Permalänk
Medlem

Projekt: (DIY) Bygga RC

Jahapp

Nu har jag gått arbetslös (jobbar vid behov vilket inte är mkt) sen års-skiftet och det börjar klia lite i fingrarna och tror det börjar samlas damm på hjärnbalken! Så jag har under en period tänkt på vad jag kan göra för något skoj utan att behöva lägga ut så väldigt mycket pengar... Jag har hammrat ihop lite hyllor och annat smått å gott, men har alltid tyckt det vore skoj med något bygge med elektronik inblandat.

Jag har redan en radio-styrd bil sen innan som jag tröttnat på sen långt tillbaka, tankarna har gått i att använda delar därifrån för att bygga sig något skoj.
Så vad jag skulle vilja ha är lite förslag och tips på vad man skulle kunna bygga för skoj! Jag skickar upp två bilder för att ni ska se vad jag har att jobba med... Bilen är gammal men den funkar å det gör mig ingenting att plocka ned den i bitar.

Mvh // sebastian

galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6956-diy-rc-svavare

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

bygg en rullande htpc ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiPERnx:

bygg en rullande htpc ;D

Årets bästa idé? F*n va tufft det hade varit, kanske lite för dyrt dock?

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

Hahaha! sjukt användbart xD

Nae det lutar åt en svävare... tänkte göra en testvävare utav wellpap, plastpåse och en chassifläkt. Men chassifläkten vill inte snurra. =S

Någon som vet hur man kan testa en chassi-fläkt utan att koppla in den i datorn?

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Avstängd

fixa så den kan rulla ut toalett papper från toapappershållaren.

Permalänk
Medlem

Ännu bätrre... sätter jag en trasa på en däcket så kan jag ju använda den för att torka mig i röven...

Skämt å sido, ang chassifläktar, borde inte bara vara att rycka ut den, kapa kablarna och koppla in i ex ett bilbatteri? Jag har nämligen testat men det som händer är att den bara står stilla och vibrerar, nästan som att han har muskel-spänning ^^

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Sådär ja... Det kommer bli en svävare!
Delarna jag kommer använda från bilen är:
Motor
Servo
Radio-del (2 kanals)
strömbrytare

Kommer nog plocka lite småsaker med, typ kulleder till rodret på svävaren och annat smått å gott man kan tänkas hitta.

Var å handlade lite igår:
* Cellplast XPS (Cellplast som är "helgjuten" strukturen är inte som på vanlig frigolit där det är små kulor. Detta valde jag för att det är lättare att arbeta med, smular inte lika mycket när man sågar i det osv.)
* Lim (Valde ett speciellt fogningslim så att cellplasten inte smälter/fräter sönder)

Var även inne på hobbex för att kolla delar, så som motor och propeller. Känner en utav killarna där så jag blev fast i säkert en timma och diskuterade, de största problemet än så länge är att jag inte vet hur jag ska fästa propellern på motor-axeln. Ska jag köpa en riktig flygplansmotor där axlen är anpasad för proppelrar så kostar det ganska mycket mer pengar. Han skulle iaf göra ett försök att få tag på en addapter och sedan höra av sig i veckan.

Hade tänkt att börja rita upp en skiss på hur den ska se ut med mått och liknande... men eftersom min dator har strulat så får det vänta ett tag.

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Testpilot

Vill du ha billiga delar till RC kan du kolla på HobbyKing, de har ett otroligt stort sortiment och priserna är en bråkdel av vad sånna här grejer kostar i Sverige. Det enda negativa är att det tar lång tid att få hit grejerna, runt 2 veckor för man räkna med.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vill du ha billiga delar till RC kan du kolla på HobbyKing, de har ett otroligt stort sortiment och priserna är en bråkdel av vad sånna här grejer kostar i Sverige. Det enda negativa är att det tar lång tid att få hit grejerna, runt 2 veckor för man räkna med.

De verkar däremot bara har brushless motorer eller bränsle-drivna motorer... Då måste jag skaffa nytt reglage. Lite klurigt! Men ska kolla runt lite till =P Fanns ju en del intressanta grejjer där! Tack så mycket

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Hjälpsam

Bil

+

+

=

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Testpilot
Skrivet av EldRaven:

De verkar däremot bara har brushless motorer eller bränsle-drivna motorer... Då måste jag skaffa nytt reglage. Lite klurigt! Men ska kolla runt lite till =P Fanns ju en del intressanta grejjer där! Tack så mycket

Det är ju ioförsig sant ja, är väl bortslöst som gäller nu för tiden men du kan köpa allt nytt istället då

För att fästa propellrar på axlar kan man använda dessa: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduc...
De finns för flera olika axeltjocklekar 2.3-10mm, sök på "collet" så hittar du de andra med. Någon kanske kan passa din motor?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det är ju ioförsig sant ja, är väl bortslöst som gäller nu för tiden men du kan köpa allt nytt istället då

För att fästa propellrar på axlar kan man använda dessa: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduc...
De finns för flera olika axeltjocklekar 2.3-10mm, sök på "collet" så hittar du de andra med. Någon kanske kan passa din motor?

Perfekt! Det är ju precis sådana adaptrar jag behöver ^^

Jag behöver en motor till men den blir nog från Hobbex då.... om det inte är billigare att köpa två nya brushless. Motorn på Hobbex som jag kollade på låg någonstans runt 350kr och varavade väl 23k eller nå ^^ Får akta så att svävaren inte blir ett flygplan xD

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Fråga bara....

