Går detta använda som htpc/surfdator?

Permalänk
Medlem

Går detta använda som htpc/surfdator?

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=957374

kan ni hjälpa mig lite med detta, vet inte hur mycket pengar ja vill lägga på en sån här sak men detta är de billigaste ja får ihop som känns schyst, frågan är om de duger till nåt o går att få ihop me bra resultat?

tips o kommentarer önskas!!

Permalänk
Medlem

Det räcker naturligtvis för surfing och även för HD-film tittande med grafikkortets hjälp.
Det lär fungera bra även utan grafikkort med bara den inbyggda grafiken enligt Sweclockers test av moderbordet.
Jag skulle köpt det utan grafikkortet och testat om det räcker, köpt till grafikkortet om det visar sig behövas.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Det räcker naturligtvis för surfing och även för HD-film tittande med grafikkortets hjälp.
Det lär fungera bra även utan grafikkort med bara den inbyggda grafiken enligt Sweclockers test av moderbordet.
Jag skulle köpt det utan grafikkortet och testat om det räcker, köpt till grafikkortet om det visar sig behövas.

ok tack för svar, att jämföra med detta som kostar ett par tusen till. blir detta vasst som en normal stationär dator med hyfsad prestanda eller vad behöver ändras.
kommer väga de här 2 alternativen mot varandra i den prisklassen.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=957203

Permalänk
Medlem

Ett Nvidia kort är att föredra om du vill ha mer val över OS, linux är mer gjort för htpc om du inte har en blu ray spelare. Windows kräver mer underhåll, och är mer tungrott.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ett Nvidia kort är att föredra om du vill ha mer val över OS, linux är mer gjort för htpc om du inte har en blu ray spelare. Windows kräver mer underhåll, och är mer tungrott.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=958081

ok här är ett nytt förslag då med intel istället o nvidia ?

tacksam för respons

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=958081

ok här är ett nytt förslag då med intel istället o nvidia ?

tacksam för respons

Nu har du tagit i ordentligt för en HTPC, med den processorn behöver du absolut inget grafikkort.
Du har inte bara en HTPC där utan en hyfsad gaming rigg.

PS/ du har glömt minnen.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Nu har du tagit i ordentligt för en HTPC, med den processorn behöver du absolut inget grafikkort.
Du har inte bara en HTPC där utan en hyfsad gaming rigg.

PS/ du har glömt minnen.

hihi, ja är ju ny på detta. minnen tillagda, visste inte om de gick me 1600 minnen så de blev 1333
du kommer säga att 8gb är för mycket och 4 räcker?

är ett grafikkort enbart för spelande allså?? ja drar ju igång photoshop eller nåt nån enstaka gång oxo men de har inget me sånt att göra kanske. grafikkrets i processorn?

för om detta är en schyst dator som motsvarar en stor låda på skrivbordet tycker ja 6000 är helt ok, är de bara en htpc tycker ja de blir mycket.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=958081

Permalänk
Medlem

Jag röstar för ditt första förslag, men kanske ett annat chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkoo:

Jag röstar för ditt första förslag, men kanske ett annat chassi

ok, menar du då den som ja kallar förslag1 eller den som var överst i tråden för de blev fel ordning på de.

just nu är ja mest inne på den som kallas förslag1 och om de är den du vill ha annat chassi till, föreslå gärna.

var inne på sugo 07 men de är dyrare och 600w ström känns onödigt?

även ace polly 150watt tänkte ja men då vet ja inte om strömmen är för liten istället??

