Permalänk
Medlem

Jag laddar hem alla spel och gillar jag ett spel så köper jag det direkt ifrån tillverkaren (vilket oftast är mycket, mycket dyrare än i butik.) Men jag tycker absolut att det är värt det, speltillverkaren ska ha pengar för det dom gör.

Inte många spel man är nöjda med nuförtiden dock, sällan man hittar spel med rätt känska, där man känner att kärlek och tid har lagts på spelet. Det var helt klart bättre förr :- )

Spelindustrin dödar sig själv sakta men säkert med dessa skydd. Det är dessutom billigare att köpa en fysisk vara av ett spel än att köpa ett spel genom en nedladdningslänk, vilket är helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Jag laddar hem alla spel och gillar jag ett spel så köper jag det direkt ifrån tillverkaren (vilket oftast är mycket, mycket dyrare än i butik.) Men jag tycker absolut att det är värt det, speltillverkaren ska ha pengar för det dom gör.

Inte många spel man är nöjda med nuförtiden dock, sällan man hittar spel med rätt känska, där man känner att kärlek och tid har lagts på spelet. Det var helt klart bättre förr :- )

Spelindustrin dödar sig själv sakta men säkert med dessa skydd. Det är dessutom billigare att köpa en fysisk vara av ett spel än att köpa ett spel genom en nedladdningslänk, vilket är helt sjukt.

Ja tycker också känns som om det var bättre förr. Eller kanske är att man bara kommer ihåg de som var bra. Känns som lite samma sak med filmer också.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Ja tycker också känns som om det var bättre förr. Eller kanske är att man bara kommer ihåg de som var bra. Känns som lite samma sak med filmer också.

Allt mer produceras med minimala investeringar för maximal (aktie)utdelning, klart som tusan att kvalitén blir lidande. "Det var bätter förr" stämmer nog bättre idag än vad det gjorde "förr", i största allmänhet alltså

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har över 80 spel på steam och är nöjd med majoriteten. Sen har man självklart fått riktiga "bajs mackor" också. Black ops var en otrolig besvikelse som kosta mig mer än Magicka som kan vara 2011 bästa spel. Dom var lika buggiga i början men efter ett par dagar fungerade Magicka prima (8 pers i arrowhead) medan fail ops fortfarande inte fungerande som det skulle (+1000 pers hos Activision).

Ändå har dom mage att ta ~500ing för sitt spel. Sen även lägga drm på skiten. Tycker bolagen ska få pengar beroende på hur nöjda kunderna är inte vad dom tycker är rimligt (maxMAXMAX)!

Tex: Steam kostar ~400kr/mån. Man har fri tillgång till ALLA spel som någonsin släppts. Varje månad så måste man lägga ut pengarna på dom/det spelet som varit bäst/roligast och så är det för alla användare.

Då skulle Activision/Rockstar North/Ubisoft antigen gå i graven eller verkligen behöva tänka om. Släppa <insert random> 242 <insert random> titlar inte få ett öre! Då kan konsumenterna ställa lite krav!

DET MÅSTE BLI SMIDIGARE ATT KÖPA än att köra pirat för att detta ska fugnera!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Har över 80 spel på steam och är nöjd med majoriteten. Sen har man självklart fått riktiga "bajs mackor" också. Black ops var en otrolig besvikelse som kosta mig mer än Magicka som kan vara 2011 bästa spel. Dom var lika buggiga i början men efter ett par dagar fungerade Magicka prima (8 pers i arrowhead) medan fail ops fortfarande inte fungerande som det skulle (+1000 pers hos Activision).

Ändå har dom mage att ta ~500ing för sitt spel. Sen även lägga drm på skiten. Tycker bolagen ska få pengar beroende på hur nöjda kunderna är inte vad dom tycker är rimligt (maxMAXMAX)!

Tex: Steam kostar ~400kr/mån. Man har fri tillgång till ALLA spel som någonsin släppts. Varje månad så måste man lägga ut pengarna på dom/det spelet som varit bäst/roligast och så är det för alla användare.

