Permalänk

Kort recension MSI GT660-473NE

Hej,

Har tittat runt ett tag efter en dator som uppfyller mina behov till den budgeten jag hade satt.

Min budget var 8000 så fick lägga på ett par hundralappar för denna.

Skippar bilder då det finns många bra recensioner av liknande modeller redan med bilder.

Första intryck:

Utseendet faller inte mig i smaken till 100%. Men det visste jag redan efter att ha sett på en del bilder.
Lite för mycket vinklar, lite för mycket färger, lite för mycket flashigt för min smak. Dock inget som jag kommer störa mig på med tanke på datorn övriga specifikationer.

Ljud; Är mycket snack om ljudet på dessa modeller. Och ljudet är riktigt bra om man jämför med ett par standard högtalare på en bärbar dator. Går absolut att ha som en temporär ljudkälla på tex en fest. Vilket absolut inte vanliga laptops klara.

Skärm; Skärmen är super. Ljusstark, skarp, inget att klaga på.

Tangentbord/snabbknappar; Tycker tangentbordet är ok. Men inte super. Liten Enter knapp som säkert något man vänjer sig vid men stör mig mycket nu i början. Saknar personligen snabbknapp för volym och byta låt (finns givetvis FN kommandon men tycker det är något omständligt).

Spel; Har bara kört wow och det flyter på allt maxat.

Program, surf etc; Fruktansvärt pigg. Har igång 10 flikar i chrome, excel, spotify, photshop och kan ändå sitta och jobba i 3ds max utan problem. Växla mellan fönster går utan fördröjning.

Ventilation; En av anledningarna till att jag valde denna var att ventilationen var uppbyggd på ett bra sätt. (bakom och på sidan). Vid arbete i applikationer så ljudnivån låg och datorn sval. Vi gaming över 30 minuter så ökar temperaturen till ljummen dock är ljudnivån fortfarande på en ok nivå

Sammanfattning; Har aldrig varit i närheten så nöjd med en dator som denna. Dock ska tilläggas att jag aldrig lagt mer än 6500 innan. Kan absolut rekommendera dem som sitter med en budget på 6000-7000 att spara ihop det lilla extra som behövs då användarupplevelsen blir så mycket bättre.

+Bra pris
+Bra ventilation
+Bra temp (i förhållande till de HP datorer jag haft)
+Bra ljud
+Bra med utgångar och framför allt bra placering! (ström, bild på baksidan. Ljud och usb på sidorna precis som det skall vara)

-Tangentbordet (för tillfället men jag gissar på att det är mer en vanesak)
-Design (högst personligt, men den har lite väl mycket detaljer för min smak)
-Väger mycket. Men då jag väldigt sällan flyttar min så är det inget problem.

Hoppas detta kan hjälpa någon att ta ett beslut. För jag vet hur jag själv är (beslutsångest

Permalänk
Medlem

Trevlig recension!

Det är helt klart en prisvärd dator.. Jag har en GX660, exakt samma chassi som din.. enda som skiljer är väl grafikkortet.

Tips är väl att fixa flexproblemet med tangentbordet genom att sätta något lämpligt under som stöd.. Ska ge mig in på det själv idag och se om jag fixar biffen ^^

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Jag är en av dom som gillar designen skarpt på MSI, kollade på Asus G53/G73 och den föll mig inte alls i smaken på designen. Men som sagt har vi alla olika smak.

Bra recension och grattis till din MSI.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

fick min 473ne iförrgår och jag är av samma åsikt som recensionen.

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Trevlig recension!

Det är helt klart en prisvärd dator.. Jag har en GX660, exakt samma chassi som din.. enda som skiljer är väl grafikkortet.

Tips är väl att fixa flexproblemet med tangentbordet genom att sätta något lämpligt under som stöd.. Ska ge mig in på det själv idag och se om jag fixar biffen ^^

Lämna gärna lite tips o råd om du nu får det att funka bra.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

"lånar" tråden, köpråd.

Jag är ute efter just en bärbar dator som fungerar till spel, surf, diverse program.
Spel som CoD, L4D, Need For Speed (Most wanted, carbon mm..). Program som Photoshop.

Är MSI ett bra val för mig då? Vilken prisklass bör jag lägga mig i för att få det jag söker utan att behöva dra ner prestandan på datorn/spel osv för att den ska klara av dessa.

Kul om man kunde få något bra tips.
Mvh

Permalänk
Skrivet av MOJOLITO:

Jag är ute efter just en bärbar dator som fungerar till spel, surf, diverse program.
Spel som CoD, L4D, Need For Speed (Most wanted, carbon mm..). Program som Photoshop.

Är MSI ett bra val för mig då? Vilken prisklass bör jag lägga mig i för att få det jag söker utan att behöva dra ner prestandan på datorn/spel osv för att den ska klara av dessa.

Kul om man kunde få något bra tips.
Mvh

Dom populäraste bärbara spelmaskiner/Multimedia/Surf är Asus G53 och MSI GX660. de kostar ungefär 9.995-12-13.000 kr.

Normalt har de en intel i5 processor 4GB ram, 15.6" skärm (1600x900 upplösning) ett Radeon 5870M eller Geforce GTX 460M grafikkort mm.

Sen har du 17.3" skärmarna med i7 processor, dels gamla 700-800 serien och de nya Sandy Bridge i7 processorerna med integrerad grafik. Vidare 6GB Ram, GF GTX 460-485M eller de gamla med 5870M grafikkort. Men de kostar runt 14.995 ända upp till 22.000 kr i sällsynta fall.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Skrivet av MOJOLITO:

Jag är ute efter just en bärbar dator som fungerar till spel, surf, diverse program.
Spel som CoD, L4D, Need For Speed (Most wanted, carbon mm..). Program som Photoshop.

Är MSI ett bra val för mig då? Vilken prisklass bör jag lägga mig i för att få det jag söker utan att behöva dra ner prestandan på datorn/spel osv för att den ska klara av dessa.

Kul om man kunde få något bra tips.
Mvh

Kan du lägga dig på runt 10k så är MSI GX660 och Asus G53 helt utmärkta för dina krav.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv

Annars duger GT modellen utmärkt...
Ska också ta en titt på tangentbordet..

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Annars duger GT modellen utmärkt...
Ska också ta en titt på tangentbordet..

Jo det har du rätt i, glömde den. MSI GT660 för 8.5k.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

MSI: GT660, GX660.
Asus: G53.

Ser fina ut, jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter på insidan på en dator, kommer modellerna hålla för framtiden? Om vi säger att jag vill lägga högst 11000:- på en dator, vilket val skulle ni då göra?

Permalänk

Tja det är ju smaksak men kolla runt lite på några av SweClockers medlemmars tester här.
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

Tack, ska kika igenom trådarna :).
Ja det är sant det är en smaksak, men det enda jag mer eller mindre kan säga är att jag gillar utseendet på MSI datorerna mer än ASUS Det är inte så mycket till nytta hehe.

Men jag ska kika igenom trådarna och se om det ger mig något.
Tack för råden och tipsen jag fått.

Permalänk

Hur är batteritiden på MSI GT660 och Asus G53 vid vanlig surf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredbandsjezuz:

Hur är batteritiden på MSI GT660 och Asus G53 vid vanlig surf?

Jag vet att GX660 har snäppet bättre batteritid.. (kanske 10-30min) mer än G53..

Gissar vid surfning du kanske får ut 2-2,5 timmar med G53 och 2,5-3,0 med GX660 .. gissar att GT660 har samma

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!