MSI börjar leverera robotdammsugare

Permalänk
Melding Plague

MSI börjar leverera robotdammsugare

Datorer, moderkort, grafikkort och andra datorkomponenter är inte det enda MSI sysslar med. Nu påbörjas leveranserna av en ny robotdammsugare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

för de är ju så jobbigt att damsuga själv herregud
känns ungefär lika nödvändigt som en surfplatta när man har mobil o telefon . men de skulle va kul o ha

Permalänk
Skrivet av contra:

för de är ju så jobbigt att damsuga själv herregud
känns ungefär lika nödvändigt som en surfplatta när man har mobil o telefon . men de skulle va kul o ha

Du kan lira mer med en sådan! Sätt igång den och sätt dig vid datorn!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Förstår mig inte på vad man ska ha en sån till, men varför dem tillverkas är ju uppenbart.

Permalänk
Medlem

Har en damsugar robot hemma, helt värdelös...
Den fastnar på trösklar och orienterar sig allmänt dåligt runt hinder. Ersätter absolut inte en vanlig damsugning så frågan är vad man ska med den till.

Det ända den klara är att skrämma katten, men sätter nog inte det som ett pluss.

Permalänk
Medlem

Inte helt nytt för mig. Robotdammsugare har alltid funnits.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Inte helt nytt för mig. Robotdammsugare har alltid funnits.

Definiera "alltid".

iCleaner... hoppas att Apple inte är på krigsstigen!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

iCleaner... hoppas att Apple inte är på krigsstigen!

Robotdammsugare finns det flera märken på, den bästa (enligt mig och alla reviews jag har läst) och största märket vad jag vet är just iRobot. Så det där med i"Någonting" är inte unikt till Apple.

Från iRobots hemsida: "iRobot was founded in 1990...", så egentligen är det de som borde bli sura över MSI, Apple och även Will Smiths film, "I Robot".

Angående själva dammsugaren, jag har köpt en som en julklapp/födelsedagspresent till min mor. Hon var lite skeptiskt först. Men när hon väl har provat den blev hon helt lyrisk över hur bra den är. Hon har problem med ryggen och har stelopererat tummarna. Så denna är perfekt för henne.

Så jag köpte en likadan dammsugare även här hemma, och den fungerar hur bra som helst. Kör den åtminstone en gång i veckan, innan dammsög jag kanske en gång var tredje-fjärde vecka. Och den kommer under skåp och sängar där jag typ aldrig kunnat dammsuga själv. Kom inte här och säg att ni tycker att dammsuga och diska är så roligt, jag spenderar hellre tiden på något mer produktivt eller roligt.

Nästa person på tur var min bror. Han har en hund, och var tvungen att dammsuga varje dag (på vintern) eller var annan dag annars ändå. Så nu kan han göra det medan han är ute på promenad med hunden, kommer hem så är det vips rent.

Så nu är vi alla glada ägare av var sin iRobot Roomba 581.

Finns visa grejer som dammsugarna inte klarar, som till exempel för höga trösklar (verkar klara våra som är upp till 1 cm). Men det är inga problem för modell 581. Man kan sätta upp en virtuell vägg som säger till dammsugaren att den skall inte köra förbi där.

För er som är nyfikna på hur den fungerar så finns det en del videos som förklarar:
http://www.irobot.com/uk/home_robots_roomba_tech.cfm

Nu skall jag sluta vara så lyrisk själv, men jag är verkligen nöjd.

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Ersätter absolut inte en vanlig damsugning så frågan är vad man ska med den till.

Inget ersätter en riktig damsugning

Sorry jag kunde inte låta bli ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av Elaie:

Robotdammsugare finns det flera märken på, den bästa (enligt mig och alla reviews jag har läst) och största märket vad jag vet är just iRobot. Så det där med i"Någonting" är inte unikt till Apple.

Från iRobots hemsida: "iRobot was founded in 1990...", så egentligen är det de som borde bli sura över MSI, Apple och även Will Smiths film, "I Robot".

Angående själva dammsugaren, jag har köpt en som en julklapp/födelsedagspresent till min mor. Hon var lite skeptiskt först. Men när hon väl har provat den blev hon helt lyrisk över hur bra den är. Hon har problem med ryggen och har stelopererat tummarna. Så denna är perfekt för henne.

Så jag köpte en likadan dammsugare även här hemma, och den fungerar hur bra som helst. Kör den åtminstone en gång i veckan, innan dammsög jag kanske en gång var tredje-fjärde vecka. Och den kommer under skåp och sängar där jag typ aldrig kunnat dammsuga själv. Kom inte här och säg att ni tycker att dammsuga och diska är så roligt, jag spenderar hellre tiden på något mer produktivt eller roligt.

Nästa person på tur var min bror. Han har en hund, och var tvungen att dammsuga varje dag (på vintern) eller var annan dag annars ändå. Så nu kan han göra det medan han är ute på promenad med hunden, kommer hem så är det vips rent.

Så nu är vi alla glada ägare av var sin iRobot Roomba 581.

