Permalänk
Medlem

Hur mycket ram?

Hej, denna fråga är kanske lite overkill för en egen tråd men... Det var länge sen jag byggde min nuvarande dator och jag har halkat efter lite när det gäller att ha koll på vad som är bra i dagsläget.

Nu är det så att jag planerar ett nytt bygge! Det ska vara socket 1155 med i2500K processor, och min fråga är... Hur mycket ram är optimalt? 6, 8, 12? Motivera gärna.

Edit: Glömde även säga att det ska vara en Speldator!

Permalänk
Medlem

4gb räcker gott och väl men det är så billigt med ram just nu så hade satsat på 8gb så har man för framtiden.
1155 kör på dualchannel så du ska kör med jämnt antal minne ex 4, 8, 16 m.m

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

4 eller 8 GB brukar bli bra!
Men vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Med de minnespriser vi har idag finns det ingen anledning att inte köra 8 GB (2x4 GB) om du inte har väldigt tight budget.

Permalänk
Medlem

Okej, nä men grejen var att jag har hört om nåt som heter triple-channel och dual-channel, och att dessa två kanske fungerar bättre till en viss socket på moderkortet eller nåt sånt. Och då måste man "av vad jag hört" ha, 4-8gb eller 6-12gb ram. Och eftersom jag för nuvarande kör 4 så vill jag gärna ha minst 6. Och jag undrar om det kanske blir sämre prestanda om man överskrider en viss mängd ram!

Skrev en edit nu att det ska vara en Speldator btw

Permalänk
Medlem

duachannel= 2 likadana minnen ska du sätta i mer minne så måste du dubbla ex 2x2gb=4 eller 4x2gb=8

triplechannel= 3 likadana minnen ex 3x2gb= 6 eller 6x2gb = 12

1155 som du tänkte köpa kör på dualchannel inte triplechannel.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

6GB skulle jag säga är minimum. Desto mer ram du har, desto mer kan windows använda sig av. Samt att du slipper sitta på 60-90% använt ram vid spelande.

Sitter själv på 12GB, lite overkill kan man säga men funkar bra, Windows 7 (64bit) använder ~2gb, sitter du med 4gb använder windows kanske 1, vid två 600mb.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaped:

Okej, nä men grejen var att jag har hört om nåt som heter triple-channel och dual-channel, och att dessa två kanske fungerar bättre till en viss socket på moderkortet eller nåt sånt. Och då måste man "av vad jag hört" ha, 4-8gb eller 6-12gb ram. Och eftersom jag för nuvarande kör 4 så vill jag gärna ha minst 6. Och jag undrar om det kanske blir sämre prestanda om man överskrider en viss mängd ram!

Skrev en edit nu att det ska vara en Speldator btw

Triple-channel körs på socket 1366 moderkorten.

Fel i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

6GB skulle jag säga är minimum. Desto mer ram du har, desto mer kan windows använda sig av. Samt att du slipper sitta på 60-90% använt ram vid spelande.

Ah jo, där har du en poäng hehe... Jag är själv väldigt kräsen och gärna ha det bästa! Men om man kör socket 1155 med 2600k... 12gb är då bättre än 6gb, men vad händer om man kör 8gb istället då? Eller handlar det bara om att det blir konstigt antal ramstickor?

Skrivet av seville57:

Triple-channel körs på socket 1366 moderkorten.

Och tack. Men jag föredrar 2600k processorn av alla recensioner jag läst jag jag står fast vid den. Har triple-chan nån avsevärd bättre prestanda än dual i spel?

Skrivet av Joelgbg:

duachannel= 2 likadana minnen ska du sätta i mer minne så måste du dubbla ex 2x2gb=4 eller 4x2gb=8

triplechannel= 3 likadana minnen ex 3x2gb= 6 eller 6x2gb = 12

1155 som du tänkte köpa kör på dualchannel inte triplechannel.

Kanon! Tack för hjälpen Men om man ska ha 6gb dårå? finns det 2 st 3gb stickor? Aldrig sett hehe... eller kanske?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaped:

Kanon! Tack för hjälpen Men om man ska ha 6gb dårå? finns det 2 st 3gb stickor? Aldrig sett hehe... eller kanske?

Ja, här är en del

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397236
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=408719
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393858
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437581
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=438707
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397240

Permalänk
Medlem

Ja köpte ett minnespaket med 3 minnesstickor(3x2gb) till mitt socket 1366 moderkort.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

På 1155 är det som sagt dual channel. Så du ska ha 2 eller 4 stickor för optimal prestanda. Jag skulle rekommendera 2x4GB.

Permalänk
Medlem

Härligt gott folk! Då har jag freshat till mina kunskaper lite!
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Skulle också satsa på 2x4GB och Windows 7 64-bit även om det kostar lite mer. Det kan finnas vissa begränsningar när man använder alla modulerna (dvs 4x2GB), nu är jag inte helt insatt i Sandy Bridge, men på tidigare generation kan t.ex. gälla att man inte kan köra minnena i XMP-läge (dvs högre hastighet).

Tänker du köra med HDD så rekommenderar jag att använda Superfetch (på som standard), vilket cachar program och data till minnet. Det gör att i princip allt minne kan användas på Windows 7, eftersom det automatiskt används som cache när det är ledigt. Kör man en SSD kan en RAMdisk vara smidig att köra för att flytta t.ex. Temporära filer och Internetcache till (minskar skrivning på SSD). RAMdisk kan också vara smidigt för vissa typer av databehandling som rippning, men man ska förstås inte använda den för viktig data.

Enda som talar emot det är att det är en speldator, och idag finns det ytterst få spel som utnyttjar massiva mängder minne (dvs de är 64-bit). Men det kommer att komma mer och mer nu när Windows 7 64-bit är så väldigt stark bland gamers (kolla Steamstatistiken). Framtida MMO lär vara 64-bit och kunna utnyttja stora mängder minne, och även andra spel lär börja utnyttja det.

Permalänk
Medlem

Alla de där är dock 3x1 GB, inte en enkel 3 GB-sticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaped:

Härligt gott folk! Då har jag freshat till mina kunskaper lite!
Tack för hjälpen

tips är att läsa recensionerna som släpps i samband med nya produktsläpp , och sen kanske även läsa kommentarerna på dessa recensioner , brukar diskuteras friskt om vad som är optimalt .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tack återigen allihopa och bra info där Buio!

Skrivet av Devildoll:

tips är att läsa recensionerna som släpps i samband med nya produktsläpp , och sen kanske även läsa kommentarerna på dessa recensioner , brukar diskuteras friskt om vad som är optimalt .

Ah jag har suttit och kollat på några recensioner som jag lyckats hitta. Har varit till stor hjälp faktiskt, tack!