Permalänk
Medlem

Röd Neon?

Tjena, jag har letat runt på internet lite efter Rött neon till datorn.
Men de flesta röda neon rören verkar bara vara skit, mänga säger att dom lyser dåligt och lyser oranget eller rosa istället för rött.
Så jag skulle behöva hjälp med att hitta nått rött neon rör som är bra!

Mvh Notice

Permalänk
Medlem

dioder verkar vara den bästa lösningen

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

jag har 2 röda från webhallen och dom funkar bra. dom lyser rött, men iom mitt nya chassi mod kommer jag inte använda dom mer men jag tycker dom är helt ok. inga miss färgningar typ orange eller rosa. men det är väll upp till "Eye of the beholder" för var och en antar jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har ett par lysrör från revoltec men dom är som du nämde nästan orange så det bästa är att du kopplar in dioder i serie och köper du dessa:

http://www.kjell.com/?item=89271&path=

kan du lägga 6st i serie o då behöver du inget motstånd

Permalänk
Skrivet av Johan12:

har ett par lysrör från revoltec men dom är som du nämde nästan orange så det bästa är att du kopplar in dioder i serie och köper du dessa:

http://www.kjell.com/?item=89271&path=

kan du lägga 6st i serie o då behöver du inget motstånd

du ska alltid ha ett motstånd som strömbegränsare... visst det fungerar utan men livslängden kortas betydligt.

Solution 0: 5 x 1 array uses 5 LEDs exactly
+12V
+ -|>|- -|>|- -|>|- -|>|- -|>|- -/\/\/\- - R = 100 ohms
The wizard says: In solution 0:

* each 100 ohm resistor dissipates 40 mW
* the wizard thinks 1/4W resistors are fine for your application Help
* together, all resistors dissipate 40 mW
* together, the diodes dissipate 200 mW
* total power dissipated by the array is 240 mW
* the array draws current of 20 mA from the source.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Johan12 - Precis, revoltec är en av dom lysrören som lyser oranget typ och som många har klagat över.

Okej, fpr väl testa det där med dioder då istället eftersom det inte verkar finns några röda lysrör alls nånstans att köpa?

Men då skulle jag behöva en väldigt bra förklaring till hur man gör det där med dioder och kopplar dom, eftersom jag ALDRIG har använt dioder eller gjort det förut:P

Mvh Notice

Permalänk
Medlem

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=356 vet ej hur dom lyser men någon annan kanske vet

Permalänk
Hedersmedlem

Att tillverka sina egna diodslingor är mycket enkelt och blir dessutom grymt mycket snyggare!

Jag själv använde Kjell och Company's högintensiva 5mm röda lysdioder för mina lister, blev hur bra som helst.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

elfa har nog det största utbudet på lysdioder i Sverige, finns även data på ljusstyrka, strålningsvinkel...

har för mig att det finns en guide på hur du räknar ut hur stort motstånd du skall ha här på forumet, det är ohms lag du behöver lära dig.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Att tillverka sina egna diodslingor är mycket enkelt och blir dessutom grymt mycket snyggare!

Jag själv använde Kjell och Company's högintensiva 5mm röda lysdioder för mina lister, blev hur bra som helst.

+1
På eBay kan du hitta lysdiodrar som inte kostar ett dugg

Permalänk
Medlem

Det som colliez skicka länk på : http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=356
Hur ska man koppla sånna i datorn då?
Eftersom det var ju 2pins kontakter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vet inte hur men på något vis går de ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av colliez:

vet inte hur men på något vis går de ju

Jag frågade ju deras support, och de sa att det bog borde finnas 2 pins uttag på moderkortet, men jag verkar inte ha några sånna på mitt moderkort iaf..