Permalänk
Medlem

HTPC med touchscreen kontroll

Det var dags att göra något konstruktivt för att underlätta vardagsbestyren i köket. Touchkontroll i köket på min XBMC drivna HTPC.

Jag började med att införskaffa en 10.4" pekskärm med USB gränssnitt. Men med 8m kabellängd från HTPC´n i vardagsrummet till pekskärmen i köket, började jag leta efter lösningar eftersom maxlängden för USB är 5m. Jag gjorde min egen CAT5 usb kabel - Fungerade ej. Köpte en USB repeater på 5m som sedan följdes av en 3m kabel - Fungerade ej. Köpte en 5m och en 3m USB kabel från Biltema - Fungerade perfekt...

Hårdvara:
- Asus AT5IONT-I mini ITX Ion2 1.8ghz
- 2GB RAM
- 1TB WD Green
- Logitech diNovo mini, ett måste för XBMC !
- 2st gamepads från gamestop, 99kr st.

Mjukvara:
- Win 7 32bit
- XBMC Dharma med Night SVN skal.
- Yatse2
- Zsnesw, Super Nintendo emulator, startas från XBMC
- PsX, Playstation emulator, startas från XBMC

Själva ögonstenen i min setup är den Yatse2 drivna pekskärmen i köket. Med Yatse2 kan jag spela och bläddra bland mina musikalbum, tv serier, filmer och se väderleksrapporter. Allt med stöd för fanart som automatiskt laddas ned från XBMC.

HTPC med touchscreen kontroll

Permalänk
Medlem

Snacka om "det digitala hemmet"

Permalänk
Medlem

5p för Sinatra!

Permalänk
Medlem

LG 50PK350N?

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på skärmen och vart beställde du den? 5p för att jag är avundsjuk

Permalänk
Medlem

Skön lösning på ett drygt problem!
Måste också berömma på installationen av högtalaren.

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna !

Skrivet av Vino:

LG 50PK350N?

Ja, tror det är den.

Skrivet av ragr3n:

Vad är det för märke på skärmen och vart beställde du den? 5p för att jag är avundsjuk

Jag hittade den på ebay, det är inget varumärke utan den tillverkas nog av ett flertal fabriker verkar det som.. http://cgi.ebay.com/10-1-Inch-Touch-Screen-USB-Monitor-/300465540029?pt=UK_Computing_ComputerComponents_Monitors&hash=item45f5244bbd

Permalänk
Medlem

är ju precis som ja vill ha det ju , riktigt fin setup de där, ska nog också skaffa mej sånt men kanske inte lilla skärmen då de skulle vara för mycket för min del

Visa signatur

Moderkort: ASUS P5KC
Processor: Intel Quad Core Q6600
Grafikkort: ASUS Radeon6970 CUII
Minnen: 4GB

Permalänk
Medlem

Riktigt fint, hade tänk göra nästan exakt såhär fast bygga in htpcn under ett soffbord och bygga in touchen i glasskivan som Projektarbete sista året på gymnasiet. Snabb fråga bara har du lyckats fått touchskärmen att slocka när du startat en film?

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Riktigt fint, hade tänk göra nästan exakt såhär fast bygga in htpcn under ett soffbord och bygga in touchen i glasskivan som Projektarbete sista året på gymnasiet. Snabb fråga bara har du lyckats fått touchskärmen att slocka när du startat en film?

Min pekskärm visar vilken film som spelas. Men det finns alternativet att mörka pekskärmen under filmspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnnyw:

Min pekskärm visar vilken film som spelas. Men det finns alternativet att mörka pekskärmen under filmspelning.

I vilken mjukvara?
Yatse2 eller XBMC?

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

I vilken mjukvara?
Yatse2 eller XBMC?

I yatse finns valet att mörka skärmen under mediaspelning.