Permalänk
Entusiast

Silverstone Fortress FT03/Overkill HTPC

Har länge suttit och funderat på att bygga ihop en HTPC. Dock kostar de snygga lådorna närmare 2000 spänn och det man stoppar däri är ju inte prestandamässigt nåt man springer naken runt huset av glädje över. Sen såg jag ett chassi här bland nyheterna som jag tydligen missat. Silverstone Fortress FT03... den svarta modellen skulle passa alldeles utmärkt bredvid min TV av orsaker ni kommer se här i galleriet.

Lillflickan har klagat länge på att hennes dator är seg. Så då tänkte jag att jag plockar runt lite bland delarna, köper lite nytt och plockar ihop en ny rigg samtidigt som hon får en lite tyngre maskin. Till en början så kollade jag på chassin i liggande form. Dock så fanns det få snygga chassin som tog matx och de som gjorde det föll mig inte i smaken. Sen såg jag som sagt chassit Fortress FT03 här på Sweclockers och mitt beslut var fattat.

Lillflickan hjälpte mig i min bearbetning av frugan genom att beklaga sig över att sin burk var så seg. Sen plockade jag ihop en rigg på inet och la en beställning...

Lillflickan har nu (kanske lite overkill för en tjej som fyller 9)
CPU: Phenom II X4 810 + Zerotherm Nirvana 120
RAM: 2x2GB Hyper-x DDR2 1066mhz
HDD: 1x500GB & 1x400GB SATAII
GPU: XFX HD4770 1GB
PSU: Thermaltake Toughpower 750W
Chassi: Antec 300

I detta galleri blir det inte mycket bilder på själva byggandet då jag pillrade runt bland 3 datorer samtidigt, blev tokig pga det ena och det andra och blev tvingad att formatera pga ett bekymmer jag aldrig tidigare stött på?!?!

Min nya mediarigg innehåller iaf följande:

CPU: Phenom II X6 1055T + Scythe Shuriken Big
RAM: 2x2GB Corsair DDR3 1333mhz
HDD: 1x2TB, 1x1TB & 1x500GB SATAII
GPU: Gigabyte HD6850 OC 1GB
PSU: Corsair VX550W
Chassi: Silverstone Fortress FT03

Silverstone Fortress FT03/Overkill HTPC

Permalänk
Medlem

Lite mer bilder på hur den är inombords ?

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte sätta poäng nu utan vill se mer bilder, iallafall inuti chassit.
Vi fick se hårddiskarna och den färdiga produkten...

Permalänk
Entusiast

Ändå ger ni mig ettor och tvåor?

Nä det är säkert nån annan. Ska knäppa lite bilder på innanmätet under morgondagen

Permalänk

Haha gulligt chassi

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Usch vad jag älskar den lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Usch vad jag älskar den lådan

Den är söt, helt klart

Zpnk, har du kollat upp hårddisktemperaturerna nånting? (speciellt under lite load)
Det är nog en av de grejerna jag är mest orolig över i den här lådan...

---

Kul att se att FT03:an nu är ute i butikerna - nu vill jag bara se lite mer recensioner oxå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast

Inte testat loadtemp än, men idle så ligger tempen på ungefär samma som den gjorde i mitt mycket välventilerade HAF932. Det förvånade mig rejält...

Samsung 500GB ~28
Samsung 1000GB ~35 (Systemdisk)
Hitachi 2000GB ~32

Hade som sagt liknande temps när de huserade i mitt HAF932 som dessutom har en 120mm fläkt framför diskburen... Nu spekulerar jag bara. Men det kan väl bero på att de sitter väldigt åtskilda från alla andra komponenter som är duktiga på att generera värme?

Permalänk
Avstängd

Vad tycker/tyckte du om chassit? Funderar på ett själv nu när en ny rigg ska byggas.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DjRaven:

Vad tycker/tyckte du om chassit? Funderar på ett själv nu när en ny rigg ska byggas.

Lite sent svarat... men jag tycker chassit är skitsnyggt. Att bygga i är det lite småpillrigt, men jag kan garantera att det finns värre chassin att bygga i om man tänkt ha det som en mediadator. Temperaturerna på hårddiskarna blev allt värre och i dagsläget har jag kapat upp chassit på den sidan, böjt, bockat, borrat och skruvat dit 2 GT 1850-fläktar som kyler de...

Permalänk

Haha, den htpc:n är nästan lika bra som riggen jag spelar på
Nice förövrigt!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4