Apple bokar 60 procent av den globala pekskärmstillverkningen

Permalänk
Skrivet av wham:

Det känns som att man egentligen inte har något behov av en surfplatta, utan att man "tvingar" sig själv till att skapa ett behov efter att man har köpt den. En smartphone och en bärbar dator täcker i princip allt, så en surfplatta känns väldigt onödigt. Man får helt enkelt hitta på användningsområden för surfplattan när man ändå har köpt den.

Det är precis tvärtom=) Det är för en laptop man oftast får hitta på användningsområden om man redan har en stationär dator. Hade en just en UL30VT innan min iPad och det är skönt att slippa krånglet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

läste marknadsföring på högskolan för ganska många år sedan och jag skrev i en tenta att "man kan skapa ett behov". det var tydligen fel då min lärare påpekade att något sådant som att skapa ett behov som inte finns existerar inte.

Det beror ju lite på hur man ser det, om du får någon beroende av en drog så har du ju iaf skapat en efterfrågan. Lite samma sak som reklam som ska få folk att känna sig värdelösa jämfört med den otroligt fina produkten du erbjuder

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Har inte planerat att köpa någon. Förstår inte riktigt vad man ska ha de till.

Håller med.

Jag tycker de dels är dyra och för det priset köper jag hellre en mini bärbar som jag kan göra så mycket mer på och är skönare att ha i knät.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Masspsykosen över Appleprodukter är det nya I-landsproblemet.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Masspsykosen över Appleprodukter är det nya I-landsproblemet.

Vem är psykotisk?
De flesta gör inget väsen av vilken dator/mobiltelefon de använder.
Fakum är att jag inte känner en enda person som gör det, men jag känner i och för sig inte så många tonåringar längre, kan det bero på det?
Det är väl mest ställen som detta där det spelar så stor roll, här är det ju t.o.m. bråk om det är Nvidia eller AMD som är bäst.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tycker man om utländska tidningar i någon större utsträckning är det ju riktigt bra med en iPad. Financial Times, The Economist, Wall Street Journal, Time, The Guardian, New York Times, BBCs app, Al Jazeera, Al Arabiya, China Today mfl. läser jag gratis idag genom min iPhone. Kunde jag göra det på en skärm i storleksordning större på samma vis skulle jag vara riktigt glad.

Att läsa tidningen på en dator är inte samma sak. Vill jag läsa vill jag inte ha något tangentbord, sitta och krångla med nån dålig pekplatta, läsa på tidningarnas hemsidor är inte riktigt samma sak. Jag gillar verkligen formatet.

Skulle aldrig ha med den på bussen, hemskt töntigt

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

:-)

Nästan lite kul att läsa. Så mycket känslor som florerar kring ett sådant "pryligt" ämne.
Antingen köper man en eller inte, har själv aldrig ägt en Apple-produkt och vet ej om jag någonsin kommer att göra det. Men det är ju så kul med prylar och teknik..eller hur gott folk? Säkert kommer jag att köpa en om jag känner mig själv rätt, vilken tillverkare det blir återstår att se. Man har ju sett en del Apple grejer genom åren och man kan ju inte skylla dom för att göra groteska skapelser direkt.....vänta här nu. Har jag precis övertalat mig själv? Kan man beställa en iPad2 redan?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Brodholm:

Har inte planerat att köpa någon. Förstår inte riktigt vad man ska ha de till.

Samma här.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

J**la gnälltråd. Nya behov skapas hela tiden, vad är problemet?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Inte för att jag har en surfplatta, men; "original" tar en djävla plats.
Har man 60 böcker facklitteratur på 500-1500 sidor och ytterligare ett trettiotal böcker som är skönlitterära, biografier etc känns det smidigare men en surfplatta istället för två stycken billys bokhyllor.

