Permalänk
Medlem

Installera Windows via USB?

Hejsan det är så att jag undrar om det är någon som vet om det går att installera Windows via ett USB-minne på detta moderkort? vet inte riktigt hur man kollar detta.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594489

Tack på förhand

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014

Permalänk
Medlem

Tror det går med i princip alla moderkort. Kolla i bios så bör där finnas en "boot priority" där USB kan väljas.

Det jobbiga är att ställa in själva USB-pinnen så att den går att boota ifrån men det går väl att googla guider.

Permalänk
Avstängd

som grantopp säger. Det är rätt enkelt att ställa in boot-priority i bios, men att skapa usb-sticka är tidskrävande.

Permalänk
Medlem

jag kör endast med usb nuförtiden, du tankar ner Windows USB dowload tool, använder din skivavblidningsfil (iso eller så)
Och så måst du ha ett Kompatibelt Formaterat åtminstone 4gb minne(funkar bäst med just 4gb) vissa minnen som Sandisk cruzer
funkar detta inte på dock, kingston funkar det oftast alltid bäst på. Sen låter du programmet fixa sitt och så rebootar du, går till bios
och letar upp just boot priority och ändrar den, men ibland kan man måsta ändra på Två ställen för att få det och fungera,i bios då. och då heter
det oftast något annat, men leta så hittar du, till och med amd sempron moderkort från några år tillbaka kan man boota via usb så ska nog gå på ditt När du fått det att funka och ska installera så måst du komma ihåg att ta ut usb minnet snabbt då datorn ska reboota pga windows installationen, annars bootar minnet direkt från scratch och installationen börjar om igen. om du fattar ? det är väl typ vad jag kan säga.. men sweclockers borde ju ha en guide här tillochmed som det står allt på!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

som grantopp säger. Det är rätt enkelt att ställa in boot-priority i bios, men att skapa usb-sticka är tidskrävande.

Efter att jag hittade en guide tog det sisådär någon halvtimma totalt att formatera stickan och flytta över alla filer från Windows-skivan. Knappast speciellt tidskrävande om man hittar en tydlig guide. Däremot så sitter Windows på stickan nu för all evighet då jag vill inte göra om alla steg igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

som grantopp säger. Det är rätt enkelt att ställa in boot-priority i bios, men att skapa usb-sticka är tidskrävande.

tog mindre än 2 minuter för mig med ett Kingston g2 4gb och en iso fil... hm?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

som grantopp säger. Det är rätt enkelt att ställa in boot-priority i bios, men att skapa usb-sticka är tidskrävande.

Varför är det så tidskrävande?
Tänker jag fel nu eller är det inte att bara formatera stickan till boot partition och kopiera orginal skivans innehåll på USB stickan.

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tar ju bara någon minut med Windows USB Tool.

Bootmenyn ligger ofta på F12, annars får man som sagt gå in i bios.

Smidigt och enkelt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thxsen:

Varför är det så tidskrävande?
Tänker jag fel nu eller är det inte att bara formatera stickan till boot partition och kopiera orginal skivans innehåll på USB stickan.

Du lägger garanterat mer tid på att formatera och kopiera över filer till stickan än att ändra i bios.

Permalänk
Medlem

Tack

Tackar allihop nu har jag fått ihop lite saker att testa. Det är inget som är aktuellt at the moment utan det är för att jag inte ska köpa ett moderkort där det inte funkar Som sagt tack för all hjälp

Visa signatur

Gaming: Phanteks Eclipse P400 | Intel i5 6600K | Gigabyte Z170X-Gaming-3 | Corsair Vengeance LP 16GB 3000Mhz | EVGA GeForce GTX1070 SC ACX 3.0 | Crucial MX300 525GB | Corsair CX550M 550W
Laptop: MacBook Pro 13" Mid 2014