Permalänk
Medlem

Tips och feedback på upgradering!

Hej,

Jag postade denna tråd felaktigt i kylnings forumet jag hoppas att det inte gör nåt att jag gjorde om den här.

Jag skulle behöva lite feedback och tips från denna hjälpsamma och välinformerade forumet. Här är min spec:

Windows 7 Ultimate 64-bit
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.70GHz (lite OC från 2.40GHz (Original fläkt))
4 GB RAM DDR2 (ganska långsamma tror jag )
Radeon HD 5870 1 GB

Datorn används i huvudsak till spel (vill förbereda mig för Shogun 2: Total War och Crysis 2). Jag vill kunna köra på så höga inställningar som möjligt med en bra FPS så klart.
Jag undrar om jag ska köpa snabbare (eller mer) RAM, om min processor fortfarande hänger med och andra tips ni har!
Säg till om det är nån info som jag lämnat ute som ni behöver!

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Mer RAM är inte lönt. Det är processorn som börjar bli gammal.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

det är nytt moderkort + processor + ram du kommer märka stor skillnad. Köp en i7 2600k, moderkort efter budget samma med ram

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Om man har lite klen budget, skulle snabbare ram och en processor fläkt för att kunna klocka upp processorn till 3GHz göra att den håller måttet lite längre?

Fortfarande tacksam för alla svar och funderingar.

Permalänk
Avstängd

Om du klockar din cpu så håller den ju ett tag till iaf...annars är en i7 2600k lite overkill och HT gör inte så stor skillnad i spel. Så en i5 2500K är bra med 4gb ram och moderkort - drygt 3000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chainzaw_94:

Om du klockar din cpu så håller den ju ett tag till iaf...annars är en i7 2600k lite overkill och HT gör inte så stor skillnad i spel. Så en i5 2500K är bra med 4gb ram och moderkort - drygt 3000.

Tack fört tipset, ska kolla upp det. Tror du det blir en stor skillnad om vi pratar spel? Klart du inte kan säga det på rak arm men är det minimal skillnad mot att bara klocka min nuvarande tror jag att jag väntar lite med en upgradering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crozz:

Tack fört tipset, ska kolla upp det. Tror du det blir en stor skillnad om vi pratar spel? Klart du inte kan säga det på rak arm men är det minimal skillnad mot att bara klocka min nuvarande tror jag att jag väntar lite med en upgradering

Klart att det blir stor skillnad, du kan ju köpa en kylare som har både 775 och 1155 socket fästen och klocka upp din nuvarande med, den lär ju räcka med högre klocks till de flesta spelen iallafall. En 2500K är typ som en i7a i spel, bättre i vissa fall också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chainzaw_94:

Klart att det blir stor skillnad, du kan ju köpa en kylare som har både 775 och 1155 socket fästen och klocka upp din nuvarande med, den lär ju räcka med högre klocks till de flesta spelen iallafall. En 2500K är typ som en i7a i spel, bättre i vissa fall också.

Tack, jag får börja spara helt enkelt. Hur är original fläktarna på dom nya processorerna? Lika dåliga som på den jag har nu eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crozz:

Tack, jag får börja spara helt enkelt. Hur är original fläktarna på dom nya processorerna? Lika dåliga som på den jag har nu eller?

menar du kylare, som det sitter en fläkt på? ja de är densamma, funkar okej om du inte överklockar (lite klarar de av). de ändå bra-iga orginalkylare är till i7 970, 980 och 990... u kan få en ok kylare för 250 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chainzaw_94:

menar du kylare, som det sitter en fläkt på? ja de är densamma, funkar okej om du inte överklockar (lite klarar de av). de ändå bra-iga orginalkylare är till i7 970, 980 och 990... u kan få en ok kylare för 250 kr.

Tack för infon igen, självklart var det kylare jag menade ;). Jag kollade på komplett och dustin och hittade inga moderkort som hade socket 1155.

Är det för att det är en ny socket? Var kan jag få tag på ett bra moderkort med den socketen? O.O

EDIT: Vad dum jag är! Det är ju säkert dom moderkorten som dom var tvungna att skicka tillbaka! Jag får ge mig till tåls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozz:

Tack för infon igen, självklart var det kylare jag menade ;). Jag kollade på komplett och dustin och hittade inga moderkort som hade socket 1155.

Är det för att det är en ny socket? Var kan jag få tag på ett bra moderkort med den socketen? O.O

EDIT: Vad dum jag är! Det är ju säkert dom moderkorten som dom var tvungna att skicka tillbaka! Jag får ge mig till tåls.

dom finns kvar sök på sökfältet på 1155 så hittar du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

dom finns kvar sök på sökfältet på 1155 så hittar du

Jag har sökt... jag hittar då inget på verken komplett eller dustin home. Eller är det jag som är efterbliven bara?