Det kallas charm också känt som onödigt och jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Visst är det bra att man själv ställer sig frågan. Men vi får inte sida upp och sida ner med kommentarer i stil med "Jag förstår inte vad man ska med ett snabbare grafikkort till? Jag har ett 4670 och med det kan spela alla spel på marknaden, om än inte i högsta upplösningen" ;D

Om du tänker efter så är musen väldigt ointuitiv. Det finns ju skrönor om folk som när de blivit ombedda att flytta på muspekaren har flyttat upp musen och dragit den över skärmen, sen om det är sant är en annan sak, men helt logisk är den inte, det finns bättre sätt att styra saker på. Samma med tangentbordet, tänk swype, det går ju ofantligt fort att skriva med det. Sen var det något företag som var oerhört hemlighetsfulla om ett nytt sätt att mata in text på iPaden som såg ut att bestå av endast 4 knappar och tog upp oerhört lite plats på skärmen. Fort som attan gick det och det blev sällan fel. Men som du säger så dröjer det innan en surfplatta verkligen kan ta en laptops plats på riktigt, men jag finner att min iPad fyller de flesta funktioner min bärbara har, nästan fler eftersom jag bär med mig min iPad nästan överallt. Angående batteritiden såå... 10 timmars filmtittande (lägsta ljusstyrkan) på iPad är ju mer än vad du får ur en netbook typ och det lär inte bli sämre med tiden. Det finns ju ytterst få "riktiga" laptops med 10 timmars batteritid.

Man kan knappast argumentera att det är skönare att läsa på en surfplatta på grund av bakgrundsbelysningen och lägre DPI. Men att jag 78 böcker och en massa Wired-magasin i min iPad... Kan du tänka dig någon som släpar med sig runt 90 fysiska böcker och tidningar någonstans? Det är ju framförallt däri fördelen ligger. Sen går det ju att läsa när det är mörkt också.

Hmm, jag hade ärligt talat glömt bort Swype. Det är ju en väldigt fiffig uppfinning, otroligt att ingen kom på ett liknande koncept tidigare. Jag håller dock fast vid att tangentbordet är överlägsen för skrivande. Kanske inte vid SMS eller Twittrande, eller för vanlig surfning. Men om man skriver en uppsats, ett långt email eller liknande, så tror jag att det är bättre för lederna och musklerna (och hjärnan!) att få någon sorts respons tillbaka, som tangenter ger. Och jag kan vara helt ute och cykla nu, men jag tror att tangenter som är positionerade på olika nivåer, vertikalt, är bättre än ett "horisontellt" användargränssnitt (som skärmar, eller platta tangentbord). Men visst, att tangenter ofta är som trappsteg är ju en gammal klenod från tiden vi använde skrivmaskiner så jag kan ha fel...

Jag håller naturligtvis med dig att läsplattor är väldigt användarvänliga på det viset, i och med att man inte behöver köpa ett helt bibliotek för att förvara alla sina böcker. Men ärligt talat, vem behöver ta med sig hundratals böcker när man pendlar till jobbet, eller åker på semester på Kreta? Det är ju bra om man har alternativ att välja mellan, men man måste dra linjen någonstans. ^^

Nåja. Jag börjar känna mig lite teknikfientlig nu, så jag slutar här. Du har antagligen rätt om det mesta, framtiden får utvisa. Men som TVn inte ersatte bion, så tror jag inte surf-/läsplattan kommer att ersätta laptopen. Världen är ju trots allt inte en "zero sum"-värld...

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig

Ursäkta mig men nu var jag faktiskt före dej, du får lova att ställa dej i kön igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenz1992:

Jag skulle använda den som universalfjärrkontroll, slösurfa i soffan, digitalt spelbräde, extern skärm till HTPC med mera

Eftersom du bad mig läsa det här inlägget ska jag svara på det också

Universalfjärrkontroll = mobilen är mindre, har den alltid med sig, jobbet kan båda 2 göra lika bra.
Slösurfa i soffan: detta gör laptopen bättre pga. tangentbordet.
Digitalt spelbräde: på den punkten blir en ipad ganska oslagbar faktiskt.
Extern skärm till HTPC: Finns ingen praktisk tillämpning där detta ens skulle vara användbart vad jag kan komma på.

Slutsats: Ett extremt dyrt digitalt spelbräde då

Men ok, det fanns ju iaf en punkt den var bättre på än smartphone/laptop

Permalänk
Hedersmedlem

Märks att folk är ganska trångsynta i tråden.

Vad ska jag med en pekplatta till?
Samma fråga kan ställas om de flesta sakerna här i livet.
Varför ska man gå på bio? Åka på semester? Ha en hobby? Varför har en del byggt en swimmingpool i trädgården? Vad ska man med det till?

Vi har förstått att många inte förstår hur andra upplever saker och ting här i livet och att vi ofta har olika behov. Det är väl egentligen inget fel på frågan, men den dyker upp liiiite för frekvent. Så fort något om iPaden kommer upp så blir det samma sak.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Märks att folk är ganska trångsynta i tråden.

Vad ska jag med en pekplatta till?
Samma fråga kan ställas om de flesta sakerna här i livet.
Varför ska man gå på bio? Åka på semester? Ha en hobby? Varför har en del byggt en swimmingpool i trädgården? Vad ska man med det till?

Vi har förstått att många inte förstår hur andra upplever saker och ting här i livet och att vi ofta har olika behov. Det är väl egentligen inget fel på frågan, men den dyker upp liiiite för frekvent. Så fort något om iPaden kommer upp så blir det samma sak.

Håller fullständigt med ovan.
Har flera exempel på hur det är hopplöst att diskutera på detta forum – vissa är helt låsta i sitt huvud med noll perspektiv och lägger man upp något och försöker förklara att många människor tycker kanske det här och det här spelar roll så säger man bara: ”nä, såhär gör jag och det funkar mycket bättre”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Yarre_k:

Apple gör i stort sett vad "Jens of Sweden" gjorde i tidig 2000-tal.
De väljer komponenter och får det att fungera på ett bra sätt med deras mjukvara, sedan får en fabrik montera ihop komponenterna & sätta på logotyp.

Gör Apple annorlunda jämfört med andra företag så som exempelvis HP, Acer, Dell och Sony menar du?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av SueCia:

Eftersom du bad mig läsa det här inlägget ska jag svara på det också

Universalfjärrkontroll = mobilen är mindre, har den alltid med sig, jobbet kan båda 2 göra lika bra.
Slösurfa i soffan: detta gör laptopen bättre pga. tangentbordet.
Digitalt spelbräde: på den punkten blir en ipad ganska oslagbar faktiskt.
Extern skärm till HTPC: Finns ingen praktisk tillämpning där detta ens skulle vara användbart vad jag kan komma på.

Slutsats: Ett extremt dyrt digitalt spelbräde då

Men ok, det fanns ju iaf en punkt den var bättre på än smartphone/laptop

Från min synvinkel ser det ut som att du behöver 3-4 enheter för att ersätta en iPad.

Själv skulle jag påstå att surfa runt på en iPad är en väldig upplevelse, allt du har är plattan, dvs. en skärm.
På skärmen kan du göra vad som helst utan att ha möss, tangentbord, dator.

Det är alltså du, iPad och webben, i en slags harmoni.

Om man inte vill inse syftet med en platta, så föreslår ajg att man iallafall testar en med lite öppet sinne och se om man faktiskt inte kan få ut lite nöje själv också.

Har svårt att se den som, när dessa "dator är alltid bättre"-barriärer släpps, fortfarande ogillar enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Eftersom du bad mig läsa det här inlägget ska jag svara på det också

Universalfjärrkontroll = mobilen är mindre, har den alltid med sig, jobbet kan båda 2 göra lika bra.
Slösurfa i soffan: detta gör laptopen bättre pga. tangentbordet.
Digitalt spelbräde: på den punkten blir en ipad ganska oslagbar faktiskt.
Extern skärm till HTPC: Finns ingen praktisk tillämpning där detta ens skulle vara användbart vad jag kan komma på.

Slutsats: Ett extremt dyrt digitalt spelbräde då

Men ok, det fanns ju iaf en punkt den var bättre på än smartphone/laptop

Jo men jag menar en programmeringsbar med en massa macron för just min anläggning. Då är den större skärmytan på en surfplatta betydligt bättre än telefonen.
På vilket sätt skulle tangentbordet vara en fördel vid slösurf? När jag gör det så ligger jag på rygg i soffan och då är det enligt mig mycket bekvämare att svepa omkring med fingrarna på en stor pekskärm än att krångla med en laptop med pekplatta och tangentbord.
Om du har en projektor och inte vill ha den igång för att lyssna på musik via spotify till exempel så skulle det vara väldigt smidigt med remote desktop eller liknande.
Dyrt spelbräde beror väl på hur man ser det.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig köpa en surfplatta+ när den finns med följande spec

ca 7" , vad som max bör rymmas i inre bröst fickan och minimum för att allt inte ska bli för smååt
Minst 1024pixlar i bred, surfa på mindre är oacceptabelt
VIKTIGT fungera med vanligt Windows ,så man kan använda vanliga program
En enkel 2x cpu typ Atom/via och 2gb ram tab/fönster missbrukare som man är
Under 4000kr gärna runt 3000kr

- Jo jag räknar med att det kan ta LÅNG tid innan alla dessa krav uppfylls

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Märks att folk är ganska trångsynta i tråden.

Vad ska jag med en pekplatta till?
Samma fråga kan ställas om de flesta sakerna här i livet.
Varför ska man gå på bio? Åka på semester? Ha en hobby? Varför har en del byggt en swimmingpool i trädgården? Vad ska man med det till?

Vi har förstått att många inte förstår hur andra upplever saker och ting här i livet och att vi ofta har olika behov. Det är väl egentligen inget fel på frågan, men den dyker upp liiiite för frekvent. Så fort något om iPaden kommer upp så blir det samma sak.

Det handlar mer om att swimmingpools, sermestrar och hobbies fyller en tydlig funktion. Man motiverar inte köpet av en swimmingpool med att den minsan ska användas som träningsredskap. Även om man säkert kan göra ett par längor i din 3x5m-pool så är det knappast något man gör om man är serlös med sin träning. En hobby är ren underhållning. Det är något man sysslar med för at man har ett intresse man vill utöva.

Köper man en surfplatta för att man gillar teknik: fine, men kom inte och försök påstå att det är ett praktiskt köp. Det går knappt att påstå att en surfplatta skulle på något sätt vara en överlägsen wunder-maskin som kan göra allt man vill att den ska göra.

Tror det är det som flera reagerar på mer än något annat. Folk som försöker motivera sitt intresse med trasiga argument.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Det handlar mer om att swimmingpools, sermestrar och hobbies fyller en tydlig funktion. Man motiverar inte köpet av en swimmingpool med att den minsan ska användas som träningsredskap. Även om man säkert kan göra ett par längor i din 3x5m-pool så är det knappast något man gör om man är serlös med sin träning. En hobby är ren underhållning. Det är något man sysslar med för at man har ett intresse man vill utöva.

Köper man en surfplatta för att man gillar teknik: fine, men kom inte och försök påstå att det är ett praktiskt köp. Det går knappt att påstå att en surfplatta skulle på något sätt vara en överlägsen wunder-maskin som kan göra allt man vill att den ska göra.

Tror det är det som flera reagerar på mer än något annat. Folk som försöker motivera sitt intresse med trasiga argument.

Ja men det blir ju så JÄVLA uttjatat.

Dessutom kan man se världen från olika håll som jag försökte förmedla i förra inlägget. Det finns inte alltid bara en sanning. Sedan är det ingen som påstår att man kan kan lösa nya världskriser nu bara för att Ipaden är uppfunnen. Men den fyller ju en funktion för vissa som alla andra inte kan förstå för de har skygglappar på sig.
Själv är jag inte intresserad av att skaffa en, men det innebär inte att jag sätter mig med foliehatt och skygglappar på och skriker att den är kass som många gör här. Det blir ju så trist i längden att höra dessa pubertala stön.

EDIT: Nu tänkte jag censurera mig själv här. Blir en edit istället. Jag eeee... Tycker ju som jag tycker men var väl lite väl kraftig i uttrycken ovan.
Och finns det nu så mycket frågor om vad man ska ha plattan till så är ju forum såklart en bra plats att ventilera dessa frågor på, även om samma fråga dyker upp vid flera tillfällen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av ckghagen:

VIKTIGT fungera med vanligt Windows ,så man kan använda vanliga program.

Det kravet tror jag aldrig kommer bli uppfyllt. Eller, jo, du kommer kanske kunna installera Windows på plattan om du vill, men det är knappast något som man kommer satsa på, det har man väl redan insett?

