Permalänk
Medlem

Men ni är ju dumma i huvudet på riktigt. Vad jag menar är inte att smartphones utan pekskärm fanns före iphone, men ingen övervägde det eftersom det var värdelöst jämfört med resterande som fanns på marknaden. Apple kom och gjorde en telefon med pekskärm på rätt sätt, och sen dess finns det ingen smartphone utan pekskärm.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av P-NILZ:

Men ni är ju dumma i huvudet på riktigt. Vad jag menar är inte att smartphones utan pekskärm fanns före iphone, men ingen övervägde det eftersom det var värdelöst jämfört med resterande som fanns på marknaden. Apple kom och gjorde en telefon med pekskärm på rätt sätt, och sen dess finns det ingen smartphone utan pekskärm.

Du missade bilden på en smartphone med pekskärm från år 2000?

iPhone var först med multi-touch i en telefon men det var ju inget direkt oväntat steg men deras påståenden om att de uppfann det är ren och skär lögn. Multi-touch har funnits sen början av 80-talet och Apple köpte in sig i tekniken genom att köpa upp ett utvecklingsföretag 2005. Sådana revolutionerande saker som mappar och multitasking var dock tydligen för komplicerat så det fick vänta till 2010.

Sen är det ju inte långsökt att gissa att anledning till att det dröjde till 2007-2008 någonstans innan multi-touch blev stort var tekniska begränsningar. Det var väl helt enkelt inte ekonomiskt att göra det innan dess.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

En IT-legend är han i alla fall i min värld.

Vad har han gjort som gör att du ser honom som en legend? Då är ju fan "heaton" mer legend..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vad har han gjort som gör att du ser honom som en legend? Då är ju fan "heaton" mer legend..

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ:AAPL (välj att se 10år)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Det gör han fortfarande inte mer legendarisk än de andra framgångsrika frontfigurer som figurerar i framgångsrika företag värden över.

Steve Jobs är en extremt skicklig marknadsförare och knappast en legend.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Det gör han fortfarande inte mer legendarisk än de andra framgångsrika frontfigurer som figurerar i framgångsrika företag värden över.

Steve Jobs är en extremt skicklig marknadsförare och knappast en legend.

Inte?
Visa mig gärna exempel på andra företag där en framgångsrik frontfigur gått in när företaget är extremt nära konkurs och vända det till världens näst högst värderade företag.

Tycker det är rätt komiskt att se alla dels, apple-hatare men sen fanboys i den här tråden.
Visserligen skulle många kalla mig fanboy, men jag har visst perspektiv på det hela.

Det som hänt med företaget Apple när Steve Jobs kom tillbaka är helt jäkla otroligt.
Apple, var utdömt enligt alla när Steve tog över årorna och sedan dess har ett gäng produkter kommit ut. Jag säger inte att dom var först, jag säger inte att dom uppfann hjulet. Men faktum kvarstår fortfarande, produkterna har slagit och dom har slagit stort och även om det är svårt att acceptera det, så har dom även förändrat branscherna dom lanserats i.

iPod, Ja det fanns mp3-spelare förut. Men här gjorde man en produkt som helt ändrade marknaden, den som säger emot har helt enkelt jävligt dålig insikt.

iPhone, Ja, det fanns naturligtvis smartphones före iPhone, men det spelar ingen roll. Det är den telefon som nådde ut till den stora massan först.
Det är bara se vilka som köpte smartphones innan iPhone och vilken kundkrets som köper den efter iPhone's intåg.
Visst fan hade det kommit ut bra smartphones utan iPhonen, men det är tack vare den telefonen's succé som andra företag valde att satsa mer på deras egna smartphones.
Man såg vilken succé apple gjorde och vilka marknadsandelar som öppnade sig, klart dom andra vill vara med och dela på kakan.

iPad, Nej, inte heller iPad var den första tableten på marknaden, men även här som med iPhone så märktes det att det fanns en betydligt större marknad än vad man tidigare trott och naturligtvis kommer det in fler aktörer som vill slåss om den marknaden.

Det går inte att sticka under stolen med att Steve Jobs och hans TEAM av duktiga människor förändrat många av dom områden dom gett sig in på. Det är inte utan anledning att när det kommit nya exempelvis smartphones så är det inte "Den bästa smartphonen" utan en "iPhone-dödare", det är inte en grym tablet utan bättre än iPad, det ska hela tiden jämföras med deras produkter och det är för att dom är marknadsledande.

Jag personligen är jävligt imponerad över hur Steve Jobs lyckas vända ett sånt skadat bolag till ett av världens största, det är en person som verkligen brinner för sitt arbete!
Han är en legend i min bok, för även om tekniken alltid kommer utvecklas till det bättre, skulle vi inte ha haft samma snabba utveckling på exempelvis smartphone-marknaden om det inte vore för deras arbete.

Bara hoppas att ryktena om hans hälsa inte är så dåliga som det sägs, ingen människa förtjänar att dö så tidigt och inte heller gå igenom det han gjort senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Inte?
Visa mig gärna exempel på andra företag där en framgångsrik frontfigur gått in när företaget är extremt nära konkurs och vända det till världens näst högst värderade företag.

Tycker det är rätt komiskt att se alla dels, apple-hatare men sen fanboys i den här tråden.
Visserligen skulle många kalla mig fanboy, men jag har visst perspektiv på det hela.

Det som hänt med företaget Apple när Steve Jobs kom tillbaka är helt jäkla otroligt.
Apple, var utdömt enligt alla när Steve tog över årorna och sedan dess har ett gäng produkter kommit ut. Jag säger inte att dom var först, jag säger inte att dom uppfann hjulet. Men faktum kvarstår fortfarande, produkterna har slagit och dom har slagit stort och även om det är svårt att acceptera det, så har dom även förändrat branscherna dom lanserats i.

iPod, Ja det fanns mp3-spelare förut. Men här gjorde man en produkt som helt ändrade marknaden, den som säger emot har helt enkelt jävligt dålig insikt.

iPhone, Ja, det fanns naturligtvis smartphones före iPhone, men det spelar ingen roll. Det är den telefon som nådde ut till den stora massan först.
Det är bara se vilka som köpte smartphones innan iPhone och vilken kundkrets som köper den efter iPhone's intåg.
Visst fan hade det kommit ut bra smartphones utan iPhonen, men det är tack vare den telefonen's succé som andra företag valde att satsa mer på deras egna smartphones.
Man såg vilken succé apple gjorde och vilka marknadsandelar som öppnade sig, klart dom andra vill vara med och dela på kakan.

iPad, Nej, inte heller iPad var den första tableten på marknaden, men även här som med iPhone så märktes det att det fanns en betydligt större marknad än vad man tidigare trott och naturligtvis kommer det in fler aktörer som vill slåss om den marknaden.

Det går inte att sticka under stolen med att Steve Jobs och hans TEAM av duktiga människor förändrat många av dom områden dom gett sig in på. Det är inte utan anledning att när det kommit nya exempelvis smartphones så är det inte "Den bästa smartphonen" utan en "iPhone-dödare", det är inte en grym tablet utan bättre än iPad, det ska hela tiden jämföras med deras produkter och det är för att dom är marknadsledande.

Jag personligen är jävligt imponerad över hur Steve Jobs lyckas vända ett sånt skadat bolag till ett av världens största, det är en person som verkligen brinner för sitt arbete!
Han är en legend i min bok, för även om tekniken alltid kommer utvecklas till det bättre, skulle vi inte ha haft samma snabba utveckling på exempelvis smartphone-marknaden om det inte vore för deras arbete.

Bara hoppas att ryktena om hans hälsa inte är så dåliga som det sägs, ingen människa förtjänar att dö så tidigt och inte heller gå igenom det han gjort senaste åren.

Ja? Det du skriver bekräftar ju endast det jag sa i föregående inlägg.

Att Jobs är duktig på att marknadsföra och styra sitt företag i rätt riktning gör honom fortfarande inte till en legend.

Ett citat ur ett vettigt inlägg tidigare i tråden:

Skrivet av Cloudstone:

att kalla Steve Jobs för legend är fan ett slag i ansiktet mot alla riktiga legender såsom Sokrates, Einstein, Newton, Adam Smith, Kepler, Curie. Människor som faktiskt bidragit med att föra mänskligheten framåt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Musikälskare

Definitionen av en legend behöver väll inte vara "att föra mänskligheten framåt"? Kan väll lika gärna vara att få människor att må bra och göra sina egna val, i detta fallet teknik

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Definitionen av en legend behöver väll inte vara "att föra mänskligheten framåt"? Kan väll lika gärna vara att få människor att må bra och göra sina egna val, i detta fallet teknik

Givetvis är det helt och hållet individuellt hur man definierar en legend.
Folk tycker och tänker olika.

I mitt fall är en legend någon som har hjälpt till att föra mänskligheten framåt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Har han, som jag läste, cancer i bukspottskörteln är det nog tyvärr rejält kört för honom. Det är, som jag förstått det, en av de svåraste cancerformerna att behandla och leder rätt snabbt till en säker död.

Om han är en legend eller inte är väl mycket en definitionsfråga.
Han har varit en mycket framgångsrik företagsledare och som sådan kan han väl nästan sägas vara en legend.
Det betyder ju dock inte att han skulle kunna vara girig och dylikt på samma gång. Det krävs väl nästan en hel del girighet för att bli framgångsrik i affärsvärlden..

Att föra mänskligheten framåt vet jag inte riktigt om han gjort. Han har hjälpt till att förbättra designen på en massa datorprylar och visat att det går att tjäna pengar på.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Citat:

Now documents filed by Apple in a court case show the US firm acknowledges him as the father of the iPod.

The computer giant even flew Mr Kramer to its Californian headquarters to give evidence in its defence during a legal wrangle with another firm, Burst.com, which claimed it held patents to technology in the iPod and deserved a cut of Apple’s £89billion profits.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1053152/Apple-admit-B...

Citat:

Amelio is greatly undervalued, because he ultimately saved Apple by purchasing NeXT for $402 million from Steve Jobs, Apple's cofounder, on February 4, 1997. Amelio had considered purchasing Be, Inc., which had asked for $400 million, but Amelio was affected by Jobs' Reality Distortion Field.

Many overlook Amelio's decision to purchase NeXT, but it was a vital turning point in Apple's history because it brought Steve Jobs back to Apple as a consultant in 1997.

Citat:

At the keynote, Steve also announced a five year partnership with Microsoft including cross-licensing of patents, bundling Internet Explorer as the default browser on new Macs, an agreement that Microsoft would continue to develop and support Microsoft Office for the Mac for at least another five years, collaboration on Java, and Microsoft's investment of $150 million in stock of Apple which they could not sell for three years.

In addition, Bill Gates appeared on the keynote screen over a live video conference - and the audience's response was priceless. They laughed, booed, and even had their cameras out for several seconds while Bill Gates grinned at everyone.

Bill Gates addresses Macworld ExpoThe renewal of the Microsoft partnership was certainly a good decision; Apple had been disrespectful towards the very companies that were helping them survive during their most difficult times.

Citat:

Another thing Jobs mentioned at his keynote in 1997 was the Apple brand and how it is Apple's most important core asset beside the Mac OS. During the 1980s and 1990s, John Sculley, then Apple CEO, built up Apple as a solid brand in the business world, and this became a very important asset to Apple.

http://lowendmac.com/coventry/06/beleaguered-apple.html

Lång artikel, orkar inte gå igenom hela. Steve Jobs är en bra ledare och försäljare men han är inte en legend, det är hjärnorna som designat och skapat tekniken bakom Apples produkter som förtjänar den sortens respekt och där faller företag som Samsung in. Hysterin kring iPhone har media skapat med ord som "iPhone-killers" etc. Apple tog en produkt som var klar men som inte användes mycket utanför företagskretsar och sålde den till allmänheten för stora pengar, det gäller iPad också.
Med det sagt menar jag inte att Apple gör dåliga saker, tvärtom, men jag blir trött när folk ser upp till Apple som något revolutionerande.

Bra artikel om vad Apple håller på med just nu:
http://techcrunch.com/2011/02/16/why-are-you-people-defending...