hjälp mig

Permalänk
Medlem

Ditt andra förslag har potential att göra mycket mer än bara vara HTPC men det finns ett par hakar.
Du tullar på gränsen för vad det inbyggda nätagget orkar med och du saknar lagringsdisk så det blir fullt väldigt snabbt.
Du kan antingen bygga en HTPC enligt ditt första förslag eller gå upp till en låda med bättre nätagg och ett kraftfullt grafikkort till.
Ditt förslag 2 var overkill som HTPC men inte riktigt nog som spelburk, bara nästan.
Det går att bygga en kraftfull burk i det formatet i till exempel ett sånt här chassi och med ett nätagg på 500W+
http://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-s...
Photoshop gillar minne och processor men nöjer sig med ganska enkel grafik, därför är det inte fel med 8 GB om du bygger en burk för det.
Nu måste du bara bestämma dig för vilket ändamål du bygger burken så ska vi hjälpa dig hitta rätt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Ditt andra förslag har potential att göra mycket mer än bara vara HTPC men det finns ett par hakar.
Du tullar på gränsen för vad det inbyggda nätagget orkar med och du saknar lagringsdisk så det blir fullt väldigt snabbt.
Du kan antingen bygga en HTPC enligt ditt första förslag eller gå upp till en låda med bättre nätagg och ett kraftfullt grafikkort till.
Ditt förslag 2 var overkill som HTPC men inte riktigt nog som spelburk, bara nästan.
Det går att bygga en kraftfull burk i det formatet i till exempel ett sånt här chassi och med ett nätagg på 500W+
http://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-s...
Photoshop gillar minne och processor men nöjer sig med ganska enkel grafik, därför är det inte fel med 8 GB om du bygger en burk för det.
Nu måste du bara bestämma dig för vilket ändamål du bygger burken så ska vi hjälpa dig hitta rätt.

ok jättebra om ja får hjälp... ok får förklara. har en delldator stationär, inget märkvärdigt men fyller sin funktion. behöver den i verkstan som jobbdator nu så vill skaffa en ny hemma.

har en medialösning i mitt hus så har det mesta samlat på en plats, hemmabioförstärkare o ps3 o mediaspelare (skit) samt mediacentralen med alla kablar o modem o router. därifrån går allt i vägg o tak till tv o högtalare. har en readynas duo 1tb står i garaget som hårddiskutrymme som ja tar filmer ifrån till mediaspelaren. allså behöver ja kanske ingen hårddisk i htpc eftersom ja vill ha så lite ljud som möjligt.

men bara för att ja ställer den vid hemmabio och kallar den htpc vill ja ändå ha den som vanlig dator.
det är vägg i vägg med vad ja sitter nu som stationär så tänkte helt enkelt bara dra igenom dvikabeln till skärmen o sitta o ha vanlig data här. och kunna köra htpc på stora tvn.

kan vi börja där? innan ja rör till de för mycket

har ju även ändrat något i de 3 listorna nu så kolla gärna igen, kalla de 1, 2 eller 3 i ordning så ja vet vilken du menar.

Permalänk
Medlem

OK, förslag 1 räcker förstås som HTPC, surf, Photoshop dator, allt utom tungt spelande. Tycker dock du gott kan köpa till en disk och minnen för 1600 Mhz i stället., speciellt om du placerar den i annat rum än TV. Att jobba med Photoshop och ha bilderna i NAS är som att ro i tjära.

Förslag 2 blir mest en ren HTPC som förstås kan användas för surf och mindre krävande apps, Photoshop skulle jag inte vilja jobba med på den. Att bara ha en disk på 40 GB blir en plåga ganska snabbt.

Förslag 3 liknar förslag 1 i sitt användningsområde, skulle valt ettan om jag valde mellan dom.

Tycker återigen att du ska lägga till en lagringsdisk om du ska ha den till något annat än att bara strömma video till, Samsung och WD's greenline diskar hörs inte. Fundera på om du är betjänt av SSD i stället, om du har nytta av den snabbare uppstartstiden i relation till priset.

Alternativ 1 med 1600 mhz minnen och en lagringsdisk hade blivit mitt val, blev det för dyrt hade jag valt bort SSD. Jag har själv en SSD i datorn jag sitter vid just nu och måste säga att i förhållande till sitt pris var den en ringa uppgradering.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

OK, förslag 1 räcker förstås som HTPC, surf, Photoshop dator, allt utom tungt spelande. Tycker dock du gott kan köpa till en disk och minnen för 1600 Mhz i stället., speciellt om du placerar den i annat rum än TV. Att jobba med Photoshop och ha bilderna i NAS är som att ro i tjära.

Förslag 2 blir mest en ren HTPC som förstås kan användas för surf och mindre krävande apps, Photoshop skulle jag inte vilja jobba med på den. Att bara ha en disk på 40 GB blir en plåga ganska snabbt.

Förslag 3 liknar förslag 1 i sitt användningsområde, skulle valt ettan om jag valde mellan dom.

