Byta kylpasta? - ny processor - roterade kylaren

Permalänk

Byta kylpasta? - ny processor - roterade kylaren

Bygger min i5 2500K dator och satte den medföljande kylaren åt fel håll (strömkablarna nådde ej). Tog av kylaren och roterade den och satte på igen. Processorn och kylaren har aldrig varit inkopplade.

Måste jag byta kylpasta efter denna manöver?

Permalänk
Medlem

Ja, du måste byta för att det ska ge bäst effekt.

Permalänk
Medlem

När du har lagt ut pastan så är det meningen att den ska stängas in i stort sett, träffas den med luft så försvinner lite kylförmåga där.

Tänk på när det gäller med pasta, LESS IS MORE.:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrappydog:

Bygger min i5 2500K dator och satte den medföljande kylaren åt fel håll (strömkablarna nådde ej). Tog av kylaren och roterade den och satte på igen. Processorn och kylaren har aldrig varit inkopplade.

Måste jag byta kylpasta efter denna manöver?

Inte ifall du använde kylpastan som redan satt på processorkylaren? D.v.s den har aldrig blivit "kladdig"?

Permalänk

Behövde ny kylpasta!

Provkörde datorn under hård belastning (kodade film i Handbrake) och efter 5 min var tempen uppe i 84 grader = inte acceptabelt med stock-kylaren.

Köpte Arctic silver 5 och rengöringskit från Kjell. När jag lossade på fläkten var det tydligt att den gamla pastan inte täckte ordentligt, det var bara några fläckar på sidorna. Rengjorde och på med nya pasta, ett risgryn i mitten och provkörde därefter. Fick 30gr i idle och 66gr i 100% load. Klart bättre.