ST-Ericsson avslöjar tre prestandaorienterade processorer för portabla enheter

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte på batterifrågorna som många har ställt, och jag tänkte på att för någon månad sedan var det 1500 mAh som var det dem valde att skicka med max i batteriet typ, sedan nyligen så har jag sett något batteri med 2 XXX mAh i en smartphone (kommer inte ihåg siffrorna helt dock)

Men det som slog mig var, räcker det inte med att öka milliampere-timmarna hos ett batteri för att öka batteritiden? min netbook t ex har 5 200 mAh, dock vet jag inte hur stort batteriet behöver vara, eller hur stort det blir för att man ökar battteriets mAh så kraftigt men bara lite tankar

För jag skulle gärna betala för bättre batteritid och kanske få en lite tjockare telefon i övrigt, samt om tyngden skulle öka för att få en minidator samt telefon i ett i fickan med en acceptabel batteritid, sen är det indivuellt ifrån person till person var acceptabel är då, men åtminstone så det räcker 2 dagar

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kkeriet:

VADÅ 2.5 GHz det är fan snabbare än vad jag har i min dator nu -.-

Ja, jag svär! Och min gamla moppes encylindriga tvåtaktsmotor på 50cc varvare 16.000rpm, medans min nuvarande bil endast varvar 6000rpm! Tänk att en moppe kan vara över DUBBELT så snabb och kraftig som en bil =O

Frekvensen har egentligen INGET att göra om hur snabb en Cpu är. Det enda man kan jämföra med frekvensen är cpuer i samma serie.¨

En athlon II x2 i 4 ghz är ju inte snabbare än en intel I7 i 3gz bara för att den har 1ghz mer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Ja, jag svär! Och min gamla moppes encylindriga tvåtaktsmotor på 50cc varvare 16.000rpm, medans min nuvarande bil endast varvar 6000rpm! Tänk att en moppe kan vara över DUBBELT så snabb och kraftig som en bil =O

Frekvensen har egentligen INGET att göra om hur snabb en Cpu är. Det enda man kan jämföra med frekvensen är cpuer i samma serie.¨

En athlon II x2 i 4 ghz är ju inte snabbare än en intel I7 i 3gz bara för att den har 1ghz mer

Det är väl självklart att frekvensen har att göra med hur snabb en CPU är. Vet inte riktigt vad du menade med det. Ja det stämmer att man inte kan jämföra frekvenser hos cpu:er med olika arkitektur men frekvensen är ju fortfarande väldigt bestämmande för hur snabb en CPU är, även om det inte är den enda faktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är väl självklart att frekvensen har att göra med hur snabb en CPU är. Vet inte riktigt vad du menade med det. Ja det stämmer att man inte kan jämföra frekvenser hos cpu:er med olika arkitektur men frekvensen är ju fortfarande väldigt bestämmande för hur snabb en CPU är, även om det inte är den enda faktorn.

Frekvensen säger bara hur mycket little man computing får springa, sedan hur mycket han får gjort beror på hur bra han är på att räkna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Frekvensen säger bara hur mycket little man computing får springa, sedan hur mycket han får gjort beror på hur bra han är på att räkna

Haha, precis så är det ju. En processor i 1ghz med 1000 kärnor är självklart snabbare än en med en kärna i 4ghz. Ghz säger inte jätte mycket.

Jämför intels och amds processorer så inser man hur dåligt mått frekvensen är på prestandan. Det gick att lura kunder att ghz var det enda som gällde under Pentium-4 tiden, men nu fungerar det inte riktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defeat^:

Haha, precis så är det ju. En processor i 1ghz med 1000 kärnor är självklart snabbare än en med en kärna i 4ghz. Ghz säger inte jätte mycket.

Jämför intels och amds processorer så inser man hur dåligt mått frekvensen är på prestandan. Det gick att lura kunder att ghz var det enda som gällde under Pentium-4 tiden, men nu fungerar det inte riktigt.

Jag menade bara att påpeka att frekvensen har en betydelse. Det verkade som frekvensen var meningslös när du skrev 'inget' med caps.

Såklart beror det på hur effektivt en processor utför sina instruktioner och inte (helt) på frekvensen.

Permalänk
Medlem

Alla verkar vara väldigt oroade över batteritiden med en processor på 2.5Ghz, men jag antar att den klockar ner sig automatiskt. Det är väl knappast så att den ligger i 100% load hela tiden. Så länge inte programmen du kör kräver den prestandan tror jag inte att batteri åtgången kommer att öka speciellt mycket.