Permalänk

SpotifyRadio

Tänkte bygga en smidig radio till köket med stöd för Spotify och webbradio. Eventuellt ska den även kunna spela upp lokal musik och genom DAAP.

Utseendet blir som en vanlig radio med rattar för volym och tuner. Blir även lite knappar för att ändra låtar och lite annat. All information kommer att visas på en liten lcd-display.
Administrationen kommer att skötas genom ett webbgränssnitt.

Hårdvaran kommer att bestå av en VIA EPIA-P700-05LE och en Arduino UNO.

Musikuppspelningen kommer skötas av Mopidy. Skrev först en egen spotifyklient med hjälp av despotify men den blev inte rikigt bra. Hittade Mopidy och det passade perfekt! Har stöd för spotify och lokal musik. Det blev inte sämre av att Mopidy har stöd för Last.fm och MPD!
Webbradion kommer skötas av ett pythonscript baserat på Radio Tray.
Allt styrs från ett pythonscript som tolkar signalerna från UNOn.

All kod finns på https://sourceforge.net/projects/spotifyradio/

Edit 1:
Har inte blivit någon uppdatering på ett tag pga att jag mest fixat med mjukvarudelen som inte är så intressant att titta på;) Mjukvaran börjar bli färdig och den kommer inom kort att ligga uppe på sourceforge.

Har även gjort lite förändringar i bygget, jag kommer inte använda en Arduino utan jag bygger allt från grunden istället. Sen kommer jag i första hand att göra en radiomodul som kopplas till en dator/server och sen fixa en komplett enhet.

SpotifyRadio

Permalänk
Medlem

Är fruktansvärt avundsjuk på alla som kan göra sådana här projekt. Mycket imponerande! Se nu till att skaffa ett riktigt schyst chassi till detta också

lycka till med det fortsatta byggandet!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Vad bra att någon äntligen har hittat ett användsningsområde för "det orangea kuvertet"!

Permalänk

Skoj med en USB Display. Dock är ju LPT enklare att löda till. (eller mja billigare)

Tittar gärna in när lite mer updats kommit

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Cool. finns ju vissa paralleller till min retrostereo... http://www.sweclockers.com/galleri/6658-retrostereo
Att köra spotify var ju en bra idé, har ett "läge" kvar på min, så jag skulle ju kunna bygga en modul för det kanske

Permalänk
Medlem

kommer att bli snyggt dedär som någon annan sa redan, sätt in det i en snygg låda sen

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3, Intel E5200@3.33GHz ,Kingston 2x2GB 800Mhz, Gigabyte HD4850,Club3d HD4850OC, Corsair VX550 ,SEA 500GB, WD 500GB, WD 600GB, Antec 300(moddad), Nexus CPU cooler, Zalman fan controller, Nexus Ram kylflänsar, 5 chassi fläktar, neon. Samsung 23,5" http://www.sweclockers.com/galleri/6599-pexxs-antec-300

Permalänk
Medlem

riktigt smart ide det här kommer bli bra

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

fan va najs

Permalänk
Medlem

Tuuuuuuuufft!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gillar skarpt! fixa en how-to-do guide sen. Riktigt imponerande projekt

Permalänk
Medlem

Skön ide! Kommer definitivt att hållas koll på, så jag väntar med att rösta tills det är klart.

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skoj med en USB Display. Dock är ju LPT enklare att löda till. (eller mja billigare)

Tittar gärna in när lite mer updats kommit

Det är faktiskt en display med parallellanslutning. Har kopplat den direkt med UNOn.

Skrivet av Användarnamnqwer:

Cool. finns ju vissa paralleller till min retrostereo... http://www.sweclockers.com/galleri/6658-retrostereo
Att köra spotify var ju en bra idé, har ett "läge" kvar på min, så jag skulle ju kunna bygga en modul för det kanske

Mycket imponerande!

Permalänk
Medlem

Med risk för att jag missat nåt...
vad har du för OS och vad har du för mjukvara som sköter displayen?