Man (de flesta) vill inte ha något meckigt,/bulkigt Windows som inte är anpassat till multi-touch. Det är det som är grejen med iPad och en stor anledning till att den sålt så bra. Den kör ett avskalat system som är enkelt att använda.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det kravet tror jag aldrig kommer bli uppfyllt. Eller, jo, du kommer kanske kunna installera Windows på plattan om du vill, men det är knappast något som man kommer satsa på, det har man väl redan insett?

Man (de flesta) vill inte ha något meckigt,/bulkigt Windows som inte är anpassat till multi-touch. Det är det som är grejen med iPad och en stor anledning till att den sålt så bra. Den kör ett avskalat system som är enkelt att använda.

Windows i en platta föredrar jag också, därav finns det endast en platta som jag faktiskt hittat som fyller en riktigt funktion för en illustratör som jag, dvs. denna:
http://promos.asus.com/US/ASUS_EeeSlate/index.htm

12" platta, i5 processor, 4gb i minne, Wacom touch, Windows 7, DLNA, 1280x800 i upplösning. Glömde jag säga att den kan använda flash utan problem? Är ju trots allt Windows 7 i den..
Priset lär vara saftigt men den fyller ett behov för mig, ett stort arbetsbehov. Vilket inte någon annan platta gör...

Känns som att det finns ingen orsak och köpa en Cintiq längre.
http://www.youtube.com/watch?v=HAZg9bEPm1E

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Det är som sagt en stor "smartphone" eller en "dum" dator....
Så ser jag det med pekplattorna.

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Windows i en platta föredrar jag också, därav finns det endast en platta som jag faktiskt hittat som fyller en riktigt funktion för en illustratör som jag, dvs. denna:
http://promos.asus.com/US/ASUS_EeeSlate/index.htm

12" platta, i5 processor, 4gb i minne, Wacom touch, Windows 7, DLNA, 1280x800 i upplösning. Glömde jag säga att den kan använda flash utan problem? Är ju trots allt Windows 7 i den..
Priset lär vara saftigt men den fyller ett behov för mig, ett stort arbetsbehov. Vilket inte någon annan platta gör...

Känns som att det finns ingen orsak och köpa en Cintiq längre.
http://www.youtube.com/watch?v=HAZg9bEPm1E

Jo, fel av mig där. Jag vet att det finns plattor med fullstort Windows, men tror inte det kommer bli någon större framgång så länge det inte är bättre anpassat för multi-touch, mindre bulkig hårdvara, bättre batteritid osv.

För övrigt så är Flash rätt sällan ett problem på en iOS-enhet. Videos som är länkade till YouTube funkar fint att spela. Men visst, det finns lägen där det är en nackdel att det inte finnns.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av RobinCC:

Det är som sagt en stor "smartphone" eller en "dum" dator....
Så ser jag det med pekplattorna.

Eller en smart pekplatta?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jo, fel av mig där. Jag vet att det finns plattor med fullstort Windows, men tror inte det kommer bli någon större framgång så länge det inte är bättre anpassat för multi-touch, mindre bulkig hårdvara, bättre batteritid osv.

För övrigt så är Flash rätt sällan ett problem på en iOS-enhet. Videos som är länkade till YouTube funkar fint att spela. Men visst, det finns lägen där det är en nackdel att det inte finnns.

Windows 7 kommer inte slå igenom på plattor men har sina fördelar som på denna Asus, visst, det lär inte flyta på lika fint som med t.ex. iOS men fyller upp ett arbetsbehov hos t.ex. just illustratörer och designers då Photoshop, Illustrator, Flash, Painter osv. borde funka utan problem på en platta som denna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

ubuntu

Jag skulle köpa en tablet/slate sekunden jag kunde få den med Ubuntu.
En surfplata är i princip en mindre laptop, med sämre processor och minne. Vilken gör ubuntu så perfekt.
En mogen "app-store" med tusentals program.

Kräver knappt någon processor kraft eller ram.
Är ett fullt desktop GUI, inte som det försjunkna IOS 4.

Om inte en stor OEM släpper en Ubuntu tablet snart så förlorar jag min tro på männskligheten.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB