ASUS AT3IONT-I Deluxe, se upp med SATA adaptern

Permalänk
Medlem

ASUS AT3IONT-I Deluxe, se upp med SATA adaptern

Jag har precis köpt mitt dyraste moderkort hitintills och tänkte bespara andra en slant. Kortet i sig är OK med ASUS har lyckats vända på 12V och 5V trådarna i sin sata adapter. Köper du detta moderkort så se till att adaptern ser ut så här http://www.overclockersclub.com/reviews/asus_at3ionti_deluxe/... . Eller om du håller molex kontakten (4 pinnar) mot dig skall ordningen på trådarna vara gul svart svart röd och inget annat som t ex min som är röd svart svart gul.

Man borde ha sett det innan man kopplade in något men så borde för /%Q#)%%=Q"%% ASUS inte göra såna här missar heller!

Hoppas det hjälper någon av er.

Permalänk
Medlem

Tjena. Hittade denna tråd efter att jag också fått uppleva felet med SATA / Molex adaptern. Min var rätt kopplad på RÖD och GUL men det visade sig att det var någon kortslutning i den...
Hittade denna tråd på Minhembio, finns lite längre ner i tråden:
" Visar sej vara fel på medföljande molex->SATA kabel, verkar va kortis eller liknande, "

Detta resulterade i att min SSD disk OCZ Vertex 2 90gb för ca 1600kr och en DVD-brännare dog,, luktar bränd elektronik av dom.... MYCKET dåligt av Asus.

Köpte det av komplett i onsdags ( 4 dagar sedan ) Skall ringa dom på måndag och kräva ersättning...

EDIT: Kan tillägga att efter ha gjort en egen adapter från ett gammalt slaktat nätagg så funkar det med en annan disk.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Tack för din vägledning! Hade precis samma fel på min kabel! Det var ju inte det första jag tänkte på att man skulle bli tvungen att vända på dem när jag felsökte och mätte upp spänningen å allt!

Riktigt kasst av en så pass rutinerad tillverkare att begå ett misstag som detta. Men nu funkar det och kortet och diskarna snurrar på!

Permalänk
Medlem

Fick ni någon hårdvara förstörd? Ska ni försöka reklamera varan? Vart har ni handlat?

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Inget blixt snabbt svar men BenZ du har förhoppningsvis redan fått hjälp.

Enligt ASUS skall man ta krav på ersättning med dom som man handlat kortet av och dom kommer bara (föga förvånande) att ersätta saker dom sålt som det är garanti på. Har man ingen garanti kvar får man vända sig till inköpsstället och försöka deala.
Jag har reklamerat mitt kort, och tänker inte handla ASUS på ett tag, men ännu inte fått pengar eller ersättnings hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har precis upplevt samma sak. Kortet som kom från Dustin idag hade felkopplade trådar. Som tur var hade jag läst här innan och brände ingen hårdvara. Men problemet existerar med andra ord fortfarande.