Permalänk

Hemmagjord läsk kyl

Hejsan har länge velat ha en lite läsk kyl som jag kan ha på mitt rum och häromdagen fick jag en ide att jag kan ju dela ett gammalt flak och sedan sätta några fläktar som kyler min läsk. Visst det funkade men det kylde inte så värst mycket. Men så idag så tänkte jag att jag gör ett lite seriösare bygge och då menar jag bara lite seriösare. Som tur var så hittade jag ett till flak och började då fundera hmm om jag sätter fyra pantburkar under också tre fläktar under också driver vi det på ett gammalt nätagg det borde ju funka. Så sen började jag bygga (Har tyvärr inga bilder från själva bygget) och ca 1 timmer efter att jag börjat stod den klar.

Vet inte om jag lagt det rätt men det är ju en modifikation på ett flak så därför passade det bäst.

Det jag använde mig av var

1 flak
3 fläktar
1 gammalt nätagg
lite smällt lim
och en strömbrytare.

Här är resultatet!

Hemmagjord läsk kyl

Visa signatur

Processor: Intel I7 870 2.93 Ghz | Moderkort: Asus P7P55D EVO | Minne: 8Gb Corsair XMS 3 | Grafikkort: Gigabyte Geforce 460GTX 1 GB OC SLI | Nätaggregat: Antec High Current Gamer 620W | Chassi: Fractal Design R3 | Skärmar: Benq M2700HD och Packard Bell Viseo 220DX | Mobil: Huawei Honor | Tablett: Maxtab | Laptop: ASUS ROG G75VW |

Permalänk
Medlem

Vilken mtn dew är det som agerar ben till flaket? Rip jolt btw

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Vad ska den ge för effekt förutom att flytta luft? rumstempererad luft blir ju inte kallare för att den rör på sig så ser ingen vinning i detta. Dock är det väll kul att bygga

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Vad ska den ge för effekt förutom att flytta luft? rumstempererad luft blir ju inte kallare för att den rör på sig så ser ingen vinning i detta. Dock är det väll kul att bygga

Tänkte precis likadant

Permalänk
Medlem

haha xD fysik-grundskola? ^^

Permalänk
Medlem

Fail, en kyl ska kyla.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

haha xD fysik-grundskola? ^^

Skrivet av rhalla:

Fail, en kyl ska kyla.

Enligt fysik på gymnasiet så bör den kyla. dock marginellt

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av sebbe605:

Enligt fysik på gymnasiet så bör den kyla. dock marginellt

Nej, snarare göra drickan varmare.

Står drickan samt luften näst intill stilla så gissar jag på att luften precis utanför flaskan snarare blir mot den temperatur flaskan håller, inte luften. Flyttar du bort den luften som temperaturskillnaden sker vid så får du ju ett varmare lager (förutsatt att drickan är kallare än luften) luft intill flaskan än vad du hade innan, och därav tappar den kylan snabbare än innan.

Det såg skabbigt ut också, men kreativitet är alltid bra!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Fult och påverkar temperaturen i stort sett ingenting.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de blir vidare kalla

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Enligt fysik på gymnasiet så bör den kyla. dock marginellt

Nja tvärtom snarare, fläkten ökar lufttrycket och blir därför blir luften något varmare. Friktionen som bildas när luften rör sig skulle ytterligare bidra. (Motorerna i fläktarna blir även varma när de används och värmer luften lite)

Men tror inte man märker någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst du vinner ingenting mer än en kartong på bordet och en något högre ljudnivå i ditt rum.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Detta var nog det mest meningslösa jag sett , men kul att du hitta ett tidsfördriv

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Hahahahaha! Detta är natthumor! Cheers!

Permalänk
Medlem

Suck.
Whatever makes you happy.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

Men hur förklarar ni då att det faktiskt kyler ner min läsk?

Visa signatur

Processor: Intel I7 870 2.93 Ghz | Moderkort: Asus P7P55D EVO | Minne: 8Gb Corsair XMS 3 | Grafikkort: Gigabyte Geforce 460GTX 1 GB OC SLI | Nätaggregat: Antec High Current Gamer 620W | Chassi: Fractal Design R3 | Skärmar: Benq M2700HD och Packard Bell Viseo 220DX | Mobil: Huawei Honor | Tablett: Maxtab | Laptop: ASUS ROG G75VW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Nej, snarare göra drickan varmare.

Står drickan samt luften näst intill stilla så gissar jag på att luften precis utanför flaskan snarare blir mot den temperatur flaskan håller, inte luften. Flyttar du bort den luften som temperaturskillnaden sker vid så får du ju ett varmare lager (förutsatt att drickan är kallare än luften) luft intill flaskan än vad du hade innan, och därav tappar den kylan snabbare än innan.

Det såg skabbigt ut också, men kreativitet är alltid bra!

Skrivet av 99-99:

Nja tvärtom snarare, fläkten ökar lufttrycket och blir därför blir luften något varmare. Friktionen som bildas när luften rör sig skulle ytterligare bidra. (Motorerna i fläktarna blir även varma när de används och värmer luften lite)

Men tror inte man märker någon skillnad alls.

Ska väll nämna att ja inte har så bra betyg i fysik FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

MEN, borde inte läskburken ha högre tryck än luften därav borde läsken vara kallare än luften oavsett om man kylt den eller inte.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelloKillerZ:

Men hur förklarar ni då att det faktiskt kyler ner min läsk?

Din vilja kanske tar över och du uppfattar att de har blivit kallare/fortfarande är kalla.

(=

Förklara gärna hur luften i ditt rum som är ca 20c kan bli så sval så den kan kyla med 2 st vanliga 120 mm fläktar.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Ska väll nämna att ja inte har så bra betyg i fysik FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

MEN, borde inte läskburken ha högre tryck än luften därav borde läsken vara kallare än luften oavsett om man kylt den eller inte.

Trycket på olika sidor om burkens metall spelar ingen roll. T.ex. så blir inte burken "oändligt" kall av att pumpas upp ett feting tryck i den och sen skicka in den i vakum.
Anledningen till att luft ändrar temperatur när trycket ändras fås från Ideala gaslagen

pV=nRT

Alltså att trycket*volymen=substansmängd*Temperaturen*R

Alltså ökar temperaturen om trycket ökar (och tvärt om) då substansmängden och volymen i det fallet får ses som oförändrade.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

ÄR DET EN COREPAD MUSMATTA SOM DU HAR DÄR ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Trycket på olika sidor om burkens metall spelar ingen roll. T.ex. så blir inte burken "oändligt" kall av att pumpas upp ett feting tryck i den och sen skicka in den i vakum.
Anledningen till att luft ändrar temperatur när trycket ändras fås från Ideala gaslagen

pV=nRT

Alltså att trycket*volymen=substansmängd*Temperaturen*R

Alltså ökar temperaturen om trycket ökar (och tvärt om) då substansmängden och volymen i det fallet får ses som oförändrade.

Yep där har du faktiskt rätt, återigen FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU. Men, läskburken har då högre temperatur pga det höga trycket.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk

1. Klä in några läskburkar i tyg som du ställer i ett fat med vatten (så att tyget suger upp vattnet och blir fuktigt).
2. Låt fläktarna blåsa på burkarna så att det blir ett luftflöde runt dem.
3. ???
4. Kyld läsk!

När vattnet avdunstar är det de vattenmolekyler som rör sig snabbast som har lättast att flyga iväg och därför är det de som lämnar tyget först. Detta leder till att medelenergin hos vattenmolekylerna i tyget sänks = lägre temperatur. Den nu relativt varma läsken värmer upp det fuktiga tyget så att mer vatten kan avdunsta. Grattis till kallare läsk. (Observera "kallare", tror inte du får "kall" läsk på detta sätt, men det funkar iaf bättre än ditt system just nu. )

Permalänk

Inget illa menat, men hur tänker du egentligen?
Bara för att du har tre fläktar som blåser på drickorna betyder inte de att de blir kallt för det... Dem blåser ju ändå den varma luften som finns i rummet på dina läsk...

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Yep där har du faktiskt rätt, återigen FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU. Men, läskburken har då högre temperatur pga det höga trycket.

Nja, samma som luften, burken emitterar lika mycket energi som den tar upp.

Det är luften som värms något (jävligt lite) när tycket på den ökar, och eftersom luften flödar på burken så tar burken upp lite av denna värmeenergi och blir varmare.

Trycket i burken har inget att göra med detta men skulle du ytterligare öka trycket i burken så skulle den bli varmare. Värme flödar aldrig från en kallare kropp till en varmare av sig själv.

Permalänk
Medlem

Kommer ju bara flytta runt rumstempererad luft

Aja.... hoppas den var rolig att bygga i alla fall

Permalänk
Inaktiv

hahaha!! Klockrent! Tack för ett gott skratt iaf

Permalänk

Har en oöppnad 33cl jolt hemma från dreamhack summer 2010!
(de sålde ett flak i en av kioskerna, 40 spänn stycket och jag fick turen att köpa de sista

Permalänk
Medlem

Ursäktar om jag frågar men fungerar den där verkligen?
Isåfall vill jag veta hur

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Hur bra kyler den nya då?