Permalänk

Vad gör datan snabbare?

Tjena!

Jag har en liten fundering.. Är det minneshastigheten eller storleken hos RAM-minnen som gör att datorn blir snabbare?

Mvh

Permalänk
Medlem

...som gör att datorn blir snabbare på vad?

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk

Helt enkelt snabbare. Man ju säger att om man trycker i mer RAM-minne så blir datorn snabbare.. ville bara veta vad folk menade med det

Permalänk

Vad är det då som gör datorn snabbare? Är det processorn?

Permalänk
Skrivet av Junhager94:

Vad är det då som gör datorn snabbare? Är det processorn?

Det beror ju på vilket syfte, t.ex. SSD hårddisk gör ju så att program och datorn startar snabbare.
Förklara hur du menar snabbare hur?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Junhager94:

Vad är det då som gör datorn snabbare? Är det processorn?

ssd, cpu, ram, grafikkort (om man ska spela spel)

Permalänk

I slutändan, allting

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Allting i princip. Förutom möjligtvis chassi, fläktar och kylare av olika slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junhager94:

Vad är det då som gör datorn snabbare? Är det processorn?

För att spela spel så är grafikkortet överlägset viktigast.

Processorn gör att det mesta du gör utförs lite snabbare, men det är inte alltid det märks.

RAM-minnet har inte jättestor betydelse, sällan något man märker, så länge man inte har väldigt lite RAM-minne.

Byter du ut din mekaniska hårddisk mot en SSD så kommer både Windows och alla program du startar att ladda snabbare.

MEN, en annan viktig sak som man ofta inte tänker på och som inte har att göra med vilken hårdvara du har i datorn, det är hur man sköter om sin dator och ställer in sin mjukvara. Genom att defragmentera hårddisken, se till att du inte har några virus, konfigurera moderkortets BIOS-inställningar och Windows-inställningar som man vill ha dom kan man få datorn att bli lite snabbare, utan att byta ut några fysiska komponenter. En bra guide för att göra allt detta finns här.

Vilket operativsystem man väljer kan också påverka hur snabbt datorn arbetar, det är skillnad mellan att använda Windows XP och Windows 7 t.ex.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Allting i princip. Förutom möjligtvis chassi, fläktar och kylare av olika slag.

Men dom sakerna ger ju kylning som i sin tur leder till att man kan klocka och då få datorn att bli snabbare

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av weedad89:

Men dom sakerna ger ju kylning som i sin tur leder till att man kan klocka och då få datorn att bli snabbare

När TS ställer frågan "vad gör DATAN snabbare" så tror jag knappast man ska dra in överklockning.
Och ja det heter förövrigt DATOR ordet du letar efter TS

Men som sagt, kombination av hårddisk, ram cpu och gpu är vad som gör datorn snabb

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Jag säger alltid "data" och därför skriver jag det automatiskt tackar alla för svaren!

Permalänk
Skrivet av Dackis:

MEN, en annan viktig sak som man ofta inte tänker på och som inte har att göra med vilken hårdvara du har i datorn, det är hur man sköter om sin dator och ställer in sin mjukvara. Genom att defragmentera hårddisken, se till att du inte har några virus, konfigurera moderkortets BIOS-inställningar och Windows-inställningar som man vill ha dom kan man få datorn att bli lite snabbare, utan att byta ut några fysiska komponenter. En bra guide för att göra allt detta finns här.

Detta var det första jag tänkte på då jag såg tråden, mjukvaruoptimering.
Ett bra första steg är att ta hem defraggler och ccleaner, du kanske inte märker någon större skillnad men du blir av med en jäkla massa skit i datorn om du kört en längre period från senaste ominstallation av operativsystemet.

2gb ram och uppåt märker du i princip ingen skillnad på, och för att direkt svara på din fråga så gör minnesmängd mer än minneshastighet. Skillnaden mellan t.ex. 512mb ram och 2gb däremot är enorm. Högre frekvens på processorn gör också rätt saftig skillnad, själv har jag inte märkt någon direkt ökning proportionellt till antalet kärnor i windows.

Skrivet av velox:

...som gör att datorn blir snabbare på vad?

Skrivet av Laggboxx:

När TS ställer frågan "vad gör DATAN snabbare" så tror jag knappast man ska dra in överklockning.
Och ja det heter förövrigt DATOR ordet du letar efter TS

Skrivet av Junhager94:

Jag säger alltid "data" och därför skriver jag det automatiskt tackar alla för svaren!

I detta fall tycker jag faktiskt data går att använda då snabb datahantering hos datorkomponenterna påverkarn datorns prestanda direkt.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

en stor bov är många gånger program som startar med windows spyware och annat skit
cpu gör inte nån våldsam skillnad så länge dom inte är uråldriga men kan snabba upp datorn lite
ram kan vara trevligt om man håller på med en massa saker på en gång men 2 gb duger utan problem till dom flesta saker
men 4gb är inte dumt om du ska köra spel eller använder väldigt tunga program
ssd disk snabbar upp laddnings tider mm

men sen är det som alla säger vad du vill ska bli snabbare på datorn spel windows
och om du skriver exakt vad du har för hårdvara och operativsystem så kan folk enklare säga vad för flaskhalsar ditt system har

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

haha vilken jävla filosof-tråd

Om de program du använder inte kan nyttja mer ram än du har i datorn är det hastigheten alltså frekvensen på minnena (mhz) som gör datorn "snabbare"
om de program du använder kan använda mer ram än du har så är det storleken/mängden alltså antal mb som gör datorn "snabbare"

Personligen har jag 8gb i dagsläget, och kommer troligtvis dubbla det tills nästa dator, håller på mycket med videoredigering där mängden minne är viktigt, och ger mest prestanda per krona.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Junhager94:

Tjena!

Jag har en liten fundering.. Är det minneshastigheten eller storleken hos RAM-minnen som gör att datorn blir snabbare?

Mvh

Jag rekommenderar att du läser lite om begrepp i vetenskapsteori. Det kmr
hjälpa dig att kunna ställa frågor som blir lättare att få konstruktiva svar då.

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junhager94:

Vad är det då som gör datorn snabbare? Är det processorn?

Hur vill du att vi svarar på din fråga när du inte skriver vad du har för komponenter i din dator, eller vad du använder den till?

Om du postar det så ska du se att du får bättre svar.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lösbonde:

haha vilken jävla filosof-tråd

Om de program du använder inte kan nyttja mer ram än du har i datorn är det hastigheten alltså frekvensen på minnena (mhz) som gör datorn "snabbare"
om de program du använder kan använda mer ram än du har så är det storleken/mängden alltså antal mb som gör datorn "snabbare"

Personligen har jag 8gb i dagsläget, och kommer troligtvis dubbla det tills nästa dator, håller på mycket med videoredigering där mängden minne är viktigt, och ger mest prestanda per krona.

Sitter på 4GB och i spel har jag inte får över 45% av RAM-minnet....Så till vardagligt bruk kan du köpa 4GB (men 8GB är ju fan så billigt nu ) Men för video redigering så behövs självklart mera

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Har man för lite RAM så kan de göra datorn märkbart snabbare om man sätter i mer.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Datan blir snabbare med ssd Datorn däremot är väl allt annat, mer eller mindre

Permalänk
Medlem

Ram har ju somsagt en del med saken att göra.
Min pappa hade 512mb ram på sin dator som var OTROLIGT LÅNGSAM. Sedan hittade jag 2gb som jag köpte och fixade in i datorn, solklar skillnad på uppstartning!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Hedersmedlem

Kom ihåg att snygga komponenter är snabbare än fula så det är mycket viktigt att vara noga med smaken inför köp!!!

Jag tror att mycket sitter i huvudet och att man blir lite färgad av vad andra säger till en om vad som är vad. Hur många gånger har man inte läst om hur allt blev mycket snabbare med en viss uppgradering men i praktiken har jag bara upplevt detta när man bytt till ett bättre grafikkort och SSD uppgraderingen var också ett lyft även om det var måttligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cat_fish_1:

Har man för lite RAM så kan de göra datorn märkbart snabbare om man sätter i mer.

Japp! Mer ram gör att man sliper ha page-filing swap (el. vad fan det heter exakt), dvs, att en del av
minnet sparas temporärt på hårddisken, dock kan man ju fråga hur "illa" detta skulle va om man har en
SSDhårddisk. Men, snabbare processor innebär snabbare beräkningar, mer minnen innebär kunna ha igång
fler proggz ist för att behöva nyttja hådddisken å "bättre" grafikkort innebär väl bättre+snabbare
bildupplevelse av alla dess slag. Så som nån redan svarat, allt e viktigt för all-around optimal experience...

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Junhager94:

Jag säger alltid "data" och därför skriver jag det automatiskt tackar alla för svaren!

Snälla gör inte det mer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För att få din Dator att fungera snabbare och bättre

Du kan dela upp din fråga i 2 delar

1:a Se till att din dator har uppdaterade program och drivrutiner. Inga onödiga program startade som stör eller tar kapacitet. Se till att du städat din hårddisk (från skräp,virus osv) och har kapacitet kvar så att den inte är överfull. Sen kan det finnas vissa optimerings inställningar du kan göra som kan förbättra prestanda. Detta brukar hjälpa de flesta burkar att återfå den nivå Datorn hade när den var ny och använd ett tag. Men kom ihåg att du kommer inte att få en snabbare dator än vad den var som ny.

2. Vill du förbättra den ursprungliga nivån på din dator måste du byta ut de komponenter som är flaskhalsar i ditt Dator system. Det kan vara utökat RAM. Nytt grafikkort, Ny processor osv men då måste du ställa den investeringen av ny hårdvara mot att köpa en ny dator för det kan bli ganska dyrt att gradera upp en gammal dator då prestandaförbättringen ofta blir marginell jämfört med att köpa en ny.

Beronde på din dator så kan det fungera med överklockning och liknande men då beror allt på vilken Dator du har och vilka begränsningar som finns. Här är det bara att söka på internet på den burk du har och se om det finns något forum som passar dig.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk

Tackar alla för svar själv känner jag inte att jag behöver göra min DATOR ( ) mycket snabbare jag var mer lite nyfiken då jag är en nybörjare inom datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junhager94:

Tackar alla för svar själv känner jag inte att jag behöver göra min DATOR ( ) mycket snabbare jag var mer lite nyfiken då jag är en nybörjare inom datorer

För att sammanfatta kan man säga att processor och grafikkort är det som påverkar prestandan i spel, minnet påverkar hur tunga program datorn orkar med(t.ex bild, ljud eller videoredigeringsprogram), och hårddisken är den del i datorn som påverkar all vardagsanvändning(startuptider i windows samt laddningstider i spel och program)

Självklart bör övriga komponenter inte vara tolvtusen år gamla

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Hur viktigt är moderkortet? När det gäller datorns "snabbhet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonterocks:

Hur viktigt är moderkortet? När det gäller datorns "snabbhet".

Inte viktigt.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3