Permalänk

Tips på moderkort

Hello everybody!

Vet att Intel kört ihop sig med SATA-portarna på SB-moderkorten, men jag har ändå tänkt beställa ett via Inet och sedan byta när de nya kommit. Så nu behöver vi inte prata om det ^^

Det jag funderar på är vilket moderkort jag ska välja.. Har så oerhört svårt att välja, och priset spelar i stort sett ingen roll (Så länge det håller sig inom ramarna som är 1500:- och neråt).

Nåja, de moderkort jag kikat på hittills är:

ASRock P67 EXTREME6 1540:-
Asus P8P67 LE 1190:-
Gigabyte GA-P67A-UD3 1204:-
MSI P67A-C45 1090:-
Asus SABERTOOTH P67 1675:- (Endast tänkbart)

För tillfället är det fem jag funderar på (de ovanstående), om någon har ett tips på ett annat moderkort som inte står med får ni gärna tipsa, kan tänkas gå över 1500:-, beror på hur fet lönen är den här månaden

Det enda jag egentligen tänkt ha inkopplat är DVD-brännare (Har en IDE hemma, finns dock inte IDE på moderkortet har jag tänkt köpa en brännare med SATA).
En hårddisk. SATA II (kör i SATA III-portarna tills vidare, ofc)

Annars så är det bara det vanliga, processor, grafikkort, ramminnen och sådant.
Har inte tänkt överklocka, inget planerat iaf, därför jag tänkt nöja mig med en Intel i5 2500.

SLI är inget måste, men kan vara bra att ha om jag väljer att köpa ett till graf-kort i framtiden.

Men som sagt, alla tips uppskattas oerhört mycket!

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig Lördagskväll!

/ Woozy

EDIT:
Glömde nämna att jag redan införskaffat ett Noctua NH-D14 som jag gärna vill ska få plats utan att jag måste kapa nå flänsar.

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Hello everybody!

Vet att Intel kört ihop sig med SATA-portarna på SB-moderkorten, men jag har ändå tänkt beställa ett via Inet och sedan byta när de nya kommit. Så nu behöver vi inte prata om det ^^

Det jag funderar på är vilket moderkort jag ska välja.. Har så oerhört svårt att välja, och priset spelar i stort sett ingen roll (Så länge det håller sig inom ramarna som är 1500:- och neråt).

Nåja, de moderkort jag kikat på hittills är:

ASRock P67 EXTREME6 1540:-
Asus P8P67 LE 1190:-
Gigabyte GA-P67A-UD3 1204:-
MSI P67A-C45 1090:-
Asus SABERTOOTH P67 1675:- (Endast tänkbart)

För tillfället är det fem jag funderar på (de ovanstående), om någon har ett tips på ett annat moderkort som inte står med får ni gärna tipsa, kan tänkas gå över 1500:-, beror på hur fet lönen är den här månaden

Det enda jag egentligen tänkt ha inkopplat är DVD-brännare (Har en IDE hemma, finns dock inte IDE på moderkortet har jag tänkt köpa en brännare med SATA).
En hårddisk. SATA II (kör i SATA III-portarna tills vidare, ofc)

Annars så är det bara det vanliga, processor, grafikkort, ramminnen och sådant.
Har inte tänkt överklocka, inget planerat iaf, därför jag tänkt nöja mig med en Intel i5 2500.

SLI är inget måste, men kan vara bra att ha om jag väljer att köpa ett till graf-kort i framtiden.

Men som sagt, alla tips uppskattas oerhört mycket!

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig Lördagskväll!

/ Woozy

EDIT:
Glömde nämna att jag redan införskaffat ett Noctua NH-D14 som jag gärna vill ska få plats utan att jag måste kapa nå flänsar.

1: du får inte byta ut Moderkortet ifall du vet om problemet och köper det ändå, enligtdem får du leva med problemet.
2: Moderkorten har börjat dyka upp nu i 1155 delen av Inet. Dock står leverans oklart. Men min gissning inom 2-4veckor.

Dock så fanns det inget kort som såg så värst najs ut, men det lär komma

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller att ge råd om defekta moderkort går det mig lite emot men ta ett kort som har det du vill ha.

Här har du 1155 moderkorten som fungerar med Noctua NH-D14.
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av Gathor:

1: du får inte byta ut Moderkortet ifall du vet om problemet och köper det ändå, enligtdem får du leva med problemet.
2: Moderkorten har börjat dyka upp nu i 1155 delen av Inet. Dock står leverans oklart. Men min gissning inom 2-4veckor.

Dock så fanns det inget kort som såg så värst najs ut, men det lär komma

Skrivet av MaLo:

När det gäller att ge råd om defekta moderkort går det mig lite emot men ta ett kort som har det du vill ha.

Här har du 1155 moderkorten som fungerar med Noctua NH-D14.
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...

Gathor - Sist jag pratade med Inet (bara 2 veckor sedan tror jag) så lovade dem att jag skulle få byta när de nya kommit, har dock skickat ett mail för säkerhets skull
Nja, känns inte lockande att beställa något som inte kommer förrän om flera veckor, behöver datorn så fort som möjligt.. Tyvärr.. Annars hade jag nog tom. väntat på nästa generations processorer
Tack för svaret!

MaLo - Tackar! Ska dubbelkolla vilka som passar och liknande, men av de som passar Noctuan, vilket skulle du rekommendera, om du bortser från bristerna och låtsas som att jag ska beställa när de nya kommit?

/ Woozy

EDIT
Kikade vilka av de moderkort jag skrivit där uppe som Noctua NH-D14 passar och dessa är:
ASRock P67 EXTREME6 Funkar inte med Noctua NH-D14
Asus P8P67 LE Funkar
Gigabyte GA-P67A-UD3 Funkar
MSI P67A-C45 Funkar
Asus SABERTOOTH P67 Funkar

Vilket av de som passar tycker ni jag ska välja?

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem

Kul tråd. tittar efter lite allmäna tips jag med efter exakt just dessa moderkort ;=)

Permalänk

Jag med ^^

Funderar starkast på Sabertooth för tillfället, men vi får se

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Gathor - Sist jag pratade med Inet (bara 2 veckor sedan tror jag) så lovade dem att jag skulle få byta när de nya kommit, har dock skickat ett mail för säkerhets skull
Nja, känns inte lockande att beställa något som inte kommer förrän om flera veckor, behöver datorn så fort som möjligt.. Tyvärr.. Annars hade jag nog tom. väntat på nästa generations processorer
Tack för svaret!

MaLo - Tackar! Ska dubbelkolla vilka som passar och liknande, men av de som passar Noctuan, vilket skulle du rekommendera, om du bortser från bristerna och låtsas som att jag ska beställa när de nya kommit?

/ Woozy

EDIT
Kikade vilka av de moderkort jag skrivit där uppe som Noctua NH-D14 passar och dessa är:
ASRock P67 EXTREME6 Funkar inte med Noctua NH-D14
Asus P8P67 LE Funkar
Gigabyte GA-P67A-UD3 Funkar
MSI P67A-C45 Funkar
Asus SABERTOOTH P67 Funkar

Vilket av de som passar tycker ni jag ska välja?

Var har du läst att ASRock-kortet inte fungerar med Noctua NH-D14? Är intresserad av just den kombon så skulle vara av vikt att veta. Dessutom finns ju Extreme 6 med i kompatibilitetslistan postad ovan.

Permalänk

Satsa på EUFI kort.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger SABERTOOTH men annars håller jag mig till Gigabyte för det tycks som om ASUS har en del problem med sina BIOS. Nu är de störst så det kan vara ett fall av att de syns mest på grund av detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av Redline:

Var har du läst att ASRock-kortet inte fungerar med Noctua NH-D14? Är intresserad av just den kombon så skulle vara av vikt att veta. Dessutom finns ju Extreme 6 med i kompatibilitetslistan postad ovan.

Shajze, my bad mate! Har sett helt fel tidigare -.-
Men gå in på
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...
och tryck ctrl + f sen skriver du bara in de moderkort du funderar över Måste ha sett helt fel gällande Asrock kortet

Skrivet av Old KnotVillage:

Satsa på EUFI kort.

Sorry, men är inte så hajj på uttryck.. :/ Vad går sådana på och kan man köpa dem via Inet? Har du nån bra modell du kan tipsa om?

Skrivet av MaLo:

Jag säger SABERTOOTH men annars håller jag mig till Gigabyte för det tycks som om ASUS har en del problem med sina BIOS. Nu är de störst så det kan vara ett fall av att de syns mest på grund av detta.

Ah okey, jo, har hört att Asus haft lite problem med sina BIOS men samtidigt är det många som säger att de är påväg med nya uppdateringar hela tiden som stryper problemen, om det sen är sant vet jag inte

Får kika på gigabyte-kortet. Beställde först ett asrock men det var paj vid leverans så jag fick skicka tillbaka det, samma dag dom skulle skicka mig ett nytt så kom Intel ut med bomben.. :/

Lutar som sagt mest mot sabertooth just nu, men vi får se Först vill jag veta vad Inet svarar på min fråga

Tack alla tre för era svar!

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Hedersmedlem

Båda ASUS korten har uEFI stöd. Man kan använda musen i BIOS och det är snyggare men man får inget extra än så länge.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Båda ASUS korten har uEFI stöd. Man kan använda musen i BIOS och det är snyggare men man får inget extra än så länge.

Aha, det är uEFI det heter! ^^ Har läst om det och grejer, verkar snyggt, men man kanske inte bara ska basera sitt kortköp på det?
Har även läst nånstans om någon som hade grava problem med uEFI-stödet i sitt ASUS-kort, att muspekaren bara blev en pixel och sen funkade inte biosen, är det något som förekommer ofta?

Har ej fått svar av Inet än, så vågar inte riktigt bestämma mig för vilket kort

/ W

EDIT:
Okej, har nu beslutat mig för att välja en av dessa två:

ASRock P67 EXTREME6
eller
Asus SABERTOOTH P67

Utifrån detta, vilket tipsar ni om?

Glömde nämna att jag beslutat mig för 2 moderkort
Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Hedersmedlem

Oops! litet u "UEFI" "Unified Extensible Firmware Interface" skall det vara.

ASRock P67 EXTREME6 har även den UEFI så det är sak samma i det här fallet. Båda korten är mycket lika när det gäller extra tillbehör men man får en extra LAN port på EXTREME6 så det kan vara av värde? EXTREME6 har en större potential när det gäller innehåll i BIOS då den är dubbelt så stor men det kommer inte påverka prestanda på något vis utan mest det grafiska. SABERTOOTH P67 har sin lite speciella konstruktion med extra kylning för hela moderkortet och bättre komponenter så den är mer robust och lär hålla. Jag kan tänka mig att vissa kort kan ta i höljet på moderkortet men det är nog inget som du kommer att råka ut för men höljet gör det hela mycket trevligt att montera i datorn då man inte behöver vara rädd att komma åt känsliga komponenter.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Oops! litet u "UEFI" "Unified Extensible Firmware Interface" skall det vara.

ASRock P67 EXTREME6 har även den UEFI så det är sak samma i det här fallet. Båda korten är mycket lika när det gäller extra tillbehör men man får en extra LAN port på EXTREME6 så det kan vara av värde? EXTREME6 har en större potential när det gäller innehåll i BIOS då den är dubbelt så stor men det kommer inte påverka prestanda på något vis utan mest det grafiska. SABERTOOTH P67 har sin lite speciella konstruktion med extra kylning för hela moderkortet och bättre komponenter så den är mer robust och lär hålla. Jag kan tänka mig att vissa kort kan ta i höljet på moderkortet men det är nog inget som du kommer att råka ut för men höljet gör det hela mycket trevligt att montera i datorn då man inte behöver vara rädd att komma åt känsliga komponenter.

