Permalänk
Medlem

egen låda bygge

Tjena
Det är så att jag tänkte bygga ihop en låda, men har inga hållbara idér, Jag har planerat att bygga en nes dator, men där måste jag fixa annat moderkort först innan den kommer igång.
Jag har också haft planer på att bygga en trächassi, men har inte fått fram en bra ritning, och haft planer på att använda plexiglas i trächassit, men som sagt ingen bra idé på utsende.
Har också haft planer på att bygga plexiglas chassi ( samma som lambi här på swec ), men tror inte jag skulle klara ett sånt bygge ( inte så kunnig när det gäller glas ), men det är inte uterslutat att det kanske blir ett sånt, men om inte annat kanske det blir längre fram.
Jag har folk i släkten som är snickare, så jag skulle nog fixa billigt trä den vägen.
Med denna tråden vill jag ha hjälp med att få fram en bra konstruktion och material, och den ska se hyfsat "snygg" ut.
Jag har en max budget på 400-500 kronor och jag vet att den är liten, men med billigt trä eller liknande så kanske det går.

Tack på förhand!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Trä med plexi tycker jag! har några skisser som jag kan försöka hitta

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Trä med plexi tycker jag! har några skisser som jag kan försöka hitta

Okej, skicka bara jag är JÄTTE intresserad.
Har du nårra mått någon av dina skisser?:P
Skriv gjärna här i tråden:P
Tack på förhand!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

någon som har några erfarenheter mer om att bygga trä/plexi låda?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Om du har en tight budget så välj en design med mer trä än plexi för plexi är ganska dyrt. Kostar 250-400kr per kvadratmeter beroende på vart du handlar. Det billigaste brukar vara att fråga efter spillbitar(mindre bitar) hos de som säljer plexi.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Om du har en tight budget så välj en design med mer trä än plexi för plexi är ganska dyrt. Kostar 250-400kr per kvadratmeter beroende på vart du handlar. Det billigaste brukar vara att fråga efter spillbitar(mindre bitar) hos de som säljer plexi.

Okej det ska jag tänka på, har du någon bra idé på hur du kan bygga en sådan låda?, typ vart man ska ha plexi och vart man ska ha trä?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

är det bästa att ha plexiglaset på toppen, eller är det snyggast i fronten?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

är det bästa att ha plexiglaset på toppen, eller är det snyggast i fronten?

När man ska bygga en egen låda så är det bäst att utgå från ett behov och sin egen idé vad man vill ha med och vad den ska användas av, det blir bäst då och man blir nog mer nöjd med slutprodukten.
Visst är det kul att göra en grej som någon annan har designat men jag tror att det blir roligare att ha något man själv designat.

Tips är att göra en lista utifrån vad du vill ha för funktioner och vad som ska passa i chassit.

typ som:

*bra kylning
*ett mATX mobo
*långt grafikkort
*många håddiskar

ja då har du en ganska stor låda kvadratisk låda, alternativt hög låda, beroende på var du skulle placera hårddiskarna.

kolla mina gallerier om du vill ha inspiration till ett eget bygge, jag har 3 st egentillverkade lådor i trä som alla är för olika behov.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej det ska jag tänka på, har du någon bra idé på hur du kan bygga en sådan låda?, typ vart man ska ha plexi och vart man ska ha trä?

Precis som Saandberg är väl grejen med att bygga egen datorlåda är att man utgår från egna ider? Menar finns väl inget rätt svar på "vart man ska ha plexi samt trä?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Precis som Saandberg är väl grejen med att bygga egen datorlåda är att man utgår från egna ider? Menar finns väl inget rätt svar på "vart man ska ha plexi samt trä?"

Okej, jag hade bara dåligt med idér så jag tänkte fråga här istället om bra idér:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

När man ska bygga en egen låda så är det bäst att utgå från ett behov och sin egen idé vad man vill ha med och vad den ska användas av, det blir bäst då och man blir nog mer nöjd med slutprodukten.
Visst är det kul att göra en grej som någon annan har designat men jag tror att det blir roligare att ha något man själv designat.

Tips är att göra en lista utifrån vad du vill ha för funktioner och vad som ska passa i chassit.

typ som:

*bra kylning
*ett mATX mobo
*långt grafikkort
*många håddiskar

ja då har du en ganska stor låda kvadratisk låda, alternativt hög låda, beroende på var du skulle placera hårddiskarna.

kolla mina gallerier om du vill ha inspiration till ett eget bygge, jag har 3 st egentillverkade lådor i trä som alla är för olika behov.