Finns visa grejer som dammsugarna inte klarar, som till exempel för höga trösklar (verkar klara våra som är upp till 1 cm). Men det är inga problem för modell 581. Man kan sätta upp en virtuell vägg som säger till dammsugaren att den skall inte köra förbi där.

För er som är nyfikna på hur den fungerar så finns det en del videos som förklarar:
http://www.irobot.com/uk/home_robots_roomba_tech.cfm

Nu skall jag sluta vara så lyrisk själv, men jag är verkligen nöjd.

har med en sedan ett år tillbaka och är helnöjd.. har inte dammsugit själv på ett år så att säga.. fick möblera om lite bara sedan fixar den allt, ser inte vad den skulle missa, den tar våra större trösklar oxå under sängen osv där man själv brukar slarva. brukar starta den när jag går ut med barnen till lekparken och så är det fint när man kommer hem.. märk väl att iroboten är den som klarar trösklar, de andra gjorde tydligen inte de (då när jag var och kollade)

flickvännen var sur i början, men hon blev oxå helnöjd... men som sakt bor man själv hemma i sitt rum (12kvm) vid sin dator så kanske den är lika onödig som en surfplatta...

men som han ovanför, jag tycker med det är trevligare att göra annat=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Ni som har skaffat egna robotdamsugare, vilka modeller har ni? En iRobot Roomba 581ser jag men vad mer?

Börjar bli sugen på att skaffa en men frågan är vilken...

Är det någon som har erfarenhet av iRobot Scooba? Känns som att den kan vara lite mer effektiv även om man måste tömma tanken efter varje körning.

Permalänk
Medlem

happ, då va min dator en dammsugare då

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elaie:

Robotdammsugare finns det flera märken på, den bästa (enligt mig och alla reviews jag har läst) och största märket vad jag vet är just iRobot. Så det där med i"Någonting" är inte unikt till Apple.

Från iRobots hemsida: "iRobot was founded in 1990...", så egentligen är det de som borde bli sura över MSI, Apple och även Will Smiths film, "I Robot".

I Robot är ursprungligen en novellserie eller bok skriven av Isac Asimov.
Hur fungerar det med dammtömning för en sådan?
Någon speciell modell du rekommenderar? det finna ganska många.
edit Missade att du nämnde modell 581.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

iRobot är på gång med en ny Roomba - 700-serien - som ska vara lite förbättrad jämfört med de nuvarande.

Sedan är ju Samsung's Navibot-serie väldigt intressant. Smartare navigering än iRobot etc. Priset på dessa har gått ner lite så de känns som bästa valet just nu.

Vet inte hur Electrolux nyare modell står sig mot dessa. Dyr är den iaf...

I USA har de även Neato som ska vara bra, vet dock inte om/när den kommer hit.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/I,_Robot

Permalänk
Avstängd

Hur funkar den om det ligger mattor osv på golvet?

Permalänk
Medlem

För riktigt skitiga ställen finns en sån här http://www.youtube.com/watch?v=Ufjg5d3MM5w
ca pris 15000€ + moms

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

I Robot är ursprungligen en novellserie eller bok skriven av Isac Asimov.
Hur fungerar det med dammtömning för en sådan?
Någon speciell modell du rekommenderar? det finna ganska många.
edit Missade att du nämnde modell 581.

Visste inte om boken/novellen som Isac Asimov skrev. Då lärde man sig något nytt idag, även om jag kommer glömma namnet inom en vecka.

Angående tömning, den har en behållare (modell 581) som man drar ut genom att trycka in en knapp och dra. Man tömmer sedan det i papperskorgen eller en plastpåse, öppnar ett litet fack och tömmer även den (fin damm samlas där framför en filter). Tar ca 15-30 sekunder hela proceduren.

Skrivet av phrusher:

Ni som har skaffat egna robotdamsugare, vilka modeller har ni? En iRobot Roomba 581ser jag men vad mer?

Börjar bli sugen på att skaffa en men frågan är vilken...

Av iRoobot så finns det tre olika dammsugare man kan titta på:
Den bästa i 500-serien är nog 581. Den har tre stycken ljusfyrar som följer med (fungerar som rumsavgränsare). En ljusfyr kan man antigen ställa in så att den fungerar som en osynlig vägg (virtual wall) eller som än "vägvisare" för dammsugaren så att den kan dammsuga flera rum i rad, ett rum åt gången. Den går att ställa in så att den till exempel städar av sig själv tisdag och fredag klockan 15:00. Den har även en fjärrkontroll så att man kan ställa den under sängen, och när man behöver köra den så trycker man bara på Clean knappen på fjärrkontrollen. Eventuellt så kan man köra den manuellt med fjärrkontrollen om man har kanske råkat spilla någonstans. Lyckades få min för 3600:- De går för allt mellan 3600 och 4500. Finns ganska ofta någon butik som har de lite billigare i 1-2 veckor.

Den andra är 610 professional. Det är en mer för storstädning, typ om man har en butik eller lite större lokal. Den har större behållare för smuts, och batteriet håller någon timme längre. Den är också onödigt dyr.