Om jag köper en sådan här ex: http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduc...

Där står det att den klarar
"Kv (rpm/v) 10300/1"
Och att max voltage är 4

10300x4 = 41200rpm om man maxxar ut volten.
Kan detta stämma? Har jag tänkt rätt nu =S

Låter lite för bra för att vara sant, den väger ju bara 8.4g och kostar strax under 8 dollar!!!!!!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Hittade en sida för hur man kan räkna ut lyft-kraft (iofs för fullstorleks-svävare men det funkar nog här med)

http://4wings.com.phtemp.com/tip/tlift.html

Citat:

Enter hull length in meters: 0.5m
Enter hull width in meters: 0.3m
Enter Amount of air gap required in mm (i.e. 13): 5mm
Enter max. gross weight of craft in kp: 3kp

Resultatet:
Estimated lift engine power (kW) 37W
Estimated fan diameter (m) 0.158

Uträkning för hur mycket kroppen kommer väga:

Citat:

Cellplast storlek: 120x60cm (7cm i djup) = 7200cm2
Cellplast vikt: 1.5kg
vikt per cm2: 0.208g

Svävar storlek: 50x30cm = 1500cm2
svävar vikt per lager av cellplast: 1500x1.208 = 312g (2lager av cellplast = 2x312 = 624g)

Så att räkna med att svävare kommer väga 3kg kanske var i överkant men då har man ju lite marginaler ^^

Funderingar går mest runt vilken slags "kjol" som svävare ska ha... Efter att ha vart inne på Hobbex i kalmar så blev finger-kjol ett alternativ också (var innan helt inställd på Bag typen). Men jag har inte hittat hur en finger-kjol är uppbyggd och hur man bygger en sådan =S

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Beställning från hobby-king gjort!

Citat:

2st HXTBS-2835C-2200 HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner
2st TGS6x4E TGS Sport 6x4E Precision propeller
2st JY3.175 Shaft adapter to suit 3.175mm motor shaft
2st TST-BEC45A TURNIGY TRUST 45A SBEC Brushless Speed Controller
1st TR_PC TURNIGY BESC Programming Card
1st T4000.3S.20 Turnigy 4000mAh 3S 20C Lipo Pack

Tror att det kommer bli en ganska stark maskin, men eftersom jag inte är guru på hobby-prylar och ännu mindre när det gäller begrepp inom RC-världen (framför allt på engelska), så tog det ett tag att klura ut vad jag behövde . Hehe Inte ens säker på att jag valt rätt saker än men men... det löser sig sen!

Eftersom jag har en gammal två-kanals dosa så tänkte jag använda den, men jag stötte dock på ett problem. Vilket var att jag behöver tre kanaler, en kanal för varje motor (2st) och sen en kanal till styrningen. Men kom på en smart ide, att motorn som lyfter svävare inte behöver kunna styras från min fjärrkontroll. Så jag inhandlade en servo-tester (frågade om hjälp på RC-butiken innan). Så jag hittade en som skulle klara 12v och hade en potentiometer så att jag själv kunde ställa hastighet/styrka. Den var dock ganska dyr, 300:- från conrad ink frakt!

Nu är det bara att vänta... under tiden ska jag börja snickra på själva kroppen

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Den här hamnar i bokmärken. Ska bli spännande att se vad det blir av den!

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Den här hamnar i bokmärken. Ska bli spännande att se vad det blir av den!

Hehe kul å höra! Kom gärna med förslag och med tankar!

Har börjat med kroppen, ska ladda upp lite bilder på konstverket om några dagar, är bortrest de närmsta dagarna nu så då lär det inte hända så mycket ändå!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

den där e ju lite eftertraktad hos rc samlare tror det är en 1:10 Kyosho Ultima Outlaw ST EP
kolla upp ebay efter delar om du behöver

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

den där e ju lite eftertraktad hos rc samlare tror det är en 1:10 Kyosho Ultima Outlaw ST EP
kolla upp ebay efter delar om du behöver

Haha skämtar du med mig? xD
Kanske inte ska plocka isär den allt för mycket då! Min brorsa köpte den för ett bra tag sen och sen köpte jag den utav honom

Ne bilen i sig är helt komplett och funkar prima som den är, behövs bara ett nytt batteri ^^
Men eftersom jag tappat intresse för bilen så tänkte jag göra något skoj i stället =P

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

http://www.hobbex.se/produkter/radiostyrt/tillbehor/24-lrp-72...

http://www.hobbex.se/produkter/radiostyrt/bilar-tillbehor/far...

om du kan beställa från conrad så tycker jag att du samtidigt byter ut all elektronik i den så den blir lite piggare och för att säkerhets ställa att allt funkar men det du kan byta ut för att börja med är nog motor batteri och reglage

motor
http://www.conrad.se/?article=206464

batteri
http://www.conrad.se/?article=206028

fartreglage
http://www.conrad.se/?article=207368

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Nice när kommer bilder??

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw media:

Nice när kommer bilder??

På söndag eller måndag är bortrest nu å kommer inte hem fören på söndag kväll

@mini-z1994
Du kanske inte läste alla posterna innan jag ska inte renovera min gammla RC-bil utan bygga en svävare helt från scratch... Men tänkte dock använda några delar från min RC-bil.

Än så länge är det servo, sändare och mottagare jag kommer använda! Men enligt RC-butiken så kan det hända att det blir störningar på radiomottagningen pga de borstlösa motorerna (förutsatt att min dosa är 27mhz dosa, vilket jag inte kollat upp än)

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT