Permalänk
Medlem

Rotera moderkortet 270 grader?

Jag har planer på att bygga en egen dator, utav trä, så småningom. Först var tanken att rotera moderkortet 90 grader (som i vissa av Silverstones modeller) och därmed få utgångarna på ovansidan.
Men hur vore det om man vände på hela moderkortet en gång efter det, d v s utgångarna på undersidan? Spelar det någon roll rent termiskt sett? Spelar det någon roll för komponenterna hur det är vridna?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Eerhm nej det borde väl inte spela så stor roll eftersom kablarna kan ju endå bara kopplas i på ett sätt , tror jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

rent termiskt så kan du ju inte vara bra för grafikkortet. så vida du inte har vattenkyllning eller en AC accelero liknande på.
Men visst borde inte spela någon roll, allat annat kan ju bara kopplas på ett sett sen.

gillar ideen btw ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har alla grafikkort ett utblås vid flänsen? Så i det här fallet skulle grafikkortet isåfall försöka blåsa varm luft nedåt? Ja, det är ju ingen höjdare...

Eftersom jag själv aldrig behöver komma åt ut- och ingångarna på moderkortet mer än under sällsynta undantag tänkte jag, att varför inte gömma dem helt, UNDER datorn? Men jag vill inte modda till mig högre temperaturer och dålig luftcirkulation om så är fallet...

Permalänk

För övrigt så är det ju fortfarande roterat 90 grader, åt andra hållet Just saying.

Beroende på vad du har för grafikkort så borde det gå, använd ett kort som inte blåser ut bakåt så slipper du det problemet. Processornfläktar kan ju vändas så de blåser åt rätt håll.
Insug i bakkant och botten samt utblås uppåt så borde inte cirkulationen vara något problem.
Fördelen med att bygga själv är ju att man kan testa sig fram till bästa lösningen

Lycka till!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Tanken med Silverstones Chassin som Raven och Fortress där de valt att vrida Moderkortet 90 grader är för att värme stiger, vilket medför att man får ut luften ur lådan "snabbare" och naturligare i en form av push teknik, speciellt om du har ett grafikkort som använder referensdesign, om vrider moderkortet kortet 260 grader kommer du istället att "motverkar" det naturliga flödet. Personligen skulle jag inte tycka att det var en bra idé.
En annan sak att tänka på är också hur mycket mellanrum du skall ha mellan chassit och golvet, jag antar att tanken är att du vill gömma kablarna lite snyggt. Om så är fallet, kommer det att bli alldeles för tätt för att få bort luften ur lådan.

Vattenkylning kanske det funkar, jag har personligen ingen erfarenhet av vattenkylning så det får någon annan yttra sig om det är bra eller dåligt

Hur som helst, lycka till. Alltid kul att göra något eget

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiahn:

Har alla grafikkort ett utblås vid flänsen? Så i det här fallet skulle grafikkortet isåfall försöka blåsa varm luft nedåt? Ja, det är ju ingen höjdare...

Eftersom jag själv aldrig behöver komma åt ut- och ingångarna på moderkortet mer än under sällsynta undantag tänkte jag, att varför inte gömma dem helt, UNDER datorn? Men jag vill inte modda till mig högre temperaturer och dålig luftcirkulation om så är fallet...

Om du byter ut grafikkortsfläsen, vilket du lika gärna kan göra när du lägger så mycket pengar som en egenbyggd låda kostar, så kan det bli en effektiv konstruktion. Har de ventilerade PCI-slots så kan de fungera som ingång för kall luft och sedan stiger den till ett eller några utblås i toppen av lådan. Du kan på samma sätt ha chassifläkt i botten som blåser kall luft till CPU och sedan blåser du vidare varm luft uppåt.

Skulle kunna fungera riktigt bra då grafikkorten får en dedikerad ventilationsöppning men förhoppningsvis utan sidofläktars ljudnivå.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

En annan sak att tänka på är också hur mycket mellanrum du skall ha mellan chassit och golvet, jag antar att tanken är att du vill gömma kablarna lite snyggt. Om så är fallet, kommer det att bli alldeles för tätt för att få bort luften ur lådan.

Jag hade tänkt mig en 8-10 cm under lådan, då jag tänkt ha åtminstone två 140mm fläktar pumpa upp luft över moderkortet, och sen utsug med ytterligare en eller två fläktar i toppen av lådan.

Förresten, tanken var att ha moderkortet och dess in/utgångar INUTI lådan, och sen leda ut alla kablar (toslink, nätverk, strömkabel och dvi) genom ett litet hål i ett hörn.

Permalänk
Medlem

Som nämnts så funkar ju 90 och 270 grader i princip lika bra ventilationsmässigt, så länge man har ett passande grafikkort som inte blåser ut luften ur pci-slotten. Såna grafikkort är ju dock rätt vanliga, så det blir ju en begränsning att ta höjd för...

Skillnaden för ventilationen mellan 90 och 270 är väl primärt att med "vanliga" 90-gradersvarianten i Silverstone-chassina, så kommer CPU och GPU närmre utblås-sidan, vilket å ena sidan gör att värmen från de varma komponenterna aldrig passerar över moderkortet utan går direkt ut ur lådan vilket förstås är positivt, men å andra sidan så innebär det ju att dessa ljudkällor riskerar hamna närmre användaren om man har burken på golvet tex vilket är negativt. 270 grader blir förstås tvärtom, men skillnaden lär inte vara enorm

Rent praktiskt är det ju förstås bökigare att komma åt alla kontakter med 270graderslösningen, men rent estetiskt så kan man säkert gömma undan dem riktigt snyggt som du är inne på emiahn

...

Se till att tänka ut resten av layouten var du placerar nätagg, hårddiskar, DVD-brännare osv ordentligt nu bara - det är trickigare än man tror när man vänder luftflödet vertikalt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.