Permalänk
Medlem

Datorn bootar IBLAND.

Hej!

Har haft ett problem med att datorn går igång men jag kommer inte förbi BIOS skärmen IBLAND.
Det funkar nämligen (oftast) om jag bryter strömmen till nätagget och trycker på startknappen och sen slår på strömmen till nätagget och sen startar datorn. Men alla 3 lampor lyser på moderbordet, grönt gult rött, ända tills jag kommit förbi BIOS skärmen.

Alla temps ligger på bra värden eftersom datorn inte är klocka på något sätt ännu.

Det jag testat för att råda bot på detta:
Memtest i 24h
Installera om Windows (därmed alla drivrutiner)
Koppla ur alla delar i datorn som drar ström utom de nödvändiga, mitt nätagg är på 500W med datorn i sign och jag har haft nätagget i ganska precis 4 år nu, kan det va problem att det är för lite kräm kvar?

Någon som har något förslag till åtgärd?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Rekordmedlem

gå in i bios och ändra så du ser alla post medelanden, men ofta så väntas det på någon enhet i bootkedjan, kolla så hdn står först och inte typ floppy usb nätverk raid1 raid2 dvd , o sist boot hdn, moderkortet väntar på svar från alla enheterna och det tar tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funkar inte de mrgaffe sa, ladda ner nya bios från moderkorts tillverkaren.
Kan vara nå knas där med.

Visa signatur

Intel I7 3960X | 12Gb Corsair XMS 2000Mhz | OCZ SSD Disk raid | Gigabyte 590 Quad SLI |

Och ja bilden som avatar e gammal :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

gå in i bios och ändra så du ser alla post medelanden, men ofta så väntas det på någon enhet i bootkedjan, kolla så hdn står först och inte typ floppy usb nätverk raid1 raid2 dvd , o sist boot hdn, moderkortet väntar på svar från alla enheterna och det tar tid.

Skrivet av Xer0:

Funkar inte de mrgaffe sa, ladda ner nya bios från moderkorts tillverkaren.
Kan vara nå knas där med.

Bootordningen är rätt men jag klickade igång alla varningsljud för cpu osv som jag kunde hitta och nu tjuter datorn uta bara den...
Har laddat ner nya bios till moderbordet för ett tag sen så de är de nyaste.

Detta problem började för ca 1 månad sedan och jag flashade bios för ca 10 månader sedan.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Det var
System fan2 Fail Warning
Power Fan Fail Warning
System Fan1 Fail warning
som tjöt

PSU fläkten går iaf och chassi fläkten är kopplad direkt till nätagget...kan detta ha något att göra med mina boot problem tro?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD