Minnespriser på fortsatt låga nivåer

Permalänk
Medlem

Lite roligt. Jag köpte 2 gb tillsammans med min i7a för 518:-. Det var billigt då.
Nu fyllde jag på med 6 gb till för 518:-.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jaja, men när dyker det upp 8GB-DIMMar utan ECC?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Jag har kört 8GB i min laptop nu i några månader men jag är bra sugen på att byta ut hela min sationära dator som fortfarande sitter i DDR2 land där man kan drömma om över 8GB, vill gärna ha 16GB. Fast jag kan väll säga att de flesta märker nog ingen stor skillnad mellan 4GB och 8GB men kör man mycket virtuella maskiner så är det underbart.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Kan man kombinera minnen med olika storlekar? Sitter på två 2gb stickor just nu i dual channel och skulle helst vilja trycka i två stycken 4gb moduler till, eller är det inte att rekommendera? Mycket tacksam om någon kan ge mig klarhet i denna frågan.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jaja, men när dyker det upp 8GB-DIMMar utan ECC?

Tror personligen inte direkt att man skulle vilja ha DDR3 8GB stickar utan ECC, lite stor risk för felberäkningar på så många kretsar på samma sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Kan man kombinera minnen med olika storlekar? Sitter på två 2gb stickor just nu i dual channel och skulle helst vilja trycka i två stycken 4gb moduler till, eller är det inte att rekommendera? Mycket tacksam om någon kan ge mig klarhet i denna frågan.

Ja visst, bara sätt dem parvis.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Tror personligen inte direkt att man skulle vilja ha DDR3 8GB stickar utan ECC, lite stor risk för felberäkningar på så många kretsar på samma sticka.

Tja, men det sa man ju om 1GB, 2GB och 4GB också... Sandy Bridge-moderkorten stödjer 32GB så uppenbarligen är det på gång inom snar framtid, om det nu inte bara är ett TEORETISKT stöd dvs. Till socket 2011 lär det finnas med tanke på att de flesta normalstora moderkort verkar komma att få fyra DIMM-platser och jag kan inte tänka mig att plattformen bara kommer att stödja 16GB.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Tja, men det sa man ju om 1GB, 2GB och 4GB också... Sandy Bridge-moderkorten stödjer 32GB så uppenbarligen är det på gång inom snar framtid, om det nu inte bara är ett TEORETISKT stöd dvs. Till socket 2011 lär det finnas med tanke på att de flesta normalstora moderkort verkar komma att få fyra DIMM-platser och jag kan inte tänka mig att plattformen bara kommer att stödja 16GB.

Med mindre tillverkningsteknik och större kretsar kommer det att komma, men ganska nyligen som 4GB stickor blev ekonomiskt försvarbart. Då nästan alla normalstora moderkort tar 16 eller 24GB med 4GB stickor, hoppas iaf jag mer på att de höjer hastigheterna istället. Om man absolut måste ha mer än det är man nog beredd att betala för ett workstation kort.

Permalänk
Medlem

Kör med 4x1GB DDR2 vilket jag kört med sen 2007 och aldrig känt att minnet varit nå problem för de saker jag gör. Skulle gärna köpa nu när det är så billigt men känns inte som det är nån vits, enda man lär märka skillnad i med ny dator är winrar blir snabbare =P SSD känns som enda vettiga upgraderingen för vad jag använder datorn till numera men gått och väntat och väntat på att teknologin ska mogna. Är nog dags snart.

Varje gång jag läser en artikel om billigt RAM tänker jag på denna penny arcade seriestrip http://www.penny-arcade.com/comic/2001/12/10/

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Undra hur länge det här håller i sig. Brukar räcka med en industribrand eller katastrof där i Asien så är det kört. Dags för Sweclockers att göra ett studiebesök? Jag uppskattade mycket då Sweclockers besökte Gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobe-x:

ta av ena fläkten så går det nog:)

Nope, fick flytta ena fläkten till andra sidan för att få plats med något minne alls

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Musikälskare

8GB, kommer aldrig att ha under det igen :3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Arius:

Jag försöker motivera 8gb ram men lyckas inte. Lite hjälp tack?

Spelar mest annars är det bara film, serier samt något enstaka program som kompileras. Skulle jag ha nytta av 8gb?

Nej, du kommer inte att märka någon skillnad. (Möjligtvis när du kompilerar, annars inte).

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nej, du kommer inte att märka någon skillnad. (Möjligtvis när du kompilerar, annars inte).

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Man kan aldrig ha för mycket RAM! Om inte annat så används ju minnet för att cache data.

3x4GB är perfekt just nu! 12GB är ganska lagom i dagsläget. Dassutom billigt och bra just nu

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Trevligt med låga priser, måste verkligen uppgradera mina 2GB, kanske smart och gå på 8GB direkt.

Skrivet av reflux:

Jaja, men när dyker det upp 8GB-DIMMar utan ECC?

Om jag inte kommer ihåg fel klarar dagens plattformar från Intel och AMD av ECC också, tämligen säker på AMD iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Trevligt med låga priser, måste verkligen uppgradera mina 2GB, kanske smart och gå på 8GB direkt.

Om jag inte kommer ihåg fel klarar dagens plattformar från Intel och AMD av ECC också, tämligen säker på AMD iaf.

Tja, inte t ex Sandy Bridge-moderkorten som ändå sägs klara 32GB RAM. Man kan antingen se det som att det ändå så länge bara är en teoretisk gräns eller så kan man se det som att det snart kommer 8GB DIMMar.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Jag hade 4 GB, med en E8400

Uppgradera till Q9400 och 8 GB RAM (begagnat) för en månad sen. Kör mycket i Adobe-paketet och vill du ha t.ex. Photoshop och Illustrator i gång samtidigt + musik o Firefox och W7 osv igång så börjar 4 GB bli lite tamt Nu kan jag ha alla program jag behöver och fortfarande ha 2 GB ledigt

Skrivet av WrongTarget:

Nej, du kommer inte att märka någon skillnad. (Möjligtvis när du kompilerar, annars inte).

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Vill ha mer behovet tog över och det vart ett 4gb paket till 800 spänn innebär en krogrunda mindre den här månaden.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ja 8gb borde väl vara mer än nog för de flesta vanliga användare.

Har 3gb i min bärbara som kör XP 32-bit och de har man väl tatt slut på då och då. 4gb i stationära fungerar fint, håller man inte på med produktion så har jag svårt att se någon använda mer än 8gb i dagsläget, men det ändrar sig väl om ett år eller två