Jo precis, har ju inte bara hänt en gång att man råkat slinta med den där jävla mejseln och bett till datorguden att man inte kommit åt nån lödning eller nåt ;p

Skillnaden i pris är ju inte heller särskilt stor, så det är väl egentligen sak samma.
Tycker bara det är synd att Sabertooth bara har 2 st 6 Gbit/s-portar medans Extreme6 har 6 st. Så det överväger lite också.

Vad gör det för skillnad om man har en eller två LAN-portar? Man kommer väl ändå inte upp i högre hastigheter? Är det att nätet blir stabilare?

Jag är oerhört tacksam för att du tar dig tid att svara på mina frågor!

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem

SABERTOOTH P67 har 8+2 Digital Phase Power Design
asrock p67 extreme 6 har Digi Power, Advanced V16 + 2 Power Phase Design
Om du ska klocka både processor och grafikkort så finns tillräckligt med ström i extreme 6
men med sabertoothen är du mer begränsad.

då menar jag givetvis en Sli eller crossfire setup

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoozyMusic:

Jo precis, har ju inte bara hänt en gång att man råkat slinta med den där jävla mejseln och bett till datorguden att man inte kommit åt nån lödning eller nåt ;p

Skillnaden i pris är ju inte heller särskilt stor, så det är väl egentligen sak samma.
Tycker bara det är synd att Sabertooth bara har 2 st 6 Gbit/s-portar medans Extreme6 har 6 st. Så det överväger lite också.

Vad gör det för skillnad om man har en eller två LAN-portar? Man kommer väl ändå inte upp i högre hastigheter? Är det att nätet blir stabilare?

Jag är oerhört tacksam för att du tar dig tid att svara på mina frågor!

/ W

Att hjälpa till så gott som det går är mitt jobb så det är bara att fråga på.

Två LAN portar är kanske inte helt nödvändigt för någon men man kan t ex ha Internet på en och ett lokalt nätverk på den andra eller om man går på LAN-party så är det ett lätt sätt att göra flera saker samtidigt.

SABERTOOTH P67 har faktisk 4st 6Gb SATA så det bör räcka för de flesta men varken på SABERTOOTH P67 eller Extreme6 är de extra portarna lika bra som Intels två så Intels skall användas för systemenheten! Extreme6 har dock en bättre kontroller från Marvell som ger lite extra funktionalitet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av ozzyone:

SABERTOOTH P67 har 8+2 Digital Phase Power Design
asrock p67 extreme 6 har Digi Power, Advanced V16 + 2 Power Phase Design
Om du ska klocka både processor och grafikkort så finns tillräckligt med ström i extreme 6
men med sabertoothen är du mer begränsad.

då menar jag givetvis en Sli eller crossfire setup

Ja, klockning har jag aldrig gjort, men jag är 100% på att det kommer ske i framtiden när jag har mer fritid och mer tid för spel, så jag kanske ändå ska satsa på Extreme6-kortet.. Fan vad svårt det här blev xD Hatar att välja mellan grejer.. Beslutsångest for sure..

Skrivet av MaLo:

Att hjälpa till så gott som det går är mitt jobb så det är bara att fråga på.

Två LAN portar är kanske inte helt nödvändigt för någon men man kan t ex ha Internet på en och ett lokalt nätverk på den andra eller om man går på LAN-party så är det ett lätt sätt att göra flera saker samtidigt.

SABERTOOTH P67 har faktisk 4st 6Gb SATA så det bör räcka för de flesta men varken på SABERTOOTH P67 eller Extreme6 är de extra portarna lika bra som Intels två så Intels skall användas för systemenheten! Extreme6 har dock en bättre kontroller från Marvell som ger lite extra funktionalitet.

Aha, okej, dock så brukar jag inte lana längre, så det är nog inte så jättenödvändigt.. Men det kan ju vara bra att ha en port som backup om första porten skulle börja knasa, så slipper man skicka in hela kortet..

Jo, sabertooth har ju några stycken, men har i framtiden tänkt uppgradera C: till SSD-disk men ha kvar disken jag har nu som lagringsmedia inne i datorn (onödigt att fylla en SSD-disk med film, musik och bilder då det ändå inte blir så markant ökning i öppningen av dessa, man kan nog vänta den där extra millisekunden ;p)

Fasiken att man inte får bygga ihop sitt eget -.- Då hade jag gjort en blandning av Extreme6-kortet och Sabertooth-kortet.. That would have been awesome.. (Sorry för engelskan ;p)

Nåja, det blir en svår nöt att knäcka det här.. Ska försöka fixa en lista på fördelar respektive nackdelar med båda korten och se vad som väger tyngst..
Ena sekunden är jag mer lutad åt Extreme-kortet, nästa åt Sabertooth-kortet.. Gah.
Vilket skulle du personligen välja?

Även om det är ditt jobb så är jag oerhört tacksam, man märker att du vet vad du pratar om vilket känns tryggt och säkert (=

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem

om jag ska vara ärlig så ser jag inga extra funktioner som sabertooth erbjuder förutom att den e snyggare än extreme 6 men jag kommer köra på extreme 6 när senaste revisionen släpps. du har asrock fatality p67 som är samma som extreme 6 fast med annat färg schema! kostar som
ca 2000:-

Permalänk
Skrivet av ozzyone:

om jag ska vara ärlig så ser jag inga extra funktioner som sabertooth erbjuder förutom att den e snyggare än extreme 6 men jag kommer köra på extreme 6 när senaste revisionen släpps. du har asrock fatality p67 som är samma som extreme 6 fast med annat färg schema! kostar som
ca 2000:-

Shit, är det en sån prisskillnad?! Galet alltså..
Och det enda som skiljer är färgen?

Det med sabertooth är ju skalet det har, är ibland lite stressad när jag skruvar ihop (vill få ihop allt så fort som möjligt så jag sedan kan njuuta av datorn ) så kan slinta ibland.. Alltid skönt att veta att man bara träffat skyddet så inga komponenter under tagit skada..

Men som sagt, lutar mest åt Extreme-hållet just nu då jag sitter och överväger för och nackdelar samt vad de har för potential vid framtida inköp av t.ex. bättre processor som man kan klocka osv

Tack för dina svar och åsikter! Uppskattas!

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk

UPDATE!

Har nu beställt Extreme-kortet då det var billigare, har mer potential gällande klockning i framtiden och pga. de många 6.0 Gbit/s portarna, med dessa lär jag inte behöva skicka in kortet när de nya kommit, då slipper jag vänta!

Men tack allihop för era svar! Dessa har verkligen hjälpt mig bestämma!!

Mvh
Woozy

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Hedersmedlem

Svårigheten är just valet men nu när det är gjort är det bara att se framåt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Svårigheten är just valet men nu när det är gjort är det bara att se framåt.

Precis!

Du ska ha ett oerhört tack för all hjälp! Om sanningen ska fram så var det även lite lottning med i beslutet (A) haha, beslutsångest? Bara mitt förnamn (=

Nåja, nu är grejerna beställda, bara vänta tills på Fredag när jag kan hämta ut dom! (Postförskott så jag slipper vänta hela nästa helg och några dagar till )

Tack än en gång! Owe you one!

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Precis!

Du ska ha ett oerhört tack för all hjälp! Om sanningen ska fram så var det även lite lottning med i beslutet (A) haha, beslutsångest? Bara mitt förnamn (=

Nåja, nu är grejerna beställda, bara vänta tills på Fredag när jag kan hämta ut dom! (Postförskott så jag slipper vänta hela nästa helg och några dagar till )

Tack än en gång! Owe you one!

/ W

Bra val!
Beställde också ett Extreme6 tillsammans med i7 2600K och Noctua NH-D14 från Inet. Extreme6 verkar vara slut hos Inet nu så hoppas man får ett (fanns 3 st kvar när jag la ordern men denna är ännu inte bekräftat).

Permalänk
Medlem

jag är mer inne på ASRock P67 EXTREME4 samt en 2600k.
Verkar ifall utan SLI klocka lika bra som de andra och till ett vettigt pris.
Hur det är i sli har jag inte sätt några siffor på. Någon kanske vet en länk man kan titta på?

Permalänk
Skrivet av Redline:

Bra val!
Beställde också ett Extreme6 tillsammans med i7 2600K och Noctua NH-D14 från Inet. Extreme6 verkar vara slut hos Inet nu så hoppas man får ett (fanns 3 st kvar när jag la ordern men denna är ännu inte bekräftat).

Hann du få dig ett?
Själv är mitt påväg nu ;D Ligger i Ånge över natten

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Hann du få dig ett?
Själv är mitt påväg nu ;D Ligger i Ånge över natten

/ W

Japp, hann innan de tog slut och Inet har skickat iväg det, dyjer förhoppningsvis upp på tors-fre :). Blev lite orolig när ordern inte var bekräftat och de senare på kvällen tog slut. Ska bli spännande att se hur i7:an klockar tillsammans med detta kort + kylare under förutsättning att jag får ihop allt (var ett tag sen jag byggde men antar att om man tidigare gjort det några ggr så sitter det i ryggmärgen).

Permalänk
Skrivet av Redline:

Japp, hann innan de tog slut och Inet har skickat iväg det, dyjer förhoppningsvis upp på tors-fre :). Blev lite orolig när ordern inte var bekräftat och de senare på kvällen tog slut. Ska bli spännande att se hur i7:an klockar tillsammans med detta kort + kylare under förutsättning att jag får ihop allt (var ett tag sen jag byggde men antar att om man tidigare gjort det några ggr så sitter det i ryggmärgen).

Tur det! ^^,

Det kommer nog gå kanonbra Har aldrig byggt ihop ett helt eget system själv förut faktiskt, bara bytt komponenter, så det enda jag väntar på är löningen, sen drar jag och hämtar ut prollen & moderkortet, sedan är nog även jag klar ^^ Får bara hoppas att inte nätagget pajjat då det inte blivit använt på snart två månader -.-

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Tur det! ^^,

Det kommer nog gå kanonbra Har aldrig byggt ihop ett helt eget system själv förut faktiskt, bara bytt komponenter, så det enda jag väntar på är löningen, sen drar jag och hämtar ut prollen & moderkortet, sedan är nog även jag klar ^^ Får bara hoppas att inte nätagget pajjat då det inte blivit använt på snart två månader -.-

/ W

Kika in på ASRocks-hemsida och kolla lite i moderkortsmanualen och "för-reka" lite så har du kött på benen innan du drar igång. Själv ska jag försöka "boka" in en dag då jag är fri från både barn och sambo och således kan ägna min tid helt åt bygget. Det jag mest är orolig för är om man har oturen att råka ut för ett hårdvarufel, tiden det tar att felsöka samt påföljande reklamationshantering. Håller tummarna för att allt fungerar som det skall.

Beställde fö. samma grafikkort som du har enl. signaturen så hoppas du är nöjd med detta och att jag också blir det

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Redline:

Kika in på ASRocks-hemsida och kolla lite i moderkortsmanualen och "för-reka" lite så har du kött på benen innan du drar igång. Själv ska jag försöka "boka" in en dag då jag är fri från både barn och sambo och således kan ägna min tid helt åt bygget. Det jag mest är orolig för är om man har oturen att råka ut för ett hårdvarufel, tiden det tar att felsöka samt påföljande reklamationshantering. Håller tummarna för att allt fungerar som det skall.

Beställde fö. samma grafikkort som du har enl. signaturen så hoppas du är nöjd med detta och att jag också blir det

Lycka till!

Nu kommer en liten uppdatering!

Har äntligen fått igång allt, men nu är drivrutinerna knas ;p När jag installerar från skivan jag fick med moderkortet så slutar internet-portarna funka..
Så, nu har jag laddat ner (förhoppningsvis) rätt drivrutiner från deras hemsida, nu ska jag bara formatera om datorn (grovformatera), och sedan installera dessa direkt från hemsidan

Hur gick det för dig? Stött på några problem?

/ W

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II