Den tredje är mer för djurmänniskor. Kan inte exakt modell, men de brukar heta Pet. Den enda skillnaden är att de har en speciell dammbehållare som bara har en kammare istället för två, och att håret från husdjuret kan då lättare komma in i behållaren. Om man har ett djur med ganska långt hår som fäller mycket så är det nog bättre att skaffa en pet variant. Även om 581:an klarar djur, så kan för mycket hår fastna i "kammen" som plockar bort hår från borstarna så att det blir typ "stopp". Typ när en långhårig schafer hund tappar hår på vintern. Man kan dock köpa en 581:a och köpa till en AeroVac behållare från eBay eller någon annan butik i USA.

Skrivet av m96:

Hur funkar den om det ligger mattor osv på golvet?

Den kör upp på mattan och dammsuger på. Kolla videos som jag länkade, där visar de bland annat hur det fungerar med mattor och fransar: http://www.irobot.com/uk/home_robots_roomba_tech.cfm

Allt som allt så skiljer sig modellerna i batteritid, självladdning (den flesta/alla modellerna kör och laddar sig själv), stöd för virtuella väggar (för att avgränsa rum eller så), antalet reserv-tillbehör som följer med samt om det finns fjärrkontroll samt möjlighet att schemalägga städning. Så 581 är toppmodell medan 520 är billigaste med minst features och tillbehör.

Här finns de på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=520

Ett tips för er som har svarta ryamattor. Roomba har en trappsensor som skickar ljussignaler och förväntar sig att de studsar tillbaka. En svart ryamatta (svart = absorberar ljus, samt studsar på fel hål) gör så att den lilla mängd ljus som skulle ha kommit till sensorn inte når fram och dammsugaren tror att det är en avsats och vänder om. En lösning är att tejpa för trappsensorn med en bit papper så fungerar det fin fint, det förutsätter dock att man inte har trappor och andra avsatser. För annars så kommer dammsugaren att trilla ner då sensorn blir utslagen. Alla andra mattor verkar fungera bra.

En fördel med Roomba är att de har sidoborste som gör att de kommer åt hörnor hyfsat bra. Några andra tillverkare har inte det så lite damm samlas i hörnorna. Vet inte exakt märke, men det var en bekant som nämnde det när han berättade om sin självgående dammsugare.

Visa signatur

Intel Core 2 Q9450 2.66GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-X48T-DQ6 | Corsair TWIN3X4096-1600C7DHX G 2x2048MB DDR3 7-7-7-20 | Sapphire Radeon HD4870 | Noctua NH-U12P Quadra-heatpipe | Zalman ZM850 HP Silent 850W | 2x Raptor WD1500 150GB RAID 0 | Intel M80G2 SSD | Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Entusiast

Aha.
MSI tillverkar hårdvara som "suger" med fläktar som verkligen "suger".
Dem insåg till slut vad dem hölll på med och åtgärdade saken...
...och tog bort datorn och lämnade kvar det som dem är bra på: saker som suger.

Voilá: Dammsugare!

*awww*... sorry... kunde inte låta bli

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Roomba är guld

Jag har en iRobot Roomba 560.
Har haft den i snart ett år.
Den är grymt bra, jag är helnöjd.

Jag har programmerat den så att den kör ett par gånger i veckan, medans jag är på jobbet.
Den går själv tillbaks till laddstationen efter avslutad dammsugning.

Nuförtiden är det rent under sängen och soffan. Det har det aldrig varit förr...

Permalänk
Avstängd

Om dessa säljer bra så ser man väl snart Gigabyte, Asus m.fl börja tillverka såna här sen vips har vi robotar som i ''Irobot'' filmen xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga med just dammsugaren. Hur fungerar den med trösklar? kan den ta sig över?

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

trösklar...

Jag har själv tidigare lagt in platta trösklar. Höjd max 1 cm, så det är inga problem.
2 cm kanske också funkar.
Har man högre trösklar än så, så får man placera in roboten i de rummen manuellt.

Man känner sig ganska effektiv när det dammsugs, diskas (maskin) och tvättas när man själv sitter och läser på Sweclockers

Permalänk
Medlem

skulle vara bättre om MSI bara satsade på modekort och graffe kort! varför ska dom börja med robotdammsugare, så jävla onödigt! men det är bara vad jag tycker

Visa signatur

Corsair Graphite 600T White | Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i7-3770K | Gainward GeForce GTX 680 Phantom 4GB | Corsair Vengeance White 16GB 1600Mhz | OCZ Vertex 4 256GB & Seagate GoFlex Desk 4TB | Seasonic Platinum 860W

Permalänk
Skrivet av iNvasi0N:

skulle vara bättre om MSI bara satsade på modekort och graffe kort! varför ska dom börja med robotdammsugare, så jävla onödigt! men det är bara vad jag tycker

Allt som man själv inte behöver kan ses som onödigt i ens egna ögon! Men lite udda sak att producera i största allmänhet!

Vad tror ni om en Robothelikopter med dammvippa?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7