Permalänk

i5 2500k tillfälligt VARM

Tjena!
Har den nya i5 2500k prollen, har haft den i kanske 3 veckor nu, fungerat klockrent! Men nu när jag inte har haft igång datan på kanske 5-6 dagar, så startade jag upp den och satte igång wow. Plötsligt får jag fps drop och förstår inte varför. Sen kikar jag CoreTemp, då ligger alla kärnor på 97grader!, stängde direkt ner wow, och dom skönk genast nedaför 50 grader. nu spelar jag utan problem, men vad kan detta berot på?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Kylaren dåligt isatt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör du original kylare? I så fall rekommenderar jag http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Antagligen är kylaren felmonterad men jag hade ändå skaffat en 212 Plus!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kylaren dåligt isatt?

Kan inte vara det, jag har byggt dator innan, och detta var den simplaste kylaren att sätta dit någonsin. Och var jätte noga som vanligt. Kollade det direkt efter jag hade stängt av datorn också, och den satt absolut som den skulle. Samma grej hände igen när jag starta upp datorn, och startade wow igen, men denna gången lät jag det hållas, och stängde inte av wow, och då gick loaden ner till normalt, och tempen sjunkte undr 50, efter det har inget mer hänt. Men klart man blir orolig! och undrar vad som hände.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Kylaren dåligt isatt?

Skrivet av zoorex:

Kör du original kylare? I så fall rekommenderar jag http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
Antagligen är kylaren felmonterad men jag hade ändå skaffat en 212 Plus!

Kan inte vara det, jag har byggt dator innan, och detta var den simplaste kylaren att sätta dit någonsin. Och var jätte noga som vanligt. Kollade det direkt efter jag hade stängt av datorn också, och den satt absolut som den skulle. Samma grej hände igen när jag starta upp datorn, och startade wow igen, men denna gången lät jag det hållas, och stängde inte av wow, och då gick loaden ner till normalt, och tempen sjunkte undr 50, efter det har inget mer hänt. Men klart man blir orolig! och undrar vad som hände.

Har funderat på en sådan med, men eftersom den är oklockad ännu känns det inte nädvändigt.

Permalänk
Medlem

Verkar helt otroligt att den skulle kunna "grilla" upp så där, inte omöjligt men ändå.
Du verkar ju ha koll på monteringen så det är nog inte problemet
Testa ett annat program, HWmonitor kanske och jämför resultaten.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

ladda hem och kör prime95 en stund så ser du att din cpu temp kommer återigen gå upp till dom graderna men tillverkarna anser inte att det är "normal" användning så är inte kylaren tillverkad för det. Men sh*t happens och datorn fryser sig i ett taskigt tillstånd så är det inte så dumt att kunna kyla.

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyber_18:

ladda hem och kör prime95 en stund så ser du att din cpu temp kommer återigen gå upp till dom graderna men tillverkarna anser inte att det är "normal" användning så är inte kylaren tillverkad för det. Men sh*t happens och datorn fryser sig i ett taskigt tillstånd så är det inte så dumt att kunna kyla.

Men att spela WOW på datorn borde väll vara "normal" användning, skall den verkligen gå upp så mycket
i temp? Låter lite skrämmande

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av cyber_18:

ladda hem och kör prime95 en stund så ser du att din cpu temp kommer återigen gå upp till dom graderna men tillverkarna anser inte att det är "normal" användning så är inte kylaren tillverkad för det. Men sh*t happens och datorn fryser sig i ett taskigt tillstånd så är det inte så dumt att kunna kyla.

Kan testa det
Tack

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Men att spela WOW på datorn borde väll vara "normal" användning, skall den verkligen gå upp så mycket
i temp? Låter lite skrämmande

Riktigt läskigt när man sitter här själv...

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Verkar helt otroligt att den skulle kunna "grilla" upp så där, inte omöjligt men ändå.
Du verkar ju ha koll på monteringen så det är nog inte problemet
Testa ett annat program, HWmonitor kanske och jämför resultaten.

Tack för tipset Men det förklarar inte fps droppet..

Permalänk
Medlem

Tror nog att det blir svårt att kyla bort det problemet, eftersom den verkar gå upp i sånna höga temperaturer kortvarigt så tror jag inte att det är "utformningen" på kylaren.
Tänkte inte på FPSdrops när jag skrev förra inlägget, den blir nog helt enkelt för varm och throttlar ner sig.

Kanske värt och se om någon annan har samma problem och om dom kunnat lösa det.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Tycker också du ska köra Prim95, samtidigt som du övervakar temperaturer med valfritt program, t ex HWmonitor. Se vilka temperaturer du når.

Permalänk
Avstängd

Eller så kan du testa OCCT

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

har du kollat hur kylpastan ser ut?

Bara utifall den möjligen var dålig

Permalänk
Skrivet av Beace:

Tycker också du ska köra Prim95, samtidigt som du övervakar temperaturer med valfritt program, t ex HWmonitor. Se vilka temperaturer du når.

Tar max 30 sek ungefär, så är tempsen över 90!

Permalänk
Skrivet av burken_swe@yahoo:

har du kollat hur kylpastan ser ut?

Bara utifall den möjligen var dålig

(Ingen höjdare på hur kylpastan ska se ut, men det är över nästan hela prollen, och den ser ok ut enligt mej.

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Tror nog att det blir svårt att kyla bort det problemet, eftersom den verkar gå upp i sånna höga temperaturer kortvarigt så tror jag inte att det är "utformningen" på kylaren.
Tänkte inte på FPSdrops när jag skrev förra inlägget, den blir nog helt enkelt för varm och throttlar ner sig.

Kanske värt och se om någon annan har samma problem och om dom kunnat lösa det.

Så du säger att det är fel på prollen? Isf är ju problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thegreatme:

Tar max 30 sek ungefär, så är tempsen över 90!

Då är det helt klart något problem med kylningen till CPU:n. Att själva CPU:n skulle vara dålig/trasig tror jag inte på.

Är den överklockad på något sätt? Dubbelkolla i BIOS eller CPU-Z (om du gör det i CPU-Z måste du belasta processorn för att se den i full fart). Kolla även core volt i BIOS.

Om du kan, testa att sätta fingret på kylflänsen medans processorn är 90 grader. Bränns det, eller är den kall/ljummen?

Permalänk
Skrivet av Beace:

Då är det helt klart något problem med kylningen till CPU:n. Att själva CPU:n skulle vara dålig/trasig tror jag inte på.

Är den överklockad på något sätt? Dubbelkolla i BIOS eller CPU-Z (om du gör det i CPU-Z måste du belasta processorn för att se den i full fart). Kolla även core volt i BIOS.

Om du kan, testa att sätta fingret på kylflänsen medans processorn är 90 grader. Bränns det, eller är den kall/ljummen?

Testade att plocka bort cpu kylaren direkt efter jag stängt ner datan efter de låg på 98 grader, och satte fingret på, då var den jummen, och inte en grad till, näst in till kall, riktigt skumt!

Permalänk
Skrivet av Beace:

Då är det helt klart något problem med kylningen till CPU:n. Att själva CPU:n skulle vara dålig/trasig tror jag inte på.

Är den överklockad på något sätt? Dubbelkolla i BIOS eller CPU-Z (om du gör det i CPU-Z måste du belasta processorn för att se den i full fart). Kolla även core volt i BIOS.

Om du kan, testa att sätta fingret på kylflänsen medans processorn är 90 grader. Bränns det, eller är den kall/ljummen?

Den är helt orginal btw

Permalänk
Medlem

Verkar helt klart att det är något problem antingen med kylpastan eller installationen av kylaren. Du vet att det ska vara ett väldigt tunt lager av kylpasta? För mycket kan vara lika dåligt som för lite.

Var det originalkylaren du hade? Den har väl förapplicerad pasta, men jag vet inte hur bra det funkar när man tar bort och ominstallerar kylaren när den väl är använd.

Om du inte får någon ordning på det skulle jag också rekommendera en Cooler Master 212, där ingår också ordentlig pasta (men gör rent processorn innan du sätter dit någon ny).

Permalänk
Medlem

hade samma problem på min dator för inte så länge sedan.. Öppnade upp datorn tryckte till alla fästen på kylaren och det var bra igen.. Det är Kylaren som spökar. kolla en extra gång och tryck lite på alla fästen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

hade samma problem på min dator för inte så länge sedan.. Öppnade upp datorn tryckte till alla fästen på kylaren och det var bra igen.. Det är Kylaren som spökar. kolla en extra gång och tryck lite på alla fästen

Gjort det i typ 3 timamr nu är jag rädd :/

Permalänk
Skrivet av Beace:

Verkar helt klart att det är något problem antingen med kylpastan eller installationen av kylaren. Du vet att det ska vara ett väldigt tunt lager av kylpasta? För mycket kan vara lika dåligt som för lite.

Var det originalkylaren du hade? Den har väl förapplicerad pasta, men jag vet inte hur bra det funkar när man tar bort och ominstallerar kylaren när den väl är använd.

Om du inte får någon ordning på det skulle jag också rekommendera en Cooler Master 212, där ingår också ordentlig pasta (men gör rent processorn innan du sätter dit någon ny).

Det var redan ditsatt pasta när jag fick det, och det ser bra ut enligt mej. Jag har orginal kylare ja. Ska testa att ta bort den igen, och trycka till den riktigt ordentligt!

Tack för all din hjälp!

Permalänk
Medlem

I de flesta fall är det kylaren som inte är ditsatt ordentligt. Kan behövas MYCKET kraft för att få dessa pushpins att verkligen klicka i. Dessutom ska de INTE vara vridna enligt pilarna. Dessa pilar visar hur man TAR BORT kylaren. Vrid max åt andra hållet och tryck som tusan tills det verkligen klickat!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Och har du blockat bort kylaren kan det vara en väldigt god idé att ta bort den gamla kylpastan och applicera ny...

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Och har du blockat bort kylaren kan det vara en väldigt god idé att ta bort den gamla kylpastan och applicera ny...

Fått ner tempsen något nu, så nu behöver jag ny kylpasta, men nu är inte tempsen farligt höga

Permalänk
Skrivet av Beace:

Verkar helt klart att det är något problem antingen med kylpastan eller installationen av kylaren. Du vet att det ska vara ett väldigt tunt lager av kylpasta? För mycket kan vara lika dåligt som för lite.

Var det originalkylaren du hade? Den har väl förapplicerad pasta, men jag vet inte hur bra det funkar när man tar bort och ominstallerar kylaren när den väl är använd.

Om du inte får någon ordning på det skulle jag också rekommendera en Cooler Master 212, där ingår också ordentlig pasta (men gör rent processorn innan du sätter dit någon ny).

En fråga, aldrig bytt cpu-kylare så, vad är bästa sättet att gå till väga när man rengör processorn från kylpasta, är det farligt för den att skrapa bort med t.ex ett mynt eller något?

Permalänk
Medlem

Från http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Citat:

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar/bomullspinne (i fortsättningen kallad tops) samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:
Citat:
"Det går bra med vad som helst så länge det avdunstar helt utan att lämna en massa skräp kvar. Så etanol funkar om den är helt ren och väldigt koncentrerad. Vanlig sprit funkar förmodligen inte så bra.
När du har ditt ämne och dina topsar, börja med att ta en tops och doppa den i ditt ämne. Var försiktig så du inte får det på ögonen eller i munnen. Undvik också hud-kontakt, även om det i regel inte är lika farligt. Låt det droppa lite så att den överblivna vätskan försvinner och torka sen på din källa med den. Tänk på att det räcker med att torka med det som finns inuti själva bomull-toppen på topsen, ungefär som med en pensel eller en trasa. Torka på hela området tills kylpastan lossnat helt och knappt syns. Om du lagt på för mycket kylpasta förr kommer du behöva torka flera gånger med tops.
Efter att du torkat, byt din tops och använd en ny, torr tops och torka på ytan. Upprepa sen från början (med att doppa en i ditt kylpasta-borttagande ämne) tills kylpastan är helt borta. Avsluta alltid med att torka bort så mycket du kan. Resten kommer avdunsta så småningom.

En bra metod för att torka bort överflödiga vätskor och kylpasta är med kaffefilter, då det aldrig kommer ludda, vilket tops riskerar att göra, och papper i princip alltid kommer göra. Det finns säker lika bra, eller bättre metoder, men frågan är om det är värt det, med tanke på hur bra kaffefilter är till det priset.