Duktiga hemmafixare se hit- hantverkstips? [Hallrenovering]

Permalänk
Medlem

Duktiga hemmafixare se hit- hantverkstips? [Hallrenovering]

Hej och hallå!

Jag och min sambo fick för oss att renovera om våran hall från grunden i vår köpeslägenhet.

Eller nej, vi tar det från början.

Jag och min sambo fick för oss att slita bort en gammal skrymmande garderob i hallen... och snart insåg vi att det helt plötsligt fanns mer arbete än vi någonsin önskade (jag hade dock mina aningar innan... manlig intuition). Klassiker kanske? Bakom garderoben som stod fastskruvad mot väggen är det alltså ren betong, ingen färg eller tapet alls. Här har vi hål som behöver fyllas, fixa ojämnheter och slipas. På resten av väggarna har vi strukturtapet som även detta måste slipas och fixas. Nu till min idé för att fly problem... kan man smidigt montera på tunna gipsskivor istället (eller något lämpligare?), och arbeta utifrån detta? Då har man helt plötsligt plana och fina ytor igen. Det rör sig endast om en vägg/sida också. Eller är det en urbota dum tanke? Vi har inte bestämt oss om vi ska måla eller tapetsera heller.

Sedan har vi ju det kära betonggolvet då, och det befintliga ovanpå är en plastmatta som är utskuren efter garderoben. Men där har jag planerat att flytspackla "hålet" innan vi kastar på nya golvet. Min fråga här är bara hur pass viktigt det är att prima innan även för mindre ytor? Ca 2kvm kanske. Vad jag läst mig till kan det ju vara rena döden att inte prima innan...

Tips till en glad amatör? Jag lovar fixa bilder om det blir bra...

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Kan svara på första frågan i alla fall.
Gjorde själv som du tänker i min gamla lägenhet. Körde med 6mm gipsskivor (tror dom t.o.m. kallas för renoveringsgipsskivor) på väggarna för att få dom släta och få ett bra underlag. Funkar fin fint.

Permalänk
Medlem

Det låter ju kanon, visste inte om att det fanns saker utformat för detta. Frågan är hur man fäster upp sådana smidigast mot betong? Om man kör på konstruktionslim måste väl det krävas support av nåt slag ett antal timmar innan det torkar? För skruva känns ju.. förborra med slagborr/borrhammare tusen hål... nej tack, helst inte. Har läst som hastigast om gipsbruk också, hur det nu fungerar.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint med lite bilder.
Men om det är en ren betongyta som du vill få slät, tja, jag hade nog reglat upp eller monterat på OSB-skiva, på den kan du sedan montera gipsskivan.
Nu vet jag inte hur mycket allting får 'bygga ut' i tjocklek alltså.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagert:

Skulle sitta fint med lite bilder.
Men om det är en ren betongyta som du vill få slät, tja, jag hade nog reglat upp eller monterat på OSB-skiva, på den kan du sedan montera gipsskivan.
Nu vet jag inte hur mycket allting får 'bygga ut' i tjocklek alltså.

Varför skulle du göra det? Det räcker ju med att smäcka upp renoveringsgipsen direkt på betongen så länge det inte är så oslät att det är kullar ala mount everest på väggen.

För att svara på trådskaparens fråga så kan du enkelt limma upp renoveringsgipsen med skivlim. För att sätta press så kan du använda spikplugg som du då borrar igenom gipsen och betongen och sedan slår i dem. Det kan dock vara smått problematiskt om pluggen vill gå igenom gipsen. Är inte väggen porös så bör det räcka med skivlim och sedan sätta några reglar eller liknande i press mot gipsen tills det har torkat. Därefter spacklar du gipsskarvarna och målar eller tapetserar!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag hade nog slitit bort golvmattan och sen lagt dit 'dämpmatta' och sen ett klickgolv eller liknande.

för plastmattor kan få för sig att släppa från limmet efter ett par år och inte så kul att ha en bula sen på golvet.

Det ni kan göra med väggen är att slipa ner eller bredspackla. tänk även på att om ni sätter gips så måste ni även spackla skruvhål och skarvar. tapet och måla på betong går utmärkt annars. bara det är någorlunda slätt. så blir resultatet väldigt bra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

plastmattor är ju så sexigt..som min..grön:) ska bort nångång

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hmm, plastmattan som ligger nu är slät och fin. Det har säkert suttit x antal år, så är tveksam om det kommer bli bulor. Vi ska ha på nytt klickgolv ovanpå.

