Ännu en "vilken laptop ska jag köpa" tråd men jag är helt lost!

Permalänk
Medlem

Ännu en "vilken laptop ska jag köpa" tråd men jag är helt lost!

Hej allehop.

Min laptop gick sönder i veckan så jag måste köpa en ny. Alla jag pratat med tycker att jag ska köpa en Mac book pro och jag skulle gärna vilja prova på en mac MEN jag tycker att dom är för dyra framför allt för den prestandan dom har, ´men kan det vara värt det?

Jag vill att datorn ska klara av allt möjligt, det vanliga som surfa, streama film, se på film osv jag spelar en del spel på dator också men egentligen inte mycket men vill gärna att den endå ska klara av de mesta ifall det dyker upp nått spel man skulle vilja ha som tex diablo 3.
Den ska gärna ha lång batteritid men väga så lite som möjligt och vara så tunn som möjligt och helst 15" skärm men det viktigaste är att den är snabb.

Jag tyckte jag hade bra koll på datorer för nått år sen, men nu känner jag mig helt lost:P

Så vad ska jag köpa?:D jag har 8000kr att spendera (finns mer om någon riktigt lockande skulle dyka upp) vad tror ni om den här tex http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820... ? kom med förslag!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Så vad ska jag köpa?:D jag har 8000kr att spendera (finns mer om någon riktigt lockande skulle dyka upp) vad tror ni om den här tex http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820... ? kom med förslag!

Ja, TimelineX 3820TG är ett bra val som kombinerar lätt, snabb och bra batteritid. De flesta andra alternativ i prisklassen får räkna bort minst en av dessa. Finns även att få med 9-cells batteri för ännu bättre batteritid (sticker dock ner en aning).

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lungre:

Ja, TimelineX 3820TG är ett bra val som kombinerar lätt, snabb och bra batteritid. De flesta andra alternativ i prisklassen får räkna bort minst en av dessa. Finns även att få med 9-cells batteri för ännu bättre batteritid (sticker dock ner en aning).

ok tack för svaretet. En perfekt dator för mina kvar helt enkelt?
Läste dock precis om nya MBP serien och såg att prestandan i nya 13" MBP är betydligt bättre med ny prossecor och allt. Står här på sweclockers att den kommr kosta ca 11k Vad tror ni ka jag satsa på en sån nu när jag endå ska köpa en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

ok tack för svaretet. En perfekt dator för mina kvar helt enkelt?
Läste dock precis om nya MBP serien och såg att prestandan i nya 13" MBP är betydligt bättre med ny prossecor och allt. Står här på sweclockers att den kommr kosta ca 11k Vad tror ni ka jag satsa på en sån nu när jag endå ska köpa en ny?

Om du släpper spelkravet, är sugen på os X och älskar program som börjar på i, så visst. Annars nej.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Skrivet av jri87:

ok tack för svaretet. En perfekt dator för mina kvar helt enkelt?
Läste dock precis om nya MBP serien och såg att prestandan i nya 13" MBP är betydligt bättre med ny prossecor och allt. Står här på sweclockers att den kommr kosta ca 11k Vad tror ni ka jag satsa på en sån nu när jag endå ska köpa en ny?

Den är inte betydligt bättre prestanda mässigt och den kostar 11 000 i grund utförande, 3820tg kan jag starkt rekomendera, i spel soppar den banan med macen.

Men vill du ha osx (som i min mening inte är lika trevligt som win 7) så ska du ju så klart köpa mac

Permalänk
Medlem

TimelineX är en klassiker som du inte kan gå fel med.
Vill du ha något lättare och snyggare så kan du kolla in Toshibas serier R700 och R800.

Om du har en begränsad budget och vill ha bra prestanda för pengarna så rekommenderar jag inte mac. Du får ge tusenlappar extra för att det är ett äpple på burken.

Permalänk
Medlem

Såg just att HP Envy14 blivit utsedd till årets laptop av Engadget. Det måste innebära att den har superkvalité och mycket goda egenskaper allmänt, för ingen är så kritisk som prylkillarna på Engadget.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svaren! Jag ska kolla in alla datorer ni rekomenderade. Är just nu ganska sugen på en Mac faktist mest bara för att prova på nått nytt för engångs skull. Kommer inte spela så mycket på datorn gör de mest på mitt ps3 men vill endå att den ska klara av lite ifall det skulle dyka upp nått spel till dator som man vill spela. Men ska som sagt kolla upp datorerna ni rekomenderat och fundera lite till!

Men vad är det som talar för Mac? Vad är det positiva jämfört med Mac tycker ni?