Då skulle Activision/Rockstar North/Ubisoft antigen gå i graven eller verkligen behöva tänka om. Släppa <insert random> 242 <insert random> titlar inte få ett öre! Då kan konsumenterna ställa lite krav!

DET MÅSTE BLI SMIDIGARE ATT KÖPA än att köra pirat för att detta ska fugnera!

Jag gillar din idé om typ spotify steam. tycker sen bolagen ska få utdelning efter speltimmarsfördelning

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minecraft:

You get early access to the game to a discounted price!
You help fund the development of Minecraft
Custom skins in multiplayer
Once you've bought the game, it's yours. No DRM.

Det verkat ju riktigt bra

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Roliga med DRM är ju att det bara orsakar problem när det är SBD/SBS. Det är vart falll vad det låter som i orginal posten.
Har personligen alldrig varit med om att blivit utelåst från något jag köpt pga DRM bugg, dock så vet jag folk som har fuckat up sitt OS så mycket att DRM i spelen ballar ur och låser ut personer, varpå personen i frågan använder ett mindre lagligt alternativ och spelet som gick som en klocka för mig blir nästan ospel bart för den andra personen. Är det DRM's fel att han har problem?

Permalänk
Medlem

De skulle kunna tillämpa en policy som var att börja med ett smidigt 0-day DRM som de behåller till spelet slutat sälja. Då har de en patch förberedd sen tidigare som de släpper och gör spelet DRM-fritt. Säg t.ex. ett år efter release eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är nice när de har gjort lite features, som tex i FM09(?) när de crackade versionerna hade albanien, malta, nya zeeland, botswana och andra F-nationer i första fotbolls-VM

Annat kan ju vara att efter 20-100 timmars spelande så blir alla gubbar gröna och springer baklänges etc. Så att folk liksom blir tvunget att köpa
Alternativet kan ju vara att bygga in sånt i patchar...

Permalänk
Medlem

Vinklad bullshit artikel som inte har något med pirater att göra. EA har problem med sin interna säkerhet, ett annat EA spel har fått en stor demo läckt. Men men, du är antagligen någon sorts konsoll-fanboy

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TinMann:

Vinklad bullshit artikel som inte har något med pirater att göra. EA har problem med sin interna säkerhet, ett annat EA spel har fått en stor demo läckt. Men men, du är antagligen någon sorts konsoll-fanboy

Haha. Du var då rolig. Artikeln är vinklad enbart för att den inte fungerar ihop med dina åsikter. Samtidigt vill du förolämpa - på ditt sätt- genom att kalla andra för konsoll-fanboy. Jag citerar rakt av en av nyckelpunkterna som antingen missade eller inte läste:

Citat:

2D Boy's World of Goo was released without DRM, and the creators said they trusted their audience. One of the two-man development team, Ron Carmel, noted afterwards that he was seeing multiple torrents with 500 seeders and 300 leechers, and added that the piracy rate was at about 90%. This was 2D Boy's reward for trusting gamers. This is what they got for making a game easy to obtain, but easy to steal. Really guys, fuck you for that.

Du vet att vi är ett på ett forum där var och en bidrar till en stämningen som gör så att vi vill återkomma. Läs nu vad du skrev och fundera på om du har bidragit med något konstruktivt.

Och nej. Jag är pc-spelare. Och jag har insett att piratkopiering förstör mer än vad det hjälper. Varför tror du att crysis2 har producerats med xbox360 (en apparat med hårdvara från tidigt 2000tal i sig) och ps3 i åtanke...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Destructoid är speljournalistikens Aftonbladet. Uslare tidning får man leta efter. I den artikeln säger han att Crysis 2 är släppt i förväg. Det är på grund av att en anställs på Crytek eller EA läckte så det är ett ytterst svagt argument. Sen av någon besynnerlig anledning så hävdar att eftersom Killzone 3 är läckt så skadar det PC:n som plattform? Han försvarar film och musik-piratkopiering (om inte helt så säger han att det inte skadar plattformen).

Som svar på Astroboy blir det den här länken om hur många sålda kopior de förlorade på piratkopiering. Det här är den relevanta texten:

"this is in line with a previous estimate by russell carroll (director of marketing at reflexive) for the game ricochet infinity. russell estimated a 92% piracy rate and i found his analysis quite interesting (check it out here if you’re curious). one thing that really jumped out at me was his estimate that preventing 1000 piracy attempts results in only a single additional sale. this supports our intuitive assessment that people who pirate our game aren’t people who would have purchased it had they not been able to get it without paying.

in our case, we might have even converted more than 1 in a 1000 pirates into legit purchases. either way, ricochet shipped with DRM, world of goo shipped without it, and there seems to be no difference in the outcomes. we can’t draw any conclusions based on two data points, but i’m hoping that others will release information about piracy rates so that everyone could see if DRM is the waste of time and money that we think it is."

Valve har en liknande åsikt.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Destructoid är speljournalistikens Aftonbladet. Uslare tidning får man leta efter. I den artikeln säger han att Crysis 2 är släppt i förväg. Det är på grund av att en anställs på Crytek eller EA läckte så det är ett ytterst svagt argument. Sen av någon besynnerlig anledning så hävdar att eftersom Killzone 3 är läckt så skadar det PC:n som plattform? Han försvarar film och musik-piratkopiering (om inte helt så säger han att det inte skadar plattformen).
Som svar på Astroboy blir det den här länken om hur många sålda kopior de förlorade på piratkopiering. Det här är den relevanta texten:

"this is in line with a previous estimate by russell carroll (director of marketing at reflexive) for the game ricochet infinity. russell estimated a 92% piracy rate and i found his analysis quite interesting (check it out here if you’re curious). one thing that really jumped out at me was his estimate that preventing 1000 piracy attempts results in only a single additional sale. this supports our intuitive assessment that people who pirate our game aren’t people who would have purchased it had they not been able to get it without paying.

in our case, we might have even converted more than 1 in a 1000 pirates into legit purchases. either way, ricochet shipped with DRM, world of goo shipped without it, and there seems to be no difference in the outcomes. we can’t draw any conclusions based on two data points, but i’m hoping that others will release information about piracy rates so that everyone could see if DRM is the waste of time and money that we think it is."

Valve har en liknande åsikt.

Aftonbladet är värdelös som nyhetsplattform ja. Men det finns många debattörer som väljer att publicera sina tankar där. Bara för att man inte gillar en sida behöver inte hela fanskapet sågas längs fotknölarna.
Personen har kanske skrivit en artikel tidigare, men att han försvar nerladdning av film/musik har jag inte sett i den artikeln vi diskuterar. Artikeln börjar även med

Citat:

Crysis 2 is released on March 22, but if you've got a little time and even less scruples, you can play it right now.

. Att personen nämner killzone 2 är besynnerligt.

Kul att du länkade till 2d boys blog. Längst ner i inlägget nämns följande

Citat:

so while it’s possible that the actual piracy rate is lower than 90%, it’s unlikely that it’s significantly lower. 2d boy hopes this satisfies the more rigorous number crunchers out there

oh, and yes, these numbers are exclusive of the demo… those scores are submitted to a different server entirely.

Jag tror inte att 90% av spelet laddas ner. Dock så jag är med på att om ett spel saknar DRM så är inte pc-spelaren vänlig och köper spelet utan laddar glatt ner det.

Och Valve tjänar enormt mycket med pengar på Steam. Såklart de har ett och annat att säga.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Aftonbladet är värdelös som nyhetsplattform ja. Men det finns många debattörer som väljer att publicera sina tankar där. Bara för att man inte gillar en sida behöver inte hela fanskapet sågas längs fotknölarna.

Aftonbladet är ett hån mot bra journalistik och debattörerna försörjer sig nästan uteslutande på provocera folk.

Skrivet av astrob0y:

Personen har kanske skrivit en artikel tidigare, men att han försvar nerladdning av film/musik har jag inte sett i den artikeln vi diskuterar.

Jag uttryckte mig lite otydligt. Han försvarar inte piratkopiering av musik och film, han tror dock inte att det skadar plattformen lika mycket som för spel vilket jag inte tror på. Båda dessa saker är ganska irrelevanta för diskussionen så det är inte värt att diskutera vidare tycker jag åtminstone. Speciellt Aftonbladetdiskussionen borde tas någonstans.

Skrivet av astrob0y:

Kul att du länkade till 2d boys blog. Längst ner i inlägget nämns följande

Jag tror inte att 90% av spelet laddas ner. Dock så jag är med på att om ett spel saknar DRM så är inte pc-spelaren vänlig och köper spelet utan laddar glatt ner det.

Hur man än tolkar det så säger 2D boy att de anser att DRM är ett slöseri med tid och pengar i länken.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Aftonbladet är ett hån mot bra journalistik och debattörerna försörjer sig nästan uteslutande på provocera folk.

Jag uttryckte mig lite otydligt. Han försvarar inte piratkopiering av musik och film, han tror dock inte att det skadar plattformen lika mycket som för spel vilket jag inte tror på. Båda dessa saker är ganska irrelevanta för diskussionen så det är inte värt att diskutera vidare tycker jag åtminstone. Speciellt Aftonbladetdiskussionen borde tas någonstans.

Hur man än tolkar det så säger 2D boy att de anser att DRM är ett slöseri med tid och pengar i länken.

Du gillar inte Aftonbladet. Got it.
Jag anser att musik, film och litteraturkopieringen är högst realvant för diskussionen då stöld av dessa digitala ting är starkt sammankopplad med nedladdning av pc-spel- och drm är väl till i och med detta.

2d boy anser att DRM v e r k a r vara slöseri med tid- det är ett antagande från deras sida utifrån deras spel world of goo. Dock så är det bra att vi har kommit överens om att pc-spelaren i detta exemplet helt enkelt inte ville betala för sig. Och det är förbaskat trist siffra.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Bra spel skadas inte av förhandsläckor bara dåliga spel , se bara läcket av Halflife 2.

Kan förstå att företag inte vill att varenda svensson ska kunna kopiera deras spel hur som helst , men som det är nu kan ju varenda svensson få tag i en piratkopia så DRM är i det stora verkningslöst då det gäller spridningen , jobbiga DRM som Starforce och Ubisofts varianter gör ju bara så folk blir förbannade.

Jag personligen bojkottar Assassins Creed spelen av den anledningen , fick 1a spelet på en skiva som följde med ett grafikkort men har kategoriskt vägrat installera.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Bra spel skadas inte av förhandsläckor bara dåliga spel , se bara läcket av Halflife 2.

Kan förstå att företag inte vill att varenda svensson ska kunna kopiera deras spel hur som helst , men som det är nu kan ju varenda svensson få tag i en piratkopia så DRM är i det stora verkningslöst då det gäller spridningen , jobbiga DRM som Starforce och Ubisofts varianter gör ju bara så folk blir förbannade.

Jag personligen bojkottar Assassins Creed spelen av den anledningen , fick 1a spelet på en skiva som följde med ett grafikkort men har kategoriskt vägrat installera.

ÄR du helt hundra på det?
AC 1 läckte väl några veckor innan pc-spel realsen och tankades ner av ganska många och spelet såldes ju brutalt mycket mindre till pc än övriga plattformar. Och se sen hur ubsifoft gick ännu längre med sitt skyddande av AC 2. Vi har nog alla sk pirater att tacka DRM för :/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

ÄR du helt hundra på det?
AC 1 läckte väl några veckor innan pc-spel realsen och tankades ner av ganska många och spelet såldes ju brutalt mycket mindre till pc än övriga plattformar. Och se sen hur ubsifoft gick ännu längre med sitt skyddande av AC 2. Vi har nog alla sk pirater att tacka DRM för :/

med vad som påståtts kan man ju härleda att AC 1 inte var ett bra spel/ läckta versionen sög. (har inte testat det.)

SCII laddades ner som skam men verkar ju ändå sälja/sålt bra.

Vad gäller crysis 2 så verkar det vara en "demostration" av Cryengine 3.

Nej jag f*ckade inte upp mitt os men ea har som vana att ta bort och byta ut saker som krävs för att aktivera. och hatar allt deras kontoskapande

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

med vad som påståtts kan man ju härleda att AC 1 inte var ett bra spel/ läckta versionen sög. (har inte testat det.)

SCII laddades ner som skam men verkar ju ändå sälja/sålt bra.

Vad gäller crysis 2 så verkar det vara en "demostration" av Cryengine 3.

Nej jag f*ckade inte upp mitt os men ea har som vana att ta bort och byta ut saker som krävs för att aktivera. och hatar allt deras kontoskapande

jämför du ett singel/multiplattform spel med ett av de mest efterlängtade pc-exklusiva-multiplayer-lir som kräver en köpt nyckel i en drmdiskussion?

hur som helst så är ca 700 000 nedladdningar i n n a n spelet släpptes på pcmarknande en väldigt beklaglig siffra.

och alla kontoskapande, dåligt portade singleplayer spel som är ca 3 timmar långa men med en välutvecklad multiplayer del och drms får vi tyvärr tacka de så kallade piraterna för.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

jämför du ett singel/multiplattform spel med ett av de mest efterlängtade pc-exklusiva-multiplayer-lir som kräver en köpt nyckel i en drmdiskussion?

hur som helst så är ca 700 000 nedladdningar i n n a n spelet släpptes på pcmarknande en väldigt beklaglig siffra.

och alla kontoskapande, dåligt portade singleplayer spel som är ca 3 timmar långa men med en välutvecklad multiplayer del och drms får vi tyvärr tacka de så kallade piraterna för.

Antar dessa 700 000 gäller crysis 2.

SCII liggger nånstans runt 50:50 sålda:nerladdade. alla utom en av mina kompisar som köpte spelet (6 pers) visste något om spelet innan de laddade ner det ingen ens övervägde att köpa det. Därav Blizzard känade på att spelet blev "piratkopierat" (eftersom ingen direkt känande pengar (utom blizzar iofs) på ned-laddningarna var det fildelning)

"Piraterna" utgör mig veterligen en majoritet av den betalande marknaden marknaden så var inte för snabb med att skylla på "dem".

Om Crysis 2 (antar det var det du menade) som läcktes är kul snyggt och upplevs välgjort skulle jag tro de har fått typ 600 000 köpare (finns alltid rötägg)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Antar dessa 700 000 gäller crysis 2.

SCII liggger nånstans runt 50:50 sålda:nerladdade. alla utom en av mina kompisar som köpte spelet (6 pers) visste något om spelet innan de laddade ner det ingen ens övervägde att köpa det. Därav Blizzard känade på att spelet blev "piratkopierat" (eftersom ingen direkt känande pengar (utom blizzar iofs) på ned-laddningarna var det fildelning)

"Piraterna" utgör mig veterligen en majoritet av den betalande marknaden marknaden så var inte för snabb med att skylla på "dem".

Om Crysis 2 (antar det var det du menade) som läcktes är kul snyggt och upplevs välgjort skulle jag tro de har fått typ 600 000 köpare (finns alltid rötägg)

Ac 1 menade jag. har inga siffror på crysis 2.
Piratkopierare köper mest spel, ok.
Man laddar ner ett spel gratis, om det är bra så köper man det. Då förstår jag. Det är därför DRM:t Steam har ca 60% av pc-spel försäljningen i skrivande stund.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ac 1 menade jag. har inga siffror på crysis 2.
Piratkopierare köper mest spel, ok.
Man laddar ner ett spel gratis, om det är bra så köper man det. Då förstår jag. Det är därför DRM:t Steam har ca 60% av pc-spel försäljningen i skrivande stund.

Det går ju att ladda ner ett spel innan man köper e skyddad version på steam. De flesta spel har icke-steam versioner.

Nu känns det mest som vi munhugger lite och drar ss mer och mer offtopic

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

ÄR du helt hundra på det?
AC 1 läckte väl några veckor innan pc-spel realsen och tankades ner av ganska många och spelet såldes ju brutalt mycket mindre till pc än övriga plattformar. Och se sen hur ubsifoft gick ännu längre med sitt skyddande av AC 2. Vi har nog alla sk pirater att tacka DRM för :/

AC 1 är inget bra spel , det är ett medelmåttigt spel som med del 2 och 3 eller vad de är uppe i nu blivit mkt bättre men med analt DRM.

Kopieringen är ju orsaken till DRM , skillnaden nu mot förr då man satt med sin dubbeldäckar-bandspelare och drog kopior av banden till sina C64 spel mot dagens kopiering är ju att:
* Numera är det lättare och smidigare att kopiera sitt spel än att köpa det
Förr i tiden var man tvungen att krångla för att hitta spelen , kopiera spelen och spela spelen.

Numera är det busenkelt att hitta spelen och kopiera dem och ytterst liten instats för att spela dem så som alla vill det skall vara.
Jämför mer DRM nedsmittade spel där registreringar till höger och vänster samt installation av diverse bloatware/DRM sabbar din dator.

Hela DRM diskussionen är rätt snedvriden , att göra som Ubisoft och andra tillverkare , krångla till det , & spärra så vanliga dödliga blir förbannade är fel sätt att dra in kosing.

STEAM , Good old games mfl är inne på rätt spår , gör det enkelt och smidigt för användarna att skaffa sina spel = Profit! , bara det är enkelt och smidigt kommer folk betala.
http://www.gamemunition.com/news/steam-employees-better-off-t...

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Discokungen
Skrivet av astrob0y:

Ac 1 menade jag. har inga siffror på crysis 2.
Piratkopierare köper mest spel, ok.
Man laddar ner ett spel gratis, om det är bra så köper man det. Då förstår jag. Det är därför DRM:t Steam har ca 60% av pc-spel försäljningen i skrivande stund.

Anledningen till att Steam säljer så mycket är ju för att det är så förbannat smidigt! PC-marknaden hade behövt lite mer sånt och mindre Gaems For Windows och sånt skit. Jag har tyvärr "råkat" köpa GFW-spel på Steam ändå och det enda som egentligen var värt det är Batman: Arkham Asylum, och det har ändå en begränsning på antal aktiveringar...

Men i alla fall, spel säljer beroende på hur mycket publicitet de får. Kolla på BLOPS, sjukt hypat och jättemånga köpte det, men var det bra? Knappast. Starcraft 2 var jättehypat, sålde kanon eftersom det faktiskt är bra och folk spelar det mycket fortfarande, mycket mindre buggar. Magicka säljer fortfarande, Minecraft likaså.

Jag kan ju bara dra slutsatsen att skitspel säljer trots att de är värdelösa men de spelen som faktiskt blir respekterade och uppskattade tappar lite på enorm DRM-hysteri. H.A.W.X. 2 hade jag gärna köpt om det inte varit våldtaget av Ubisoft, men nu är det som det är. Tråkigt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

AC 1 är inget bra spel , det är ett medelmåttigt spel som med del 2 och 3 eller vad de är uppe i nu blivit mkt bättre men med analt DRM.

Spelar ingen roll om spelet är bra eller inte- det hör inte till i diskussionen. På grund av piratkoperingen fick del två i serien ett hemskt drm.

Skrivet av Harakiri:

Kopieringen är ju orsaken till DRM , skillnaden nu mot förr då man satt med sin dubbeldäckar-bandspelare och drog kopior av banden till sina C64 spel mot dagens kopiering är ju att:
* Numera är det lättare och smidigare att kopiera sitt spel än att köpa det
Förr i tiden var man tvungen att krångla för att hitta spelen , kopiera spelen och spela spelen.

Håller verkligen med. Det är nya tider och jag säger just detta när någon drar upp argumentet att man alltid har piratkopierat spel.

