Permalänk
Medlem

P67 vs H67

Vad är det för skillnad på Chipset P67 & H67. Intels hemsida suger fett då man vill ha info om deras produkter. Hittar inget överskådligt om dessa. Det finns ju två typer av de nya processorerna t ex 2600 och 2600K. Har det betydelse vilket Chipset man använder till respektive processor?

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk

H67 har inbyggd grafik och klockar sämre. Det är vad jag vet om H67.
Så ta P67 om du ska köra med ett grafikkort.
Och nej båda typerna funkar på både H67 o P67. "K" modellerna har upplåst multiplier om du inte visste det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraftcore:

H67 har inbyggd grafik och klockar sämre. Det är vad jag vet om H67.
Så ta P67 om du ska köra med ett grafikkort.
Och nej båda typerna funkar på både H67 o P67. "K" modellerna har upplåst multiplier om du inte visste det.

Vad innebär upplåst multiplier?

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulie2:

Vad innebär upplåst multiplier?

En processor går i "x * y Hz". Med upplåst multipel kan du ändra x så nya hastigheten blir (x+n)*y Hz.

Permalänk

Med h67 kan du använda processorns inbyggda grafik men du kan inte överklocka.
Med p67 kan du inte använda den inbyggda grafiken men du kan överklocka.
K-modellerna har upplåst multiplier vilket gör att man kan överklocka dem, de har även dubbelt så bra grafikkrets som icke k-modellerna.
Icke k-modeller går att överklocka extremt lite.

Processorns hastighet (ghz) avgörs med FSB * multiplier, på sandy bridge kan man knappt höja FSB:n
Sandy bridge har för tillfället (har jag för mig) 100(FSB)*33(multiplier)=3300= 3,3ghz. Så ett snäpp på multin ökar den riktiga hastigheten med 100mhz/0,1ghz

En k-modell bör man alltid köpa då de endast är ca 100kr dyrare, h67 och p67 köper man beroende på vad man ska ha datorn till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skopetski:

Med h67 kan du använda processorns inbyggda grafik men du kan inte överklocka.
Med p67 kan du inte använda den inbyggda grafiken men du kan överklocka.
K-modellerna har upplåst multiplier vilket gör att man kan överklocka dem, de har även dubbelt så bra grafikkrets som icke k-modellerna.
Icke k-modeller går att överklocka extremt lite.

Processorns hastighet (ghz) avgörs med FSB * multiplier, på sandy bridge kan man knappt höja FSB:n
Sandy bridge har för tillfället (har jag för mig) 100(FSB)*33(multiplier)=3300= 3,3ghz. Så ett snäpp på multin ökar den riktiga hastigheten med 100mhz/0,1ghz

En k-modell bör man alltid köpa då de endast är ca 100kr dyrare, h67 och p67 köper man beroende på vad man ska ha datorn till.

För bästa prestanda blir det då en K-CPU & P67, eller hur?

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulie2:

För bästa prestanda blir det då en K-CPU & P67, eller hur?

Korrekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skopetski:

Med h67 kan du använda processorns inbyggda grafik men du kan inte överklocka.
Med p67 kan du inte använda den inbyggda grafiken men du kan överklocka.
K-modellerna har upplåst multiplier vilket gör att man kan överklocka dem, de har även dubbelt så bra grafikkrets som icke k-modellerna.
Icke k-modeller går att överklocka extremt lite.

Du kan visst överklocka med ett H-chipset dock inte lika bra som P-diton

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du kan visst överklocka med ett H-chipset dock inte lika bra som P-diton

Ah well, men det är väll inte mer än kanske 100-200mhz? Enlighten me

Permalänk
Medlem

Multipern går inte att ändra på H67, så du är fast med stock speed + turbo, vilket innebär 100-400 MHz (beroende på hur många processorkärnor som är aktiva) om jag inte minns fel.

Permalänk
Skrivet av Beace:

Multipern går inte att ändra på H67, så du är fast med stock speed + turbo, vilket innebär 100-400 MHz (beroende på hur många processorkärnor som är aktiva) om jag inte minns fel.

Ja jo, men turbo tycker jag inte räknas till överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulie2:

För bästa prestanda blir det då en K-CPU & P67, eller hur?

en K cpu presterar inte bättre än en non-K cpu.

skillnaden är att du kan överklocka en K cpu.

samma sak gäller H och P chipset , de presterar likadant från början, skillnaden är att du har möjlighet att göra olika ändringar på de två chipseten , P tillåter överklockning av CPU , H tillåter överklockning av grafikdelen i cpu'n och har utgång för video på moderkortet.

Ska du överklocka din processor så är det med andra ord K cpu och P chipset som gäller.
ska du inte överklocka din cpu så kvittar det.

dock anser de flesta (flesta sweclockare) att det är värt att spendera lite extra på en K cpu , ifall man skulle bli sugen på överklockning i framtiden

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |