Få plats med Noctua NH-D14 och Corsair Vengeance på ett ASUS P8P67

Permalänk

Få plats med Noctua NH-D14 och Corsair Vengeance på ett ASUS P8P67

Vill bara visa hur enkelt det var att lösa problemet med att flänsarna på NH-D14 krockar med Vengeance DIMMarna på ett ASUS P8P67, om någon annan funderar på denna kombination.

Flänsarna snäpps enkelt isär med en mejsel, och bockas ner, en i taget.
Jag bockade ner fem av flänsarna, vilket ger tillräckligt med utrymme för att kunna ta loss DIMMarna utan att lossa Noctuan.

Den yttre fläkten flyttas enkelt i höjdled (snäpp loss), men då blir hela enheten lite högre, vilket kan bli problem om lådan inte är tillräckligt hög/bred.
Jag kör dock utan den yttre fläkten, i en Corsair 700D, och har då ca 25 mm marginal till lådans sida.

Permalänk
Medlem

har du jämfört core temp innan och efter du klippte flänsarna ?
isf hur mycket steg tempen?

Permalänk

Nope, det var ett nytt bygge.

Har inte gjort några mätningar förutom RealTemp: ca 32 grader tomgång

Permalänk
Medlem

Ofan, jag har bara 6GB så jag löste det genom att enbart flytta upp 120mm ett snäpp, tar i lite när man stänger lådan men funkar finfint

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

har du jämfört core temp innan och efter du klippte flänsarna ?
isf hur mycket steg tempen?

teoretiskt uträknat så kyler den bar 99,7 % av sin ursprungliga kapacitet, så troligen så handlar det om någon tiondels grad sämre temperatur.