Plextor SSD når 480 MB/s via SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Medlem

Känner igen hastigheterna från Corsair P3, samma kontroller?

Jag sålde precis min Crucial C300 för jag inte kunde utnyttja SATA3 på mitt moderkort med Marvell-chipset. Läge för nåt nytt snart men vill gärna kunna utnyttja de fullt ut ju. C400, P3, G3... mycket på gång nu...

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag kommer ihåg för ungefär 10 år sen då jag skulle köpa min första CDbrännare. Det var på Stygga pojken (Optimistic Solutions) i Malmö. LGs kostade 1200:-, nåt annat märke nåt liknande och Plextor 1800:- Frågade varför det var sån skillnad o de sa att Plextor är i en klass för sig. Köpte Plextorn o den brände MÅNGA skivor.

En vacker dag några år senare när jag skulle bränna en skiva eller installera ett spel så hände ingenting. Plextorn va dö

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag kommer ihåg för ungefär 10 år sen då jag skulle köpa min första CDbrännare. Det var på Stygga pojken (Optimistic Solutions) i Malmö. LGs kostade 1200:-, nåt annat märke nåt liknande och Plextor 1800:- Frågade varför det var sån skillnad o de sa att Plextor är i en klass för sig. Köpte Plextorn o den brände MÅNGA skivor.

En vacker dag några år senare när jag skulle bränna en skiva eller installera ett spel så hände ingenting. Plextorn va dö

På tal om Plextor eller vart vill du komma?

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Jag kommer ihåg för ungefär 10 år sen då jag skulle köpa min första CDbrännare. Det var på Stygga pojken (Optimistic Solutions) i Malmö. LGs kostade 1200:-, nåt annat märke nåt liknande och Plextor 1800:- Frågade varför det var sån skillnad o de sa att Plextor är i en klass för sig. Köpte Plextorn o den brände MÅNGA skivor.

En vacker dag några år senare när jag skulle bränna en skiva eller installera ett spel så hände ingenting. Plextorn va dö

Du vet, samtliga produkter oavsett tillverkare går sönder till slut. Precis som du skirver så har den bränt MÅNGA skivor och hållt i ett gäng år? Förstår inte riktigt var du vill komma?
Plextor är bra kvalité, har själv ägt en sådan.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DU238:

Har inte Corsairs Performance 3 serie samma kontroller? Kommer den att ha TRIM då?

Corsair P3 128 som har snarlika prestanda bygger med största sannolikhet på samma kretsar ja. Enligt Prisjakts spec så har den Trim, hittar det inte någon annanstans, men skulle vara enormt förvånad om den saknar det;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=810885

Finns i Sverige till rimligt pris i dag

Fler 6Gbit/s och nya tillverkningstekniken på marknaden för att driva ner producenternas priser tack

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Mjo samma controller som i P3an, verkar ha skitiga random 4k hastigheter däremot :/ Och fortfarande inga officiella reviews! Man undrar ju.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractaldesign:

så 600 då?

The full 3.0 standard (peak throughput about 600 MB/s (10b/8b coding plus 8 bit to one byte, without the protocol, or encoding overhead) was released on May 27, 2009

Wiki

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av stn1337:

På tal om Plextor eller vart vill du komma?

Skrivet av adriankarlsson:

Du vet, samtliga produkter oavsett tillverkare går sönder till slut. Precis som du skirver så har den bränt MÅNGA skivor och hållt i ett gäng år? Förstår inte riktigt var du vill komma?
Plextor är bra kvalité, har själv ägt en sådan.

Du vet, det vet jag mycket väl.

Jag kanske inte skrev direkt att den fungerade länge, men det gjorde den. Den var bra. I slutet så nämnde jag att den dog. Det betyder inte att den var dålig.
Ni ser saker där det inte finns nåt

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Du vet, det vet jag mycket väl.

Jag kanske inte skrev direkt att den fungerade länge, men det gjorde den. Den var bra. I slutet så nämnde jag att den dog. Det betyder inte att den var dålig.
Ni ser saker där det inte finns nåt

Inte konstigt att folk missuppfattar dig när du skriver så.

Permalänk
Medlem

128 gigaren får nog ha ett riktigt lågt pris om dom ska locka köpare från SandForce SF-1200 baserade SSD's. T.ex ger ju en 128 gig OCZ Vertex 2 läshastighet upp till 285 MB/s och skrivhastighet upp till 275 MB/s, för ett pris av ~1900 kr.

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Tråkigt isf att taket nästan redan är nått innan 6Gbit ens har blivit en standard

Lightpeak ftw.

Permalänk
Inaktiv

Nu ångrar man sig lite att man köpte en Corsair 120gb? D:

Permalänk

Man blir ju klart sugen på en SSD fast har väl varit lite rapporter om Diskar som skrivits sönder och blivit värdelösa? eller var det bara de allra tidigaste som kom ut?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Tråkigt isf att taket nästan redan är nått innan 6Gbit ens har blivit en standard

Bortsett från diskussionen om exakt var taket för sata3 ligger så är antagligen plextors siffror sequential läs/skriv, vilket på det stora hela är ganska ointressant för dom flesta användningsområden.

Det är nog ett par år till innan vi ser prisvärda diskar som slår i sata3 taket med små random read/writes etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Känns inte lönt för mig och köpa en SSD än.. utvecklingen går så fort fram inom det området så det känns som om jag skulle ångra mig direkt eftersom det kommer något som är mycket bättre!

Äh, SSD är redan så snabbt...
Spela roll om Word öppnas på 0,8 eller 0,9 sek liksom... ?

Men visst, kanon att utvecklingen går framåt

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Eftersom så gott som alla 3Gbit-enheter maxar på 250MB/s så kan man anta att 6Gbit har sitt tak på 500MB/s.

Har för mig att min F120 har 285MB/s read, men det kanske bara är marketing-siffror?

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

Ja faktiskt... Dessa supersnabba SSDs har nog väldigt lite verklig nytta. Ska väl vara videoredigerare och sådant måntro? Sen är väl det en jävla skillnad på Word och ett spel iofs

Skrivet av birger72:

Äh, SSD är redan så snabbt...
Spela roll om Word öppnas på 0,8 eller 0,9 sek liksom... ?

Men visst, kanon att utvecklingen går framåt

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Skrivet av hobs0n:

Ja faktiskt... Dessa supersnabba SSDs har nog väldigt lite verklig nytta. Ska väl vara videoredigerare och sådant måntro? Sen är väl det en jävla skillnad på Word och ett spel iofs

Tekniken går knappast framåt om de inte utvecklar den, "High end" kanske blir dyrare men de sämre billigare. Skulle ju inte vara skoj om alla satt på samma hårdvara heller!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Tekniken går knappast framåt om de inte utvecklar den, "High end" kanske blir dyrare men de sämre billigare. Skulle ju inte vara skoj om alla satt på samma hårdvara heller!

Sant som en grön tant i valfri färg! MEN som det är nu så använder vi jordens resurser alldeles för snabbt för att vi ska ha en planet kvar.. Men det är ju mest en politisk fråga.. som prylbögar inte brukar bry sig om

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid