Dåligt att använda alla RAM minneskanaler på moderkort?

Permalänk

Dåligt att använda alla RAM minneskanaler på moderkort?

Hej, vissa säger att det inte ska spela någon roll och andra säger att det blir slöare?
Har just nu 2x2GB 1600mhz på ett socket 1156 moderkort, men skulle vilja köpa
2 till och fylla dom 2 tomma slotsen.
Är detta farligt?

Permalänk

nej det är inte farligt om du köper exakt samma minnen det ska vara samma timings, hastighet och storlek, och samma märke då är det inte farligt. då får du 8 gb.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

nej det är inte farligt om du köper exakt samma minnen det ska vara samma timings, hastighet och storlek, och samma märke då är det inte farligt. då får du 8 gb.

Men vad är det folk menar med att det blir slöare då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av delphiholm:

Men vad är det folk menar med att det blir slöare då?

Gissningsvis att du nu har två minneskanaler och två minnesstickor, då blir det en sticka per kanal. Stoppar du i två minnen till blir det ju två stickor per kanal. Kan inte komma på någon annan anledning att det skulle bli slöare.
Tror dock inte du ens kommer märka något.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

nej du skulle förmodligen inte känns någon skillnad alls. så om du vill ha 8 gb kör som jag sa inga problem

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Fyra minnesstickor belastar minneskontrollern mer än två och det kan påverka maximala överklockningen. Så ligger man med en överklockning som är precis på gränsen så kan man vara tvungen att dra på mer spänning för att behålla stabilitet eller sänka överklockningen.

Få ligger nog så nära max och det verkar bero på moderkortet med.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru