Tar lacken skada av att avfettning sitter på för länge?

Permalänk

Tar lacken skada av att avfettning sitter på för länge?

Skulle tvätta bilen idag i automat tvätt idag och osmart som jag var så sprejade jag bilens lack med avfettning (kall avfettning, ej miljö) först inne i hallen innan jag skulle ta bort antennen!

Upptäckte att jag inte fick bort antennen kanske rostat eller frusit fast och tiden tickade. Insåg att jag måste snabbt uppsöka en OK gör det själv och hand tvätta bilen (årsmodell 2005).

Så jag backade ur automat tvätten och körde raskt i kall kyla -13 grader till en ok gör det själv hall. Nu hade det väl gått 25 minuter sedan jag sprejade bilen med avfettning.

Tar lacken skada av att avfettning sitter på länge!?
Vad skulle hända med lacken om man helt glömde ta bort avfettningen?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Lacken skadas nog inte. Däremot lär nog lackskydd, t.ex. wax lossna.
Varför avfettar du bilen på vintern? Det är ju rena döden!
Tvätta och waxa bilen ordentligt på hösten, kör hela vintern med kanske nån avspolning bara och sen tvättar du med avfettning och liknande när det är vår igen när vägsaltet och liknande är väck

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Lacken skadas nog inte. Däremot lär nog lackskydd, t.ex. wax lossna.
Varför avfettar du bilen på vintern? Det är ju rena döden!
Tvätta och waxa bilen ordentligt på hösten, kör hela vintern med kanske nån avspolning bara och sen tvättar du med avfettning och liknande när det är vår igen när vägsaltet och liknande är väck

Men sitter inte vägsaltet som fasen då? Är det inte en bra gro grund för rost om man inte tvättar ordentligt på HELA vintern!?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Jag brukar ta och avfetta bilen ett par gånger under vintern och några gånger under framåt vårkanten.

Sen får man bara polera under midjelisterna en extra gång så märks det ingen skillnad. bättre att avfetta och att lacken blir lite blek än att det börjar rosta.

vanligt schampo tvättar även den bort på sikt glansen i lacken.
blöt bilen nerifrån och upp och sen tvätta av den uppifrån och ner till listerna runt om och sen under listerna runt om. på så sätt får du bort all skit utan att dra med dig skiten över hela bilen.

Sen tänk på att även hjulhus och underkofångare och hela underredet även bör spolas av med jämna mellanrum gärna med lite hårdare stråle. sen en varm sommardag så kryp underbilen borsta rent att löst underredsmassa och kleta på ny och låt bilen stå varmt (gärna ej förflyttas på någon dag) så har du ett bra mycket bättre rostskydd.

Se även över just din bilmodell var vanlig rostställen förekommer. se över dessa en extra gång.

EDIT: jag bor i en mindre håla och här saltar de för fult. bilen är helt kritvit på sidorna upp till rutorna .. tvättar den lite extra nu då man har tillgång till tvätthall för billig peng. enda fördelen med saltet är att rutor inte blir lika frösna lika fort fast ett rutskydd eller garage/carport hjälper mot frost, plus att det inte blir repor på rutan om man tvingas skrapa rutorna och framför allt trevligare att sätta sig i en bil man ser ut och säkrare!

Man ser allt för många personer som kör runt med snö på bilarna så det täcker rutorna och lysena och även igenfrusna rutor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja lacken kan ta stryk om avfettning ligger på för länge. Dock beror det på vad det är för typ av avfettning.

På vintern rekomenderas tvätt minst 1 gång i veckan med mild kall avfettning ( inte prickbort eller liknande ), vaxschampo och rikligt med vatten. Även spolning av hjulhus och underrede. Varje höst i vår bör man lackförsegla också för maximalt skydd.
Underredsbehandling vart annat år.

Ge fan i varmgarage på vintern också.. där rostar det satan. Kallgarage är bästa.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.