Nån anledning till att de nya SB moderkorten är mycket dyrare?

Permalänk
Medlem

Nån anledning till att de nya SB moderkorten är mycket dyrare?

Som rubriken säger, de "felfria" moderkorten som har börjat levereras till återförsäljare kostar 20-30% mer än de man kan hitta här: http://www.inet.se/kampanj/sandy-bridge-moderkort/

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer med all säkerhet finnas mycket begränsat antal av dessa moderkort att köpa i början, och då kanske butikerna passar på att höja priserna, för de kommer ju ändå att gå åt?

Svinigt, men pengar är pengar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta felfria moderkort menar du? Dessutom är det väl inte så konstigt, låg tillgång = högre pris.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Kan vara så att INTEL vill täcka upp lite av konstnaderna för dom också. det kostade ju dom ändå ett x antal mille med dom första korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Var kan man hitta felfria moderkort menar du? Dessutom är det väl inte så konstigt, låg tillgång = högre pris.

I teorin ja. I praktiken är det inte så enkelt då det finns ytterligare variabler som påverkar prissättning. Sen är din logik inte fullständig, med högre pris följer lägre efterfråga. Vinst/förlust ex post beror på hur priselasticiteten ser ut för produkten.

Jag fattar den ekonomiska delen, har svårt att se det ur varumärkes-synpunkt dock. Intel måste förlora en hel massa goodwill på att låta kunderna stå för kostnader orsakade av dom själva.

Permalänk
Medlem

Precis ja, de måste kompensera upp förlorade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

I teorin ja. I praktiken är det inte så enkelt då det finns ytterligare variabler som påverkar prissättning. Sen är din logik inte fullständig, med högre pris följer lägre efterfråga. Vinst/förlust ex post beror på hur priselasticiteten ser ut för produkten.

Jag fattar den ekonomiska delen, har svårt att se det ur varumärkes-synpunkt dock. Intel måste förlora en hel massa goodwill på att låta kunderna stå för kostnader orsakade av dom själva.

Jojo, fast vad jag menade egentligen var hög efterfråga + dålig tillgång = högre pris. Helt klart finns det flera variabler också, det kan jag hålla med om.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Precis ja, de måste kompensera upp förlorade pengar.

nej det måste de inte eftersom Intel står för alla kostnader som uppstår för tillverkarna när de behöver byta ut. moderkorten.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leg:

Som rubriken säger, de "felfria" moderkorten som har börjat levereras till återförsäljare kostar 20-30% mer än de man kan hitta här: http://www.inet.se/kampanj/sandy-bridge-moderkort/

Vart kan man köpa uppdaterade moderkort redan?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Kan vara så att INTEL vill täcka upp lite av konstnaderna för dom också. det kostade ju dom ändå ett x antal mille med dom första korten.

x antal 800 miljoner, dollar!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

nej det måste de inte eftersom Intel står för alla kostnader som uppstår för tillverkarna när de behöver byta ut. moderkorten.

Kan du inte ekonomi så behöver du inte yttra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Vart kan man köpa uppdaterade moderkort redan?

Du kan ställa dig på kö men du får troligtvis vänta en månad eller två på ditt kort. De som väntar på utbyteskort står före dig i kön

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Kan du inte ekonomi så behöver du inte yttra dig.

Du får hemskt gärna förklara hur du tänker isåfall

Personligen tror jag inte moderkortstillverkarna kommer att höja priser, det skulle ju bara leda till att folk (som redan är sura på att de tvingas vänta längre än de räknat med) blir ÄNNU surare för att priserna nu blir högre. Speciellt eftersom Intel har lovat att ersätta moderkortstillverkarna för deras extrautgifter som återkallandet orsakar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du kan ställa dig på kö men du får troligtvis vänta en månad eller två på ditt kort. De som väntar på utbyteskort står före dig i kön

Mja det besvarade ju dock inte riktigt min fråga

TS påstår att det finns nya uppdaterade moderkort att köpa men att de är 20-30% dyrare, jag undrar vart han har fått dessa siffror ifrån

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Du får hemskt gärna förklara hur du tänker isåfall

Personligen tror jag inte moderkortstillverkarna kommer att höja priser, det skulle ju bara leda till att folk (som redan är sura på att de tvingas vänta längre än de räknat med) blir ÄNNU surare för att priserna nu blir högre. Speciellt eftersom Intel har lovat att ersätta moderkortstillverkarna för deras extrautgifter som återkallandet orsakar.

Moderkorts tillverkarna köper kretsar ifrån intel.

Intel vill kompensera för utgående förluster.

Intel höjer priset på kretsar.

Moderkorts tillverkarna köper det höjda priset på nya kretsarna.

Priset på nya moderkortet höjs.

Konsumenter betalar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Moderkorts tillverkarna köper kretsar ifrån intel.

Intel vill kompensera för utgående förluster.

Intel höjer priset på kretsar.

Moderkorts tillverkarna köper det höjda priset på nya kretsarna.

Priset på nya moderkortet höjs.

Konsumenter betalar mer.

Okej, har du några belägg för att intel höjt sina priser på styrkretsarna med 20-30% så ska jag vara tyst

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

1155 revb3 korten har blivit ca 100-300 :- dyrare
http://www.inet.se/kategori/632/socket-1155

Permalänk
Medlem

För det första så kan vi ju börja med att vi lever i ett konsumtions-samhälle, därav sker i stort sett all form av försäljning efter regeln utbud vs efterfrågan, det tror jag alla kan komma överräns om?

För det andra kan vi även konstatera att SandyBridge är en ny plattform med högre prestanda, vilket ger en högre efterfrågan än för en produkt som funnits ett tag på marknaden, tror även här att alla kan komma överräns om detta?

Sen har vi ju givetvis hela historien om de defekta sata-portarna, där intel tvingats kalla tillbaka kopiösa mängder med moderkort pga av detta. Detta innebär ju att redan från tillverkarens sida är det ett lågt utbud, right?

De flesta utgår jag också från är medvetna om att desto större mängder av en produkt som tillverkas, desto lägre pris kan tillverkaren hålla. Detsamma gäller även mellanhänder och affären där produkten slutligen inhandlas av oss konsumenter. Desto större man partier man köper in, desto lägre blir priserna.

Nu har vi ju dock det bristfälliga utbudet, vilket från start troligen innebär att det finns en betydande brist på styrkretsar i förhållande till efterfrågan, INTEL samt andra fristående tillverkare (gigabyte etc.) kan inte tillverka lika stora partier och tvingas därför till högre omkostnader i fråga om tillverkningskostnad per moderkort.

Redan här har alltså priset höjts och det är troligen den största förklaringen till varför priserna höjts sedan ordinarie lansering.

Sen kan man ju alltid gå in på småsaker. affärerna där vi köper moderkorten måste tvingas köpa in mindre partier och får då betala ett högre pris. Fraktkostnaden per moderkort blir större, personalkostnaden per moderkort blir större, marknadsföringskostnaden per moderkort blir större, osv osv osv. Man kan om man vill grotta ner sig ganska duktigt i de små detaljerna, men vi kan ju för enkelhetens skull återgå till den största och viktigaste anledningen. UTBIUD VS EFTERFRÅGAN.

Den man måste ta med i beräkningarna är att denna regel inte bara gäller oss konsumenter utan alla som idkar handel i ett konsumtionsorienterat samhälle. dvs det bristfälliga utbudet börjar troligen redan hos tillverkaren av styrkretsar och redan där är priserna förhöjda mot ordinarie efterfrågan.

har ni några åsikter om ovan så skriv dem gärna, men citera så jag vet att ni skrivit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leg:

Som rubriken säger, de "felfria" moderkorten som har börjat levereras till återförsäljare kostar 20-30% mer än de man kan hitta här: http://www.inet.se/kampanj/sandy-bridge-moderkort/

Kan du visa exempel mellan B3-kort och de ursprungliga i någon prislista som diffar 20% eller mer? För att jämförelsen inte skall halta så är det samma butik som gäller.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad jag hittar så är det bara Inet som har nya priset och där ÄR MSI-kort en hel del dyrare såg jag, men vad jag minns så hade just Inet en stor kampanj med att just deras MSI-kort var extra billiga från början?

Gigabytes kort är dock mellan 70-100 kr dyrare (~8%) vilket jag inte tycker är något att panika över.

Överlag är det nog ingen idé att dra några slutsatser innan fler butiker får in korten i lager (vilket inte ens Inet har just nu, så siffrorna är nog rätt preliminära).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

Amd borde ju släppa bomben o lansera sin nya prolle serie för att pusha priserna så Intel förlorar mer pengar.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Gigabytes kort är dock mellan 70-100 kr dyrare (~8%) vilket jag inte tycker är något att panika över.

Det stämmer inte
jag har varit inne o kollat priser på ud7 under veckan och inan rev b3 dök upp. då låg den gammla ud7 runt 2700:- nu har dom höjt priserna på de defekta korten sammtidigt som rev b3 släpps med 100-300:- dyrare

MSI P67A-GD65 1399:-
MSI P67A-GD65 Rev B3 1549:-

Editerade din quote. / il

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozzyone:

Det stämmer inte
jag har varit inne o kollat priser på ud7 under veckan och inan rev b3 dök upp. då låg den gammla ud7 runt 2700:- nu har dom höjt priserna på de defekta korten sammtidigt som rev b3 släpps med 100-300:- dyrare

MSI P67A-GD65 1399:-
MSI P67A-GD65 Rev B3 1549:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=794537

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Asus har ju redan tidigare annonserat om en kommande prishöjning och troligtvis är det detta vi ser nu. Höjningen beror på ökade råvarupriser. Främst kopparpriset som gått upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

Det stämmer inte
jag har varit inne o kollat priser på ud7 under veckan och inan rev b3 dök upp. då låg den gammla ud7 runt 2700:- nu har dom höjt priserna på de defekta korten sammtidigt som rev b3 släpps med 100-300:- dyrare

MSI P67A-GD65 1399:-
MSI P67A-GD65 Rev B3 1549:-

Editerade din quote. / il

Ursäkta, en höjning var visst på ~11%

Och att priserna höjs på även de gamla modellerna bevisar ju ännu mera att prishöjningarna inte beror på att det är just Rev B3, utan andra faktorer (typ högre priser på koppar som någon nämnde) Varför skulle de annars höja priser på de gammla modellerna?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |