska vara petig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ja, börjar väl bli dags för en uppfräschning.

Permalänk
Medlem

På vision black.. What har eyefinity med någonting att göra? Kommer bulldozer ha inbyggt grafikkort med stöd för eyefinity?

Permalänk
Medlem

För "Vision Premium/Ultimate/Black" är ju så mycket mer nedtonade

Jag hade ju hoppats att de lärt sig en läxa från Nvidias tidigare hjärnsläpp med 1 modellnamn och 411 varianter. Vill man hålla isär sina produkter så är olika namn det enklaste sättet. Att döpa dem till samma sak och sen peta in någon liten bokstav el. liknande för att påvisa skillnader slutar bara i att den stora majoriteten sitter hemma och tycker "Wow, samma som i värstingdatorn men för halva priset!" och sen gnäller om att den inte går som de tänkt sig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hjälpsam

Låter trist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bah, det är som Windows med sina olika varianter. Home Basic, Home Premium, Home Starter.
Kalla dem:

Njaaa
Ja fan
Men kolla!
och
HELVETE vare går!
istället... då fattar t.o.m. newbs

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

För "Vision Premium/Ultimate/Black" är ju så mycket mer nedtonade

Jag hade ju hoppats att de lärt sig en läxa från Nvidias tidigare hjärnsläpp med 1 modellnamn och 411 varianter. Vill man hålla isär sina produkter så är olika namn det enklaste sättet. Att döpa dem till samma sak och sen peta in någon liten bokstav el. liknande för att påvisa skillnader slutar bara i att den stora majoriteten sitter hemma och tycker "Wow, samma som i värstingdatorn men för halva priset!" och sen gnäller om att den inte går som de tänkt sig.

QFT!

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Kanonbra tycker jag! Gillar Vision logotyperna och Athlon III och Phenom III känns kanske lite väl extremt?

Var ju inga större problem med pentium III och pentium IV namnmässigt. Så det är nog inte problemet utan dom vill nog bara förnya sig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Fickis:

Jag tycker det låter krångligare, idag har det varit enkelt att förstå skillnaden på phenom och athlon.

håller helt och hållet klart med på denna punkten. har de ett namn så är det lättare att hålla i ordning på prestanda klasserna än om de bara är några bokstäver och siffor som skiljer alla modeller åt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Premium och ultimate skulle varit en och samma grupp, så de har ett "märke" per processor..:O
Ultimate kanske är för de med dedikerat grafikkort ? Dumt delat hur som helst.
Dock så längtar jag efter den här hårdvaruvåren !!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Antagligen bättre för Svensson som bara ska ha en dator, spelar egentligen ingen roll vad de kallar grejerna för oss entusiaster som ändå läser på om grejerna innan köp. Blir väll tyvärr sämre för oss entusiaster som får försöka klura ut vad de egentligen menar, får väll hoppas att vi slipper en Intel med i7 till två olika socklar samtidigt Finns väll i och för sig i7 till tre olika socklar nu om man ska vara petig.

Du glömde mobila.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Låter lite som att marknadsavdelningen känt sig tvungna att bevisa varför de ska ha sin stora budget. Vet inte riktigt poängen med detta, blir ju inte lättare att hålla isär modellerna direkt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Håller med andra, lättare som det är nu...
Kan iofs vara så att man är emot förändringar.. :$

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Skall man andvända sig av Vision är det inget snack, då skall man ha en integrerad GPU på Processor DIE:n.

Vision Ultimate skall typ vara 4 cpu cores och 4 gpu cores eller liknande

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Detta är en taktik många företag använder för att försöka bringa nytt ljus över samma produkt eller en ny produkt och försöka få den att stå ut och ta avstånd från en eventuell tidigare produkt eller misslyckande med en tidigare produkt.

Det är tex vanligt på grafikkort marknaden av framförallt nvidia att bara byta namn på en produkt utan att ändra den men amd har också gjort det med något enstaka grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Är så himla intresserad av FX prollen hoppas priset blir typiskt AMD vänligt också.

Visa signatur

Fractal Design R3| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @3.2Ghz Stock| ZOTAC GeForce® GTX 480 AMP!| 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Medlem

Och jag som tyckte att Core (2)/iX var dåligt...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Lol på ingenjörer som försöker vara pedagogiska.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar vara VM i namnbyten rent allmänt senaste åren.

Det blir hur som ingen skillnad för någon. Insatta har koll oavsett namn och oinsatta har ingen koll alls.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Processorerna kommer antagligen inte heta Vision, det är en märkning främst till OEMs för att ge en ungefärlig upplysning vad datorn klarar av. De kommer antagligen följa samma namngivning som med Zacate (E-xxx). Så FX-xxx för Zambezi och A-xxx för Llano, inte krångligare än att man idag kallar en Phenom II 970 för PhII 970.

Permalänk
Medlem

Vad dom ska hålla på, låt det vara som det är säger jag.