/S

Har kollat igenom dina album:), använder du nått material från nån annan dator te.x plåt eller kablar:P
Hur fixade du startknappen?
Jag tror att det blir " litet i trä " fast med små modifikationer så det passar in där jag ska ha den:)
Hur fixade du hårddisk och dvd spelar platserna?
Och den sista frågan, var det svårt att bygga?
Tack på förhand!:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Har kollat igenom dina album:), använder du nått material från nån annan dator te.x plåt eller kablar:P
Hur fixade du startknappen?
Jag tror att det blir " litet i trä " fast med små modifikationer så det passar in där jag ska ha den:)
Hur fixade du hårddisk och dvd spelar platserna?
Och den sista frågan, var det svårt att bygga?
Tack på förhand!:)

Moderkortsplåt från skrotat chassi eller köpt separat, finns på Inet märke Lian Li.
Startknapp knyckte jag oxå från gammalt chassi, behövs bara kabeln, sen funkar valfri brytare.
hårddisken ligger bara ner på botten i "litet i trä" lite av en nödlösning då jag inte hade tillgång till material just då. DVD har jag fäst med bockad metall.

Inget av byggena har varit särskilt svårt, dock så har jag tillgång till en fullutrustad verkstad för trätillverkning.

Lycka till med bygget!

/S

Edit: kolla även byggloggarna, speciellt den för "big tower i trä" som är är bäst dokumenterad.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Moderkortsplåt från skrotat chassi eller köpt separat, finns på Inet märke Lian Li.
Startknapp knyckte jag oxå från gammalt chassi, behövs bara kabeln, sen funkar valfri brytare.
hårddisken ligger bara ner på botten i "litet i trä" lite av en nödlösning då jag inte hade tillgång till material just då. DVD har jag fäst med bockad metall.

Inget av byggena har varit särskilt svårt, dock så har jag tillgång till en fullutrustad verkstad för trätillverkning.

Lycka till med bygget!

/S

Edit: kolla även byggloggarna, speciellt den för "big tower i trä" som är är bäst dokumenterad.

Tack för hjälpen:)
Okej ska läsa igenom den grundligt, och se vad du har gjort och använt:)
Blir till att kolla inet också:)
Tack för lyckönskning:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Moderkortsplåt från skrotat chassi eller köpt separat, finns på Inet märke Lian Li.
Startknapp knyckte jag oxå från gammalt chassi, behövs bara kabeln, sen funkar valfri brytare.
hårddisken ligger bara ner på botten i "litet i trä" lite av en nödlösning då jag inte hade tillgång till material just då. DVD har jag fäst med bockad metall.

Inget av byggena har varit särskilt svårt, dock så har jag tillgång till en fullutrustad verkstad för trätillverkning.

Lycka till med bygget!

/S

Edit: kolla även byggloggarna, speciellt den för "big tower i trä" som är är bäst dokumenterad.

Jag kollade på inet efter moderkortsplåt och hittade denna http://www.inet.se/artikel/6904111/lian-li-moderkortsplat-med... , är det den du menar?
Är den värd 200 kronor?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Jag kollade på inet efter moderkortsplåt och hittade denna http://www.inet.se/artikel/6904111/lian-li-moderkortsplat-med... , är det den du menar?
Är den värd 200 kronor?

Lian Li gör bara kvalitetsgrejor så om du menar ur kvalitetssynpunkt så är den definitivt värd sitt pris. Jag har köpt en sådan till mitt G5-bygge och den är helt i aluminium och håller hög finish på alla detaljer. Hela det chassit är i aluminium och då vill man ju hålla den stilen.

Men har du t.ex tänkt måla insidan av ditt chassi inklusive moderkortsplåten så skulle jag säga att en målad begagnad plåt ur ett gammalt chassi ser ungefär likadan ut efter att färgen kommer på. Då är det bara overkill att ha en fin moderkortsplåt under färgen. Och ett gammalt ATX-chassi får man ofta gratis av någon bekant eller kan hitta i vilken elektronikåtervinning som helst. Spelar ju ingen roll om utsidan är ful eller trasig, bara själva plåten på insidan är hel och skruvfästena inte har gängpaj.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Lian Li gör bara kvalitetsgrejor så om du menar ur kvalitetssynpunkt så är den definitivt värd sitt pris. Jag har köpt en sådan till mitt G5-bygge och den är helt i aluminium och håller hög finish på alla detaljer. Hela det chassit är i aluminium och då vill man ju hålla den stilen.

Men har du t.ex tänkt måla insidan av ditt chassi inklusive moderkortsplåten så skulle jag säga att en målad begagnad plåt ur ett gammalt chassi ser ungefär likadan ut efter att färgen kommer på. Då är det bara overkill att ha en fin moderkortsplåt under färgen. Och ett gammalt ATX-chassi får man ofta gratis av någon bekant eller kan hitta i vilken elektronikåtervinning som helst. Spelar ju ingen roll om utsidan är ful eller trasig, bara själva plåten på insidan är hel och skruvfästena inte har gängpaj.

Okej tack för tipset.
Jag har kanske ett micro-atx chassi över men är inte säker på om jag kan få det.
Annars blir det till att leta efter nått billigt/gratis nån stans.
Annars tror jag att jag köper den plåten så länge ingen annan lösning kommer upp innan:)
Tack för hjälpen:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |