Intel 510 Series SSD tittar fram i förtid

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Dock så säger Anands tester att hans SandForce hittills skrivit 0,6x, så uppenbarligen fungerar komprimeringen i "verkligt användande" (som OS- och programdisk).
Dessutom verkar SF-2500 prestera sjukt bra även med okomprimerbar data, i klass med de absolut bästa konkurrenterna.

När du säger SF-2500 så kanske du också läser något som visar hur deras highend diskar presterar.
Självklart skulle jag kunna lägga massor av tusen för något som är bättre men Intels diskar har hela tiden påvisat att de håller samma eller kanske lite mindre prestanda och då pratar vi för ett pris som du verkligen tycker är ok.
Sen kan vi alltid lägga till att Intel är Intel, och kom nu inte med Sandy Bridge missen. Skit händer så är det.
Intel levererar så är det bara, prestanda, pris och trygghet.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Notera att "+1" inlägg är förbjudna då de ej tillför något vettigt till diskussionen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

offt: tycker kommentaren om intels finansiella bekymmer vart väldans rolig, skulle också säga "Roligast Idag"
de pengar Intel "förlorar" på felaktiga styrkretsar tjänar dem garanterat in snabbt som attan oavsett vad de sätter för pris på sina grejer...
då menar jag inte att de är överprisade på något sätt, såhär brukar det faktiskt se ut när nya grejer kommer till marknaden...

ont: jaha? "ny" serie SSD? trodde dessa skulle heta G3, specifikationerna stämmer väl nästan överens med vad som tidigare sagts om G3:an? osäker dock och orkar faktiskt inte kolla..

som någon tidigare sa (skrev) så sitter jag också på ett gäng med stålar att spendera på en SSD till min laptop, väntar på G3:an men den här ser faktiskt intressant ut också...
dock väntar jag lite till, tills priserna gått ner eller G3:an lanseras

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi helt enkelt vi låter G3 (menar 510 serien) komma ut och får läggas på testbänkarna lite här och var så vi bättre kan bedöma om dom faktiskt är värda sina pengar och vart dom hamnar generellt i konkurrensen

Permalänk
Medlem

Jag trodde G3 skulle pressa ner priserna, men om dom sätter såna där prislappar på deras gamla teknik så kommer G3'an kosta skjortan ju. Hoppades på att 300 gigaren skulle hamna på 4 papp och 600 gig på 7-8 papp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag trodde G3 skulle pressa ner priserna, men om dom sätter såna där prislappar på deras gamla teknik så kommer G3'an kosta skjortan ju. Hoppades på att 300 gigaren skulle hamna på 4 papp och 600 gig på 7-8 papp.

Hur tänker du nu [del 2]? Vilka priser hoppades du att G3 skulle pressa? Och vilken 300 respektive 600GB syftar du på när Intel släpper 120 respektive 250GB?

OnT: 250GB varianten vore ett välkommet tillskott som jag tror har en lagom storlek för de flesta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FL3JM:

Jag trodde G3 skulle pressa ner priserna, men om dom sätter såna där prislappar på deras gamla teknik så kommer G3'an kosta skjortan ju. Hoppades på att 300 gigaren skulle hamna på 4 papp och 600 gig på 7-8 papp.

De lägre priserna kommer primärt från mindre och därmed billigare kretsar. Hur hade du tänkt att de skulle kunna sänka priserna när de använder samma minneskretsar som nuvarande G2?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Intel har finansiell trubbel och detta är ett försök till att skrapa ihop lite pengar. Personligen väntar jag på att 40gb versionen landar med 6-700 prislapp

Gud vad jag är trött på forum troll...

Inte har inga som helst bekymmer med finanserna.. Vad har du ens fått en sådan tanke ifrån?

Citat:

SANTA CLARA, Calif., Jan. 13, 2011 - Intel Corporation today reported full-year revenue of $43.6 billion, operating income of $15.9 billion, net income of $11.7 billion, and EPS of $2.05 - all records. The company generated approximately $16.7 billion in cash from operations, paid cash dividends of $3.5 billion, and used $1.5 billion to repurchase 70 million shares of common stock.

For the fourth-quarter, Intel posted revenue of $11.5 billion. The company reported fourth-quarter operating income of $4.3 billion, net income of $3.4 billion, and EPS of 59 cents. Fourth-quarter revenue, operatyaing income, net income, and EPS were also all records.

"2010 was the best year in Intel's history. We believe that 2011 will be even better," said Paul Otellini, Intel president and CEO.

källa: http://www.intc.com/financials.cfm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Då var det synd att du missade Kompletts 13.37 erbjudande igår. Crucial C300 64 GB 547 kr, eller måste det vara intel?

Crucial (eller Micron som det är) delar väl fabrik med Intel? IM Flash technologies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Crucial (eller Micron som det är) delar väl fabrik med Intel? IM Flash technologies.

IM (Intel Micron)

Crucial är bara ett varumärke.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Lär ju dröja några år innan priserna sjunker på SSD. Jag LÄNGTAR enormt tills mina vanliga HDD kan ersättas med några SSD på 500gb+

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nemod:

Lär ju dröja några år innan priserna sjunker på SSD. Jag LÄNGTAR enormt tills mina vanliga HDD kan ersättas med några SSD på 500gb+

Jo, det är ju det som kommer hända. Så småningom. Helst hade jag bara haft en server på 20TB+ med mekaniska diskar och 2-3TB i enbart SSDs till min alltiallodator.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Jag trodde G3 skulle pressa ner priserna, men om dom sätter såna där prislappar på deras gamla teknik så kommer G3'an kosta skjortan ju. Hoppades på att 300 gigaren skulle hamna på 4 papp och 600 gig på 7-8 papp.

G3 kommer vara billigare pga 25nm, 510´an är i 34nm och använder SATA-3 därav högre pris.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

G3 kommer vara billigare pga 25nm, 510´an är i 34nm och använder SATA-3 därav högre pris.

G3 kommer också använda SATA 3.0 och till att börja med kommer nog 2Xnm vara dyrare än 3Xnm då det är en ny teknik som kostat massa att utveckla och bygga upp. Billiga kretsar byggs sällan på den senaste tekniken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarper:

G3 kommer också använda SATA 3.0 och till att börja med kommer nog 2Xnm vara dyrare än 3Xnm då det är en ny teknik som kostat massa att utveckla och bygga upp. Billiga kretsar byggs sällan på den senaste tekniken.

Sorry du har fel! 25nm är billigare och G3 kommer använda Sata-2

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Crucial (eller Micron som det är) delar väl fabrik med Intel? IM Flash technologies.

Skrivet av Tempel:

IM (Intel Micron)

Crucial är bara ett varumärke.

Jo det gör dom men en del vill absolut har intel iaf.
Sen så behöver de nödvändigtvis inte ha samma kretsar ändå, C300 var bättre än G2 pga bättre kontroller och SATA 6.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8