Permalänk

Cubase6 vilken laptop?

Hej.

Tänkte köpa en bärbar för musikskapande och enklare demo inspelningar.
Den bör klara pluggar av de lite tyngre kaliberna.
Mitt ljudkort är RME Fireface UC (usb)
Prislapp runt 10.000:- ?

Hälsningar
Martin

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Cubase 6, när satan kom det?

Permalänk

Härom veckan tror jag

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Cubase 6, när satan kom det?

http://www.cubase6.co.uk/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Cubase 6, när satan kom det?

Cubase 6.0 was released on January 17, 2011 and was designed to run on 64-bit Windows 7 where it's predecessor could only run up to the Microsoft Windows Vista operating system.
http://en.wikipedia.org/wiki/Steinberg_Cubase#Cubase_6.0

On topic.
Kan inte ge dig en exakt modell, bara vad som är värt att tänka på
Kolla på intel i5/i7 inget annat. i7 är såklart bättre men du får väga upp vad som e bäst. etc hur tunga projekt du kör
Tänk på att firewire inte finns till dom flesta datorerna (om du nu behöver det i framtiden) många ljudinterface har det då det är bättre en usb.
SSD? Ska själv uppgradera till SSD när intel kommer med G3
Hög skärm upplösning/Full HD? bättre med större så man har större yta att jobba på, dock blir det till nackdel med tyngd och storleken.

Allt jag kommer på nu Cheers

Permalänk
Skrivet av Wasting:

Cubase 6.0 was released on January 17, 2011 and was designed to run on 64-bit Windows 7 where it's predecessor could only run up to the Microsoft Windows Vista operating system.
http://en.wikipedia.org/wiki/Steinberg_Cubase#Cubase_6.0

On topic.
Kan inte ge dig en exakt modell, bara vad som är värt att tänka på
Kolla på intel i5/i7 inget annat. i7 är såklart bättre men du får väga upp vad som e bäst. etc hur tunga projekt du kör
Tänk på att firewire inte finns till dom flesta datorerna (om du nu behöver det i framtiden) många ljudinterface har det då det är bättre en usb.
SSD? Ska själv uppgradera till SSD när intel kommer med G3
Hög skärm upplösning/Full HD? bättre med större så man har större yta att jobba på, dock blir det till nackdel med tyngd och storleken.

Allt jag kommer på nu Cheers

Tackar för svaret!!
Trodde inte skärmupplösning hade så stor betydelse men vid närmare eftertanke...
Mitt ljudkort är ett usb-kort.
Frågan är om man inte ska satsa på en Frost direkt? Det verkar som om man hamnar i den prisklassen för eller senare?

M

Permalänk

Jag kan tillägga att jag idag har en stationär dator med Intel core 2 E8400 på 3.0Mhz och 3gig RAM (Win xp) som fixar det... Den laptop som slår det borde fixa det.

M

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Wasting:

Tackar så mycket för tipsen!! (jepp, den är den Frosten jag menade )

Man kan ju få en i7 för samma peng som en i5 prosessor? Jag fastnade för den första datorn i länk 1.
och den med i7 i länk 2.

Jag undrar hur många kärnor som ett program som Cubase använder? Om man nu kan fråga så?

M

Permalänk

Jag var nere på JME och dom rekommenderade en ASUS K52JT SX124V med i5 480M
för 7.000:-
Om ingen ropar STOPP, så verkar det som om jag slår till på den i morgon..

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av storklund:

Jag var nere på JME och dom rekommenderade en ASUS K52JT SX124V med i5 480M
för 7.000:-
Om ingen ropar STOPP, så verkar det som om jag slår till på den i morgon..

M

Blir säkert bra, tänk dock på detta:
i5 480M har endast 2 kärnor!
1366x768 rätt låg upplösning, tänk noga efter om du inte behöver mer.

Och vad jag vet och har testat själv så klarar cubase av MINST 8 kärnor.

Mvh

Permalänk

Ok...tack.
Jag kollar nog vidare, trots allt. Har ingen egentlig brådska.
Alltså fler kärnor och bättre upplösning.

Martin

Permalänk
Medlem

Inget måste som sagt, men att köpa en ny dator för musik bruk och ej 4 kärnor skulle jag avråda. bättre att lägga på lite mer pengar och få en mycket bättre produkt

Det funkar såklart med 1366x768, det är definitivt inget måste. hellre 4 core processor och 1366x768 en 2 core och full hd
Sitter själv på två 1600x1200 och jag vet inte hur jag skulle klara mig med mindre ;P Mycket bättre överblick över det hela då man kan ha projektet + mixer + annalyzer uppe samtidigt utan att switcha mellan dom.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att testa innan köp så kör: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml#background

Nu är det väl inte alltför vanligt men vissa laptops kan krångla som fan med DPC latency så det "choppar/skippar" till synes helt utan anledning när man har stora projekt med många spår även fast man inaktiverar ALLT. Ibland kan det vara omöjligt att fixa då det kan bero på något i hårdvarukonfigurationen som är essentiellt. Men i 9 fall av 10 är det inga problem.

Vad gäller skärmupplösning är det väl bra att ha hyffsat vettig om du ska flytta runt med den mycket. Annars är det bara att koppla in en extern monitor så du har två skärmytor att jobba med.

Permalänk
Skrivet av björk:

Om du har möjlighet att testa innan köp så kör: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml#background

Nu är det väl inte alltför vanligt men vissa laptops kan krångla som fan med DPC latency så det "choppar/skippar" till synes helt utan anledning när man har stora projekt med många spår även fast man inaktiverar ALLT. Ibland kan det vara omöjligt att fixa då det kan bero på något i hårdvarukonfigurationen som är essentiellt. Men i 9 fall av 10 är det inga problem.

Vad gäller skärmupplösning är det väl bra att ha hyffsat vettig om du ska flytta runt med den mycket. Annars är det bara att koppla in en extern monitor så du har två skärmytor att jobba med.

Gäller det även om man har externt ljudkort?

Jag har kört Cubase i mångar år som hobby och är väl en av dom få som inte behöver 2 skärmar. Jag plockar sällan fram mixern utan kör allt ifrån "framsidan"

M

Permalänk
Skrivet av Wasting:

Inget måste som sagt, men att köpa en ny dator för musik bruk och ej 4 kärnor skulle jag avråda. bättre att lägga på lite mer pengar och få en mycket bättre produkt

Det funkar såklart med 1366x768, det är definitivt inget måste. hellre 4 core processor och 1366x768 en 2 core och full hd
Sitter själv på två 1600x1200 och jag vet inte hur jag skulle klara mig med mindre ;P Mycket bättre överblick över det hela då man kan ha projektet + mixer + annalyzer uppe samtidigt utan att switcha mellan dom.

Mvh

Jag varit runt i lite butiker idag och kollat. Det verkar svårt att hitta nån i5 med fler än 2 kärnor?

Vågar man fråga vad du själv kör för en? Och om den funkar bra?

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av storklund:

Jag varit runt i lite butiker idag och kollat. Det verkar svårt att hitta nån i5 med fler än 2 kärnor?

Vågar man fråga vad du själv kör för en? Och om den funkar bra?

M

Hej igen!

Vet inte om det finns någon bärbar version av i5 som har fyra kärnor. Jag har inte hittat en i alla fall :/

Jag kör inte direkt på bärbart, sitter till 99% på min stationära. i7 920 @ 3.2Ghz, 3gb ram, 5 hdds mellan 200gb till 1tb, Motu ultralite mk3

Dom gångerna jag har kört bärbar har det varit på min gammla, intel core 2 duo p7200, dock har det varit långt ifrån tunga projekt då!

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag körde Cubase SX 3.1 på min gamla Compaq Armada förr i tiden men då var det bara för inspelning på ett spår i taget Sen slängde man bara in grejerna i den stationära när man kom hem, och det blev ju mycket bättre än vad jag hade trott ^^

Aja, men om du vill kunna köra tunga VST-pluggar och kanske t.o.m simulerade MIDI-instrument(typ Hypersonic el. Drumkit from Hell) kommer du behöva en Quad-Core, minst 4gb minne och helst en Full-HD Display, gärna en SSD så du slipper vänta på SWAPen hela tiden ^^

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.