Vad är enklast. Slipa ner mönstertapeten, eller spackla över hela skiten och slipa?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Så här stor bit på golvet är det

Detta är i ett golv hörn, ni ser de olika lagrerna

Så här ser väggarna ut i närbild

Väggarna från håll

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

I need feedback... Jag överväger att bredspackla hela skiten, inklusive betong och den målade tapeten. Eventuella bubblor som kan uppstå från tapeten bör kunna elimineras med att slipa, spackla och slipa igen...

Inlägget med bilderna står min sambo för, skrivandes i min ovetenskap. Men som ni ser på 3e bilden uppifrån (näst sist) så är det grova hål i betongen. Uppskattningsvis 7 cm där den är som bredast, och kanske någon centimeter djup. Funkar vanligt spackel här med, eller ska jag på med något annat i just dessa fall? (Om ni undrar vad som är på golvet på sista bilden så är det en sliten gammal madrass.)

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Varför skulle du göra det? Det räcker ju med att smäcka upp renoveringsgipsen direkt på betongen så länge det inte är så oslät att det är kullar ala mount everest på väggen.

För att svara på trådskaparens fråga så kan du enkelt limma upp renoveringsgipsen med skivlim. För att sätta press så kan du använda spikplugg som du då borrar igenom gipsen och betongen och sedan slår i dem. Det kan dock vara smått problematiskt om pluggen vill gå igenom gipsen. Är inte väggen porös så bör det räcka med skivlim och sedan sätta några reglar eller liknande i press mot gipsen tills det har torkat. Därefter spacklar du gipsskarvarna och målar eller tapetserar!

Som sagt, jag visste inte hur det såg ut innan han la upp en bild.
Men annars brukar man regla upp och sen montera på gips på reglarna.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sayn:

I need feedback... Jag överväger att bredspackla hela skiten, inklusive betong och den målade tapeten. Eventuella bubblor som kan uppstå från tapeten bör kunna elimineras med att slipa, spackla och slipa igen...

Inlägget med bilderna står min sambo för, skrivandes i min ovetenskap. Men som ni ser på 3e bilden uppifrån (näst sist) så är det grova hål i betongen. Uppskattningsvis 7 cm där den är som bredast, och kanske någon centimeter djup. Funkar vanligt spackel här med, eller ska jag på med något annat i just dessa fall? (Om ni undrar vad som är på golvet på sista bilden så är det en sliten gammal madrass.)

Visst går det att spackla hela skiten. Snabbast vore ju dock att slänga upp gipsskivor då du säkert kommer behöva spackla 3 gånger på de stora hålen. Men det går klart att spackla och du lär dig garanterat en del på att bredspackla en vägg!

Bubblor skär du bort med rakblad och spacklar där igen. Bredspackla om du vill men det är ett hästgöra helt klart^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tagert:

Som sagt, jag visste inte hur det såg ut innan han la upp en bild.
Men annars brukar man regla upp och sen montera på gips på reglarna.

Så länge väggen inte är sne så finnst det ju egentligen inte någon anledning att skicka upp reglar först. Sen tar det ju onödig yta också. Skivlim och spikplugg is THE SHIT!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Så länge väggen inte är sne så finnst det ju egentligen inte någon anledning att skicka upp reglar först. Sen tar det ju onödig yta också. Skivlim och spikplugg is THE SHIT!

Jag fick bara fram en handgjord betongvägg i huvudet när jag läste första posten, så därför jag föreslog reglar

Men visst, det bygger ju en del ja, men så blir det finfint också!

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Jag föreställer mig att det är lättare (men samtidigt krävs mer jobb, skilj på detta ) att bredspackla än att lyckas få upp gipsskivor på betongväggen.. sedan är det många skrymslen och vrår där man måste fixa med diverse olika passbitar. Sedan tänker jag på en så enkel sak som att transportera gipsskivorna.. får ej plats i bilen, och har ingen möjlighet att låna släpet på ett tag. Hyra känns inte aktuellt.. Jag gräver fram spackelspaden tror jag.

Tack för tipsen!

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower