Permalänk

har jag klantat till det ?

beställde:
http://www.inet.se/artikel/5309936/intel-core-2-duo-e7500-2-9...

till detta moderkortet:
http://www.inet.se/artikel/1901863/asrock-g31m-vs2

So far so good,, det passar, har dubbelkollat..

MEN det verkar som om cpu:n är 64 bits ?
är det bra ? jag hänger inte med längre, alla datorer jag haft har varot 32 bitars hitills..

Ska bygga denna datorn till mina föräldrar, missar jag inte en massa program som kan installeras om cpu:n nu är 64 bitars ? tänkte installera win 7 32 bitars..

De skumma är att jag googlat o läst att en del kör med 32 bitars win 7 med denna cpu ?? kan de stämma....

Jag kan häva köpet, men vad ska jag ha för cpu till ovanstående moderkort om jag vill köra 32 bitars win 7 i så fall ?

Hjälp....

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Inga problem att köra ett 32bit OS på en processor som klarar av att exekvera 64bit-kod.

Däremot tycker jag att det är bäst att köra en 64bit-version av t.ex. windows 7 på vilken dator som helst. En 64bitars version av windows klarar av att köra all 32bitar-kod.

Microsoft har sett till att äldre program (till en viss gräns såklart) funkar bra med de nyare 64bitars operativsystemen. Så installera du 32bit windows om du vill, blir inga probelm

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vill såklart köra 64 bitars windows 7 om du har möjlighet.
Man KAN såklart köra 32 bitars windows 7, men då kan du bara använda 3 Gb RAM.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

ok, så om jag fattar dig rätt, jag kan installera win 7 64 bitars eller 32 bitars..... och även om jag väljer 64 bits så kan jag köra alla "vanliga" program såsom VLC, power dvd, winzip , officepaketet, osv osv... ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Du vill såklart köra 64 bitars windows 7 om du har möjlighet.
Man KAN såklart köra 32 bitars windows 7, men då kan du bara använda 3 Gb RAM.

Nej, så är det inte

Sanningen är att 32-bitars windows alltid adresserar 4GB-minne!
Även om din dator har 1GB minne i Fysiskt RAM!

En vanlig missuppfattning är att en dator endast har lika mycket minne som datorn har i form av fysiskt RAM-minne!

Till att börja med.. Windows använder inte fysiskt minne!

Windows använder VIRTUELLT minne.

Det fysiska minnet (RAM-minnena i datorn) är endast en del av windows virtuella minne!
Använder du 32-bitars Windows så använder windows 32-bitars minnesadressering, vilket ger 4GB adresserbart minne!
Windows delar normalt in detta minne i 2 delar. 1 del för applikationer & 1 del för Systemet. Dessa tilldelas normalt hälften var. (Denna tilldelning kan ändras lite, men det är en annan fråga!)
Lyckligtvis är det få processer som drar 4GB minne så det är egentligen relativt få minnesadresser som måste föras över till RAM-minnet. och hur mycket av var och en av dessa som hamnar i det fysiska RAM-minnet avgörs av behovet för stunden.
Så när du har 4GB-RAM-minne och ser minnesmänden i t.ex. "kontrollpanelen/System" så visas applikationsdelen av minnet!
Windows visar i detta fall inte System-delen.
Systemdelen utgörs av processer som utgör windowskärnan! Inte enbart hårdvara som vissa tror!)

Så även om din dator har 1GB RAM-minne så arbetar windows alltid med 4GB adresserbart minne!

Har du lite fysiskt RAM-minne tvingas Windows att låta andra fysiska reserver att agera RAM-minnesersättning, Som t.ex. växlingsfilen som ligger på Hårddisken.

Har du mycket RAM-minne t.ex. 4GB så använder Windows det RAM-minnet maximalt, och minskar då på användandet av t.ex. växlingsfilen!
Windows virtuella minneshanterare utnyttjar alltid det fysiska RAM-minnet i 1:a hand, då det ger mest prestanda.
Windows virtuella minneshanterare hanterar och adresserar ALLTID 4GB-minne, oavsätt RAM-minnesmängden!

Windows adresserar alltid 4GB minne, vare sig datorns RAM-minne uppgår till: 512Mb, 1GB, 3GB eller 4GB.

Mer RAM-Minne ger snabbare åtkomst till resp. minnesarea och ger därmed prestandafördel!
Lite RAM-Minne ger en längre tid att komma åt resp. minnesarea och är en nackdel prestandamässigt!

Vare sig datorns RAM-minne uppgår till: 512Mb, 1GB, 3GB eller 4GB så använder Windows alla minnesareor i hela RAM-minnet.

Av det skälet är det direkt fel att hävda att 32-bitars Windows "inte klarar mer än 3GB RAM-minne"
De som far fram med sådana påståenden har helt enkelt aldrig fått lära sig Windows från grunden.
Därför blandar de ihop fysiskt RAM-minne med Windows virtuella minne!

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk

ok, tack, men om jag kör med win7 64 bits,,,, kan jag tex installera VLC player direkt utan strul ?