Tycker återigen att du ska lägga till en lagringsdisk om du ska ha den till något annat än att bara strömma video till, Samsung och WD's greenline diskar hörs inte. Fundera på om du är betjänt av SSD i stället, om du har nytta av den snabbare uppstartstiden i relation till priset.

Alternativ 1 med 1600 mhz minnen och en lagringsdisk hade blivit mitt val, blev det för dyrt hade jag valt bort SSD. Jag har själv en SSD i datorn jag sitter vid just nu och måste säga att i förhållande till sitt pris var den en ringa uppgradering.

ok kanon, 1an jobbar ja med lite till då. 1600 minnen hitta ja inte i texten att de passa?? gör de det så väljer ja 8gb 1600 minnen istället.

problem 2, moderkorten me 67 i nummer har ju återkallats?? men detta är ett bra kort när de kommer igen?

processorn i5 2500k är allså bra skit? behövs inget grafikkort?

trodde de var så viktigt att ha en ssd som systemdisk i dessa tider bråda tider men du tycker en 1tb vanlig istället, kan du länka till en tyst pålitlig? alternativt tar ja en 40gb ssd som systemdisk?

tack så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

ok kanon, 1an jobbar ja med lite till då. 1600 minnen hitta ja inte i texten att de passa?? gör de det så väljer ja 8gb 1600 minnen istället.

problem 2, moderkorten me 67 i nummer har ju återkallats?? men detta är ett bra kort när de kommer igen?

processorn i5 2500k är allså bra skit? behövs inget grafikkort?

trodde de var så viktigt att ha en ssd som systemdisk i dessa tider bråda tider men du tycker en 1tb vanlig istället, kan du länka till en tyst pålitlig? alternativt tar ja en 40gb ssd som systemdisk?

tack så länge

Sovdags och återkommer i morgon, ta bara inte en 40GB disk som systemdisk om du inte vill ha problem.

EDIT/ Fyller på...
Moderkorten har återkallats pga av fel på en styrkrets för SATA portarna, dom portar som inte är 6 GB/sekund kan degenerera över tiden, nya kort utan felet är på väg ut och byts utan kostnad. Dom gamla funkar bra så länge du håller dig till 6GB/S portarna.

Processorn är bra och snabb, har inbyggd grafik som duger till film, photoshop, surfing mm men inte tungt spelande.

En SSD gör datorn snabbare att starta upp i första hand, även att starta program som ligger på den blir snabbare. För till exepel photoshop kan den göra viss nytta om arbetsareorna ligger på den men då behöver du också betydligt mer än 40 GB, har 160 själv och 35 GB ledigt just nu.

Angående minnena står det som du säger att moderkortet stödjer upp till 1333 Mhz, köp såna du tänkte då, räcker långt.

Du behöver en processorkylare som är tystare än original eftersom ljudet är viktigt för dig, den här är poppis i kompakta byggen i mini ITX och lämnar PCI platsen fri.
http://www.webhallen.com/hardvara/108841-scythe_cpu-kylare_sh...

Kolla också mitt galleri om mitt eget bygge om du inte redan gjort det, kanske kan ge lite input.
http://www.sweclockers.com/galleri/6715-bygge-av-htpcmediaser...

Du kan alltid uppgradera med ett bättre grafikkort om det behövs, men prova först om den integrerade duger för dina ändamål. Låt oss veta vad det blev när du bestämt dig

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Sovdags och återkommer i morgon, ta bara inte en 40GB disk som systemdisk om du inte vill ha problem.

EDIT/ Fyller på...
Moderkorten har återkallats pga av fel på en styrkrets för SATA portarna, dom portar som inte är 6 GB/sekund kan degenerera över tiden, nya kort utan felet är på väg ut och byts utan kostnad. Dom gamla funkar bra så länge du håller dig till 6GB/S portarna.

Processorn är bra och snabb, har inbyggd grafik som duger till film, photoshop, surfing mm men inte tungt spelande.

En SSD gör datorn snabbare att starta upp i första hand, även att starta program som ligger på den blir snabbare. För till exepel photoshop kan den göra viss nytta om arbetsareorna ligger på den men då behöver du också betydligt mer än 40 GB, har 160 själv och 35 GB ledigt just nu.

Angående minnena står det som du säger att moderkortet stödjer upp till 1333 Mhz, köp såna du tänkte då, räcker långt.

Du behöver en processorkylare som är tystare än original eftersom ljudet är viktigt för dig, den här är poppis i kompakta byggen i mini ITX och lämnar PCI platsen fri.
http://www.webhallen.com/hardvara/108841-scythe_cpu-kylare_sh...

Kolla också mitt galleri om mitt eget bygge om du inte redan gjort det, kanske kan ge lite input.
http://www.sweclockers.com/galleri/6715-bygge-av-htpcmediaser...

Du kan alltid uppgradera med ett bättre grafikkort om det behövs, men prova först om den integrerade duger för dina ändamål. Låt oss veta vad det blev när du bestämt dig

ok, går de sätta både hårddisken och ssd eventuellt på 6gb portarna? samt dvdbrännaren?
kylaren du länkar till står inget om att den passar till 1155?? den som inte är rev b står däremot 1155.
är kylaren som är med cpu högljudd allså? burken kommer ju allså inte stå framför tvn utan lite längre bort.

har kollat ditt galleri, spännande.

tror iof att ja skulle klara mig på 80gb ssd enbart, för ja har ju inte fyllt nåt på datan ja har nu utan ja skickar ju över filmer o allt till nasen hemma. men visst kan ja skippa ssd o köra enbart hårddisk om de är så, då behöver ja ju knappt inte nasen utan kan sälja den, den var ju definitivt för högljudd att stå där. det var väl hårddiskarna som lät där?? därför suktar ja efter ssd.

Permalänk
Medlem

Du har väl 2 6GB portar på det moderkortet så det blir en disk och DVD, du kan förstås använda även dom andra SATA platserna om du köper ett färskt kort där problemet är fixat.
Kylaren passar på 1155/1156 (samma fäste), den som följer med CPU är surrig och kommer att låta mest av allt i ditt system.
Det är inte diskarna som låter i ditt NAS utan den lilla ettriga fläkten, har ett själv och ångrar det köpet.
Om du ska ha disk eller inte i datorn beror som sagt på vad du tänker använda den till, ska du jobba med photoshop som du nämner blir det segt utan disk.
80 GB anser jag vara minimum för en SSD som systemdisk, visst funkar det men man får hålla rent och inte lägga för mycket på den.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Du har väl 2 6GB portar på det moderkortet så det blir en disk och DVD, du kan förstås använda även dom andra SATA platserna om du köper ett färskt kort där problemet är fixat.
Kylaren passar på 1155/1156 (samma fäste), den som följer med CPU är surrig och kommer att låta mest av allt i ditt system.
Det är inte diskarna som låter i ditt NAS utan den lilla ettriga fläkten, har ett själv och ångrar det köpet.
Om du ska ha disk eller inte i datorn beror som sagt på vad du tänker använda den till, ska du jobba med photoshop som du nämner blir det segt utan disk.
80 GB anser jag vara minimum för en SSD som systemdisk, visst funkar det men man får hålla rent och inte lägga för mycket på den.

tror iof ja klarar mig totalt på 80gb på en dator, gör ju inte så mycket direkt, vill bara ha en bra dator

nasen står ju ändå där igång på kvällarna när ja behöver den. och kan ju alltid sätta i en 2tb hårding efteråt antar jag. eller kanske tvärtom vore bättre, starta me en 1tb i lådan, och sätta i en ssd 120gb när de sjunkit i pris. hur som helst känns de som ja behöver de nya moderkortet för att ha tillgång till alla sata kontakter.

var de nåt fel på lådan du tyckte? inte bra? och 300w eller 450w nätdel till detta, får tänka på att de kanske åker i ett grafikkort sen.

och nasen, är de lådkylfläkten allså som varvar upp så? går den att byta till nåt normal då? eller kanske ställa in så den inte tillåts varva upp så mycket. de gick inte ha inne iaf så tur man hade nätverksuttag i garaget.

Permalänk
Medlem

Visst kan du sätta in antingen hårddisk eller SSD i efterhand, själv skulle jag valt att börja med en rejäl disk.

Ska du sätta in ett hyfsat grafikkort senare bör du välja den starkare nätdelen, mellanklassen brukar vara rekommenderade att ha minst 400W och riktigt kraftiga mer. Tror nog lådan är bra men har aldrig byggt i den.

