Fraps 16:10 till 1080p?:P

Permalänk

Fraps 16:10 till 1080p?:P

Hej, min skärm är som sagt 16:10 (1920x1200), men om jag då vill filma med fraps för att sedan lägga ut på youtube så vill man ju inte att den ska resizesas ner på höjden rent av.

Jag använder mig av Megui med Avisynth, och då kommer då frågan, vad är bästa sättat att få det till 1080p.
Tänkte mig själv nånting i still med overcrop och overall sänkning på upplösningen, finns ju vanlig crop självklart, men man missar ju en del av skärmen då, men plan b där:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av eggman:

Hej, min skärm är som sagt 16:10 (1920x1200), men om jag då vill filma med fraps för att sedan lägga ut på youtube så vill man ju inte att den ska resizesas ner på höjden rent av.

Jag använder mig av Megui med Avisynth, och då kommer då frågan, vad är bästa sättat att få det till 1080p.
Tänkte mig själv nånting i still med overcrop och overall sänkning på upplösningen, finns ju vanlig crop självklart, men man missar ju en del av skärmen då, men plan b där:P

Sänk upplösningen när du spelar till 1920x1080

Permalänk
Medlem

Jag brukar filma i 1200p och sedan bara skala om filmen till 1080p, det ser inte helt fult ut på yt då faktiskt.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör ett spel med demo-funktion så är det bara att sätta upplösningen på 1920x1080 när du spelar in med Fraps.

Permalänk
Medlem

Att stretcha bilden kommer garanterat se skit ut, antingen så skalar du bilden så att du har svarta kanter vid sidorna eller så klipper du bort några pixlar på toppen och botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Att stretcha bilden kommer garanterat se skit ut, antingen så skalar du bilden så att du har svarta kanter vid sidorna eller så klipper du bort några pixlar på toppen och botten.

Även om han inte skalar bilden på skärmen, så kommer videoklippet att vara rätt, efter some Fraps spelar in i 1080p direkt från spelet, så det kommer se rätt ut även om det är utsträckt på skärmen.

Visa signatur

After a year in therapy, my psychiatrist said to me, 'Maybe life isn't for everyone.'

Permalänk

Du kan faktiskt spela in i 1920x1200 och lägga upp det på youtube utan att det scalas om till 1080p.

T.ex http://www.youtube.com/watch?v=1cMehbmdTaQ (inte världens bästa film, tog ca 30 min totalt att göra. Skulle bara visa några vänner spelet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anilusion:

Du kan faktiskt spela in i 1920x1200 och lägga upp det på youtube utan att det scalas om till 1080p.

T.ex http://www.youtube.com/watch?v=1cMehbmdTaQ (inte världens bästa film, tog ca 30 min totalt att göra. Skulle bara visa några vänner spelet.)

Hihi starfall på den gammla goda tiden, bra kvalite minst sagt du måste ha en monster dator. Försökte mig på fraps för några år sen men jag kunde inte spela samtidgt vilken kvalla jag än försökte på.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.