Ser nu när jag laddar ner VLC att det står win_32 bits ?

Jag är bara intresserad av att "vanliga" program funkar på win 7 64 bits ..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

ok, tack, men om jag kör med win7 64 bits,,,, kan jag tex installera VLC player direkt utan strul ?

Ser nu när jag laddar ner VLC att det står win_32 bits ?

Jag är bara intresserad av att "vanliga" program funkar på win 7 64 bits ..

Ja det fungerar. Har det själv, fungerar kanon.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

ok, tack

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Nej, så är det inte

Sanningen är att 32-bitars windows alltid adresserar 4GB-minne!
Även om din dator har 1GB minne i Fysiskt RAM!

En vanlig missuppfattning är att en dator endast har lika mycket minne som datorn har i form av fysiskt RAM-minne!

Till att börja med.. Windows använder inte fysiskt minne!

Windows använder VIRTUELLT minne.

Det fysiska minnet (RAM-minnena i datorn) är endast en del av windows virtuella minne!
Använder du 32-bitars Windows så använder windows 32-bitars minnesadressering, vilket ger 4GB adresserbart minne!
Windows delar normalt in detta minne i 2 delar. 1 del för applikationer & 1 del för Systemet. Dessa tilldelas normalt hälften var. (Denna tilldelning kan ändras lite, men det är en annan fråga!)
Lyckligtvis är det få processer som drar 4GB minne så det är egentligen relativt få minnesadresser som måste föras över till RAM-minnet. och hur mycket av var och en av dessa som hamnar i det fysiska RAM-minnet avgörs av behovet för stunden.
Så när du har 4GB-RAM-minne och ser minnesmänden i t.ex. "kontrollpanelen/System" så visas applikationsdelen av minnet!
Windows visar i detta fall inte System-delen.
Systemdelen utgörs av processer som utgör windowskärnan! Inte enbart hårdvara som vissa tror!)

Så även om din dator har 1GB RAM-minne så arbetar windows alltid med 4GB adresserbart minne!

Har du lite fysiskt RAM-minne tvingas Windows att låta andra fysiska reserver att agera RAM-minnesersättning, Som t.ex. växlingsfilen som ligger på Hårddisken.

Har du mycket RAM-minne t.ex. 4GB så använder Windows det RAM-minnet maximalt, och minskar då på användandet av t.ex. växlingsfilen!
Windows virtuella minneshanterare utnyttjar alltid det fysiska RAM-minnet i 1:a hand, då det ger mest prestanda.
Windows virtuella minneshanterare hanterar och adresserar ALLTID 4GB-minne, oavsätt RAM-minnesmängden!

Windows adresserar alltid 4GB minne, vare sig datorns RAM-minne uppgår till: 512Mb, 1GB, 3GB eller 4GB.

Mer RAM-Minne ger snabbare åtkomst till resp. minnesarea och ger därmed prestandafördel!
Lite RAM-Minne ger en längre tid att komma åt resp. minnesarea och är en nackdel prestandamässigt!

Vare sig datorns RAM-minne uppgår till: 512Mb, 1GB, 3GB eller 4GB så använder Windows alla minnesareor i hela RAM-minnet.

Av det skälet är det direkt fel att hävda att 32-bitars Windows "inte klarar mer än 3GB RAM-minne"
De som far fram med sådana påståenden har helt enkelt aldrig fått lära sig Windows från grunden.
Därför blandar de ihop fysiskt RAM-minne med Windows virtuella minne!

Nice förklaring, tack!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Nej, så är det inte
Sanningen är att 32-bitars windows alltid adresserar 4GB-minne!

Om man stänger av växlingsfilen helt då?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det funkar sen kan man ju diskutera om den processorn är prisvärd eller inte i dags läget.

Permalänk
Medlem

installerar du ett 32 bitars program på ett 64-bit OS så (i Windows) lägger sig programmet i Program Files (x86) vilket kan göra det lättare att hitta/sortera. (nästan) alla dagens processorer är 64-bits, eftersom det blir mer och mer populärt, vilket jag skulle anta är för att det finns fördelar med 64 över 32, t ex minne som i det diskuterade exemplet ovan. Huruvida 64-bitars system kommer ha en fördel över 32-bitars kan endast du avgöra. Nackdelen med ett 32-bitarssystem skulle vara att Windows inte kommer kunna utnyttja mer än 4gb fysiskt minne. Något som gör att du inte har någon användning av en uppgradering till t ex 8gb minne.

Skulle inte satsat på socket 775 dock.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Vare sig datorns RAM-minne uppgår till: 512Mb, 1GB, 3GB eller 4GB så använder Windows alla minnesareor i hela RAM-minnet.

32-bitars Windows (utan PAE aktiverat) kan inte alls adressera alla minnesareor i 4GB RAM.

En del av adressrymden är alltid upptagen av annan hårdvara p.g.a. MMIO. Grafikkortet är den klassiska boven här och i praktiken kan 32-bitars Windows (eller vilket annat operativsystem som helst) bara adressera c:a 3GB RAM.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."