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jckssn:

Inte?
Visa mig gärna exempel på andra företag där en framgångsrik frontfigur gått in när företaget är extremt nära konkurs och vända det till världens näst högst värderade företag.

Tycker det är rätt komiskt att se alla dels, apple-hatare men sen fanboys i den här tråden.
Visserligen skulle många kalla mig fanboy, men jag har visst perspektiv på det hela.

Det som hänt med företaget Apple när Steve Jobs kom tillbaka är helt jäkla otroligt.
Apple, var utdömt enligt alla när Steve tog över årorna och sedan dess har ett gäng produkter kommit ut. Jag säger inte att dom var först, jag säger inte att dom uppfann hjulet. Men faktum kvarstår fortfarande, produkterna har slagit och dom har slagit stort och även om det är svårt att acceptera det, så har dom även förändrat branscherna dom lanserats i.

iPod, Ja det fanns mp3-spelare förut. Men här gjorde man en produkt som helt ändrade marknaden, den som säger emot har helt enkelt jävligt dålig insikt.

iPhone, Ja, det fanns naturligtvis smartphones före iPhone, men det spelar ingen roll. Det är den telefon som nådde ut till den stora massan först.
Det är bara se vilka som köpte smartphones innan iPhone och vilken kundkrets som köper den efter iPhone's intåg.
Visst fan hade det kommit ut bra smartphones utan iPhonen, men det är tack vare den telefonen's succé som andra företag valde att satsa mer på deras egna smartphones.
Man såg vilken succé apple gjorde och vilka marknadsandelar som öppnade sig, klart dom andra vill vara med och dela på kakan.

iPad, Nej, inte heller iPad var den första tableten på marknaden, men även här som med iPhone så märktes det att det fanns en betydligt större marknad än vad man tidigare trott och naturligtvis kommer det in fler aktörer som vill slåss om den marknaden.

Det går inte att sticka under stolen med att Steve Jobs och hans TEAM av duktiga människor förändrat många av dom områden dom gett sig in på. Det är inte utan anledning att när det kommit nya exempelvis smartphones så är det inte "Den bästa smartphonen" utan en "iPhone-dödare", det är inte en grym tablet utan bättre än iPad, det ska hela tiden jämföras med deras produkter och det är för att dom är marknadsledande.

Jag personligen är jävligt imponerad över hur Steve Jobs lyckas vända ett sånt skadat bolag till ett av världens största, det är en person som verkligen brinner för sitt arbete!
Han är en legend i min bok, för även om tekniken alltid kommer utvecklas till det bättre, skulle vi inte ha haft samma snabba utveckling på exempelvis smartphone-marknaden om det inte vore för deras arbete.

Bara hoppas att ryktena om hans hälsa inte är så dåliga som det sägs, ingen människa förtjänar att dö så tidigt och inte heller gå igenom det han gjort senaste åren.

Det jag tycker är intressant är hur de har lyckats bygga upp ett så starkt varumärke att det nästan har blivit en självuppfyllande profetia. Apple hypar något och därför måste alla ha det bara för att Apple hypar det. Surfplattor har som du säger funnits tidigare men det är först när Mr. Polotröja säger att det är det nya svarta som alla ska ha en tablet.

Själv har jag inte sett storheten med en surfplatta. Den enda fördelen mot min laptop skulle vara storleken och där skiljer det inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt besväret. Bättre batteritid, riktigt tangentbord och större tillgång till användbar mjukvara > modeaccessoar. En läsplatta är däremot lite lockade med tanke på hur mycket kurslitteratur som börjat spridas på pdf. Ska bara orka kolla upp hur bra de hanterar filer som inte är ren text.

iPod var ett genialiskt drag, det går inte att förneka. Alltför många satsade på liten fysisk storlek istället för en lite större spelare med mer plats. Minns tiden då 512 MB Mp3 var standard. Det räcker ju inte långt och sen kommer Apple och sparkar ut en produkt med flera GB. Nu kunde man ju ha en rimlig chans att få plats med en stadig bit av sin musiksamling på en gång. Lägg till ett bra användargränsnitt så var ju succén ett faktum. Sen att de gjorde en Sony och tvingade alla att använda lynnig specialmjukvara för att kopiera filer är en annan historia. Efter att ha bråkat med en netMD från Sony har jag fått nog av sådant trams. Mediaspelare skall mountas som vilken extern enhet som helst och lägga över musik gör man med drag and drop i valfritt OS.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Topicen fick mig att tänka på Filmen "fight club" och citatet "On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.". Vad är diskussionsunderlaget för denna tråden egentligen?

Permalänk
Medlem

Igår satt han o skålade med president Obama så han verkar inte ligga för döden precis nu i alla fall

http://www.flickr.com/photos/whitehouse/5455525432/in/photost...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att han klarar sig, han kommer alltid förbli en IT-legend för mig.

Citat:

”Din tid är begränsad, så slösa inte bort den med att leva någon annans liv” – Steve Jobs

http://www.youtube.com/watch?v=zTR6B7CBKmo - Mycket bra tal av Steve Jobs, som i alla fall jag ser som väldigt inspirerande.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Vad har han gjort som gör att du ser honom som en legend? Då är ju fan "heaton" mer legend..

Som tidigare så borde man kanske definiera ordet legend i sammanhanget, men men. I alla fall, jag tycker att han är en "IT-legend" på grund av att han var med att starta ett av de första företagen som gjorde PCn förståelig för gemene man. Sedan att han lyckades att göra Apple till ett sådant framgångsrikt företag då han tog över -97 efter sin "time-out". Att han styrt utvecklingen så att den har påverkat industrin tycker jag är självklart, sen kan man diskutera hur mycket. Att använda ordet legend är kanske inte rätt, men någon typ av "all time high" tycker jag ändå att han tillhör inom IT-branschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Ja? Det du skriver bekräftar ju endast det jag sa i föregående inlägg.

Att Jobs är duktig på att marknadsföra och styra sitt företag i rätt riktning gör honom fortfarande inte till en legend.

Ett citat ur ett vettigt inlägg tidigare i tråden:

Varför skulle det inte göra killen till en legend inom sin bransch?
Jag väntar fortfarande på exempel på personer som gjort något liknande med ett fallfärdigt företag.
Sen så citerar du cloudstone, jag har aldrig jämfört Steve Jobs med sokrates och grabbarna, men jag tycker det inte är fel att kalla honom en legend av något slag exakt på samma sätt som jag skulle säga att Wayne Gretzky är en legend inom ishockey - även om han "inte fört mänskligheten framåt".

Skrivet av arganis:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1053152/Apple-admit-B...

http://lowendmac.com/coventry/06/beleaguered-apple.html

Lång artikel, orkar inte gå igenom hela. Steve Jobs är en bra ledare och försäljare men han är inte en legend, det är hjärnorna som designat och skapat tekniken bakom Apples produkter som förtjänar den sortens respekt och där faller företag som Samsung in. Hysterin kring iPhone har media skapat med ord som "iPhone-killers" etc. Apple tog en produkt som var klar men som inte användes mycket utanför företagskretsar och sålde den till allmänheten för stora pengar, det gäller iPad också.
Med det sagt menar jag inte att Apple gör dåliga saker, tvärtom, men jag blir trött när folk ser upp till Apple som något revolutionerande.

Bra artikel om vad Apple håller på med just nu:
http://techcrunch.com/2011/02/16/why-are-you-people-defending...

Som sagt så beror det ju alltid hur man upplever en legend. Som jag skrev ovan. Sen har jag aldrig påstått att det är Steve Jobs som står bakom produkterna, men det är Steve Jobs som satt ihop det teamet.
Man kan säga mycket om företaget, men det är jävligt få företag som är aktiva inom så många branscher med samma framgång. Faktum är att det är jävligt få företag som ens försöker slå sig in både på hårdvara och mjukvara - på gott och ont.

Skrivet av Zotamedu:

Det jag tycker är intressant är hur de har lyckats bygga upp ett så starkt varumärke att det nästan har blivit en självuppfyllande profetia. Apple hypar något och därför måste alla ha det bara för att Apple hypar det. Surfplattor har som du säger funnits tidigare men det är först när Mr. Polotröja säger att det är det nya svarta som alla ska ha en tablet.

Själv har jag inte sett storheten med en surfplatta. Den enda fördelen mot min laptop skulle vara storleken och där skiljer det inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt besväret. Bättre batteritid, riktigt tangentbord och större tillgång till användbar mjukvara > modeaccessoar. En läsplatta är däremot lite lockade med tanke på hur mycket kurslitteratur som börjat spridas på pdf. Ska bara orka kolla upp hur bra de hanterar filer som inte är ren text.

iPod var ett genialiskt drag, det går inte att förneka. Alltför många satsade på liten fysisk storlek istället för en lite större spelare med mer plats. Minns tiden då 512 MB Mp3 var standard. Det räcker ju inte långt och sen kommer Apple och sparkar ut en produkt med flera GB. Nu kunde man ju ha en rimlig chans att få plats med en stadig bit av sin musiksamling på en gång. Lägg till ett bra användargränsnitt så var ju succén ett faktum. Sen att de gjorde en Sony och tvingade alla att använda lynnig specialmjukvara för att kopiera filer är en annan historia. Efter att ha bråkat med en netMD från Sony har jag fått nog av sådant trams. Mediaspelare skall mountas som vilken extern enhet som helst och lägga över musik gör man med drag and drop i valfritt OS.

Jag är heller inget fan av iPad, sanningen är att jag hellre sitter på en bärbar dator, behöver jag mobilitet har jag en smartphone, behöver jag mer än det så känns en tablet bara handikappat.

Permalänk
Medlem

Ja den som påstår att Jobs inte är en legend vet verkligen inte vad de pratar om över huvud taget. Sen om man gillar honom eller inte är en helt annan sak. Han har ju helt klart varit med länge och påverkat mycket. Utan honom hade mycket inom IT branschen inte sett ut som det gör idag, sen om det är på gott eller ont tänker jag inte uttala mig om.

Drivkraft har han helt klart haft i alla fall

http://gizmodo.com/#!5301470/the-life-of-steve-jobs-+-so-far

http://www.youtube.com/watch?v=G0FtgZNOD44

http://www.youtube.com/watch?v=lSiQA6KKyJo

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jckssn:

Jag är heller inget fan av iPad, sanningen är att jag hellre sitter på en bärbar dator, behöver jag mobilitet har jag en smartphone, behöver jag mer än det så känns en tablet bara handikappat.

Jag antar att vi två bara är bakåtsträvare som inte förstår sig på storheten i denna nya pryl. En förvuxen smartphone som man inte kan ringa på låter ju som ett vinnande koncept...
Nej en Asus UL30A i ryggsäcken och en HTC Hero i fickan täcker upp det jag skulle använda en surfplatta till och mycket mer därtill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte kalla Steve Jobs en legend utan snarare en "ikon" inom företags- och teknikvärlden. Man kan ju knappast förneka att killen är ett riktigt företagsekonomiskt genie som vet vad som säljer. Att han dessutom enorm karisma och förmågan övertala folk bidrar bara till historierna omkring honom.

Företaget Apple som han startade är dessutom en av de mest revolutionerande företagen som idag finns vad gäller persondatorer och hemelektronik. Apple är sällan först ut med ny teknik (även om de ofta kan ligga i framkanten tex USB, FW, dp, borttagande av floppy m.m.) men de gör oftast de bästa implementeringarna och dessutom de mest användarvänliga.

Edit:

Skulle Steve dö så hade världen blivit tråkigare... En Apple presentation utan Steve Jobs är inget roligt även om Tim Cook och Philip W. Schiller gör sitt bästa.
Sen hade ju inte Android fanatikerna och Apple hatarna haft något att göra om dagarna......

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Men ni är ju dumma i huvudet på riktigt. Vad jag menar är inte att smartphones utan pekskärm fanns före iphone, men ingen övervägde det eftersom det var värdelöst jämfört med resterande som fanns på marknaden. Apple kom och gjorde en telefon med pekskärm på rätt sätt, och sen dess finns det ingen smartphone utan pekskärm.

Ett inlägg som endast innehåller bilder är helt öppen för tolkning. Lär dig skriva vettiga inlägg.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Sötast

Mirkin, a radio talk show host, claims he has a "20-year track record of spotting breakthroughs and recommending effective treatments long before they become standard medical care" and makes his assessment of Steve based on the appearance of Steve's butt in the photos. Yes, this doctor is making a butt-diagnosis, remotely.

Jepp, asbra källa, verkligen värt en tråd.

Varför lämnar ni inte bara detta på aftonbladet istället för att dra det hit? pinsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Inte?
Visa mig gärna exempel på andra företag där en framgångsrik frontfigur gått in när företaget är extremt nära konkurs och vända det till världens näst högst värderade företag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag tror lite på den teorin, hade inte microsoft mjölkat in massa pengar i företaget hade nog inte apple överlevt, oavsett hur bra jobb Steven gjorde.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Mirkin, a radio talk show host, claims he has a "20-year track record of spotting breakthroughs and recommending effective treatments long before they become standard medical care" and makes his assessment of Steve based on the appearance of Steve's butt in the photos. Yes, this doctor is making a butt-diagnosis, remotely.

Magnus Betnér sa ungefär samma sak på svenska i sitt program på Bandit i går

Ungefär "Hans röv har fått en rövdiagnos av en annan röv....."

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Absolut har sammarbetet med MS stor del till att Apple överlevde den värsta krisen, men Bill Gates är inte personen som lett Apple till där dom är idag.

Eller menar du att MS varit extremt nära en konkurs?

Permalänk
Medlem

Rätt intressant är det nu om man jämför Bill Gates med Steve Jobs när det kommer till att donera pengar till välgörenhet. Gates framstår ofta som en rik kapitalist medans Jobs framstår som en konstnär och visionär iklädd i sin polotröja. I verkligheten är det dock helt åt andra hållet då Jobs aldrig donerat några pengar överhuvudtaget (!) och Gates Foundation donerat över 33,5 miljarder dollar (!) samt försöker få andra miljardärer att göra desamma.

Så Jobs är iaf i mina ögon, en snål och duktig affärsman. Knappast en legend eller ens ikon. Om man nu snackar om IT-legender så är Gates ett namn som ploppar upp i mitt huvud, inte Jobs.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Rätt intressant är det nu om man jämför Bill Gates med Steve Jobs när det kommer till att donera pengar till välgörenhet. Gates framstår ofta som en rik kapitalist medans Jobs framstår som en konstnär och visionär iklädd i sin polotröja. I verkligheten är det dock helt åt andra hållet då Jobs aldrig donerat några pengar överhuvudtaget (!) och Gates Foundation donerat över 33,5 miljarder dollar (!) samt försöker få andra miljardärer att göra desamma.

Så Jobs är iaf i mina ögon, en snål och duktig affärsman. Knappast en legend eller ens ikon. Om man nu snackar om IT-legender så är Gates ett namn som ploppar upp i mitt huvud, inte Jobs.

Jag håller med dig fullt ut

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Steve Jobs verkar beredd att dö. Han verkar nöjd med det han åstadkommit. Det finns ett element av hyckleri när kapitalister sysslar med välgörenhet. De stjälper med ena handen och hjälper med den andra.

"De stjälper med ena handen och hjälper med den andra." Känns inte rätt, vet inte heller om klippet passar in till 100% på deras välgörenhet. Deras välgörenhet är inte riktad mot att utrota fattigdom, utan mer mot sjukvård (forskning etc.) och utbildning i länder där fattigdom och orättvisa förekommer.
Men jag håller med Slavoj Zizek att det går inte att utrota fattigdom på t.ex. "Starbucks exemplet"

Eller så missuppfatta jag vad du mena

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Snälla, människan är ingen legend. Tråkigt för hans nära och kära, men att kalla Steve Jobs för legend är fan ett slag i ansiktet mot alla riktiga legender såsom Sokrates, Einstein, Newton, Adam Smith, Kepler, Curie. Människor som faktiskt bidragit med att föra mänskligheten framåt.

Apple kommer heller inte försvinna bara för att Steve Jobs dör...

de personerna du listar är inte heller legender, jag utgår från att de inte är en myt eller saga att de personerna har existerat alternativt att de utfört forntida stordåd.
Hercules är ett exempel på en legend.