Skrivet av Harakiri:

Hela DRM diskussionen är rätt snedvriden , att göra som Ubisoft och andra tillverkare , krångla till det , & spärra så vanliga dödliga blir förbannade är fel sätt att dra in kosing.

DRM är värdelöst skydd och företag som använder skyddet är medvetna om detta. En annan formmedlem sammanfattade det bra:

Skrivet av Dackis:

DRM är som att ha lås på ytterdörren, förr eller senare så kommer tjuven in med rätt verktyg, ett lås på dörren gör inget hem (eller PC-spel) "stöldsäkert". Men skillnaden mot en olåst dörr (inget kopieringsskydd) är att det är krångligare och tar längre tid att komma in. Det företagen är mest rädda för är "day one piracy", att det finns en tillgänglig piratversion samtidigt som spelet släpps, eller ännu värre, innan spelet släpps. Med DRM så kan man förhoppningsvis få en tidsfrist på ett par dagar eller en vecka som spelet kan säljas i butikerna utan att försäljningen störs av piratkopiering. I vissa fall har DRM varit så framgångsrikt att det har gått flera månader innan spelet crackats, och eftersom nästan all försäljning av ett spel sker under den första tiden direkt efter spelet släpps så är det förstås väldigt lyckat för dem, få personer väntar i flera månader på en piratversion när de kan köpa spelet i butik direkt. Av den anledningen kan man förstå att företag väljer att skydda sina produkter på det här sättet, DRM-tjänster kostar, men det vägs upp av minskad risk för piratkopiering från första dagen.

Pc-spelare väljer inte att stödja tillverkare som struntar i DRM (se på world of goo, Demigod, Prince of persia) samtidigt som spel med hårdknäckta DRMs säljer väldigt bra under den kritska månaden.

Skrivet av Harakiri:

STEAM , Good old games mfl är inne på rätt spår , gör det enkelt och smidigt för användarna att skaffa sina spel = Profit! , bara det är enkelt och smidigt kommer folk betala.
http://www.gamemunition.com/news/steam-employees-better-off-t...

De är fortfarande DRM. Steam närmare sig sakta 70% av pc-spel försäljningen i vissa delar. Monopol är aldrig bra. Och jag tycker det är lustigt att många som argumenterar för det goda i så kallade piratkopierandet hyllar i samman andetag ett Steam :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast

Jag har inte köpt ett spel jag ogillat/ångrat på många många år, jag har heller inte laddat ner ett enda spel under denna tiden, fast ändå så köper jag 1-2 spel i månaden.

Hur kan jag lyckas med detta frågar ni? Omöjligt säger ni?

Läs en jävla recension eller två innan ni köper spel, kolla lite gameplay filmer, och använd inte eran lathet som en ursäkt till att ladda ner och förstöra för oss som faktiskt köper våra spel. Recensioner är gratis på internet, risken att ni köper något som är totalt värdelöst är ganska minimal ifall ni läser 2-3 innan ni bestämmer er.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ubisoft är kända för att använda avancerade DRM. Bl.a var de bland de största användarna av Starforce, ett särskilt elakt DRM som t.om kunde pajja datorns DVD-läsare.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/StarForce

Sen har vi ju Sony som la in en form av DRM (även en form av datavirus) på cd-skivor som öppnade stora säkerhetsluckor.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Sony_BMG_copy_...

Tydliga exempel på när det gått över gränsen. Om polisen kom och slog in dörren och gav mig spö varje gång jag kört för fort eller parkerat fel skulle jag sluta bry mig om lagen. Då handlar det inte om moral och vad som är rätt längre utan maktutövning. Sånt har man inget att vinna på att stödja. Om spelföretag (och musik/filmindustrin) inte drar sig för att sabba folks datorer, stämma ungar godtyckligt och mer än gärna påtvinga oss nya lagar om strängare upphovsrätt och mindre frihet på nätet, då är det samma sak. Maktutövning. Inte ok. Då kan det gå som i nordafrika.

Självklart förstår man spelföretagen, de kämpar desperat mot folk som lagt samvetet åt sidan. Men i kampen så glömmer man också att rannsaka sig själv. T.ex, varför kostar spel på steam många gånger MER än att köpa en fysisk skiva i butik (med alla distributionsomkostnader?). Varför kostade konsol-spel uppemot 700:- förut medan PC-spel legat rätt stadigt på 400-450? Varför släppa rushade ofärdiga och buggiga produkter som ibland knappt ens går att spela (black ops PC/PS3)? Sånt skit gör att ännu fler tappar lusten att bry sig.

Jag tankar inte heller spel. Är man osäker så läser man recensioner och testar demot. Kan dock erkänna att jag köpte Blackops (pc) och så här i efterhand hade jag hellre kastat pengarna i sjön och önskat mig nåt... fyfan va uselt spel. Och då tyckte jag ändå MW2 och MW1 va riktigt grymma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kanske har sagts tidigare men DRM är väl tillför att stoppa de som piratar för att pröva spel, gör det ibland etc.. Det är nog en ganska stor summa av folk som håller på det viset (alltså laddar inte ner varenda grej på nätet) och därför fortsätter dem. Kruxet är väl att de verkar inte kunna få till det på ett bra sätt att så att det skyddar produkten delvis mot copy-by-friend tekniker och liknande men samtidigt integreras smidigt i spelet eller programmet så inte den lagliga köparen straffas på något sätt.

Steam verkar ha fått till det här problemet väldigt bra men då finns det väl folk som har andra åsikter eller klagomål bakom deras service t.ex ingen fysisk vara och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Spelar ingen roll om spelet är bra eller inte- det hör inte till i diskussionen. På grund av piratkoperingen fick del två i serien ett hemskt drm.

Det har ju med saken o göra för jag sade i ursprungsinlägget att BRA spel säljer oavsett förhandsläck/piratkopiering medan du insunierar att det sålde dåligt för att det inte hade ett analt DRM för o stoppa pirater, medan jag påstår att det är pga att det var ett medelmåttigt spel.

Skrivet av astrob0y:

Pc-spelare väljer inte att stödja tillverkare som struntar i DRM (se på world of goo, Demigod, Prince of persia) samtidigt som spel med hårdknäckta DRMs säljer väldigt bra under den kritska månaden.

De är fortfarande DRM. Steam närmare sig sakta 70% av pc-spel försäljningen i vissa delar. Monopol är aldrig bra. Och jag tycker det är lustigt att många som argumenterar för det goda i så kallade piratkopierandet hyllar i samman andetag ett Steam :).

Frågan är ju , skulle spelet sålt bättre för att de hade haft ett cp-drm? jag tror inte det.
Däremot då man går medelvägen med DRM som är mindre inträngande och på samma sätt smidiga (vilket nu STEAM är) så har man angripit problemet på korrekt vis.
Det skall bli himla intressant med Witcher 2 eftersom det är ett såpass högprofil spel som samtidigt inte skall ha DRM.

Visst att monopol är en dum grej men jag ser hellre att STEAM äter en stor kaka och det dyker upp 1-2 lika stora konkurrenter än att det är som nu att man får logga in o registrera-sig & skapa nya konton för varenda jäkla spel man äger.

Skrivet av Firkraag:

Läs en jävla recension eller två innan ni köper spel, kolla lite gameplay filmer, och använd inte eran lathet som en ursäkt till att ladda ner och förstöra för oss som faktiskt köper våra spel. Recensioner är gratis på internet, risken att ni köper något som är totalt värdelöst är ganska minimal ifall ni läser 2-3 innan ni bestämmer er.

Hur många procent av de som laddar hem tror du är det som "förstör" ?
För det är den procenten som de förlorar pågrund av krångliga DRM / pris och att det helt enkelt är enklare att tanka än att köpa. Sen finns det ju en stor del som tankar för att de kan, för att samla , för att de inte har råd , för att prova innan köp osv. dessa är ju inte en förlorad intäkt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W