NAS'en ja, en surrig irriterande pryl som jag trodde jag skulle ha igång för jämnan när jag köpte den, jag sätter bara igång den för backuptagning nu. Det sitter en liten fläkt i den som snurrar och surrar som i en hårtork, desto mindre desto surrigare är det som gäller med fläktar. Du kanske har märkt att den låter mest när du just satt igång den för att tona ner lite när den har bootat klart och fläktstyrningen kickat in. Plocka diskarna ur den och sätt dom i ditt nya bygge, dela ut dom på ditt LAN och sälj sedan NAS lådan så har du löst två problem.

Jag funderar själv på att köpa ett RAID kort och flytta över NAS diskarna till en server eller till och med in i HTPC burken.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Visst kan du sätta in antingen hårddisk eller SSD i efterhand, själv skulle jag valt att börja med en rejäl disk.

Ska du sätta in ett hyfsat grafikkort senare bör du välja den starkare nätdelen, mellanklassen brukar vara rekommenderade att ha minst 400W och riktigt kraftiga mer. Tror nog lådan är bra men har aldrig byggt i den.

NAS'en ja, en surrig irriterande pryl som jag trodde jag skulle ha igång för jämnan när jag köpte den, jag sätter bara igång den för backuptagning nu. Det sitter en liten fläkt i den som snurrar och surrar som i en hårtork, desto mindre desto surrigare är det som gäller med fläktar. Du kanske har märkt att den låter mest när du just satt igång den för att tona ner lite när den har bootat klart och fläktstyrningen kickat in. Plocka diskarna ur den och sätt dom i ditt nya bygge, dela ut dom på ditt LAN och sälj sedan NAS lådan så har du löst två problem.

Jag funderar själv på att köpa ett RAID kort och flytta över NAS diskarna till en server eller till och med in i HTPC burken.

orkar du kolla förslagen igen ?

Permalänk
Medlem

Visst,

Förslag 1 och 2 är båda fullvuxna och snabba allroundburkar där förslag 1 är den senaste tekniken och 2 fjolårets nyheter.
Orkar du vänta på att moderkortet för alt 1 blir tillgängligt tycker jag det är bästa alternativet för rent arbete. Alternativ 2 ger dig en kraftfullare grafik som även orkar med spel som WoW utan problem samt Bluray läsare.

Tror jag skulle satsat på alt 1 men bytt chassi och läsare med alt 2, chassit för att det har en plats för Bluray läsaren.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte vågat chansa på ett nätagg från smått ökända Ace.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag hade inte vågat chansa på ett nätagg från smått ökända Ace.

nej säg vilken bara, ja är grön i gamet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Visst,

Förslag 1 och 2 är båda fullvuxna och snabba allroundburkar där förslag 1 är den senaste tekniken och 2 fjolårets nyheter.
Orkar du vänta på att moderkortet för alt 1 blir tillgängligt tycker jag det är bästa alternativet för rent arbete. Alternativ 2 ger dig en kraftfullare grafik som även orkar med spel som WoW utan problem samt Bluray läsare.

Tror jag skulle satsat på alt 1 men bytt chassi och läsare med alt 2, chassit för att det har en plats för Bluray läsaren.

ja ettan känns ju lite fräschare, men de är ju mini itxkort, o chassit till den andra är väl micro atx? men går att sätta mini itx där? eller ska ja då ha micro atx? är ju bara att ja är rädd att lådan blir stor tillslut

edit:
om de hänger mest på att lådan ska ha blueray läsare så finns de ju slimmad. la till en där till befintlig låda.
går ju på ett ut mot att byta låda plus lägga till nätaggregat ungj.

vill som sagt inte ha för stor låda. om denna är ok? ful? tråkig? vad?

denna är de allså som gäller, för tillfället

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=GB79&k=958081

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

ja ettan känns ju lite fräschare, men de är ju mini itxkort, o chassit till den andra är väl micro atx?

Nej, det är mini-ITX det också och bara en aning högre, men finns det BR-läsare i slimline är det förstås ett alternativ. Ditt nya förslag ser ju kanonbra ut.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Nej, det är mini-ITX det också och bara en aning högre, men finns det BR-läsare i slimline är det förstås ett alternativ. Ditt nya förslag ser ju kanonbra ut.

ah, fast faktum kvarstår att de inte går att köpa förrän i april verkar de som, så ja får gå och vela ett tag till.

får ja ihop de på detta? fattas de inga kablar eller skruvar eller nåt? var ett tag sen ja skruva ihop en dator.
plus att de var lugnt att få i ett grafikkort i efterhand va? gärna förslag på nåt passande så man vet vad man spanar på.

Permalänk
Medlem

Ja, du har nog allt där som behövs för att sätta ihop hårdvaran. Skruvar brukar följa med chassit och nödvändiga sladdar med moderkort, det följer med en liten klick kylpasta i en plastpåse med kylaren som ger dig EN chans. Grafikkort går i båda dom där lådorna, ska vara av typen PCI express och det är dom flesta, du kommer dock inte att behöva ett grafikkort för det du beskriver att du ska ha den till.
Du behöver ett operativsystem till datorn förstås.
Jag valde lådan i ditt förslag 2 därför att jag kanske kommer stoppa in flera diskar och ersätta mitt NAS men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Ja, du har nog allt där som behövs för att sätta ihop hårdvaran. Skruvar brukar följa med chassit och nödvändiga sladdar med moderkort, det följer med en liten klick kylpasta i en plastpåse med kylaren som ger dig EN chans. Grafikkort går i båda dom där lådorna, ska vara av typen PCI express och det är dom flesta, du kommer dock inte att behöva ett grafikkort för det du beskriver att du ska ha den till.
Du behöver ett operativsystem till datorn förstås.
Jag valde lådan i ditt förslag 2 därför att jag kanske kommer stoppa in flera diskar och ersätta mitt NAS men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

ah kanon. de var bara snubben i dataaffären som förvirra mig, ja försökte förklara den här uppsättningen o han visa stolt vad han köpt själv precis , visst han skulle spela oxo o hade värsta grafikkortet men mena ändå att man behövde ett grafikkort för att köra riktig bio på stor tv, o ja försökte blygsamt kontra med att de finns ju hdmi på moderkortet o en enkel grafikprocessor men han tyckte ändå på att , "ah men ändå, stor tv o så där, höga upplösningar"

kan vi slå de ur hågen iaf att de inte har nåt me de att göra, 52 tums tv i 1920p har inget med de att göra ?? själv så begriper ja inte bättre

Permalänk
Medlem

1080p(full hd) klarar paketet i första posten av. Oavsett tum på tvn.
Är det bara lite hobby redigering i ps så köp det du har i första posten. Annars kan man kliva upp något steg till typ det här för att den ska hänga med lite bättre i arbetet.
http://www.inet.se/artikel/5308661/amd-athlon2-x3-445-3-1ghz
http://www.inet.se/artikel/1901027/gigabyte-ga-880gm-ud2h (vga-skärm på datorn o hdmi på tvn)
och sedan en tystare kylare http://www.inet.se/artikel/5321180/zalman-cnps-7000c-cu

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

kan vi slå de ur hågen iaf att de inte har nåt me de att göra, 52 tums tv i 1920p har inget med de att göra ?? själv så begriper ja inte bättre

Jag kör själv 1080p (1080X1920 kallas 1080p och inte 1920p) full HD med en inbyggda grafiken i i3 processorn och det funkar perfekt, enklare grafik än i den du har i åtanke. Så ja, det kan du slå ur hågen för det ändamålet.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Jag kör själv 1080p (1080X1920 kallas 1080p och inte 1920p) full HD med en inbyggda grafiken i i3 processorn och det funkar perfekt, enklare grafik än i den du har i åtanke. Så ja, det kan du slå ur hågen för det ändamålet.

du vet att ja menade 1080p , sluta märk ord

ja önskar ja kunde förstå skillnaderna lite bättre bara mellan de olika processorerna..

om vi tar nåt exempel.
samma processor 3ghz, 2kärnig eller 4kärnig. är den med 4 dubbelt så bra eller lika snabb fast de 2 extra bara används ibland??

och samma nya i5 3,4ghz, med inbyggd grafikchip, är de de som skiljer den mot sockel 1156 me samma 3,4 eller nåt mer??