Permalänk
Medlem

Min i7 950 visar 8 kärnor.

Hallå, min i7 950 visar 8 kärnor i windows 7 aktivitetshanterare, ska det vara så? även andra program visar 8, i bios ser jag 4 som det ska vara.
jag får 4 temperaturmätningar och den ska ju vara 4-kärnig, har det något med att den kör 8 processortrådar eller hur man nu ska översätta det från engelska

Ökar det på hastigheten? kan man stänga av det så det blir 4? för/nackdelar?

Permalänk
Medlem

HT - Hyperthreading. Den kan köra två trådar per kärna.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det är hyper threading. Hyper threading gör att systemet kan allokera 2 processer till varje kärna. Hyper threading gör att om ett program/process behöver göra en pause i en beräkning så kan väldigt snabbt byta till en annan. Så systemet tror att datorn har 8 kärnor då den kan allokera resurser till 8, dock så är det bara 4.
Är oftast en väldigt bra funktion, går att stänga av om man vill. Dock så skulle jag inte rekommendera det om du inte skall överklocka en massa och hålla på.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd

stänga av HT gör att du får mer fps i spel.(5/20%)
HT är ej nödvändig om man inte har program som drar nytta av det

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här tråden av en slumpo och blev lite nyfiken på om något är fel med mina kärnor.

http://img405.imageshack.us/f/skrmklippka.jpg/

Den fjärde spalten rör sig ALDRIG, och den åttonde är alltid näst sämst. Ska det se ut såhär?

Permalänk
Medlem

Vad pysslade datorn med när den där skärmdumpen togs?

Permalänk
Medlem

Jag överför filer från min externa hårddisk till min laptop. Min core 4 ligger hur som helst alltid på 0 - 1%. Kan tilläggas att datorn köptes i förrgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filip--:

Jag hittade den här tråden av en slumpo och blev lite nyfiken på om något är fel med mina kärnor.

http://img405.imageshack.us/f/skrmklippka.jpg/

Den fjärde spalten rör sig ALDRIG, och den åttonde är alltid näst sämst. Ska det se ut såhär?

sämst?!

hahah , de där staplarna visar hur mycket de olika "kärnorna" behöver anstränga sig.

så lite som möjligt är givetvis bäst.
inget konstigt med den där belastningen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Testa ett belastningsprogram, t ex Prime95, och kolla att alla staplar går upp till 100%. Du har inte heller sagt vad det är för processor, men jag utgår ifrån att det är en 4-kärnig med HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beace:

Du har inte heller sagt vad det är för processor, men jag utgår ifrån att det är en 4-kärnig med HT.

Kolla på rubriken till tråden

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]