Permalänk

RAM och CPU överklockning

Hej Sweclockers!

Jag har just byggt ett nytt system, och då jag är relativt okunnig vad gäller de mer avancerade delarna av datoranvändning - så som överklockning - vore jag tacksam om jag skulle kunna få vägledning ifrån detta forum.

Mina systemspecifikationer är

CPU: Intel Core i7-960 3.20 GHz
RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 12GB CL8
Moderkort: ASUS Rampage III Formula, Socket-1366

Vad jag förstår är kylning och spänning avgörande faktorer när det kommer till överklockning så jag listar även vad jag har i dem kategorierna.
CPU+RAM -kylare: Cooler Master V10
PSU: Corsair HX 1000W

Först och främst står det, som ni märker, på mitt RAM att de ska köra i 1600MHz, men i BIOS kör de automatiskt i 1066MHz, vilket irriterar mig. Jag kan ju ställa in 1600MHz manuellt, men hur vet jag att ingenting går sönder? Vad är orsaken till att dem inte kör i 1600MHz automatiskt?

Utöver detta problemet vore jag väldigt tacksam om jag kunde få hjälp och rådgivning vad gäller överklockning av processorn, samt RAM-minnet i bredare utsträckning. Jag är inte ute efter att slå något världsrekord, men jag vill bara att mitt system ska vara överklockat till den grad att min kylare - som jag antar är av någorlunda hög standard - faktiskt gör någon nytta!

Då detta är min första tråd i detta forum ber jag om ursäkt ifall den är i fel format eller på något sätt felplacerad.

Behöver ni någon mer information ang. hårdvara eller mjukvara är det bara att fråga.

Tackar på förhand!

/DP

Permalänk
Medlem

Vad sägs om detta till att börja med?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Skrivet av DeathPony:

Först och främst står det, som ni märker, på mitt RAM att de ska köra i 1600MHz, men i BIOS kör de automatiskt i 1066MHz, vilket irriterar mig. Jag kan ju ställa in 1600MHz manuellt, men hur vet jag att ingenting går sönder? Vad är orsaken till att dem inte kör i 1600MHz automatiskt?

Det beror på att deras SPD (Serial Presence Detect), den grundinställning de skickar till moderkortet, är inställt på ett lägre värde för att garantera kompatibilitet med t.ex. äldre moderkort.

Om du tittar under "Tech Specs" här så ser du att både "SPD Speed" och "SPD Latency" är lägre än "Tested Speed" respektive "Tested Latency" (i latensens fall så innebär ett högre värde sämre prestanda).

Tested Speed/Tested Latency är den hastighet/latens som minnestillverkaren Corsair garanterar att dina minnen klarar av, men det är inte säkert att denna inställning är kompatibel med alla moderkort som finns, därav en annan, sämre, grundinställning i form av SPD-specifikationerna som gäller om du inte ändrar någon inställning i BIOS.

Om du vill att dina minnen ska köras enligt tillverkarens tänkta specifikationer så ska du gå in i BIOS och leta efter en inställning som kallas "X.M.P." (Extreme Memory Profile) och se till att den är inställd som "Enabled". Då kommer minnena automatiskt konfigureras enligt tillverkarens högre specifikationer, och du behöver inte ställa in något mer om du inte ska överklocka ytterligare.

Är du inte nöjd med det så måste du manuellt ställa in värden för hastighet, spänning och de olika latenserna individuellt, en i taget, och göra stabilitetstest av din dator och dina minnen efter varje individuell förändring för att försäkra dig om att den går att köra stabilt utan risk för krascher eller att datorn inte startar.

Överklockning är lite som att placera pengar på börsen, varje satsning innebär alltid en viss risk, och risken ökar i takt med den potentiella avkastningen. Har du tillräcklig kunskap så kan du minimera riskerna så långt det går, men är säkerhet och stabilitet högsta prioritet och du vill du garantera ditt "kapital" så gör du bäst i att inte satsa alls och hålla dig till det du har.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeathPony:

Hej Sweclockers!
Först och främst står det, som ni märker, på mitt RAM att de ska köra i 1600MHz, men i BIOS kör de automatiskt i 1066MHz, vilket irriterar mig. Jag kan ju ställa in 1600MHz manuellt, men hur vet jag att ingenting går sönder? Vad är orsaken till att dem inte kör i 1600MHz automatiskt?
/DP

Skal försöka vara enkel och tydlig här.
RAM-minne har ingen egen hastighet. Siffran minnena är märkta med indikerar endast den hastighet som minnena KAN köras i felfritt enligt tillverkaren. DDR3minnen körs dock i standardklocken 1366MHz om inte frekvenserna manuellt ändrats. Jag känner dock till intels nyare system alldeles för dåligt för att kunna ge riktigt bra svar om varför dina minnen går i 1066MHz. Säkerligen så som ovanstående påpekar dock.
Det som är positivt är ju att minneshastigheten i stort sett inte gör ett smack för ditt spelande. Någon fps hit eller dit kanske, men inget du kommer märka alls.

Men jag håller väl inte helt med Dackis i hans förklaring om att överklockning är som börsen. Stämmer väl till viss del om man verkligen vill pressa systemet, men man kan ofta hämta ut en hel del extra prestanda ur processorn utan att höja spänningen vilket gör att belastningen inte ökar nämnvärt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kör överklockningen med auto-funktionen i BIOS. Bra eller dåligt? Skulle det bli bättre om man gav sig på att köra manuellt. Det är ju ganska många inställningar som ska göras. Auto-inställningen förenklar ganska mycket (tar ca 1 minut). Moderna moderkort verkar nu vara förberedda på att man ska överklocka.

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80GHz - ASUS P7P55D Deluxe - ATI Radeon HD 5770 - Eizo SX2462W - M-Audio Delta AP 192 - WD Velociraptor 150GB - Corsair 2 GB DDR3-1333 x 4 - Corsair 800D

Sony Vaio VPCF12M1E - VGP-BMS10

Permalänk
Medlem

Jag har inte stenkoll på socket 1366 men jag tror att dina RAM körs i den hastigheten eftersom de matchar processorns hastighet. Att det alltså är låst så att RAM och processor är matchade, vilket gör att dina snabbare minnen kommer användas först samtidigt som du klockar upp processorn. Det går iaf inte att klocka upp processorn utan att höja RAMhastigheten, tvärtom vet jag inte säkert.

Vad gäller överklockning känns det ganska olikt börsen? Inte så att datorn kommer svaja upp och ner i prestanda och riskera att störtdyka en dag för att sedan gå upp 20 fps igen dagen därpå. Tycker det finns många processorer som klarar stora överklockningar utan att det behöver ses som extremt eller riskfyllt. Mer riskfyllt än att inte överklocka förstås, men krävs väl ganska mycket otur.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan som sagt inte heller mycket om överklockning på i5/i7. Har inte minnena en egen multipler längre? Vet att detta skippats på sandy bridge, men jag trodde att detta fanns kvar på de äldre i5/i7-systemen...
Jag tror ju att det är autoöverklockningen som gör att dina minnen kör långsammare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag läste i en tråd om överklockning av CPU och där nämnde dom ju just det att RAM-överklockning inte bidrar till mycket annat än att överklocka CPU. Min CPU är ju på 3,2 GHz, så det kanske vore möjligt för mig att överklocka till åtminstone 4GHz? När jag spelar på datorn nu går den sällan över 45grader...

Ang. X.M.P. -funktionen: Jag läste ju när jag monterade ihop min dator att mina minnen skulle kunna köra i X.M.P, och ställde därför in det direkt i BIOS. Detta bidrog tyvärr med BSOD varje startup några sekunder efter att Windows 7 x64 laddat klart. Hittat lite information på internet om detta och det verkar som att det har att göra med hur hög spänning man tillför. Då jag inte är speciellt kunnig kanske någon som har erfarenhet med vilka problem X.M.P. kan medföra kan förklara hur jag kan köra utan att få BSOD i Windows?

Som sagt, tack för alla svar. Gillar även diskussionen om potentiella risker med överklockning!

/DP

Permalänk
Hedersmedlem

skall du överklocka med lite högre frekvenser så rekommenderar jag inte autoöverklockning. Blir sällan stabilt om man vill överklocka lite mer.

Det stämmer att du behöver höja spänningen för att nå högre stabil klock. Det gör dock processorn varmare vilket innebär att du måste ha tillräcklig kylning för detta. Och att trycka in för hög spännning i processorn är inge bra. Då kan du förstöra komponenter så du bör ha någorlunda koll på vad du pysslar med.

Men du får nog ta och läsa på lite mer generellt om överklockning för att förstå vad du gör. Finns klistrade trådar i sweclockers överklockningsdel samt artiklar i sweclockers nyhetsarkiv om hur man överklockar din processor.

