vad är det för temperatur som blir hög?

Permalänk
Medlem

vad är det för temperatur som blir hög?

Hej,
har just byggt ihop en dator till syrran med i5 2500, Gigabyte GTX460 och MSI H67MA-E45 i en CoolerMaster 341 låda.
När jag stresstestar (furmark + prime95 samtidigt) så håller sig CPU runt 50grader (temp reglerad fläkt) och GPU under 65 grader (bra Gigabyte-kylning). Så långt är allt kanon, men en av temperaturerna från moderkortet steg till 67 grader. Vad kan det vara för temperatur? Enligt speedfan så sitter den på "F71889F" ihop med två andra temperaturer. I övrigt är det bara CPU & GPU temperaturer i speedfan så detta måste ju vara tre olika temperaturer från moderkortet. De andra två temperaturerna på moderkortet är mkt längre vid stresstestet (under 40 tror jag).

Ää detta något jag behöver åtgärda? Vad är det som behöver kylas mer i så fall? En gissning är att det är en sensor som titter ihop med VRM'erna, kan det stämma? I så fall är väl 67 grader ingen fara?

Permalänk

På mitt sabertooth är det som blir varmt USB 3.0 controllers. Dem (2st) ligger på 38-42 i idle och blir varmare vid load, trotts att resten ligger under 30 och att de är inaktiverade i bios.

Kan vara något liknande hos dig kanske?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Jag ska känna på USB-3 kretsen om den är varm (om jag kan hitta den). Men jag har ju inget anslutet där så det känns lite lite konstigt.
Några andra ideer?

Permalänk

Jag har inte heller något anslutet där, mina är till och med inaktiverade i bios, men ändå på 40 grader

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Skulle ju kunna vara typ sydbrygga också. I vilket fall som helst är inte 67c en temperatur att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Kolla med CPUID Hardware Monitor istället, så slipper du gissa.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Kolla med CPUID Hardware Monitor istället, så slipper du gissa.

Hardware Monitor verkar bra, men hur hjälper det mig? Den säger ju bara att det är TMPIN1 på moderkortet som blir hög, frågan är ju vad det är som blir för varmt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Lycka till i jakten säger jag bara ställt den frågan innan och googlat en hel del . Visa säger det är ljud kortets temp. Psu tempen men ingen verkar veta vad det är .

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Hardware Monitor verkar bra, men hur hjälper det mig? Den säger ju bara att det är TMPIN1 på moderkortet som blir hög, frågan är ju vad det är som blir för varmt på moderkortet.

Ah, synd, trodde verkligen det skulle bli tydligare av det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

TMPIN1 för mig enligt cpu harware monitor ligger på 128 grader. Vet inte om det stämmer, blir varken varmare eller kallare fast jag stresstestar eller just startat datorn.
Jag tror inte det är någon fara för dig i alla fall.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _oZZar_:

TMPIN1 för mig enligt cpu harware monitor ligger på 128 grader. Vet inte om det stämmer, blir varken varmare eller kallare fast jag stresstestar eller just startat datorn.
Jag tror inte det är någon fara för dig i alla fall.

Är du säker på att det inte står - (minus) 128 grader? Alltså felavläst så till den milda grad

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Alltså i speedfan står det -128 och i CPU Hw monitor står det -128 Skall det alltså vara så varmt eller kallt?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Kanske styrkretsarna till SATA-3 eftersom det är tillverkningsfel på dem.

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Skrivet av ulie2:

Kanske styrkretsarna till SATA-3 eftersom det är tillverkningsfel på dem.

Nä, de blir inte varma, de skulle bara fungera sämre, efter en längre periods användande.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7