Synka musklick på flera datorer för att skapa "matrix / bullet-time"-effekt

Permalänk

Synka musklick på flera datorer för att skapa "matrix / bullet-time"-effekt

Hej jag har tänkt skapa den klassiska "matrix / bullet-time"-effekt där tiden stannar och kameran sveper runt objektet. För att göra detta så krävs det att man har flera kameror som fotar exakt samtidigt. Min tanke var att fota det hela med flera Canon eos 550d (systemkamera) som jag kopplar till en PC via usb. För att fota så tänkte jag använda mig av Eos utility (ett program som följer med då man köper kameran).

Tanken är att ha flera datorer (en till varje kamera) (man kan bara styra en kamera med programmet) och få alla att utlösa kameran samtidigt. Jag testade att löda på kablar från musknappen från två möss och koppla ihop dessa så att de klickar samtidigt på var sin dator då man klickar på den ena musen. Då jag testade att starta kamerorna på detta sätt (i filmläge) så blev det en fördröjning på två frames (1/12,5 sekund). Jag undrar om det finns något sätt att minimera denna tiden. Det hela behöver inte ske med ett fysiskt musklick. Jag tänkte använda mig av windows xp 32-bit på datorerna.

Behöver datorerna vara exakt lika dana i hårdvaran?
Kan man konfigurera hur snabbt musklick prioriteras i datorerna?

Tack på förhand.

Jag lade upp den innan det var klart.
Permalänk
Medlem

ermm va?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

Läs igen det var verkligen inte svårt att förstå.

Finns det ingen mjukvara som klarar mer än en kamera?
Annars kanske det duger att filma och sen plocka ut synkade frames? Kvalitén kanske blir sämre men vad vet jag är inte inne så mycket på foto/filma.

Permalänk
Medlem

Du kan inte köra flera instanser av programmet eller sätta upp ett par virtuella maskiner som kör programmet, och på så sätt koppla alla kameror till samma dator? Då borde man kunna automatisera så att knapptryckningen registreras i alla program samtidigt.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

är inte alls insatt i ämnet men skummade igenom denna sida lite snabbt och det verkar vara värt att läsa.

http://www.breezesys.com/MultiCamera/release.htm

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk

Jag är inte heller insatt och jag vet inte om motivet möjliggör det men det jag spontant kommer att tänka på är att synka klockan på alla datorerna och på varje dator schemalägga en händelse till exakt samma tid. Om programmet inte går att styra via kommando/skript så finns hjälpprogram som 'spelar in' musklick som sendan i sin tur går att skripta.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan löda ihop fjärrutlösaringångarna på flera kameror och styra direkt på den ingången istället för att gå omvägen via datorer?

Permalänk
Medlem

kamerorna kan ju faktiskt ha olika reaktions tider också, bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kanske kan löda ihop fjärrutlösaringångarna på flera kameror och styra direkt på den ingången istället för att gå omvägen via datorer?

Håller med dig faktiskt Köpa lösa kablar och löda ihop.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Om du har filmat så kanske du bara kan synka ihop filmrutorna vid efterredigeringen och välja de som ligger närmast i tid för respektive kamera. Du kanske kan använda en fotoblixt som "synkpuls" för att hitta den videoframe som motsvarar samma tidsögonblick i respektive kamera. Det kan i och för sig ändå bli en viss osynkning beroende på om vissa filmrutor kanske hamnar mitt emellan filmrutorna i en annan kamera (så det blir väl en noggrannhet på plus/minus en halv filmruta). Är det samma framerate i kamerorna så borde korrigeringen vara densamma för alla filmrutor. Om den synkade filmrutan i en kamera är två filmrutor senare så är även alla andra filmrutor i den kameran också två filmrutor fördröjda. Men man kanske kan starta filmningen med ihopkopplade fjärrlutlösaringångar så som jag tipsade om innan och dessutom flasha en blixt att synka på i början av filmen och kanske också i slutet av filmen som kontroll att ingen bildruta har tappats (det bör vara lika många frames i filmen mellan de två synkningarna) så har man gjort så gott man kan.

Permalänk
Medlem

http://www.blownapartstudios.com/ dom kör "bullet" timeish.klippet är det som heter "nice shot"..kollade inte så noga upp..men dom ber folket stå still medans en springer runt o filmar..sen har dom gjort slowmotion samt en uppspidning i vissa delar så det ser ut som bullet time..så testa det?

hmm missade helt att det var kort du skulle ta

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

http://www.blownapartstudios.com/ dom kör "bullet" timeish.klippet är det som heter "nice shot"..kollade inte så noga upp..men dom ber folket stå still medans en springer runt o filmar..sen har dom gjort slowmotion samt en uppspidning i vissa delar så det ser ut som bullet time..så testa det?

hmm missade helt att det var kort du skulle ta

Kan inget inom foto och har ingen aning om vad tekniken innebär eller funkar.
Men dom klippen jag såg på sidan du länka, såg de riktigt fräckt ut (Hur dom nu gör det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar