Permalänk

Bygga egen laptop går det?

Tja!

(Sry ifall det är i fel del i forumet )

Hade inget o göra så googlade lite att bygga ihop en egen laptop och hittade denna länk!

http://gameplayer.se/pub_text.php?pub_id=11051

Är det sant att man kan bygga sin egna laptop?

OCZ länk funkar inte... :/

Är det någon som vet var man kan köpa delar som är från el laptop och bygga en egen?

Mvh

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

nja bygga och bygga finns en del sidor där man kan sätta ihop vilka delar den ska innehålla och så som T.ex deviltech.de

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Medlem

Det går att bygga gör det, men var man ska få tag i delar... det blir svårare
företag som bygger laptops gör oftast specialbeställningar från komponenttillverkare.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

okej.
Får väll leta lite efter att special beställa delar
Skulle va riktigt coolt att kunna bygga sin egen laptop

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Tror det blir nära på omöjligt att få tag på delarna.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Tror det blir nära på omöjligt att få tag på delarna.

Japp, tyvärr så tror jag också det :/

EDIT: Man kan ju annars skaffa en ''billig'' begagnad bärbar som har modekort skärm o tangentbord(Kanske garfikkort)
För då kan man ju köpa en billig prolle(Ebay?:P) samma med hdd ram osv.
Förresten är det svårt att hitta grafikkort till bärbara ?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Varför vill du bygga en egen laptop?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Varför vill du bygga en egen laptop?

Mest för det skulle va kul

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Mest för det skulle va kul

Köp en billig laptop och plocka bara isär den och sätt ihop den?
Att hitta nya delar till en hel laptop tror jag inte ens går.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Köp en billig laptop och plocka bara isär den och sätt ihop den?
Att hitta nya delar till en hel laptop tror jag inte ens går.

Hmm. Hehe kan ju testa på en gammal IBM T23 Så ifall något går sönder gör det ju inget

Just det , När man startar den så låter alla fläktar och så men skärmen startar inte, bara ibland, ( På 1/100 des)Så skärmen är inte sönder, någon som vet som är fel
Mest bara att jag kan få den fungerande och sen plocka isär den och sätta ihop den

EDIT:Testa men en extern skärm så något annat är sönder(?) hmm.

Samma med med A21.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Nåt sånt här kanske är mer rimligt http://www.mini-itx.com/2007/01/19/the-itx-laptop

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filipcombat:

Japp, tyvärr så tror jag också det :/

EDIT: Man kan ju annars skaffa en ''billig'' begagnad bärbar som har modekort skärm o tangentbord(Kanske garfikkort)
För då kan man ju köpa en billig prolle(Ebay?:P) samma med hdd ram osv.
Förresten är det svårt att hitta grafikkort till bärbara ?

Du kan ju inte köpa vanliga komponenter och tro att du kan få in det i en laptop... Vart sjutton skulle det grafikkortet få plats, till exempel?

Köp en riktig stationär istället, eller en färdig laptop om du nu måste ha en.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

fanns förut ett koncept( kanske finns nu också) som kallades whitebook.
det var inprincip att bygga egen.
gjorde en snabb sökning o hittade :
"En whitebook har moderkort och grafikkort.

Det du behöver lägga till är processor, minne och hårddisk.
Dessa delar finns på prisjakt. "
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Finns ganska mycket om man googla whitebook.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Du kan ju inte köpa vanliga komponenter och tro att du kan få in det i en laptop... Vart sjutton skulle det grafikkortet få plats, till exempel?

Köp en riktig stationär istället, eller en färdig laptop om du nu måste ha en.

-_-'
Jag mennar såklart inte att jag kan bygga en laptop med stationärt grafikkort tex.
Köpa ett bärbart grafikkort.
Läs tråden!
Eller så missforstod du allt.

Har redan en ok stationär...

Skrivet av jontepo:

fanns förut ett koncept( kanske finns nu också) som kallades whitebook.
det var inprincip att bygga egen.
gjorde en snabb sökning o hittade :
"En whitebook har moderkort och grafikkort.

Det du behöver lägga till är processor, minne och hårddisk.
Dessa delar finns på prisjakt. "
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Finns ganska mycket om man googla whitebook.

Tack

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av filipcombat:

-_-'
Jag mennar såklart inte att jag kan bygga en laptop med stationärt grafikkort tex.
Köpa ett bärbart grafikkort.
Läs tråden!
Eller så missforstod du allt.

Har redan en ok stationär...

Jag läste igenom tråden ett par gånger, så jag tyckte att svaren du redan fått borde ha räckt om det hade varit specialbeställda laptopdelar du pratade om...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Jag läste igenom tråden ett par gånger, så jag tyckte att svaren du redan fått borde ha räckt om det hade varit specialbeställda laptopdelar du pratade om...

Japp

Men det där med ''whitebook'' hittar inga sådana :/

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

HDD går att byta på i princip alla laptops, ram går oftast att utöka och grafikkort går att byta ibland
Processor ska nog gå också, men håll koll så kylningen räcker samt att de självklart passar på moderkortet du valt, tips är ju att köpa en basic laptop med utbytbart grafikkort sen bara byta.

Det är nog inte den bästa vägen att gå ekonomiskt sätt men kanske är kul att ha en lite "custom" byggd laptop..

Se bara till att allt kompatibelt och att drivrutiner finns.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

HDD går att byta på i princip alla laptops, ram går oftast att utöka och grafikkort går att byta ibland
Processor ska nog gå också, men håll koll så kylningen räcker samt att de självklart passar på moderkortet du valt, tips är ju att köpa en basic laptop med utbytbart grafikkort sen bara byta.

Det är nog inte den bästa vägen att gå ekonomiskt sätt men kanske är kul att ha en lite "custom" byggd laptop..

Se bara till att allt kompatibelt och att drivrutiner finns.

Okej, letar lite nu.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Okej, letar lite nu.

Ett tips för att hitta komponenter är ju helt klart ebay, där finns det mesta.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

läste nu att man kan köpa Barebones av pc konsulten. står inget pris.