Frågan är ju om det är så lönt för dig att klocka processorn dock. Den presterar så pass bra i spel att det fortfarande är grafikkortet som sätter gränsen. Så jag vet inte hur mycket du vinner i dagsläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

skall du överklocka med lite högre frekvenser så rekommenderar jag inte autoöverklockning. Blir sällan stabilt om man vill överklocka lite mer.

Det stämmer att du behöver höja spänningen för att nå högre stabil klock. Det gör dock processorn varmare vilket innebär att du måste ha tillräcklig kylning för detta. Och att trycka in för hög spännning i processorn är inge bra. Då kan du förstöra komponenter så du bör ha någorlunda koll på vad du pysslar med.

Men du får nog ta och läsa på lite mer generellt om överklockning för att förstå vad du gör. Finns klistrade trådar i sweclockers överklockningsdel samt artiklar i sweclockers nyhetsarkiv om hur man överklockar din processor.

Frågan är ju om det är så lönt för dig att klocka processorn dock. Den presterar så pass bra i spel att det fortfarande är grafikkortet som sätter gränsen. Så jag vet inte hur mycket du vinner i dagsläget.

Jo det blir nog att läsa på lite innan jag prövar mig på någonting. Hittade en guide där dem gick igenom steg för steg hur man kunde överklocka sin processor, och eftersom jag inte har för avsikt att trycka in mer spänning i någon av mina komponenter än vad som testats ska det nog gå bra.

Jag tror att jag ska läsa hur jag eventuellt kan överklocka processorn och köra XMP på minnena utan att det kraschar. Antar precis som du säger att min dator kommer klara spel ett tag till, men att den kanske kan göra det ännu lite längre med hjälp av överklockning.

Slutligen, bara för att klargöra; BSOD vid min X.M.P.-inställning är alltså ett resultat av en för låg spänning genom minnena/processorn?

/DP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Ang. X.M.P. -funktionen: Jag läste ju när jag monterade ihop min dator att mina minnen skulle kunna köra i X.M.P, och ställde därför in det direkt i BIOS. Detta bidrog tyvärr med BSOD varje startup några sekunder efter att Windows 7 x64 laddat klart. Hittat lite information på internet om detta och det verkar som att det har att göra med hur hög spänning man tillför. Då jag inte är speciellt kunnig kanske någon som har erfarenhet med vilka problem X.M.P. kan medföra kan förklara hur jag kan köra utan att få BSOD i Windows?

Det kan ha att göra med att dina minnen inte är fullt kompatibla med ditt moderkort. Kolla i ditt moderkorts manual (den du laddar ner från tillverkarens hemsida är den som gäller, det är den senast publicerade), där finns en lista över alla kompatibla minnesmodeller från olika tillverkare, vilka hastigheter man kan köra dom i osv. Hittar du inte dina minnen där, eller om dina minnen bara finns representerade i en lista med lägre hastighet så kommer kanske inte X.M.P. fungera, då får du försöka ställa in samma inställningar manuellt på ett sådant sätt att datorn startar och klarar krävande stabilitetstester, eller helt enkelt bara köra dom i grundinställningen för att garantera datorns stabilitet.

När det gäller minnenas spänning så ska du helst inte köra dom i mer än 1.65V, kör du dom i för hög spänning så kan du försämra processorns livslängd. Vet inte de exakta gränserna för just din processor, men för Intels senaste Sandy Bridge ska man helst hålla sig inom 1.5 - 1.57V ungefär, gissar att det är något liknande för Core i7 också.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Jag tror att jag ska läsa hur jag eventuellt kan överklocka processorn och köra XMP på minnena utan att det kraschar. Antar precis som du säger att min dator kommer klara spel ett tag till, men att den kanske kan göra det ännu lite längre med hjälp av överklockning.

När det gäller spelprestanda så ska man inte överskatta vinsterna av överklockning, i de flesta fall så kan det vara ganska marginella skillnader även om man överklockar med 1 GHz eller mer. Ta detta som ett exempel: http://enthusiast.hardocp.com/article/2008/11/05/intel_core_i...

Skillnaden mellan en Core i7 920 som körs i 2,66 GHz respektive 3,8 GHz överklockat är i detta exempel 43% i ren processorhastighet. I spelet Far Cry 2 översattes det till ungefär 4 FPS ytterligare i genomsnitt, eller ungefär 7% snabbare (mina överslagsberäkningar). Ju högre upplösningar och grafikinställningar du använder desto mindre roll spelar processorn som du kan se också.

Nu skriver du inte vilket grafikkort du har, men är det spelande du är intresserad av så är det i så fall grafikkortet du ska uppgradera eller eventuellt överklocka ( i den mån det går). Grafikkort generellt har inte alls lika stor överklockningspotential som processorer, men jag skulle tro att en liten överklockning av grafikkortet kan ha lika stor betydelse för FPS som en stor överklockning av processorn, om jag generaliserar.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Jag har som sagt ett ASUS Rampage III Formula moderkort och på deras hemsida står:

"Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)"

Här är länk till mitt moderkorts specifikationer på ASUSTeK's hemsida:

http://www.asus.com/product.aspx?p_id=tdsvoxzstohrscro

Här är länk till mina minnen:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=499164

Verkar ju som att dom inte stöds... Någon kunnig kanske kan verifiera detta? Det som gör mig förbannad är att jag tyckte det var konstigt att PC3-12800 inte stod med under de RAM-hastigheter som stöddes, så jag ringde Komplett.se och frågade om jag skulle köpa ett Rampage III Extreme istället, men då sa dom att det inte behövdes... Bara tanken att behöva koppla om hela datorn ger mig huvudvärk, men jag borde väl kunna få byta mot ett Extreme då dom givit felaktig information - om nu så är fallet?

/DP

Permalänk
Medlem

Alltså när du sätter på XMP ökar du inte CPUns hastighet också samtidigt? Jag är inte helt insatt som sagt men jag ser att många utgår från sandy bridge system och tror att ditt system fungerar likadant, vilket det inte gör.

Läs en överklockningsguide för i7 och se vad du kan göra. Det blir inte bra om du bara håller på att leka med inställningar. Det finns till och med en på sweclockers.

Gällande ditt moderkort står det ju tydligt i länken att de stöder upp till DDR2200 vilket är betydligt mycket högre än 1600 som dina minnen är speccade för. Jag misstänker att du våldsamt överklockar ditt system utan att ens vara medveten om det och sedan förväntar dig att det ska starta direkt utan att ha någon större idé om varför. Sedan är alla moderkort inte kombatibla med alla RAM men det brukar fungera, och en snabb sökning borde kunna visa dig relativt omgående ifall det var så att dina populära RAM-stickor hade problem med ditt ganska populära moderkort.

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Alltså när du sätter på XMP ökar du inte CPUns hastighet också samtidigt? Jag är inte helt insatt som sagt men jag ser att många utgår från sandy bridge system och tror att ditt system fungerar likadant, vilket det inte gör.

Läs en överklockningsguide för i7 och se vad du kan göra. Det blir inte bra om du bara håller på att leka med inställningar. Det finns till och med en på sweclockers.

Gällande ditt moderkort står det ju tydligt i länken att de stöder upp till DDR2200 vilket är betydligt mycket högre än 1600 som dina minnen är speccade för. Jag misstänker att du våldsamt överklockar ditt system utan att ens vara medveten om det och sedan förväntar dig att det ska starta direkt utan att ha någon större idé om varför. Sedan är alla moderkort inte kombatibla med alla RAM men det brukar fungera, och en snabb sökning borde kunna visa dig relativt omgående ifall det var så att dina populära RAM-stickor hade problem med ditt ganska populära moderkort.

Tack för svar! Jag har ju dock inte gjort något annat än att ställa in XMP i BIOS? Har inte ens givit mig på någon annan överklockning än det, med tanke på just det faktum att jag inte har någon kunskap.

/DP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Här är länk till mina minnen:

Mycket frågor nu, börja med att läsa igenom noggrannt de guider som finns som jag länkade till i mitt första inlägg.

Gällande dina minnen, som jag skrev innan, du måste kolla upp QVL-listan till ditt moderkort. Har du gjort det? QVL står för Qualified Vendor List. Om dina minnen inte finns med där så har du kanske köpt ett par minnen som inte är fullständigt kompatibla. Du har ju valt ett ganska ovanliga moduler, 12GB i 6x2GB-uppsättning är det inte så många som har så då kan man inte räkna med 100%-ig kompatibilitet. Min känsla är att du kan räkna med större kompatibilitet om du använder 3x4GB eller 3x2GB-uppsättningar. Men som sagt, kolla QVL-listan där står det hur många fysiska minnesmoduler som stödjs.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3