Permalänk
Medlem

Bör och Är temperatur för i7 920

Har i veckan börjat få problem med en överhettad processor.

Systemet i Idle: ca 40-45 grader och i spel går den upp på över 70+ och varit uppe som högsta jag sett på 78 grader.

Datorn har stängt av sig 1-2 gånger pga överhettad processor i veckan.
Kör med orginalkylare och har givetvis funderat på att byta till en bättre, men inte behövt innan jag fått problem.

Vad är normaltemperaturer för en en min i7-920 i viloläge samt när den är under hög användning.

Permalänk

tycker det låter tveksamt att den skulle bli så varm att den stänger av sig själv, då det krävs 100 grader innan den börjar "sakta ner" och ytterligare några innan den stängs av.

Visa signatur

i7-870 | MSI P55-GD65 | 8gb DDR3 Ram 1600Mhz | Intel X25-m 80GB SSD/Samsung Spinpoint F3 1TB | 2x 6870| Cooler Master 690 II Advanced | Corsair HX 650W | LGW2363D 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlool:

tycker det låter tveksamt att den skulle bli så varm att den stänger av sig själv, då det krävs 100 grader innan den börjar "sakta ner" och ytterligare några innan den stängs av.

precis , en bekant hade en 920 som idlade i 100 c , och crashade ibland , om man spelade.

så 78 c lär den inte svimma av , även om det är ungefär på gränsen till bekväm temp för 24/7 körning.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Vilken PSU har du? Vid tung belastning kan en PSU:er stänga av sig om de inte orkar driva systemet.
Lutar nog åt det håller snarare än överhettade CPU som sagt innan ska tåla runt 100 grader inte den trottlar ner sig.

Permalänk
Medlem

min kom upp i 98 med 3DMark, så oroa dig inte!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

ja datorn står på 24/7 för att min gpu fläkt är kass och låter som fan när den stannar och startar igen:P men funderar på å köpa en ny cpukylare och fler fläktar i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Vilken PSU har du? Vid tung belastning kan en PSU:er stänga av sig om de inte orkar driva systemet.
Lutar nog åt det håller snarare än överhettade CPU som sagt innan ska tåla runt 100 grader inte den trottlar ner sig.

jag har Corsair 850w så de ska inte va några problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddepanik:

jag har Corsair 850w så de ska inte va några problem!

Jo den psu:n räcker och blir över.

Kört memtest för att kolla minnerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Jo den psu:n räcker och blir över.

Kört memtest för att kolla minnerna?

Har inget memtest:P

Permalänk
Medlem

bara att ladda hem, memtest86+ (google) bränn på skiva och kör.

Permalänk
Medlem

ska testa memtest. Fast kör deras version via usbminne!

Permalänk

Originalfläkten på min i7 920 började bli ganska dålig och förde ganska mycket ljud samt kylde kasst efter bara ett år. Jag upplevde ungefär samma problem som du men jag störde mig mest på det höga vinande ljudet den gjorde när man spelade och fläkten ökades automatiskt(nej inget brummande, kullagret var helt fortfarande) men ja väldigt högt vinande oväsen.

Jag hade kring de temperaturer du beskriver fast t.o.m kring 60 på idle men det var mitt i sommaren i ett väldigt varmt rum.

I vilket fall som helst tröttnade jag på ljudet och bytte CPU-kylare till ett Corsair H50 slutet system, sen dess helt ljudlöst och knappt 60 grader i full load. Nåt jag kan rekomendera.
Trots att installationen kan vara lite bökig med backplate under moderkortet.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

Okej. Dock var det min grafikkortsfläkt som har kört slut på sina kullager. Men ska blåsa rent Cpu'n och se vad jag får för temperaturer. Annars blir det en ny cpukylare direkt.

Permalänk
Skrivet av Paddepanik:

Systemet i Idle: ca 40-45 grader och i spel går den upp på över 70+ och varit uppe som högsta jag sett på 78 grader.

Jag ligger på samma temp, men då har jag överklockat på stockkylaren. Det låter högt för oklockat tycker jag. Processorn ska helst ligga under 69 grader enligt Intel.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

In-Box fläkt
Med ITB (2,83GHz load) : 50-55 grader
Idle : 41 grader

När jag städade bland kablarna i helgen råkade jag blockera CPU fläkten med en liten kabel och datorn stänges av efter 10min i Windows. När jag väl kom på vad det var och fick igång den så noterade jag 109 grader i BIOS. Alltså tål den en hel del Den måste börjat gå i halvfart vid över 100 grader. Dessutom lät fläkten hur mycket som helst tills att den lyckats kyla flänsen ned. Faktiskt första gången jag hört den låta såpass mycket. Känner dock att jag verkligen borde skaffa en Noctua så att jag kan OCa lite på riktigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ume'-Johan:

Jag ligger på samma temp, men då har jag överklockat på stockkylaren. Det låter högt för oklockat tycker jag. Processorn ska helst ligga under 69 grader enligt Intel.

jag ligger mellan 40-50 (idle) beroende på fläkthastighet på mina chassifläktar. men sen rusar den upp på 60-80 när ja spelar. får kanske ta å byta kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

In-Box fläkt
Med ITB (2,83GHz load) : 50-55 grader
Idle : 41 grader

När jag städade bland kablarna i helgen råkade jag blockera CPU fläkten med en liten kabel och datorn stänges av efter 10min i Windows. När jag väl kom på vad det var och fick igång den så noterade jag 109 grader i BIOS. Alltså tål den en hel del Den måste börjat gå i halvfart vid över 100 grader. Dessutom lät fläkten hur mycket som helst tills att den lyckats kyla flänsen ned. Faktiskt första gången jag hört den låta såpass mycket. Känner dock att jag verkligen borde skaffa en Noctua så att jag kan OCa lite på riktigt.

Ja att den tål över 100c, Jag har aldrig varit rädd att den ska gå sönder. men gillar inte att ligga högt redan innan man pressar den^^ haha men får väl byta kylare kanske