Datorköp - allt på 1 gång eller lite i taget?

Permalänk
Avstängd

Datorköp - allt på 1 gång eller lite i taget?

Tänkte kolla hur ni gör vi datorköp. Köper ni fåtal komponenter i taget eller sparar ni ihopp en budget och handlar allt direkt??

Jag själv har oftast köpt allt direkt men nu köper jag lite i taget.
Har fått hem ett P67 Deluxe moderkort i dagsläget. Resten av delarna i sign kommer köpas pö om pö..

Tell me what u do!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Dom 2 senaste datorer jag byggt har jag köpt t.ex. moderkort, minne, cpu + chassi eller grafikkort ena månaden och nästa månad köpt resten av det jag behöver då jag kännt att jag gärna vill ha lite pengar över men då har jag oftast haft saker så jag kan köra nya moderkortet, cpu'n och minnena t.ex. med grafikkort från gamla datorn

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

jag köper alltid allt på en gång. Priserna förändras så pass snabbt och oftast till det billigare. Känns surt att sitta på en ej komplett dator, som man kanske hade sparat några hundralappar på om man köpt allt på en gång.

Permalänk
Musikälskare

Uppdaterar i steg vart 3-4 år typ

Oftast mammaplanka - CPU - GPU - Minne

Sen HDDs när det behövs samt övrig hårdvara/kringutrustning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Verkar skitdumt att köpa några komponent i taget.
Man kan inte använda datorn under tiden samtidigt som priserna sjunker och prestandanivån ökar.

Okej om man sitter och jagar delar på tradera t.ex, annars ser jag ingen anledning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Verkar skitdumt att köpa några komponent i taget.
Man kan inte använda datorn under tiden samtidigt som priserna sjunker och prestandanivån ökar.

Okej om man sitter och jagar delar på tradera t.ex, annars ser jag ingen anledning.

Jag tänker såhär: Iom. att priserna sjunker väldigt fort efter lansering så har man ju möjlighet till att köpa delarna för mindre pengar.. dvs. totalt kanske man tjänar 1000:-

Nu handlar de ju inte om 6mån innan man har en komplett burk utan max 3mån.

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Är ju smartare att vänta 3 mån köpa den isåfall. Om du ändå inte får ihop datorn förens om 3 mån? Det tjänar du ju mest på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Jag tänker såhär: Iom. att priserna sjunker väldigt fort efter lansering så har man ju möjlighet till att köpa delarna för mindre pengar.. dvs. totalt kanske man tjänar 1000:-

Nu handlar de ju inte om 6mån innan man har en komplett burk utan max 3mån.

Men priserna ökar knappast?

Låt oss anta en sådan här prisutveckling på grejerna du tänkt köpa:

priser/komponent
.........grafikkort...moderkort...cpu+minne
1 mån....2000.......1000............2000
2 mån....1900........950.............1800
3 mån....1800........900.............1750

Köper du en sak i taget varje månad blir det 2000 (grafikkort) + 950 (moderkort) + 1750 (cpu+minne)
= 4700kr
Köper du istället allt månad 3 blir det 1800+900+1750
=4450kr

Alltså har du sparat 250 kr (eller så kan du köpa lite bättre grejer i månad 3).
Kanske lite överdrivet men du förstår säkert vart jag vill komma.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Så slutsatsen blir att antingen köper man delarna direkt eller väntar 3mån på bättre delar

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Allt på en gång, har inte tålamod att köpa lite då och då.

Permalänk
Entusiast

Köper allt på en gång och uppgraderar eventuellt med lite småsaker i efterhand.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Har man inte såpass mycket pengar sparade att man kan köpa hela datorn på en gång så kanske man ska fråga sig om man verkligen ska köpa en ny dator. Att ha en buffert för oförutsedda utgifter sparar man mycket på.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Brukar försöka bunta ihop inköpen så det blir flera delar, från samma butik, på en gång, men det händer att jag bara köper en sak. Jag köper i princip aldrig kompletta datorer. Ofta har jag gamla delar som får fortsatt liv i den nya datorn. Skärmar, tangentbord, hörlurar, möss behöver ju inte bytas så ofta (bara när de går sönder eller när jag hittar nåt mycket bättre). Har vissa gamla delar från tippen eller släkt/vänner också (i min primära dator har jag faktiskt ett väldigt fint nätverkskort som jag hittade på tippen).

Av nån konstig anledning har jag faktiskt aldrig uppgraderat processorn och sparat moderkortet. Jag har alltid köpt moderkort och processor på samma gång. Det är också såna uppgradering som jag räknar som "ny dator".

Chassit kan hänga med flera byten av komponenter eller så byter jag chassi utan att byta komponenterna, så därför räknar jag inte chassi-byten som nån speciellt ändring även om det ändrar utseendet mycket. Likadant med grafikkortet och andra delar i datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Jag uppdaterar moderkort, cpu och minne ena året, och sen grafikkortet andra året. På så vis slipper jag feta kostnader på en gång och har ändå ett schysst up-to-date system. Annat småskit som diskar, PSU och kringutrustning blir mer vid behov.

Verkar dock som att det blir ett undantag i år då det har blivit konstig timing med nya generationen av CPU's. Inväntar ATI's dubbelmacka den närmaste månaden, samt Intels 6-kärniga processorer till hösten.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Brukar försöka bunta ihop inköpen så det blir flera delar, från samma butik, på en gång, men det händer att jag bara köper en sak. Jag köper i princip aldrig kompletta datorer. Ofta har jag gamla delar som får fortsatt liv i den nya datorn. Skärmar, tangentbord, hörlurar, möss behöver ju inte bytas så ofta (bara när de går sönder eller när jag hittar nåt mycket bättre). Har vissa gamla delar från tippen eller släkt/vänner också (i min primära dator har jag faktiskt ett väldigt fint nätverkskort som jag hittade på tippen).

Av nån konstig anledning har jag faktiskt aldrig uppgraderat processorn och sparat moderkortet. Jag har alltid köpt moderkort och processor på samma gång. Det är också såna uppgradering som jag räknar som "ny dator".

Chassit kan hänga med flera byten av komponenter eller så byter jag chassi utan att byta komponenterna, så därför räknar jag inte chassi-byten som nån speciellt ändring även om det ändrar utseendet mycket. Likadant med grafikkortet och andra delar i datorn.

+1 på detta. En gång har jag köpt en komplett ny dator och det var i mitten av 90-talet (ej inräknat laptopar så klart).

Uppgraderar allt eftersom hårdvaran blir uråldrig. Vissa saker får man uppgradera i ett svep, typ moderkort, cpu och ram. Åh vad jag saknar tiden när AMD, Cyrix och Intel hade samma sockel så man hade lite valfrihet...

Permalänk

Jag ser ingen mening att göra miniuppgraderingar som knappt syns i benchmark program, så jag gör stora uppgraderingar och sedan kompletterar med det som jag behöver. T.ex. mer minne, både ram och för lagring och IO-hårdvara av olika slag.

Visst GPUn skulle säkerligen kunna överleva 2st CPU uppgraderingar, men sitta med ett kasst grafikkort när man har slängt ut mycket pengar på moderkort, minne och cpu känns dåligt.
Om jag däremot hade riktigt gott ställt, så kunde jag uppgradera oftare, men ändå skulle jag nog hellre köpa en värsting och betala någon för att bygga den grymt och ha den ett bra tag.

Skrivet av fastforward:

Har man inte såpass mycket pengar sparade att man kan köpa hela datorn på en gång så kanske man ska fråga sig om man verkligen ska köpa en ny dator. Att ha en buffert för oförutsedda utgifter sparar man mycket på.

Självklart ska man ifrågasätta nyttan med alla större utgifter, en kraftig dator är dock något som många här är tvungen att ha hemma för att kunna utföra sitt arbete hemma. (alltifrån musik, bild, programmering etc)

Men man kanske kan ta en funderare på om det t.ex. är värd att betala så extremt mycket mer för lite mer prestanda, men det känns gött (psykologiskt) att veta att man har en riktig kraftig dator.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Uppgraderar löpande och har så gjort sedan jag skaffade burken år 2000. Skulle dock inte få för mig att köpa moderkort en månad för att sedan köpa processorn nästa, det ser jag ingen vits med, såvida de inte är kompatibla med tidigare komponenter var för sig. Det händer dock inte mig då jag inte har deg nog att hålla mig på toppen såpass löpande.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att motivera enskilda uppgraderingar för mig själv, eftersom behovet allt som oftast är mindre än måttligt. Det är lättare att slå till på en välbalanserad setup när den gamla häcken verkligen går på knäna, även om det blir ett större hål i plånboken.

Undantaget är möjligtvis hårddiskar, där kan jag nog tänka mig att byta/köpa till efter behov.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Olegh:

Jag har svårt att motivera enskilda uppgraderingar för mig själv, eftersom behovet allt som oftast är mindre än måttligt. Det är lättare att slå till på en välbalanserad setup när den gamla häcken verkligen går på knäna, även om det blir ett större hål i plånboken.

Undantaget är möjligtvis hårddiskar, där kan jag nog tänka mig att byta/köpa till efter behov.

Jag tänker på samma sätt. Jag kör datorn tills den är för seg för det den borde göra och då är den så gammal att det inte är värt att spara något i den direkt. I min nuvarande burk är det bara hårddiskarna som kommer hänga med. Kanske grafikkortet om jag skaffar en tredje skärm. Annars skickar jag av resten till någon behövande släkting. Som det ser ut nu blir det nog ny datorn när Ivy Bridge kommer för då tror jag nog att min Core 2 Quad har gjort sitt. Om inte något hinner dö innan dess. Funderar dock på att göra en liten uppdatering till SSD och bygga om lite bland hårddiskarna men det blir bara av om SSD sjunker i pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Jag har svårt att motivera enskilda uppgraderingar för mig själv, eftersom behovet allt som oftast är mindre än måttligt. Det är lättare att slå till på en välbalanserad setup när den gamla häcken verkligen går på knäna, även om det blir ett större hål i plånboken.

Undantaget är möjligtvis hårddiskar, där kan jag nog tänka mig att byta/köpa till efter behov.

Jag gör något liknande då jag inte spelar eller behöver en "monster dator" av andra skäl.:) HDD:ar köps löpande dock.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Uppgraderar allt id det som behövs. Förra moderkortet jag hade i min dator fick sitta i i 7 år. Byttes 3 processorer och förmodligen3-4 grafikkort under den tiden. Minnet låg stabilt kvar på 2 gb hela tiden. Så jag brukar inte uppgradera mer än vad som behövs. Ganska onödigt att byta hela datorn vartannat år.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Köpte en HTPC för inte så länge sedan. Blev inte allt på direkten. Letar fortfarande ny processorkylare, grafikkort osv. Kanske blir 4 GB minne till sen och kanske en blu-ray läsare. Vem vet, kanske lite mer hårddisk?

Tycker man skall köpa tillräckligt för att få datorn att göra det man vill på direkten. Men sen kan man bygga ut med extradelar lite i taget. Kul att ha något att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"