Riktigt coolt bygge, jag är lite avundsjuk!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Med risk för att jag missat nåt...
vad har du för OS och vad har du för mjukvara som sköter displayen?

Riktigt coolt bygge, jag är lite avundsjuk!

Kör med Ubuntu nu men kommer nog använda Debian istället. Displayen sköts via LiquidCrystal

Permalänk
Medlem

Äh, skit i en snygg låda. Mycket ballare med en "galna professorn"-look på bygget.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Lillnisse!
Har själv en display i min htpc men jag kör windows och LCDSmartie till den. Inte i närheten av lika snygg som din lösning, men jag kan inte lika mycket heller
Finns många plugins till LCDSmartie dock, så det är lätt att komma igång för en nybörjare. Om jag skulle få ork så ska jag nog försöka göra nåt som liknar din lösning nån gång, stort tack för inspirationen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt suveränt! En cool grej vore ju att sedan montera in displayen i väggen!

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2, Corsair RM1000 1000W, Ryzen 9 3950X @ 3.49GHz, 32GB, MSI GTX 1080 Ti Sea Hawk X 11GB, 6TB HDD, 970 EVO Plus

Permalänk

Helt sjuuukt häftigt! Nu undrar jag bara... var lär man sig sånt där?

Permalänk
Medlem

Gå i skolan och lär dig!

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- GTX1080Ti -16Gig Corsair LPX 3000MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk

lite sent för eltekniskt gymnasium... är 34 år... och har konstaterat att utbudet på studieförbunden i alla fall i Stockholm inte innehåller arduinokurser. Tror inte jag är särskilt ensam här med att känna att det som Lillnisse gjort är överjävla häftigt och skulle vilja kunna själv...

Permalänk
Skrivet av Allroundnörd:

lite sent för eltekniskt gymnasium... är 34 år... och har konstaterat att utbudet på studieförbunden i alla fall i Stockholm inte innehåller arduinokurser. Tror inte jag är särskilt ensam här med att känna att det som Lillnisse gjort är överjävla häftigt och skulle vilja kunna själv...

Jag hade själv ingen erfarenhet av Arduino innan jag började med det här projektet. Hade bara grundläggande el och elektronikkunskaper (omhs lag etc.). Kunde även lite programmering sen innan. Är bara att läsa allt man kan hitta! Finns riktigt bra information hos Arduino. Det finns även mycket böcker om Arduino.

Permalänk
Skrivet av Lillnisse:

Jag hade själv ingen erfarenhet av Arduino innan jag började med det här projektet. Hade bara grundläggande el och elektronikkunskaper (omhs lag etc.). Kunde även lite programmering sen innan. Är bara att läsa allt man kan hitta! Finns riktigt bra information hos Arduino. Det finns även mycket böcker om Arduino.

Det är sånt man vill höra :). Fett med respekt till dig för att du delar med dig av projektet! Det höjer sig ett snäpp över mycket här på swec. Jag väntar med betyg tills det är klart men jag har svårt att tro att det kan bli nåt annat än 5!

Permalänk
Medlem

funderar på nått liknande bygge,,, vart köpte du skärmen?, länk uppskattas mycket:D
Och riktigt stiligt bygge... 5/5

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

funderar på nått liknande bygge,,, vart köpte du skärmen?, länk uppskattas mycket:D
Och riktigt stiligt bygge... 5/5

Har köpt allt hos Electrokit. Lycka till med ditt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillnisse:

Har köpt allt hos Electrokit. Lycka till med ditt bygge!

Okej,,, vad hette den ( skärmen )?
Tack så mycket!=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej,,, vad hette den ( skärmen )?
Tack så mycket!=)

LCD 2x20 tecken JHD202A STN blå/vit LED

Permalänk
Medlem

Okej,,, tack för hjälpen=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Roligt bygge. Ska bli intressant att följa

Permalänk
Hedersmedlem

önskar man hade samma kunskaper! 5p

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.