Permalänk
Medlem

Den stora oturstråden 2011

Info: En tråd vart ni kan skriva ner diverse otursmoment som ni råkat ut för, vad ni skriver är frivilligt så länge det inte bryter mot swecs regler. Skriv om er otur varesig den är liten, stor eller daglig, allt från att sparka in lilltån i en dörrtröskel till att kasta ut diverse ofungerande grejer genom fönstret. Vi försöker hålla denna tråd någotsånär ren och undviker de allra onödigaste kommentarer. Skriv så mycket ni vill, vill man läsa så gör man annars inte.

Dalton Sleeper: Själv har jag inte fått någon hel elektronikpryl 2010 eller 2011, ingen vidare tur med ekonomin heller, kan börja med det senare halvåret:

#1) Nätagget SilverStone Strider ST1500 började nyligen låta som en skördetröska, har haft det ett år men oturligt nog finns de inte på lager så får tillbaka en rätt passande summa. Vad gör jag? beställer ett nytt kvalitetsagg från en annan butik, nämligen ett Corsair AX1200 som numer inte ska lida av coil whine enligt dom själva. Beställer hem det och kör igång datorn och allt går bra under hela dagen, stänger sedan av datorn då man måste sova ibland... hm, vad är detta för oljud, insektskrig? lokaliserar ljudet till datorburken men vad är det som låter? nya nätaggregatet som coil whinar, rma väntar för nya agget :/

#2) Samsung LE40B655 TV som är ca ett år gammal fick ett par döda pixlar precis innan jul, lägligt & bra då man vill se "jultv". Samsung skickar reparatörer som byter panelen rätt fort någon dag innan julafton, dock dagen efter när jag startar tvn (kallstart) så dyker det upp en blå rand rakt över tvn, ca 5 cm bred lodrätt på höger sida om mitten, visserligen försvinner den efter några minuter. Sedan snabbskummar jag pixlarna som numer är en vanlig procedur då jag inte litar på varor som skickas ut längre, noterade då att det fanns långa strån i panelen, och inte bara det utan ca 5-10 pixlar som lyser för sig själva i olika fina nyanser, ny serviceanmälan lades.
Senare en morgon började tvn leva sitt eget liv, blinkar i på/av läge och trycker upp rutor med usb1/2 överbelastade, brus i högtalarna... uppdaterade serviceanmälan.
Samsung hämtade tvn och dumpade en gammal plasma som varken hade ingångar eller tvkort, så den vart stående, sedan dök dom up med en 90% utbytt tv, vi kopplar in den och vad händer? en stor blå rand så klar, ner i kartongen och iväg med samma lastbil som kom med den.
Nu ringer samsung igen, jag är i plugget & ska skriva mattetenta så kan inte ta emot, fixar en annan som kan vara hemma, dom dumpar tvn ock säger att den inte får startas än för den är kall, jag kommer hem på kvällen redo med kameran ifall den skulle flyga i luften, men icke, allt verkar fungera, inte heller några döda pixlar man ser direkt. Nu efter helgen så skummar jag lite noggrannare, solsken in genom fönsterrutorna men vad visar sig? repor i hörnen på hela panelen, som man dragit nycklar emot. Ny serviceanmälan och väntar fortfarande, detta började från start i december och nu är det halva februari snart, varje service tar ca två veckor.

#3) I december vart jag glad då AMD's nya grafikkort 69xx serien dök upp, hade väntat i två år på kort som skulle ha 2GB minne då mina äldre hade det, tanken var att driva tyngre spel i fullhd på tvn (ovanstående). Beställde 2x6970 2GB (gigabyte) för rätt mycket kosing, väntar ett bra tag på att dom ska komma. Nu var det dags att koppla in dom, gick relativt lätt men vid power on så skrek korten så in i norden, bytte några strömkablar (som alla går på olika rails) så ska ej spela roll, hade då strider 1500w. Nu iaf startade datorn utan problem utan oljud och man såg nog lycklig ut i facet. Dags för bench, insekter? vart? i grafikkorten? Ja så klart, båda korten lät som stuckna grisar, spelade ingen roll hur man kopplade, de lät i load ändå, läste på lite och gigabyte verkar skrika rätt ofta vare sig det är mb, gfx, amd eller nvidia. RMA på dessa och två nya med nytt märke på väg...
Så, nu var 2x sapphire 6970 ikopplade, och med nya agget dessutom, igång med bench och insekter? ja, på båda i CF samt enskilt. Väntar på att få lämna tillbaka dessa och skippar sedan 6970 totalt, blir nog en tablet istället.

#4) Som sagt så pluggar jag och har studiemedel, avslutade senast en programmeringskurs (i tid) som jag väntade bra resultat i, såg att terminens slut började närma sig och inga poäng dök upp för CSN att se, mailade läraren när man kan förvänta sig resultat, svar? inget. Nya kurser började, kursböcker samt resekostnader, räkningar och kosingen sinade fort, brorsan var hygglig & lånade ut en fin summa ett tag som han återfick när första nätagget gav tillbaka, som jag sa så var nätagget bland de dyraste man kunde hitta så det var ju bra. Hm, nu sinar även den kosingen och dagarna går... Nu ett par veckor efter kursslut och ett par poäng har trillat in, men inte räcker det. Nu tre veckor efter så droppar det in ytterligare poäng och resultatet 5 och med lite kontakt med CSN igen så räcker poängen ihop. Nu får jag vänta på studieförsäkran och säkerligen en vecka på kosingen.

#5) Slutet på 2010 började lika bra som början på 2011, med den värsta kamelsjukan jag haft, otroligt hög feber under en längre tid... heldäckad under nyår och under den lilla ledigheten man får. Sakta men säkert börjar man friska till men tiden för slutet av examensarbetet vart bortsuddat, nya kurser började och ekonomin var ju inte direkt i topp då man var utan studiemedel, nudlar som bäst. Efter ett par veckor till så närmade det sig tentatillfälle, men också en ny förkylning vilket ledde till noll pluggande sista veckan innan tentan. Bättre lycka vid nästa tentatillfälle tänkte jag.

Nu sitter man här halvförkyld, väntan på studiemedel med en laptop då stationära är sliten i delar pga rma över halva Sverige, det har inte blivit något spelande sedan november förra året då ett eller annat har fattats. Ändå är detta ett av de bättre halvåren, inga tyngre tråkigheter än som det vart tidigare. Senaste åren har i princip vart på detta sätt, man kan väll kalla det otur? Eller är det normalt?

Mvh
Dalton Sleeper

Permalänk
Musikälskare

Du vann

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

+1

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Är det 2011 det bara handlar om så har jag inget att komma med, 2010 kan jag nog slå 99% av alla här inne med.

kör på bara, jag halkade också in på 2010 lite så det går väll bra

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tappade en (vad det kunde vara) fantastiskt underbar god semla idag.. bara gled ur handen på mig.. Nyköpt var den också.

Enda misstaget i år sofar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tappade en (vad det kunde vara) fantastiskt underbar god semla idag.. bara gled ur handen på mig.. Nyköpt var den också.

Hoppas du kan övertala dej själv att den kanske inte var så god som den såg ut att vara, exempelvis ett måndagsex, om du är en sån person dvs. Lär annars bli lite vajsing i kabelhärvan om tanken om detta tillfälle dyker upp när du käkar en ny semla och hur fantastiskt underbart god den då kunde ha varit.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hoppas du kan övertala dej själv att den kanske inte var så god som den såg ut att vara, exempelvis ett måndagsex, om du är en sån person dvs. Lär annars bli lite vajsing i kabelhärvan om tanken om detta tillfälle dyker upp när du käkar en ny semla och hur fantastiskt underbart god den då kunde ha varit.

hehe den var dagsfärsk och ICA hade fått in den samma dag:p

Den var troligen inte så god efter med en topping av både långa och korta katthår och annat skoj från mattan i vrummet.

Permalänk
Skrivet av Allstaar:

Är det 2011 det bara handlar om så har jag inget att komma med, 2010 kan jag nog slå 99% av alla här inne med.

Låt höra då! Dela med dig!
(kanske räknas som bump, men det tycker inte jag iaf)

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

I år har det inte hänt så mycket som har med otur att göra... Dock så hade jag i september-oktober skiftet den sämsta dagen i manna minne; Vaknade sent, fick ingen frukost, halkade ner för trappan och slog mig rejält mycket, satt hungrig på föreläsning hela dagen då jag givetvis glömde plånboken, kom hem senare på kvällen och slog en kökslucka över näsbenet vilket fick till följd att jag blödde ner hela min matta....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Info: En tråd vart ni kan skriva ner diverse otursmoment som ni råkat ut för, vad ni skriver är frivilligt så länge det inte bryter mot swecs regler. Skriv om er otur varesig den är liten, stor eller daglig, allt från att sparka in lilltån i en dörrtröskel till att kasta ut diverse ofungerande grejer genom fönstret. Vi försöker hålla denna tråd någotsånär ren och undviker de allra onödigaste kommentarer. Skriv så mycket ni vill, vill man läsa så gör man annars inte.

*snipp*

Mvh
Dalton Sleeper

Om du nu lever på studiemedel, varför köper du så pass mycket (dyr) elektronik?

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

I år har det inte hänt så mycket som har med otur att göra... Dock så hade jag i september-oktober skiftet den sämsta dagen i manna minne; Vaknade sent, fick ingen frukost, halkade ner för trappan och slog mig rejält mycket, satt hungrig på föreläsning hela dagen då jag givetvis glömde plånboken, kom hem senare på kvällen och slog en kökslucka över näsbenet vilket fick till följd att jag blödde ner hela min matta....

Ajaj, köksluckan låter inge vidare :/
Edit: kom & tänka på för många många år sedan då jag, farsan & brorsan satt & tittade på tv i vardagsrummet, jag var lite halvtrött. Men dom gick ut av nån anledning och jag slöhängde kvar i soffan, en stund senare vaknade jag till konstigt nog, hm vart är jag? på stengolvet framför järnkaminen i hallen :S. Aj jädrans vad det började värka, näsan hade slagit i stengolvet rakt ner efter man skallade järnkaminen, bulor över hela skallen... Jag ropade lite i slow motion (det gick inte att prata fortare) när jag lyckades resa mig till dörrposten, brorsan undra varför jag pratade sakta och jag svarade konstigt nog att det var för att dom skulle höra vad jag sa, men jag visste ju att jag inte kunde fortare, varför sa jag så?
Vi åkte snart till sjukan, men vilken jädrans väntetid, flera timmar minst, jag som var söligt drog några ruttna skämt för farsan & brorsan på sjukhuset så länge, hade säkerligen inte kommit på dom om jag inte skallat kaminen. Men iaf, nu var det dags för undersökning, och vad gjorde dom? ruckade på näsan och sa: "gå hem!" medans jag halvt började skrika av lidande. Vi åkte hem som dom sa men näsan har en liten bula, knakar fortfarande och forsar näsblod ganska lätt nu sådär 10 år senare :/ om man nyser får man räta till ena sidan en aning

Den bästa tiden var dagarna efter skallningen då mormor kom & hälsa på, kom in med korv & bröd när jag & brorsan lirade Silent Hill 1, hade kommit fram till den där piren med en massa hundar utanför, riktigt bra spel och rätt läskigt, iaf när man kör det som ung för första gången. Vart ungefär, nu får du ta över, nej du, du är ju inne i spelet osv Det var tider det.

Skrivet av Samus:

Om du nu lever på studiemedel, varför köper du så pass mycket (dyr) elektronik?

Jag har alltid varit intresserad av elektronik, uppgraderar lite då & då (ofta delbetalning) när det känns värt i prestandaväg, sedan får det hålla ett tag, men på senare tid har det mestadels blivit utbyten som dragit ut på tiden, sedan vill man inte sitta på stenåldern när man är datavetenskapare inom spelutveckling

#6) Nu kom det som drog detta år i botten, gamla mormor gick bort i onsdags efter över en vecka på sjukhus (anledningen jag inte hängt på swec utan sjukhus), ingen vidare tid för varken oss eller henne på slutet, ingen skall behöva lida så. Hon mådde relativt bra tills för ett par veckor sedan och vi trodde det var något mindre, på sjukhuset fick vi reda på att hon hade dåligt hjärta, njurarna var slut samt blodproppar i magen & ner i benen. En operation ökade blodflödet lite grann men inte som dom hoppats, och eftersom njurarna var slut fanns det inget mer att göra, än att vänta på att bli förgiftad och nerbruten av att njurarna inte fungerar. Förmodligen var hjärtat orsaken till allt från början. Hoppas hon har det bra vart hon än är och inte har ont, bästa, snällaste & hjälpsammaste människan jag någonsin har träffat.

♥Världens Bästa Mormor♥

Permalänk

Tappade min splitternya ihopbyggda dator rakt i asfalten
Resultat: Ett helt demolerat Lian-Li PCV-351, dock funkar datorn som tur var

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Nu är inte allt otur så men i det stora hela gör det allt väldigt drygt. Allt är på lite mer än ett år.
...

Så som ni förstår mitt år har varit jätte kul och ser verkligen fram emot mer sjukhusbesök! (Läs med ironi).

Som sagt finns någon procent som haft det värre med typ cancer/dödsfall etc etc. Från min synpunkt sen ser alla olika på hur hårt det drabbar en.

Wow, du verkar ha råkat ut för mycke kasst på senare tid, jag förstår nog inte hur du känt dej då jag själv inte råkat ut för något i sådan hästväg själv, men kan tänka mig att det suger rejält på alla sätt & vis. Blir ju inte bättre med felbehandling på det. Hoppas du återhämtar dig och kan köra hoj utan att sitta osäker. Njuta ska man göra, tyvärr finns det oändligt många bilister som inte bör ha körkort.

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Tappade min splitternya ihopbyggda dator rakt i asfalten
Resultat: Ett helt demolerat Lian-Li PCV-351, dock funkar datorn som tur var

Feel for you... fifan, ingen trevlig känsla du förmedlar :,( tur att datorn funkade

Permalänk

Jag ramlade nästan totalt för några dagar sedan när jag skulle gå ut ur min väns bil. Jag hade missat att det var bucklig is med vatten över där jag gick och att det var tokhalt. Som tur lyckades jag bara få ett blåmärke genom att landa på ena knät och resten av kroppen hamnade över min gymväska.

Sen flera gånger har jag varit väldigt nära att ramla totalt men jag lyckas nästan alltid återfå balansen. Det kan se ganska komiskt ut, lol.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Tyvärr 2010, men den bjuder jag på.

Låste ute mig själv någon vecka efter inflytt i ny lägenhet. Hade fått nya nycklar till lägenhetsdörren, men de fungerade inte till porten (vilket de borde göra). Så jag var i praktiken tvungen att ha med mig två olika nycklar, om jag skulle komma in efter kl. 21.

En kväll tog jag mig en joggingtur på 3-4 kilometer, började runt 20.30 och plockade bort lägenhetsnyckeln så att jag inte behövde ha hela nyckelknickan klinkades när jag sprang. 21.04 står jag utanför porten och inser att jag inte kommer in.
I en halvtimme står jag i den svala kvällen och väntar på att någon ska komma in, men då var det bara två lägenheter i trappuppgången som var bebodda. Lyckades till slut knacka på ett fönster hos en granne två portar längre bort, som kom ut och testade sina portnycklar.

Det funkade! Det påminner mig, jag lovade honom en flaska whiskey. Nu har jag fått jobb och pengar så jag ska försöka leva upp till det jag lovade ikväll :).

Liknande ovan hände någon månad senare, fast då var klockan 03:00 på natten och jag hade varit ute och supit. Då blev det till att sova i källarförrådet, för dit fungerade nyckeln :). Var helt okej, bättre än -15, och med lite pappkartong att ligga på och diverse kläder som förvarades i förrådet så blev det rätt mysigt. Hittade också ett par böcker som jag aldrig fått för mig att läsa, och belysning fanns ju.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Precis köpt "ny" dator för ungefär 5000:-, 2 veckor efteråt så brann nätagget och moderkortet började ryka.
Har väl gått 3-4 veckor nu, inte vågat felsöka, vill inte veta hur mycket som är förstört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tappade en (vad det kunde vara) fantastiskt underbar god semla idag.. bara gled ur handen på mig.. Nyköpt var den också.

Enda misstaget i år sofar.

Kanske ett tecken på att du inte skulle ha den från första början.

Annars så har jag inte så mycket att komma med. Har klarat mig rätt så bra *peppar,peppar...

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av liv&helvete:

Kanske ett tecken på att du inte skulle ha den från första början.

Annars så har jag inte så mycket att komma med. Har klarat mig rätt så bra *peppar,peppar...

Fullt möjligt ja. Dock var den andra godare;)

Permalänk
Medlem

Spelade Chicago på skolan tidigare i veckan. Jag satt på en rätt så bra kåk. Den ena kompisen vann spelet och plockade då dom poängen och den andra kompisen hade en högre kåk än mig. Alltså gick jag poänglös trots att jag hade fått in en kåk. Blir man arg eller blir man?

Oturen fortsätter även idag.
Mina hörlurar skulle komma med hemkörning, men självklart kommer dom då man är och tränar. Så imorgon på min lediga dag så ska jag behöva cykla ner någonstans och hämta lurjävlarna. Skulle inte förvåna mig ifall dom inte passar på mitt huvud heller.

Dessutom så verkar routern sjunga på sista versen. Krånglat regelbundet senaste veckan. Kopplade ur skiten nu och kör med kabel direkt in i datorn och nu funkar det prima. Men inget wi-fi och ingen fast telefon.

Dessutom krånglar internet på telefon. På mobila nätverket så tar det flera minuter att ladda valfri hemsida. Varit så sen jag kom hem från London i mitten av mars, någon som vill hjälpa mig? Wi-Fi funkar inte heller. Det har funkat här vid datorn, nära routern. Men även då går det förbannat långsamt och det funkar bara ibland. Går man ut ur rummet så har jag fortfarande full mottagning men det funkar ändå inte.

Fan vad arg man blir, fly förbannad på all skit just nu som bara ska funka. Blir väl ett riktigt argt mail till D-Link igen för ANDRA gången på några månader. Aldrig mer D-Link, ALDRIG!

Dag 3 och oturen fortsätter. Hade tänkt att cykla ner och hämta min lurar nu men gissa om man blir förvånad när det ligger 4cm nysnö ute...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tappade en (vad det kunde vara) fantastiskt underbar god semla idag.. bara gled ur handen på mig.. Nyköpt var den också.

Enda misstaget i år sofar.

Seriöst, jag dog lite! Dalton drar till med världens novell om sitt otursamma år och du klämmer in att du tappat en semla! Fy fan, ahhahahaha!!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Seriöst, jag dog lite! Dalton drar till med världens novell om sitt otursamma år och du klämmer in att du tappat en semla! Fy fan, ahhahahaha!!

Tråden är till för att skriva av sig, om man känner för det dvs, varesig det är små eller stora oturheter
Go for it!

Permalänk
Medlem

Ösregn i morse då man cyklade till skolan. Kom dit med dyngblöta kläder och dom torkade på slutet av dagen då det var dags att cykla hem igen i samma regn... Suck

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Får inte tag på skor till sommar, dom flesta har som mest storlek 45-46 och jag behöver skor som är några storlkekar större. Skor från förra året är naturligtvis ihålliga så att vatten kommer in när det regnar...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Tomas_88:

Får inte tag på skor till sommar, dom flesta har som mest storlek 45-46 och jag behöver skor som är några storlkekar större. Skor från förra året är naturligtvis ihålliga så att vatten kommer in när det regnar...

http://www.kingsizeskor.se/ Enda stället jag köper skor nuförtiden.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tommy_h:

Seriöst, jag dog lite! Dalton drar till med världens novell om sitt otursamma år och du klämmer in att du tappat en semla! Fy fan, ahhahahaha!!

Va duktig du är..
Ja jag tappade en semla och vafan spelar det för roll om det är en liten händels eller en stor?

Jag är inte den som är frälst med otur som tur är.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Tråden är till för att skriva av sig, om man känner för det dvs, varesig det är små eller stora oturheter
Go for it!

Ja precis:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Va duktig du är..
Ja jag tappade en semla och vafan spelar det för roll om det är en liten händels eller en stor?

Jag är inte den som är frälst med otur som tur är.

Ja precis:)

Jag menade inget illa, såg jävligt roligt ut bara

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tommy_h:

Jag menade inget illa, såg jävligt roligt ut bara

Hehe jo det ser rätt kul ut när andra berättar om sina absolut allra största otur så kommer jag med min lilla semla, men där rök halva kvällens goda humör..