Permalänk
Medlem

Flaskhals

Hej, vet ej om detta är rätt forum men hittade inget som passade min förfrågan..

Jag upplever att min dator får flaskhalseffekten och jag antar att det beror på min hårddisk, skulle problemet lösas ifall jag köper en 10000rpm hårddisk?

Ni ser min rigg nedanför i min signatur, är det något annat jag kan göra för att undvika flaskhalsar?

Mvh

Fuvvan

Visa signatur

God gave me style, God gave me grace, God put an smile upon my face.

Zalman GS1000 i7 920 @ 2,66Ghz PowerColor Radeon HD 4870X2 Corsair 750W, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 3GB, Intel DX58SO, X58, Socket-1366 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Permalänk
Medlem

Är väl inte så insatt i SLI, men dina grafikkort är ju verkligen
inget att hänga i julgranen:/ sen känns det som du sitter
på lite väl lite ram.

Hårddisken är aldrig en flaskhals btw, den läser och skriver
ju bara i olika hastigheter. När du väl kör ditt spel/program
spelar den ju ingen roll om det inte är nått spel som gör
det såsom diverse mmos och även där anser jag att
skillnaden är marginell, men vill du ha kortare laddningstider
så är det ju bra att uppgradera till en bättre.

Skulle dock somsagt skaffa ett till av samma
kit ram, och upgradera grafiken

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

re

Instämmer på skriventen över. RAMet är relativt lite, men inte så att det borde flaska.
Grafikkortet ett 4870x2 eller 4870 CF (?) är ju inte jättekraftigt. Rekommenderar att byta GPU först och främst, sedan eventuellt uppgradering av minne.

Permalänk
Medlem

beskriv gärna hur du upplever denna "flaskhals"

lättare att ta reda på vad som kan orsaka den då.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

"Flaskhals" är tydligen ett svårt begrepp

En flaskhals(i datorsammanhäng) är när någon del inte kan hantera data i samma tempo som resten av datorn och då drar ner den totala prestandan.
Alla datorer har, under vissa förutsättningar, någon form av flaskhals.

Gissningsvis är det minnen som är TS flaskhals, program kör slut på minnet, växlar till disk och datorn hackar/fryser lite för att sedan rulla på ett tag tills nästa växling.
En snabbare disk kan hjälpa lite, men mera minne vill antagligen lösa det helt.

(lite minne och slö hd är ingen bra kombo, 3GB och green power är inte riktigt optimalt i dag)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

SSD att ha OS på, mer ram minne & nytt grafikkort. Om budgeten tillåter detta dvs.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att processorn flaskhalsas av det mesta i ditt system. Lite ramminne, seg hårddisk och något gamla grafikkort. En bra start är nog att uppgradera till totalt 6GB ram nu när minnen är så billiga. Om du inte blir nöjd med det kan det vara läge att köpa en SSD för operativsystem, spel och program samt införskaffa lite rappare grafikkort.

Permalänk

Skaffa en SSD, om du tycket att det tar för lång tid när du startar program osv

Permalänk
Medlem

Det tar lång tid att ladda spel, och spela upp saker osv, så därför jag tror det beror på en seg hdd.

Har för övrigt vista 64 bits och har tanken på att uppgradera från 3gb 1333mhz till 12gb 1600mhz samt klocka processorn från standard klock till 3,6~

Så om jag ha 1 SSD på låt och säga 150 gb med OS på och spel och sen min 1TB som hdd där jag lagrar musik, filmer osv då kommer datorn bli snabbare?

Angående mitt grafikkort så är jag nöjd med det, det är en Radeon HD 4870x2 dvs 1 sammanslaget graffekort.

//Fuvvan

Visa signatur

God gave me style, God gave me grace, God put an smile upon my face.

Zalman GS1000 i7 920 @ 2,66Ghz PowerColor Radeon HD 4870X2 Corsair 750W, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 3GB, Intel DX58SO, X58, Socket-1366 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuvvan:

Det tar lång tid att ladda spel, och spela upp saker osv, så därför jag tror det beror på en seg hdd.

Har för övrigt vista 64 bits och har tanken på att uppgradera från 3gb 1333mhz till 12gb 1600mhz samt klocka processorn från standard klock till 3,6~

Så om jag ha 1 SSD på låt och säga 150 gb med OS på och spel och sen min 1TB som hdd där jag lagrar musik, filmer osv då kommer datorn bli snabbare?

Angående mitt grafikkort så är jag nöjd med det, det är en Radeon HD 4870x2 dvs 1 sammanslaget graffekort.

//Fuvvan

Vad i hela världen ska du med 12 GB RAM till?
Byt grafikkort, alternativt formatera om hårddisken.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuvvan:

Det tar lång tid att ladda spel, och spela upp saker osv, så därför jag tror det beror på en seg hdd.

Har för övrigt vista 64 bits och har tanken på att uppgradera från 3gb 1333mhz till 12gb 1600mhz samt klocka processorn från standard klock till 3,6~

Så om jag ha 1 SSD på låt och säga 150 gb med OS på och spel och sen min 1TB som hdd där jag lagrar musik, filmer osv då kommer datorn bli snabbare?

Angående mitt grafikkort så är jag nöjd med det, det är en Radeon HD 4870x2 dvs 1 sammanslaget graffekort.

//Fuvvan

Jag skulle för det första byta operativsystem då VISTA är känt för att ta onödigt mycket ram av program, det liksom läcker ramminne.
Sen är det inte fel med 12 eller 6 GB ram, själv sitter jag på 8 GB ram och ingen växlingsfilé. se dator i sign, och det rullar på snabbt, har då också en WD green. Det som dödar prestanda är att ha en växlingsfilé på hårddisken.

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk

håller helt med. räcker gott och väl med 6gb då i7 kör med 3 channel.

sedan nytt grafikkort och kanske en ssd är väll det som är dåligt.

Vill du ha mer prestanda klocka cpun.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Varför säger ni gtx 460 ägare att grafikkortet är slött när det är snabbare än era?
Kortet duger än, dock alldeles för lite ram och en ssd skulle sitta fint.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Mer ram och byt till Win7, så kommer det flyrta på mer. Nästa steg är nog en SSD eller nått. Eftersom du ändå skall klocka så behöver du kanske inte byta cpu än.
Graffet skall räcka till iaf lite, kanske inte snabbaste idag, men i spel som stödjer CF så fungerar det fint.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Mjo har funderat och blir nog till att behålla vista, göra om min 1TB till lagringsdisk och skaffa en SSD samt fixa 12gb Ram 1600mhz.

och för er som undrar varför jag ska ha 12 gb, varför inte?

Man vet aldrig när man kan behöva det

//Fuvvan

Visa signatur

God gave me style, God gave me grace, God put an smile upon my face.

Zalman GS1000 i7 920 @ 2,66Ghz PowerColor Radeon HD 4870X2 Corsair 750W, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 3GB, Intel DX58SO, X58, Socket-1366 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuvvan:

Mjo har funderat och blir nog till att behålla vista, göra om min 1TB till lagringsdisk och skaffa en SSD samt fixa 12gb Ram 1600mhz.

och för er som undrar varför jag ska ha 12 gb, varför inte?

Man vet aldrig när man kan behöva det

//Fuvvan

Byt ut Vista till Win 7!
Köp Win7 och mer Ram. 6gb räcker långt.
Detta kommer medföra att din dator kommer vara mycket piggare och svara på ett helt annat sätt.
Efter detta kan du fundera på att köpa SSD och ännu mer minne (om det nu skulle behövas).

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Frågan är vad det är du upplever som flaskhals, det Immort skriver om att hårddisken aldrig är en flaskhals är skitsnack då det beror helt på vilket scenario du upplever det i. Du kan känna att något flaskar redan i windows ifall det t.ex. tar väldigt lång tid att öppna en ny mapp men att navigera de redan cache'ade/indexerade mapparna går extremt snabbt att bläddra mellan.

Först och främst, oavsett vad det är du anser flaskar så bör(läs måste) du byta operativsystem till Windows 7, skillnaden är väldigt stor i både spel och windows. Sedan kan 3gb ram vara lite i klenaste laget med tanke på resten av dina komponenter. 6gb räcker till ett balanserat system men 12gb kan absolut inhandlas, tänk dock på att du kommer ha större problem med överklockning med 6x2gb stickor än 3x2gb stickor, och överklockning är i detta fall definitivt något du bör fundera på, skillnaden mellan en 920 i 2,66ghz och t.ex. 3,5 (som förövrigt är en ganska slapp överklockning) är väldigt väldigt stor, både i windows och spel. Jag har ingen aning om hur bra du eller ditt moderkort är på överklockning men 3,5 kommer du nästan garanterat upp i, oavsett förutsättningar. I de frekvenserna skulle jag personligen inte heller oroa mig speciellt mycket för dålig kylning, då du ändå kommer vara under rekommenderad maxtemperatur.

Att ditt grafikkort skulle flaska tror jag inte ett dugg på, 4870x2 är inte nyast men det är långt långt ifrån dåligt, du kanske inte ska förvänta dig några framerate-mirakler i spel men du bör ha nog med kraft för att vara nöjd.

TL;DR
Byt Operativsystem
Överklocka Processorn
Gärna mer ram

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

" det Immort skriver om att hårddisken aldrig är en flaskhals är skitsnack då det beror helt på vilket scenario du upplever det i"

ujujuj, ja låt han byta till en 7200rpm å feel the rage in game. Eller inte

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Upplever segt när jag ska starta program dvs hårddisken, samt att datorn typ tänker länge då man gör många saker samtidigt (ram problem) Klarar spela Starcraft II utan problem, även när det är MKT monster på skärmen.

Hårddisken är nästan full bara 90gb kvar, så det segar ju ned, Samt inte den snabbaste hårddisken...

Min första tanke var för lite ram då vista plockar bort nästan 1gb i ramen för att drivas "felfritt"

Och 12gb låter VÄLDIGT overkill men då jag känner att jag hellre lägger ned ett par spänn mellan och får dubbelt så mkt i ram än med 6gb så är det inget att fundera på för mig.

MKT ram är ju aldrig fel

//Fuvvan

Visa signatur

God gave me style, God gave me grace, God put an smile upon my face.

Zalman GS1000 i7 920 @ 2,66Ghz PowerColor Radeon HD 4870X2 Corsair 750W, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 3GB, Intel DX58SO, X58, Socket-1366 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Är väl inte så insatt i SLI, men dina grafikkort är ju verkligen
inget att hänga i julgranen:/

Vart ser du att han sitter på dubbla grafikort samt att han kör nvidia?

Permalänk
Medlem

Nästan full hårdisk, en green-disk och segstartade program. Jag hade först och främst köp en ssd att ha favoritspelen och windows på.

Permalänk
Medlem

Håller med Fragdeath, byt till Windows 7, överklocka cpu och mer ram.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Vart ser du att han sitter på dubbla grafikort samt att han kör nvidia?

Såg X2 å antog att han hade 2 st. Sen om jag
råkar säga sli istället för cf känns väl onödigt
att märka på.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Nja det är ett dubbeltgraffe kort som har dubbla processer dvs 2 st "ihopplimmade" 4870, om jag inte nu misstolkar

//Fuvvan

Visa signatur

God gave me style, God gave me grace, God put an smile upon my face.

Zalman GS1000 i7 920 @ 2,66Ghz PowerColor Radeon HD 4870X2 Corsair 750W, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 3GB, Intel DX58SO, X58, Socket-1366 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Såg X2 å antog att han hade 2 st. Sen om jag
råkar säga sli istället för cf känns väl onödigt
att märka på.

haha jo jag vet;) ville bara jävlas lite hehe

Permalänk
Medlem

Byt till Windows7 - helt klart största förändringen till det bättre du kan göra. 3GB ram räcker ganska väl fortfarande. 90Gb ledigt är också mer än tillräckligt. Däremot kan du ju kolla om disken är ruskigt fragmenterad. Likaså kan du stänga av swapfilen, starta om, defragga disken och slå på swapfilen igen så att den också blir defragmenterad.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Byt till Windows7 - helt klart största förändringen till det bättre du kan göra. 3GB ram räcker ganska väl fortfarande. 90Gb ledigt är också mer än tillräckligt. Däremot kan du ju kolla om disken är ruskigt fragmenterad. Likaså kan du stänga av swapfilen, starta om, defragga disken och slå på swapfilen igen så att den också blir defragmenterad.

Swapfilen? Förklara gärna för en som inte kan ej skit om datorer

//Fuvvan

Visa signatur

God gave me style, God gave me grace, God put an smile upon my face.

Zalman GS1000 i7 920 @ 2,66Ghz PowerColor Radeon HD 4870X2 Corsair 750W, Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3, 3GB, Intel DX58SO, X58, Socket-1366 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB